мультимедийный урок-соревнование "Страны и континенты"
методическая разработка по английскому языку (6 класс) по теме

Дмитрук Лариса Евгеньевна

Данный урок разработан в качестве обобщающего для уч-ся 6 класса школ с углубленным изучением английского языка по курсу Верещагиной И.Н.

Урок включает в себя работу с мультимедийной картой "Страны и континенты" (на 3 и 5 этапах урока) для контроля знаний уч-ся названий континентов, стран, столиц, языков (учебная ситуация "На международной конференции"), а также в целях контроля навыков фонетической грамотности, умения воспринимать информацию на слух, навыков владения ИКТ, умения использовать разговорные клише и использовать межпредметные связи.

Также на уроке предполагается работа с мультимедийным кроссвордом "Страны и флаги" (4 этап). Кроссворд призван проверить знание уч-ся названий стран, флагов, умение их описывать, умение понимать прочитанное с первого предъявления, фонетические навыки уч-ся, владение грамматикой. Данный ресурс можно использовать при объяснении нового материала по теме "Страны и континенты" в качестве опережающего задания в классе с очень сильной языковой подготовкой.

Уч-ся могут использовать данные мультимедийные ресурсы в качестве игрового компонента для самопроверки знаний и умений в домашних условиях. 

Все инструкции по использованию ресурсов приложены в конспекте урока. Все разработки авторские.

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon urok-sorevnovanie_Strany_i_kontinenty.doc877.5 КБ
Файл krossvord_na_konkurs.pptx2.88 МБ
Файл karta_Kontinenty.pptx592.28 КБ

Предварительный просмотр:

Государственное общеобразовательное учреждение

Средняя общеобразовательная школа № 180 с углубленным изучением английского языка

Красногвардейского района СПб

Урок английского языка в 6 классе по теме:

 

Подготовила и провела:

учитель высшей категории

Дмитрук Л.Е.

Санкт-Петербург, 2009

Пояснительная записка

     Данный урок проводится в 6 классе в качестве обобщающего по теме «Страны и континенты».

Тип урока: урок - соревнование (обобщающий)

Цели урока:

  1. Воспитание личности, желающей и способной к коммуникативной деятельности на иностранном языке
  2. Формирование культуры уч-ся в области ИКТ

Задачи урока:

  1. Обобщить и закрепить основные знания, умения и навыки уч-ся по теме
  2. Расширить знания уч-ся по данной теме
  3. Продолжить развитие интереса у уч-ся к изучаемому языку
  4. Воспитывать гражданско-патриотическое отношение к России – крупнейшей стране мира
  5. Формировать значимость изучения английского языка, как языка международного общения
  6. Закрепить фонетическую грамотность уч-ся
  7. Продолжить обучение уч-ся разговорным формулам – клише
  8. Продолжить развитие способностей уч-ся использовать английский язык как инструмент общения на межкультурном уровне в устной и письменной форме, в «диалогах культур»

Знания, умения, навыки и качества, которые актуализируют/ приобретут/ закрепят ученики в ходе урока:

  1. Знание названия континентов, стран, столиц
  2. Знание названия языков и национальностей изучаемых стран
  3. Умение узнавать  и описывать флаги изучаемых стран
  4. Умение правильно произносить изучаемые понятия
  5. Навыки владения ИКТ
  6. Умение использовать межпредметные связи (география, история)
  7. Умение понимать  информацию на слух
  8. Умение вести беседу по теме
  9. Умение использовать разговорные формулы - клише
  10. Умение понимать прочитанное с первого предъявления
  11. Навыки владения грамматическим материалом (Present (Past) Simple, Present Perfect, Present (Past) Continuous)

Необходимое оборудование и материалы:

  1. Мультимедийный проектор, экран
  2. Компьютер
  3. Карточки с названием стран
  4. Географическая карта мира (мультимедиа)
  5. Кроссворд “Countries and Flags” (мультимедиа)

Использованные источники и литература:

  1. Интернет- сайт «Википедия»
  2. Захарова А. В. Генезис самооценки. Тула, 2003.
  3. Научно-методический журнал “ Иностранные языки в школе” № 1 2005 год,  № 2 2005 год.
  4. Д. Джонсон, Р. Джонсон, Э. Джонсон-Холубек «Методы обучения. Обучение в сотрудничестве»;
  5. Верещагина И.Н.  Английский язык: учеб. пособие для школ с углубленным изучением англ. яз. – М.: Просвещение, 2008

Ход урока:

  1.     Оргмомент. Речевая зарядка.

T: - Good morning, students!

S: - Good morning, good morning,

      Good morning to you.

      Good morning, the teacher,

      We are glad to see you!

T: - I’m glad to see you, too! Sit down. Who is on duty today?

Sd: - I’m. Today is the 2-d of December. Today is Wednesday. Nobody is absent.

T: 1. Today is Wednesday. What day of the week will be tomorrow?

    2. What day comes after Saturday?

    3. Do we go school on Sunday?

    4. What day is before Tuesday?

    5. What is the third day of the week?

    6. How many days are there in a week?

    7. What month is it now?

    8. How many days are there in December?

    7. What month is before December?

    9. What holiday do Americans  celebrate in November?

    10. Do Englishmen  celebrate this holiday?

    11. Why don’t they celebrate Thanksgiving day?

    12. When do Englishmen celebrate Christmas?

    13. Do Russian people celebrate Christmas in December?

    14. What is the celebration date of Christmas in Russia?

    15. Why does the celebration date of this holiday differ in these countries?

  1. Сообщение темы и целей урока:

T: So you know that different people have different traditions, they live in different countries and on different continents, they speak different languages.

And today we’ll try to revise everything you know about countries and continents, about nationalities, their languages and flags. You will know why it is important to learn English.

Our lesson is going to be very unusual as we’ll have the competition. And besides you may give the answer with the help of the computer. You will work with the multimedia map and the crossword. You should use your Flash cards and you will get points for each right answer.

Now let’s start our lesson.

  1. Работа с мультимедийной географической картой: Континенты

(на экране появляется карта мира. Названия континентов скрыты под знаком «?». После того, как ученик нажимает на знак «?» появляется в увеличенном виде, окрашенный в свой цвет материк, затем появляется его название)

– Here is the map of the world. You can’t find the names of the continents.  You will be able to  open the name of the continent on the map if you guess the riddle.

(уч-ся по очереди выходят к компьютеру и после отгадывания загадки называют континент, который они собираются открыть на карте. Прежде чем уч-ся откроет название, остальные уч-ся показывают свои Flash cards. Затем сверяют свой ответ с правильным. За каждый правильный ответ в копилку команды отправляется жетончик. В конце урока подсчитывается кол-во жетончиков и по таблице баллов  выставляется оценка)

  1. This continent is washed by the Pacific Ocean in the east, the Atlantic in the west, the Arctic Ocean in  the North, the Indian Ocean in the South. It is the biggest in the world.  The Urals separate it on two parts.  What’s its  name? (Europe and Asia is)
  2. This continent was discovered by Columbus but he didn’t know about it. (North America)
  3. This continent is the smallest. Some scientists call it “big island”. (Australia)
  4. This continent is the hottest in the world, is famous for its ancient civilization. (Africa)
  5. This continent is washed by the Atlantic and the Pacific Oceans. The biggest river is Amazon. (South America)
  6. This continent is situated in the most south point of the Earth, is washed by the South Ocean, is covered by ice. (Antarctica)
  1. So, how many continents are there in the world? (six)

  1. Работа с мультимедийным кроссвордом «Страны и флаги»

       

  1. What countries are situated on these continents? Now is the turn to guess the countries. Look, here is the crossword.

1/ Crossword “Countries and flags”

Task: Guess the name of the country, using prompts.

1.

C

A

N

A

D

A

2.

S

C

O

T

L

A

N

D

3.

R

U

S

S

I

A

4.

F

R

A

N

C

E

5.

I

T

A

L

Y

6.

G

E

R

M

A

N

Y

7.

I

N

D

I

A

8.

E

G

Y

P

T

9.

U

S

A

  1. Here are some instructions to make sure that you know how to do it.
  1. All the words are closed with different colours. Choose the number. Click it (do it with a single click). You will see the prompts.
  1. You may use one or more prompts.  Click the star, you will see the picture(s). They can help you (if you use less prompts, you will get more points).
  1. Guess the name of the country. Describe the national flag of chosen country in some words.
  2. Click the sign “choose the flag”.  Click the chosen flag.
  3. If you are right, the closed word will be opened.
  4. If you have a mistake, you’ll see the word ‘wrong”. Try again.
  5. Click the sign “next word”.
  6. When all the words are guessed, you will be able to open the code word.
  7. Guess the code word; click the sign “code word”.

Prompts

  1. … is situated in Northern part of American continent.

… has two official languages – English and French.

       the most popular sport is hockey

       … is ruled by Queen of Great Britain.

  1. … has three official languages – English, Gaelic, Scots.

… is ruled by Queen Elizabeth II.

       … is one of the parts of the UK.

      Main words: Loch Ness, Military Tattoo, kilt.

  1. … is the largest country in the world.

Main words: cheburashka, birch tree, Kremlin, Dmitry Medvedev

  1. … is located in Western Europe.

The official language is French.

      Main words: Eiffel Tower, Louvre Museum,  Napoleon Bonaparte

  1. … is located in Southern Europe on the boot-shaped peninsula.

… has mountains: The Apennine, The Alps.

      Main words: Juventus,  Colosseum, Pompeii.

  1. … is a country in Central Europe.

… After World War II …. was divided into two separate states –

East and West.

Main words:, Michael Schumacher,  Claudia Schiffer, Adolf Hitler.

  1. … has two official languages – Hindi, English.

       … is a country in South Asia.

… is washed by Indian Ocean, the Arabian Sea.

Main words: Taj Mahal, Bengal tiger.

  1. … is a country mainly in North Africa.

… is famous for its ancient civilization.

Main words: Pharaohs, Pyramid,

  1. …. is situated in North America.

… consists of 50 states.

… is washed by Atlantic Ocean, Pacific Ocean..

Main words: skyscrapers, White house, Statue of Liberty

  1. Работа с мультимедийной географической картой: Страны и столицы. Учебная ситуация: на международной конференции

- Imagine that you’re at an international conference. Say what your name (nationality) is, where are you from, what is the capital of your country (show it on the map), what language you speak. But there is one problem – all the letters in the words are mixed. To find the European countries click the star on the map.

EXAMPLE:   Hi, my name is Laurence. I’m from France. I’m French. The capital of my country is Paris. My language is French.

  1. You’ve got the cards with the names of the countries on your desks.

(У уч-ся на партах находятся карточки с названием той страны,  которую они должны представить. Ученики по очереди выходят к мультимедийной  карте,  представляют свою страну, находят название на карте. Однако название страны зашифровано (перепутаны буквы в слове). Ученик с помощью курсора мышки щелкает на название страны, на экране появляется крупным планом ее изображение, буквы становятся в правильном порядке. Под названием столицы прячется фотография с ее изображением. Щелчком мышки уч-ся ее открывает.)

Answers:

Hi, my name is Carmen. I’m from Spain. I’m Spanish. The capital of my country is Madrid. My language is Spanish.

Hi, my name is Mary. I’m from Great Britain. I’m English. The capital of my country is London. My language is English.

Hi, my name is Lee Sayolin. I’m from China. I’m Chinese. The capital of my country is Peking. My language is Chinese.

Hi, my name is Tony. I’m from Australia. I’m Australian. The capital of my country is Canberra. My language is English.

Hi, my name is Van Lee. I’m from Vietnam. I’m Vietnamese. The capital of my country is Hanoi. My language is Vietnamese.

Hi, my name is George. I’m from Canada. I’m Canadian. The capital of my country is Ottawa. My languages are French and English.

Hi, my name is Hans. I’m from Germany. I’m German. The capital of my country is Berlin. My language is German.

Hi, my name is Ella. I’m from Italy. I’m Italian. The capital of my country is Rome. My language is Italian.

Hi, my name is Rita. I’m from Russia. I’m Russian. The capital of my country is Moscow. My language is Russian.

Hi, my name is Linda. I’m from the United States. I’m American. The capital of my country is Washington. My language is English.

  1. Работа с диалогом «English is the international language»
  1. Hi, Rita, Linda, George … we are glad to meet you at our international conference. You all speak your own languages. But do you understand English? Why are many people in the world interested in learning English? So, listen to the dialogue and be ready to answer my questions.

Brain: Hi, Helen! Haven’t seen you for ages! How are you?

Helen: Hi, Brain! I’m just fine, thanks. And how are you?

Brain: Fine too. I last saw you in the library. You were preparing for the talk on your favourite subject – English, of course.

Helen: True. But why are you laughing? I think English is the most popular language nowadays. People all over the world speak English. In Russia and France, in Germany and Italy, in Spain and Egypt people learn English as a foreign language.

Brain: I know they do. By the way, they say, that English has become the most important international language of nowadays.

Helen: Oh, yes, it certainly has. People will understand you practically everywhere if you speak English. In most of the countries people speak English and their native language of course.

Brain: And in what countries do people use English as their native language?

Helen: In Great Britain, the USA, Canada, Australia and New Zealand. These are English-speaking countries.

Brain: I’m going to visit Germany this year. But I can’t speak German. And I have no time to learn it.

Helen: It is not a problem if you know English. I’m sure people in Germany will understand you. I wish you good luck.

Brain: Thank you. Nice to meet you.

Helen: By, then.

  1. Is English or French the most important international language?
  2. Do people in Germany understand English?
  3. Why do many people in the world learn English?
  4. What English-speaking countries do you know?
  5. What foreign languages are popular in Russia?

  1. Рефлексия

  1. So you can see that English is the language of international communication. Wherever you go everyone will understand you if you speak English. But even in English-speaking countries there are some differences in using language. You will know about it during our next lesson.
  2. For today our lesson is over. I have only two questions: Have you enjoyed the lesson and have we reached the purpose? How can I get the answer on my questions? I’ll know the answer when you fulfill these blanks. You know how to do it. We did it a lot of time. While you are doing this work I am counting your points to give you marks.

(на партах уч-ся находятся бланки для заполнения по трем параметрам: понравился ли урок, что я теперь знаю и что я теперь умею. Во время заполнения бланков учитель подсчитывает баллы и выставляет оценки уч-ся)

 

Name

What emotions do you feel?

Choose the drawing that reflects your spirits:

Positive

Neutral

Negative

         

 know                                        

Now I 

 

          can …

how to name the continents

how to name the countries and their capitals

how to name the nationalities and their languages

how to work with multimedia crossword and map

why English is the international language

recognize the flags of different countries

show all geographical names on the map

understand the information

find necessary information

  1. Домашнее задание

- You know that we have a traditional Festival of friendship between different nationalities in our school. This year we’ll try to do it using English language. That’s why you should prepare the wall papers about different countries. The task for the first group – Egypt, for the second group  - any country situated on South American continent.

- Our lesson is over. Goodbye.

Оформление доски:

December, 2d

Wednesday

Purpose – цель

all over the world – по всему миру

practically everywhere – практически везде

as their native language – в качестве родного языка

  1. Is English or French the most important international language?
  2. Do people in Germany understand English?
  3. Why do many people in the world learn English?
  4. What English-speaking countries do you know?
  5. What foreign languages are popular in Russia?

Home: the wall paper

9


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

crossword “Countries and flags”

Слайд 2

Instructions: Task: Guess the name of the country, using prompts. All the words are closed with different colours. Choose the number. Click it (do it with a single click). You will see the prompts. You may use one or more prompts. Click the star, you will see the picture(s). They can help you. (if you use less prompts, you will get more points). Guess the name of the country. Describe the national flag of chosen country in some words. Click the sign “choose the flag”. Click the chosen flag. If you are right, the closed word will be opened. If you have a mistake, you’ll see the word ‘wrong”. Try again. Click the sign “next word”. When all the words are guessed, you will be able to open the code word. Guess the code word, click the sign “code word”.

Слайд 3

1. C A N A D A 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. … has two official languages – English and French. … is situated in … is ruled by The most popular sport is C A N A D A Chose the flag WRONG !!!! 1. Next word

Слайд 4

1. C A N A D A 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. S C O T L A Chose the flag WRONG !!!! N D … has three official languages – English, Gaelic, Scots. … is ruled by Queen Elizabeth II. … is one of the parts of the UK. Next word 2 .

Слайд 5

1. C A N A D A 2. S C O T L A N D 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 3. R U S S I A Chose the flag WRONG !!!! … is the largest country in the world. Next word

Слайд 6

1. C A N A D A 2. S C O T L A N D 3. R U S S I A 4. 5. 6. 7. 8. 9. 4. F R A N C E Chose the flag WRONG !!!! … is located in Western Europe. The official language is French. Next word

Слайд 7

1. C A N A D A 2. S C O T L A N D 3. R U S S I A 4. F R A N C E 5. 6. 7. 8. 9. 5. I T A L Y Chose the flag WRONG !!!! … has mountains: The Apennine, The Alps. … is located in Southern Europe on Next word

Слайд 8

1. C A N A D A 2. S C O T L A N D 3. R U S S I A 4. F R A N C E 5. I T A L Y 6. 7. 8. 9. 6 . G E R M A Chose the flag WRONG !!!! … is a country in Central Europe. After World War II …. was divided into two separate states – East and West. Next word N Y

Слайд 9

1. C A N A D A 2. S C O T L A N D 3. R U S S I A 4. F R A N C E 5. I T A L Y 6. G E R M A N Y 7. 8. 9. 7. I N D I A Chose the flag WRONG !!!! … has two official languages – Hindi, English. … is washed by Indian Ocean, the Arabian Sea. … is a country in Next word

Слайд 10

1. C A N A D A 2. S C O T L A N D 3. R U S S I A 4. F R A N C E 5. I T A L Y 6. G E R M A N Y 7. I N D I A 8. 9. 8. E G Y P T Chose the flag WRONG !!!! … is a country mainly in North Africa. … is famous for its ancient civilization. Next word

Слайд 11

1. C A N A D A 2. S C O T L A N D 3. R U S S I A 4. F R A N C E 5. I T A L Y 6. G E R M A N Y 7. I N D I A 8. E G Y P T 9. 9. U S A Chose the flag WRONG !!!! …. is situated in North America. … is washed by Atlantic Ocean, Pacific Ocean. … consists of 50 states. Code word

Слайд 12

1. A N A D A 2. S C T L A N D 3. R S S I A 4. F R A C E 5. I A L Y 6. G E M A N Y 7. I N D A 8. G Y P T 9. U A C O U N T R I E S Finish

Слайд 42

Very Well !!! Thanks !


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

The geographical map of the world ГОУ № 180

Слайд 2

? ? ? ? ? ? The Pacific Ocean The Atlantic Ocean The Pacific Ocean The Indian Ocean The Arctic Ocean The South (Antarctic ) Ocean ГОУ № 180

Слайд 3

North America

Слайд 4

south America

Слайд 5

Australia

Слайд 6

Africa

Слайд 7

Antarctic

Слайд 8

Europe and Asia

Слайд 9

Автор презентации: учитель английского языка высшей категории ГОУ № 180 Красногвардейского района СПб Дмитрук Лариса Евгеньевна ГОУ № 180


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Сценарий концерта-лекции "Музыкальное путешествие по странам и континентам"

Сценарий концерта-лекции из серии "Школьная филармония представляет"  "Музыкальное путешествие по странам и континентам". Знакомство с музыкальными традициями народов разных стран. В концерте п...

Открытый урок по теме " Страны и континенты" в рамках публичного отчета МОУ "СОШ №2"

Задачи урока:1.      Обобщить и закрепить основные знания, умения и навыки уч-ся по теме2.      Расширить знания уч-ся по данной теме3....

Мультимедийный проект "Страны и континенты".

Continents and Countries Цель:Образовательная – создать для учащихся необходимые условия для обобщения материала по теме «Страны и Континенты».Развивающая – развивать память, логическое мышление,...

Модифицированная программа элективного курса по информатике в 6β классе «ЗНАКОМСТВО С МУЛЬТИМЕДИЙНЫМИ ТЕХНОЛОГЯМИ» на 2010-2011 учебный год (на основе государственной программы элективного курса С.Н. Леготина «Мультимедийная презентация. Компьютерная

Информационно-коммуникативная компетентность — один из основных приоритетов в целях современного общего образования. Сформировать ИКТ- компетентность у учащихся позволяет реализация данного проекта, н...

РАБОЧАЯ ПРОГРАММА 7 КЛАСС, География. Страны и континенты, Программа разработана на основе авторской программы: «География. Страны и континенты» Авторы: А.И. Алексеев, Е.К. Липкина, В.В. Николина. Москва «Просвещение», 2008г.

РАБОЧАЯ ПРОГРАММА 7 КЛАСС, География. Страны и континенты, Программа разработана на основе авторской программы: «География. Страны и континенты» Авторы: А.И. Алексеев, Е.К. Липкина, В.В. Николина. Мос...

«Разработка мультимедийной презентации со встроенной анимацией и мультимедийными эффектами»

Материал к открытому уроку. Практическая работа для урока «Разработка мультимедийной презентации со встроенной анимацией и мультимедийными эффектами»  OpenOffis Impre...