План-конспект урока по теме "Королева и Парламент"
план-конспект урока по английскому языку (9 класс) по теме

Гуссаова Земфира Олеговна

 

Методическая:  - показать разнообразные методические приёмы использования  лингвострановедческого материала для повышения мотивации изучения английского языка.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл lesson_plan.docx29.24 КБ

Предварительный просмотр:

Тема: The Queen and the Parliament

Цели:

Учебная: - формирование  способности к анализу,  обобщению и формулированию   собственных выводов.

Развивающая:  - развитие личностной активности обучающихся, развитие мотивационных качеств.

Воспитательная:  развитие познавательной активности, обогащение  новой информацией.

Методическая:  - показать разнообразные методические приёмы использования  лингвострановедческого материала для повышения мотивации изучения английского языка.

Задачи:  - узнать больше о парламенте Великобритании;

 

Тип урока: комбинированный.

Вид урока: расширение знаний.

Метод обучения: исследовательский.

Оборудование:  учебник, интерактивная доска, доска, презентация, видео приложение, листок контроля кадета.

Ход урока

I. Организационный момент:

Приветствие. Ознакомление с темой урока.

Teacher: Good-afternoon, cadets! Be seated. I hope you are OK today and ready to work hard and enthusiastically.

T.: Today we are going on to talk about the UK and the British Parliament. You’ll revise lexical material on the topic and listen to the text to get the main idea of it and the details as well. By the end of the lesson you will be able to use your brains and show how much you remember.

II. Основная часть:

  1. Речевая зарядка.

T.: Look at the screen; let’s remember what we know about this country. First of all, is it a continent? -  Of course, not?  It’s an island. How many countries does the UK consist of? What are they? How do people call the flag of the UK? Beneath the shield of the British coat of arms we can see the motto of the British Monarch, “Dieu et mon droit” (Бог и моё право) in French. Why it was written in French? - В Англии, после ее завоевания норманнами в 1066 году, французский язык, на протяжении почти трех столетий, играл роль государственного: на нем говорили английский король и высшая знать английского королевства.

T.: From the history we know that Britain is a parliamentary monarchy.

First of all let’s remember some dates, how the British Parliament began.

What year is known as the beginning of the British Parliament? (It’s 1215.) And what had happened that year? The King was greedy and not a very competent ruler. The barons were very unhappy and started a revolt. In 1215 the barons made the king sign the Magna Carta (Великая Хартия Вольности.)

What was the Magna Carta? (The Magna Carta was an agreement between the King and his barons. It limited the King’s power. Since then all the English kings had to ask the barons before they made any important decisions.)

When was the Parliament in Britain organized? Parliament in Britain has existed since...(1265) Having been organized in the reign of King Edward I, it is the oldest parliament in the world.

  1. Лексическая зарядка.

T.: We’ve already read the text about the Queen and the Parliament. Now look at the screen, read and find the best translations for the words.

The House – 
а) дворец; б) палата; в) дом.

The House of Lords – 
а) дом лордов; б) палата лордов; в) палата аристократов.

Member of Parliament –
а) гражданин парламента; б) член парламента; в) член совета.

Hereditary peers –
а) наследственные пэры; б) наследственные аристократы; в) наследственные члены парламента.

Life peers –
а) пэры на время; б) пожизненные пэры; в) живые аристократы.

law –
а) закон; б) проект; в) документ.

General election –
а) общий конкурс; б) общественное голосование; в) общие выборы.

The House of Commons – 
а) палата простых; б) палата обычных; в) палата общин.

Один кадет у доски, остальные на листках выполняют тест.

  1. Развитие навыков аудирования и беседа по прослушанному тексту.

T.: Now listen to me attentively. After that you’ll do some tasks.

The British Parliament sits in one building which is called the Palace of Westminster. It's also called the Houses of Parliament because there are two houses: the House of Lords and the House of Commons.

So what's the difference between the House of Commons and the House of Lords?

In the House of Commons MPs. or Members of Parliament, make all the important decisions and work on bills, which later become new laws. Parliament represents the legislative (законодательная ветвь) branch. The Prime Minister is in the House of Commons too. Why are MPs so important?

Because they represent all the people in the country. There is a general election at least every five years. People vote for an MP, and the party which has the most MPs wins the election and forms the government. Their leader becomes the Prime Minister.


And what about the House of Lords?  Well. They’re not elected. Some people in the House of Lords just inherit their places from their fathers and grandfathers. They're hereditary peers. Now most people in the House of Lords are life peers. They get the title "Lord" or "Lady" for their personal achievements.

And what about the Queen? What does she do? The Queen is the head of state, She and the House of Lords have to approve (одобрить) the decisions of the House of Commons.

I want to show you a video how the opening of the Parliament happens.

T.: Now let`s summarize the material and do the tasks.

  1. Активизация лексического материала.

Fill in the gaps with the new words.

1. In the UK there is no president, the Queen is ………….. of the …………..

2. There are two Houses in the Parliament: …………………….. and ………………..

3. People who sit in the ………….. Commons are called …………………..

4. People who sit in the ………………. Lords are called ……………….....

5. British people …………………... for MPs at a general …………………..

6. The party which wins a general ………………... forms the ………………. and their leader becomes the ...............................................

7. After the Queen signs the bill, it becomes the.....................

Now exchange your shits of paper and check your answers.

  1. Развитие навыков устной речи.

Say true or false. If false correct the sentence, please.

1. The British Parliament sits in two buildings.

2. There is a general election when the Queen decides.

3. If there was a general election in 2004, the next general election should be in 2009 or earlier.

4. Life peers get into the House of Lords because their parents were rich.

5. Every member of the House of Lords and the House of Commons is called an MP.

6. Most members of the House of Lords are very clever and competent.

7. Members of Parliament represent everyone in the country.

8. Members of the House of Lords form the British government,

9. The Queen chooses the Prime Minister.

10. The United Kingdom is a monarchy.

  1. Развитие памяти и догадки.

Look at the screen, please. I prepare a task for you about people, objects and places in the Parliament. Look through this slide and use your brains.

Read the descriptions and match them with the pictures.

  1. The lords and ladies sit here. This chamber (house) is also called the Parliament Chamber. (the House of Lords)
  2.  When the Queen arrives in the House of Lords to open the Parliament, she sits on this. (the thrown)

c) He sits on the Woolsack (председательское место лорд- канцлера в палате лордов) and presides over the House of Lords. (lord-chancellor) Kenneth Clark

     d) He presides over the House of Commons. (the speaker) John Bercow
   

h) The distance between them is two swords' lengths. In the old days MPs used  to have their swords, and it was dangerous when they got angry with each other. So the lines are here to remind the MPs that they should not start a fight.

III Заключительная часть:

Teacher: 

Conclusion: We found out that:

  1. Britain is a Parliamentary Monarchy;
  2. The Parliament is a legislative branch;
  3. MPs are more important than the House of Lords;
  4. The party which wins the elections form the government;
  5. Members of the House of Lords get their titles Lords and Ladies for their personal achievements.

Thank you for your work. You have worked hard, and I want to give you marks. So ….

Your assignment is to read the text “The Queen and the Parliament” (p. 61 – 62) and try to give a summary of the text.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

План – конспект открытого урока по теме: «Развитие навыков самостоятельной работы на уроках литературы при изучении рассказа А.П.Чехова «Хамелеон» в 7 классе КО вечерней школы

Тема урока: Рассказ А.П.Чехова «Хамелеон»Цель урока:1.     Познакомить учащихся с живой картиной нравов в рассказе А.П.Чехова «Хамелеон»2.     Попытаться ...

План-конспект открытого урока и самоанализ урока по технологии в 7 классе.Часть 2..

Разработка практического урока с презентацией по теме:"Вышивка крестом.Разновидности болгарского креста".Отработка практических упражнений и закрепление пройденного материала в первой части урока по д...

План-конспект открытого урока по английскому языку в 5 классе. Тема урока: «Would You Like a Cup of Теа?»

План-конспект открытого урока по английскому языку в 5б классе. Урок проведен 21.02.2008 г. по учебнику Климентьва Т., Монк Б., “Happy English” - 5-6 кл. UNIT 9. Учитель - Багдасарян Сусанна Гео...

План-конспект открытого урока по английскому языку в 6 классе. Тема урока: «Talking about the Famous»

План-конспект открытого урока по английскому языку в 6б классе. Урок проведен 5.10.2012 г. по УМК Биболетовой М.З. и др., “Enjoy English” - 5-6 кл. UNIT 5, Section 2. Учитель - Багдасарян Сусанна...

Презентация к уроку в 10 классе на тему "Предприниматель и мотивация его деятельности. Предпринимательский доход" и разработка урока. А также План-конспект открытого урока в 5 классе на тему:Семья как потребитель товаров и услуг на рынке

В данном материале дана разработка открытого урока на тему "предприниматель и мотивация его деятельности. Предпринимательский доход" и презентация к данному уроку. И План-конспект урока в 5 классе на ...

План-конспект открытого урока по астрономии в рамках районного семинара.Тема урока: «Атмосферное давление».Тема урока: «Агрегатные состояния вещества».

«Развитие и поддержка талантливых и одаренных детей в системе воспитания и дополнительного образования детей....

План-конспект открытого урока в 8 классе по 1 теме "Schön war es im Sommer" Thema der Stunde: " Планы на отдых у молодёжи разные."

1. Учить читать короткие тексты с полным пониманием прочитанного и определять содержание текста с ситуацией.                          ...