Ролевые игры в развитии навыков говорения у учащихся среднего звена
методическая разработка по английскому языку (6 класс) по теме
В данной статье раскрывается аспект развития говорения , как вида продуктивной деятельности, у учащихся среднего звена.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
развитие навыков говорения | 18.57 КБ |
rolevye_igry_v_razvitii_navykov_govoreniya_u_uchashchihsya_srednego_zvena.docx | 18.57 КБ |
Предварительный просмотр:
Ролевые игры в развитии навыков говорения у учащихся среднего звена
В настоящее время разные школы занимаются по разным учебникам, но говорение остается для учащихся самым сложным заданием и по сей день, несмотря на использование коммуникативного подхода в обучении . Речь идет именно о свободном говорении, когда учащийся связан лишь обозначением проблемы, заявленной в коротком тексте, предполагающий неподготовленный диалог. Но при выполнении различных учебных заданий, направленных на развитие навыка говорения, такой спонтанности невозможно добиться, так как даже при коммуникативных заданиях учащиеся находятся в жестких рамках учебной ситуации, тем самым набор языковых средств ограничен и, вероятно, не воспринимается ребенком как «говорение», да, строго говоря таковым и не является. Научиться относительно свободно ощущать себя «пользователем» языка как инструмента, можно, когда действуешь в реальной ситуации, решаешь конкретные коммуникативные задачи. Следовательно, наша задача как учителя – создать на уроке ситуацию, приближенную к подобной. И ролевая игра , в которой принимает участие каждый ученик , является оптимальным решением данной проблемы. Далее Вашему вниманию предлагается разработка , по принципу PPP(Presentation, Practice, Production) 1 этап включает в себя Presentation и Practice (приблизительно 10 мин на каждом уроке). Preparation Lessons 1-2 Listen to the dialogue and fill in the gaps. Act out the dialogue. ISABEL Good afternoon. Do y___ h____ any rooms, please? RECEPTIONIST Yes. Would you like a double room, madam? ISABEL No, tw_ s________ r________, p_________. RECEPTIONIST With or without bathrooms? ISABEL W______ RECEPTIONIST Fine. How many nights would you like to stay? ISABEL Just one. H______ m_______i_ it a night ? RECEPTIONIST $80 each , including breakfast. Can I see your passports, please? ISABEL H_________y________a_______. RECEPTIONIST Thank you. Rooms 207 and 208 are on the second floor . Here are your keys. ISABEL T_________. Where`s the lift? RECEPTIONIST It`s over there.
Lessons 3-4 Complete the dialogue and then act out the dialogue. ARCHIE Hello. Do you speak English ? JANA Yes, I do . Can I help you? ARCHIE Yes, please. We`d like to go to _____ on Friday. JANA By train, bus or plane? ARCHIE What time does the first __________ leave? JANA Let`s see . There`s a ____ at____. ARCHIE What time does it ___________? JANA It arrives at _______. ARCHIE And ______? JANA Just a moment… It`s ____ and______. ARCHIE It`s a bit expensive. What about the ____?
Lessons 5-6 Number in the right order. Act out the dialogue.
Do you have a pen? Here you are. Can I see your passport? Just a moment. Can I change £… for €, please? Sign here, please.
2 этап включает в себя заключительный урок по теме и состоит из разминки (10 мин) и непосредственно ролевой игры. Warm –up 1 Complete the sentences with the words. HAVE is YOU THE IT A MUCH 1 Without is fine. 2 Goodnight and thank you very ______. 3 No, ______ double room, please. 4 Thanks. Where`s _____ lift? 5 Hello. Do you ______ any rooms, please? 6 Here _____ are. 7 Two nights. How much is ____ a night?
2 Match the questions and the answers. 1 What time does the first train to Wellington? $185 2 What time does the last train to Wellington arrive? 21. 10 3 How much is a return ticket to Wellington? 07. 30
3 Complete the dialogues with the phrases.
Thank you very much. Do you have a pen? Can I change $ 100, please? Good morning
A Good morning. B Hello. __________________ A Yes. Can I see your passport, please? B _____________________________ A Thanks. Can you sign here, please? B ___________________________ A Yes, here you are. B Thanks.
Далее учащиеся получают следующие карточки:
Сard 1You want to reserve one single room with a shower and one double room with a bath in the hotel for three nights.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Card 2 You want to reserve two single rooms with a bath and one double room with a shower in the hotel for two nights.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Card 3 You want to book two return tickets in advance to Glasgow and one way ticket to London.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Card 4 You want to book the return tickets to New York and Chicago.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Card 5 You want to change roubles for pounds. You have 10000 roubles.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Card 6 You want to change roubles for dollars. You have 10000 roubles.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Card 7 You are a receptionist.You can reserve any room with a shower . Your rooms cost 200 $ and 220$ a night and breakfast is included(B&B).
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Card 8 You are a receptionist.You can reserve any room with a bath.Your rooms cost 230 $ and 320$ a night (B&B).
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Card 9 You are a book-office clerk . You have got only Fast tickets.They cost 120 $ to Glasgow and120£ to Chicago. And you haven`t got the tickets to NY or London.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Card 10 You are a book-office clerk. You have got the tickets to New York and to London. They cost 80 £ to London and 85$ to NY.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Card 11 You work at the bank. You can change roubles for dollars (only 7000 roubles).You can change 5000 roubles for pounds.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Card 12 You are a bank clerk You can change roubles for pounds (only 7000 roubles). Also you can change 4000 roubles for dollars.
У них есть 5 минут на то, чтобы прочитать карточку и подойти к приготовленному для них месту. Следующие 15 минут отводятся для ролевой игры, разыгрыванию мини-диалогов, которые записываются и впоследствии оцениваются. Оставшееся время нужно для подведения итогов . Таким образом, данная ролевая игра может выполняться как самостоятельно, так и в системе. Но при использовании ролевой игры в системе результат, естественно, будет намного выше и у учащихся не будет возникать сложностей при общении.
|
Категория: Мои статьи | Добавил: olga (14.10.2011) |
Просмотров: 274 | Комментарии: 3 | Рейтинг: 0.0/0 |
Предварительный просмотр:
Ролевые игры в развитии навыков говорения у учащихся среднего звена
В настоящее время разные школы занимаются по разным учебникам, но говорение остается для учащихся самым сложным заданием и по сей день, несмотря на использование коммуникативного подхода в обучении . Речь идет именно о свободном говорении, когда учащийся связан лишь обозначением проблемы, заявленной в коротком тексте, предполагающий неподготовленный диалог. Но при выполнении различных учебных заданий, направленных на развитие навыка говорения, такой спонтанности невозможно добиться, так как даже при коммуникативных заданиях учащиеся находятся в жестких рамках учебной ситуации, тем самым набор языковых средств ограничен и, вероятно, не воспринимается ребенком как «говорение», да, строго говоря таковым и не является. Научиться относительно свободно ощущать себя «пользователем» языка как инструмента, можно, когда действуешь в реальной ситуации, решаешь конкретные коммуникативные задачи. Следовательно, наша задача как учителя – создать на уроке ситуацию, приближенную к подобной. И ролевая игра , в которой принимает участие каждый ученик , является оптимальным решением данной проблемы. Далее Вашему вниманию предлагается разработка , по принципу PPP(Presentation, Practice, Production) 1 этап включает в себя Presentation и Practice (приблизительно 10 мин на каждом уроке). Preparation Lessons 1-2 Listen to the dialogue and fill in the gaps. Act out the dialogue. ISABEL Good afternoon. Do y___ h____ any rooms, please? RECEPTIONIST Yes. Would you like a double room, madam? ISABEL No, tw_ s________ r________, p_________. RECEPTIONIST With or without bathrooms? ISABEL W______ RECEPTIONIST Fine. How many nights would you like to stay? ISABEL Just one. H______ m_______i_ it a night ? RECEPTIONIST $80 each , including breakfast. Can I see your passports, please? ISABEL H_________y________a_______. RECEPTIONIST Thank you. Rooms 207 and 208 are on the second floor . Here are your keys. ISABEL T_________. Where`s the lift? RECEPTIONIST It`s over there.
Lessons 3-4 Complete the dialogue and then act out the dialogue. ARCHIE Hello. Do you speak English ? JANA Yes, I do . Can I help you? ARCHIE Yes, please. We`d like to go to _____ on Friday. JANA By train, bus or plane? ARCHIE What time does the first __________ leave? JANA Let`s see . There`s a ____ at____. ARCHIE What time does it ___________? JANA It arrives at _______. ARCHIE And ______? JANA Just a moment… It`s ____ and______. ARCHIE It`s a bit expensive. What about the ____?
Lessons 5-6 Number in the right order. Act out the dialogue.
Do you have a pen? Here you are. Can I see your passport? Just a moment. Can I change £… for €, please? Sign here, please.
2 этап включает в себя заключительный урок по теме и состоит из разминки (10 мин) и непосредственно ролевой игры. Warm –up 1 Complete the sentences with the words. HAVE is YOU THE IT A MUCH 1 Without is fine. 2 Goodnight and thank you very ______. 3 No, ______ double room, please. 4 Thanks. Where`s _____ lift? 5 Hello. Do you ______ any rooms, please? 6 Here _____ are. 7 Two nights. How much is ____ a night?
2 Match the questions and the answers. 1 What time does the first train to Wellington? $185 2 What time does the last train to Wellington arrive? 21. 10 3 How much is a return ticket to Wellington? 07. 30
3 Complete the dialogues with the phrases.
Thank you very much. Do you have a pen? Can I change $ 100, please? Good morning
A Good morning. B Hello. __________________ A Yes. Can I see your passport, please? B _____________________________ A Thanks. Can you sign here, please? B ___________________________ A Yes, here you are. B Thanks.
Далее учащиеся получают следующие карточки:
Сard 1You want to reserve one single room with a shower and one double room with a bath in the hotel for three nights.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Card 2 You want to reserve two single rooms with a bath and one double room with a shower in the hotel for two nights.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Card 3 You want to book two return tickets in advance to Glasgow and one way ticket to London.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Card 4 You want to book the return tickets to New York and Chicago.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Card 5 You want to change roubles for pounds. You have 10000 roubles.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Card 6 You want to change roubles for dollars. You have 10000 roubles.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Card 7 You are a receptionist.You can reserve any room with a shower . Your rooms cost 200 $ and 220$ a night and breakfast is included(B&B).
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Card 8 You are a receptionist.You can reserve any room with a bath.Your rooms cost 230 $ and 320$ a night (B&B).
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Card 9 You are a book-office clerk . You have got only Fast tickets.They cost 120 $ to Glasgow and120£ to Chicago. And you haven`t got the tickets to NY or London.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Card 10 You are a book-office clerk. You have got the tickets to New York and to London. They cost 80 £ to London and 85$ to NY.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Card 11 You work at the bank. You can change roubles for dollars (only 7000 roubles).You can change 5000 roubles for pounds.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Card 12 You are a bank clerk You can change roubles for pounds (only 7000 roubles). Also you can change 4000 roubles for dollars.
У них есть 5 минут на то, чтобы прочитать карточку и подойти к приготовленному для них месту. Следующие 15 минут отводятся для ролевой игры, разыгрыванию мини-диалогов, которые записываются и впоследствии оцениваются. Оставшееся время нужно для подведения итогов . Таким образом, данная ролевая игра может выполняться как самостоятельно, так и в системе. Но при использовании ролевой игры в системе результат, естественно, будет намного выше и у учащихся не будет возникать сложностей при общении.
|
Категория: Мои статьи | Добавил: olga (14.10.2011) |
Просмотров: 274 | Комментарии: 3 | Рейтинг: 0.0/0 |
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Совершенствование стилистико-орфографических умений и навыков в процессе дифференцированного обучения русскому языку учащихся среднего звена
В работе указаны виды дифференцированной помощи учащимся на уроке, структура урока дифференцированного обучения, разнообразные виды заданий по русскому языку для учащихся среднего звена...
Особенности использования видеоматериалов на уроках английского языка в целях развития навыков говорения в средней школе.
В презентации представлен мой опыт по использованию видеоматериалов на уроках английского языка в целях развития навыков говорения в средней школе....
Ролевая игра как средство развития диалогической речи у учащихся среднего звена.
Что такое ролевые игры и чем они полезны на уроках иностранного языка....
Проект "Использование личностно - ориентированных технологий на уроках английского языка. Развитие критического мышления у учащихся среднего звена через письмо и чтение".
Преподавание любого предмета в общеобразовательной школе сегодня имеет целью формирование таких ключевых компетентностей, как способности определять для себя границы ситуации, ставить свою задачу и ор...
Формирование и развитие навыков командной игры у учащихся среднего звена, на примере игры в баскетбол
Разработки по баскетболу....
Сюжетно-ролевые игры для развития навыков коммуникативного общения обучающихся с ОВЗ.
Сюжетно-ролевые игры для развития навыков коммуникативного общения обучающихся с ОВЗ. Сюжетно – ролевые игры являются источником формирования социального сознания ребёнка и развития коммуни...
ДОКЛАД "Преодоление трудностей в развитии навыков чтения у обучающихся среднего звена, с лёгкой интеллектуальной недостаточностью"
Преодоление трудностей в развитии навыков чтения у обучающихся среднего звена, с лёгкой интеллектуальной недостаточностью....