Урок комплексного применения знаний по теме " Выбор профессии"
методическая разработка по английскому языку (10 класс) по теме

Данный урок разработан для проверки знаний учащихся по изученной теме. Урок нацелен на способность формирования профессионального самоопределения учащихся.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл otkrytyy_urok.rar5.69 КБ

Предварительный просмотр:

Тема урока: « Choosing a Career: The world of jobs» (слайд 1)

  Тип урока : урок комплексного применения знаний

  Цель урока: способствовать формированию профессионального самоопределения учащихся.

Для достижения поставленной цели определены следующие задачи.

   Развивающая: развитие активного самостоятельного мышления, языковых и познавательных способностей школьников, ценностных ориентаций.  

   Образовательная: развитие речевой деятельности учащихся

   Воспитательная: воспитание культуры общения, потребности в практическом использовании языка, воспитание сознательного отношения к выбору будущей профессии.

Оборудование: компьютер, проектор, интерактивная доска

1. Орг. момент. Цели и задачи урока

T: Have you chosen your future career? What do you like to become? You have heard these questions many times during your school years. To choose the right occupation is very difficult. We must take into consideration many factors. We must consider our tastes and abilities. We must satisfy our own requirements and the requirements of our society.

Today we’ll speak about what activity you would like to do as your future career, what attracts you, who helps you to make a right choice. We’ll do some interesting exercises, you’ll tell about your future jobs and I hope our lesson will help you in your life.

2. By the way, have you ever thought why people work. Which of the following reasons do you find most usual?(слайд 2)

Please, list them in order of priority.

  1. to work for a wage;
  2. to work for the companionship they find among their workmates;
  3. to escape the role of housewife (in the case of many women);
  4. to give status;
  5. to give a sense of identity;
  6. to be the interest and enjoyment.

3. Jobs can be attractive and not attractive.(слайд3) Let’s speak about the qualities which make them such.

      Attractive jobs  are…..                               unattractive jobs are …

Boring, popular, creative, messy, monotonous, interesting, satisfying, not respected, exciting, creative, dangerous  

4.  By the way, can you name the professions which are:

  1. dangerous
  2. the most prestigious
  3. are well paid
  4. require a university degree
  5. are primarily done only by men

5. Now I’m going to describe some jobs and you’ll try to give them names. (аудирование)

  1. a person trained to look after sick animals;
  2. a person who plays music;
  3. a person who designs the way roads, machines are built;
  1. a person whose job is to help people with the law;
  2. a person whose business is to arrange travels.

Can you describe these professions?

  1. a teacher
  2. a doctor
  3. a librarian

(ученики формулируют определение, учитель даёт определение по словарю Хорнби)(слайд 4)

6. Every job has its elements of difficulties and interest. I think nearly all the professions are very important in life. Now it’s time to speak about the careers you would like to do. If I’m not not mistaken you are going to present your topics using a computer.( презентации учащихся)

  1. Choosing a career.
  2. My birth sign and my future career.
  3. I want to be a doctor.
  4. My plans for the future.

Thank you very much for your presentations. They are very interesting to watch and to listen to.

7. To become a good specialist you must study a lot. In some years you will be specialists. You know that a specialist should be competent, accurate, enthusiastic and intelligent. After graduating the university every person wants to find a good position. When you apply for a job you may need to provide a curriculum vitae (CV) which gives the employer important information about you. В щ you know how to write a resume. Let’s have a short quiz.

  1. Here are the details of Peter Green’s curriculum vitae. Please, match each paragraph with its function.

1. name                        a. Psychology, History

2. address                     b. Peter Green

      3. date of birth              c. 31 Canon Street, Montreal, Canada

4. education                  d. Fluent French, possession of driving licence

      5.  employment             e. 2000 Certificate of Secondary Education 2004 BA in Management            

6. skills                           The University of London                                                  

7. interests                     f. 10.08.82

                                      g. part-time jobs as a barmen

8. The end of school is the beginning of an independent life. I want to give you some pieces of advice. I hope they’ll help you to be successful in life. Read and give Russian equivalents.(слайд5)

  1. Fortune favours the brave.
  2. Where there is a will there is a way.
  3. No pains, no gains.
  4. Jack of all trades and master of none.
  5. Business before pleasure.
  6. Never say die.

9. I think our lesson was interesting. I am sure you’ll be good specialists and work honestly for the benefit of Russia and for your own benefit.

At the end of our lesson I want to give you a present. It is a photo collage “My future career”.

Thank you for the lesson.

               


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Модульная программа и разработка уроков русского языка в 5 классе. М№ 5- М№6. Тип урока: Комплексное применение знаний Практика под руководством учителя. Тема: Звуки речи и буквы. Алфавит. Гласные и согласные звуки. Звонкие и глухие согласные звуки. Т

Модульная программа и разработка уроков русского языка в 5 классе. М№ 5-  М№6. Тип урока: Комплексное применение знанийПрактика  под руководством учителя.Тема: Звуки речи и буквы. Алфавит. Г...

Интегрированный урок комплексного применения знаний, умений, навыков по русскому языку и информатике в 4 классе с использованием ИКТ

Тема урока: Запятая в сложном  предложении с союзами и, а, но и в простом предложении с однородными членами и с союзами и, а, но (с использованием ИКТ).Преподаватели: Шибаева Оксана.Викторовна - ...

Тема урока: Типы линий Тип урока: Урок комплексного применения знаний и умений

Цели  урока:Образовательные – закрепить знания, умения и практические навыки при вычерчивании в карандаше вертикальных и горизонтальных линий различного типа, строго соблюдая их конфигурацию и то...

«С мастерством люди не родятся, а добытым мастерством гордятся». Урок комплексного применения знаний и умений, урок - соревнование по технологии, 5 класс

«С мастерством люди не родятся, а добытым мастерством гордятся».Андреева Елена Перфильевна,Учитель технологииМБОУ «Чихачёвская средняя школа»Предмет: технологияКласс 5Тема «Систематизация знаний по ма...

Урок комплексного применения знаний и умений по теме «Порядок выполнения действий» 5 класс

Составление программ выполнения действий в выражениях, изображение их в виде схем, отработка навыков выполнения вычислений по действиям...

Технологическая карта урока комплексного применения знаний и умений по теме «Animals» с закреплением грамматики - образование превосходной степени имен прилагательных»;

Класс: 5Тема урока: AnimalsТип урока: урок комплексного применения знаний и умений (урок закрепления)Цель: создание условий для развития способностей обучающихся к отбору, анализу, презентации информа...