Сценарий элективного занятия-интеракции Yours Insincerely
план-конспект урока (английский язык, 10 класс) по теме
Сценарий занятия-интеракции в рамках элективного курса «Стратегии речевого поведения в англоязычной среде».10 класс, уровень Intermediate, основное учебное пособие – Spotlight 10, дополнительное пособие - Clockwise Джона Нантона, OxfordUniversity Press. На занятии рассматриваются способы адаптации в среде незнакомых людей, отрабатываются стратегии поведения в условиях деловой вечеринки.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
yours_insincerely.docx | 24.9 КБ |
Предварительный просмотр:
Сценарий занятия-интеракции.
YOURS INSINCERELY.
В рамках элективного курса «Стратегии речевого поведения в англоязычной среде».
10 класс, уровень Intermediate,
основное учебное пособие – Spotlight 10
Используемые технологии: технология коммуникативного обучения иноязычной культуре, тренинговые технологии, технология проблемного обучения, проектные технологии, технология сотрудничества, технология преподавания иностранного языка как предмета, формирующего человека, информационно-коммуникативные технологии.
Цель занятия – развитие иноязычной коммуникативной компетенции средствами английского языка на основе разговорной темы «Знакомство»
Задачи занятия:
- совершенствование навыков аудирования, диалогической и монологической речи
- расширение объёма знаний о социокультурной специфике страны изучаемого языка
- развитие умений использовать навыки общения в различных ситуациях.
- тренировать в чтении незнакомого материала с общим пониманием в формате ГИА\ЕГЭ
Оборудование:
- Презентация РР
- Аудио файл с диалогами по теме «Знакомство»
- Таблица с заданием для аудирования
- дополнительное пособие Clockwise Джона Нантона, Oxford University Press
- Структура занятия:
- Организационный момент (2 мин)
- Речевая зарядка (5 мин)
- Активизация навыков чтения с общим пониманием прочитанного.(5мин)
- Контроль навыков аудирования (10 мин)
- Драматизация диалогов – интерактивная игра (15 мин)
- Подведение итогов занятия.(3 мин)
Ход занятия
I. Teacher: Hello, dear friends, I’m glad to see you safe and sound. The goals of this lesson are to learn how to know people when you meet them for the first time and to practice responding to what someone has just said.
We are going to focus on useful expressions for introductions, offers and invitations, revise and practice the language expressing disappointments, ending
conversations and leave-taking and revise awareness of strategies for effective conversation.
Please feel free to ask any question and to stop me if you don’t catch up with me.
II. So let’s start. When we meet someone for the first time what things are the most important for us to know about the person?
Feedback: Учащиеся высказывают свои предположения, составляя mindmap на интерактивной доске
Teacher: Wonderful! So let’s see what we have. (слайд 1) OK. So what questions would you ask your partner to learn this information?
Feedback: Учащиеся составляют вопросы по пунктам mindmap, используя известные им стратегии. Учитель поправляет, если есть необходимость
Teacher: Thank you, great job. Now I’d like you to split into pairs. We shall do like this. Each of you will get a card. Someone in this room has the same card. Find this person, he or she is your partner. (учащиеся получают карточки с цифрами или буквами и находят свою пару)
Now I want you to find out three things that are important for you about your partners. (Во время выполнения задания учитель следит, чтобы учащиеся правильно задавали вопросы в соответствии с ситуацией и правильно на них отвечали)
Feedback: Учащиеся рассказывают, что они узнали о партнёре
Teacher: I am sure you were in the situation of being new in a company.
- How did you feel in the situation? Rate yourself from 1 (nervous) to 5 (confident). (Feedback учащиеся дают развёрнутые ответы, анализируя причину своего состояния: e.g. I would say I’m 4, as I am rather comfortable, though not quite confident) (слайд 2)
- In pairs decide how good you are at meeting and getting to know new people. (Feedback учащиеся дают развёрнутые ответы, объясняя свой выбор)
- Do you know anyone who is very confident in new situation? (Feedback: учащиеся дают развёрнутые ответы, комментируя своё мнение)
- Think of some good ways to start conversation with people you don’t know. (Feedback: talking about the weather, TV, sport, likes and dislikes ….)
III. Teacher: Quickly read the three extracts. Look at the task on the board. (слайд 3)
- In pairs, note down the techniques suggested.
- Decide on the most useful. Which, if any, do you use?
(Учащиеся получают раздаточный материал с отрывками из незнакомых текстов и работают в парах. В их распоряжении 3-4 минуты. Им не нужно читать все тексты целиком, они должны найти ответы на поставленные вопросы. Такого рода задания являются подготовкой к работе с незнакомыми экзаменационными текстами)
Do you think it’s possible to learn to be a more successful person from a book?
Text A.
The beauty of flattery is that it’s so easy. Say anything favourable that comes into your head. You cannot go too far with flattery, if you want to be polite. Tell people they’re brilliant, beautiful, important, accomplished and good. This is known as lying. \P.J. O’Rourke\
Text B.
Six ways to make people like you:
- be genuinely interested in other people.
- smile
- remember that a person’s name is to that person the sweetest and most important sound in any language
- be a good listener
- encourage others to talk about themselves
- talk in terms of the other person’s interests.
Make the other person feel important – and do it sincerely. \Dale Carnegie\
Text C.
A good, all-purpose opening technique is, ‘Tell me…’, pause, look attentively, then put a question that seems likely to suit. It doesn’t matter whether it’s, ‘If you could retire tomorrow what would you do?’, or ‘What is it like to be the Head of the Pentagon?’, or ‘How come your children are so good?’. Listen to the answer, pick out something interesting and say, ‘That’s very interesting, so you…’, and repeat the point. That makes the speaker feel understood and appreciated. So he will elaborate. You can keep this up with tiny variations for hours.
\Mayra Bremner\
Feedback: Text A – flattery; text B – be interested, smile, use their name, be a good listener, talk about their interests, encourage them to talk about themselves; next C – listen, repeat parts of what they say and encourage them to say more about it.
IV. Teacher: Now you will hear three dialogues. Please fill in the table that you have in front of you. You will hear the recording twice.
Conversation | 1 | 2 | 3 |
What is the conversation about? | |||
How do they feel about each other? | |||
Which techniques do they use? |
Feedback:
Conversation | 1 | 2 | 3 |
What is the conversation about? | Ice-skating | Interested in each other | Mirroring, showing interest |
How do they feel about each other? | Daniel’s exhibition | Can’t stand it | Flattery, lying |
Which techniques do they use? | Leave-taking | Interested in and attracted to each other | Showing interest |
(Этот вид работы представлен в формате ГИА\ЕГЭ и готовит к устной части занятия - ролевой игре)
V. Now we are ready for the ROLE PLAY. But before you start let’s revise some key moments. (слайды 5 и 6)
Match the statements with the responses.
1. I can’t stand doing the ironing. a) Neither would we.
2. I really should be going now. b) That’s funny, so did we.
3. We mustn’t leave too late. c) Neither can I.
4. I’d rather take a taxi. d) Neither should you.
5. We didn’t really enjoy the film e) So should I.
6. You shouldn’t drink so much. f) Neither must we.
7. They’d never buy a foreign car g) So would I.
8. They had terrible weather h) Neither did Susie.
Put the words in the correct order.
1 is Mandy this Carrington. This is Mandy Carrington.
2 to there would is you meet someone like.
3 wine you would a of glass like?
4 brings what so Paris you to?
5 Cristina ages beet it has!
6 a shame what oh!
7 excuse hope you I will me.
8 time the is that? Really I going be must.
9 lovely you it has see to been.
10 have wonderful I a time had.
11 I together get can hope soon we.
VI. ROLE PLAY.
Teacher: Look at the board. This is the situation of our role play. Don’t forget about the main rules of a successful conversation.
Take your ‘legends’, stand up and mill round, meeting and talking to each other. After every two minutes, move to someone else.
Film star | Journalist | Politician | Mogul | village doctor | Librarian | Famous traveler | Teacher | Sportsman |
(Учащиеся получают карточку со своей «легендой», они обязаны вести себя на вечере в соответствии с ролью)
Слайд 7
You are at the party where everyone you are about to meet is new.
- Mix with the other guests and make contact.
- Find out as much as you can. Find out what you have in common.
- Talk to at least four different people.
Think before you speak:
- Think about how to make contact with each person.
- Be interested in the other person. Ask them about themselves, use their name.
- Be a good listener. Smile, flatter, sound enthusiastic. Practice ‘mirrowing’.
- Use the language you have studied for introductions, offers, invitations, ending conversations and leave-taking.
I am a hostess of the party and am glad to see you, dear guests.
(Учитель играет роль хозяйки вечера. Она следит, чтобы все «гости» были заняты разговором и иногда прерывает беседу фразой ‘ I’m sorry to interrupt but there’s someone I’d like you to meet…’)
VII. Teacher: Now I would like you to say some words analyzing your feelings in the situation.
Feedback: Учащиеся кратко характеризуют свои ощущения.
Your home task will be to think it over in a deeper way, to write your pluses and minuses and what would you change next time. Thank you.
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Программа элективных курсов по подготовке учащихся к предметным олимпиадам и конкурсам по английскому языку «IMPROVE YOUR ENGLISH».
Предлагаемый курс предназначен для учащихся средней ступени обучения общеобразовательных школ проявляющих особый интерес к изучению английского языка. Известно, что олимпиадные задания – ...
Рабочая программа элективного курса по английскому языку «Practise Your English » для 10-11 классов
Рабочая программа составлена на основе программы элективного курса «Practise Your English»Автор программы: Лызлова И.А., Коновалова В.Г.Количество часов: 68Источник программы: Сборник элек...
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧЕСКИЙ ПЛАН элективного курса по английскому языку «Practise Your English » для 10-11 классов
Структура курса и организация обучения:Курс рассчитан на 68 учебных часов, каждый включает в себя теорию и практическую часть. При одном занятии в неделю курс длится 34 часа в 10 кла...
КАЛЕНДАРНО-ПОУРОЧНЫЙ ПЛАН элективного курса по английскому языку «Practise Your English » для 10-11 классов
№ занятия. дата, тема, вид речевой деятельности....
Элективный курс для 10 класса "Your Friend - English Grammar".
Данный элективный курс предоставляет учащимся возможность реализовать свои потребности в изучении английского языка на старшей ступени общеобразовательной школы.Программа оказывает существенное влияни...
Сценарий урока The world is your oyster, Spotlight 8
Сценарий урока в 8 классе по учебнику Spotlight Мир в твоих руках...
Сценарий проведения внеклассного мероприятия по английскому языку в 6 классе «Improve Your English!»
laquo;Improve Your English!»...