Разработка урока ан тему "Чуве-ады" (урок-повторение)
план-конспект урока (3 класс) на тему

Ондар Аяна Павловна

Разработка урока по тувинскому языку на тему "имя существительное"

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon otkrytyy_urok_po_rodnomu_yazyku.doc52 КБ

Предварительный просмотр:

Сут-Хол кожууннун Ак-Даш ортумак школазынын

эге класстар башкызы Ондар Аяна Павловна

Тема: Чуве адынга катаптаашкын

Тиви: катаптаашкын

Хевири: кичээл аян-чорук

        Сорулгазы: чуве аттарынын саннарга болгаш падежтерге оскерлирин катаптавышаан, уругларнын  дыл-домаан, сагынгыр, тывынгыр чоруун сайзырадып, сос курлавырын байыдары;

Эптиг –демниг, сагыш-човангыр болгаш бойдуска хумагалыг болурунга кижизидери.

Дерилгези: слайдыда чуруктар, состер болгаш улегер домактар бижээн плакаттар

   

Кичээлдин чорудуу

  1. Организастыг кезээ

а) долгандыр турар хурээлел-биле мендилежиг:

Алдын Хунум,

Ак-кок Дээрим

Ие- Черим

Амыргын-на, амыргын!

-Экии уруглар! Богун школавыс башкылары силернин канчаар ооренип турарынарны сонуургап келген-дир, уруглар. Ынчангаш кончуг кичээнгейлиг болгаш идепкейлиг ажылдаарынарны кузедим.

2. Тема, сорулгазын дамчыдары.

1.-Уруглар, бо хун бис чуве адын катаптап, чуве аттарын саннарга болгаш падежтерге оскертир бис.

-Бо чул, уруглар?

- Чагаа.  

- Чагаанын иштин кым номчуптарыл? ( 1 оореникчи номчуур)

                 Экии эргим уруглар болгаш башкылар!

                Силерге удавас келир  Чаа чыл байырлалын таварыштыр аас-кежикти кузедивис.

                Ынчангаш Силерни бистин тоолчургу оранывысче чаладывыс..

                                   Хундуткел-биле Соок-Ирей база уруу Харжыгаш.

-Уруглар, Соок-Ирей кырган-ачавыс бисти чалап турар-дыр, баар бис бе?

-Соок-ирей кырган ачавыс оруктун бергезин билгеш, бисче вертолет чорудупкан. Ынчангаш вертолетка орупкаш, аян-чорук кылыр-дыр бис. Шупту белен бе?

-Бис Соок-ирей кырганга хол куруг баар бис бе азы белектиг баар бис бе?

-Бо ийи хаптын кайызын ап  алыр бис?

белек

 

белектер

-Чуге?

-Чуге дизе,  белек- чангыс чувени коргузуп турар, а белектер хой чувени коргузуп турар. Соок-Ирей кырган чааскаан эвес уруу Харжыгаш база арганын аннары-биле чурттап турар. Ынчангаш «белектер» деп бижиктиг хапты ап алыр бис.

-Чаа ам шупту вертолетче ораалынар. Вертолетту Хоглугбей деп хар-кадай  биске эккелген-дир. Хоглугбей вертолетка чугле эн кичээнгейлиг оореникчилерни алыр. Ынчангаш ол силернин кичээнгейинерни хынап, оюн ойнадыр-дыр. Ойнаар бис бе?

2. Оюн «Шын шилчит»

Ол силерге состер белеткеп алган. Силер ол состерни ч.с чуве аттарын х.с, х.с-ч.с оскертир.

Школа, хумуннар, идиктер, чечек, оореникчи, бора-хокпеш, ховулар, хар, арыг, карандаш, белек, садыглар. башкылар, чолаачы,  эмчи, …  

-Эр-хейлер. Шупту кичээнгейлиг база идепкейлиг болдунар. Ынчангаш Хоглугбей силерни олуттарынарга эптиг оруп алырынче чалап тур.

-Олудунар эптиг-дир бе?

-Вертолетту Адыгжыгаш башкарып турар. Адыгжыгаш силернин кайы хире чараштыр бижииринерни коор мен. Оон соонда ужуп унер бис диди. Ынчангаш чараштыр бижиптер бис бе?

3. Чараштыр бижилге минутазы.

Демниг сааскан, теве тудуп чиир. (утказы-биле ажыл)

-Шупту эптиг демниг болур болзувусса чоруувус будунгур, чедер черивиске дурген чедер бис, уруглар.

Ай, хунун бижиир.

    -Чаа ам шупту дорт олурупкаш, ужуп унуптээлинер.

4. Кыдыраашка ажыл.

-Чулер кыры-биле ужуп чор бис? Корген чуулувусту чыскаалдыр бижип алыылынар.

Бажыннар-

Даг-

Хой-

ошку-

инек-

Ыяштар-                                                  

Хем-

Арга-

-Хойнун санынче оскертип бижиир.

5.Оюн «Шын оскерт»

-Вертолет бисти дужер черивиске эккелди. Ынчалза-даа хой хар чаггаш, вертолеттун хонар черин козулбес кылдыр чаап капкан-дыр. Ам шупту вертолеттан парашюттап бадар-дыр бис, уруглар. Парашют деп чул? Кижи бурузунде  парашют бар. Парашютта падежтер аттары бар.   Мээн адаан состеримни тааржыр падежке турар кылдыр оскертир силер. 1-ги одуруг –ном, 2-ги одуругда- башкы. Бир эвес оскертип шыдавас болзунарза парашюдунар чазылбайн баар.

-Эр-хейлер, шупту дужер черивисте эки  дужуп бадып келдивис. Ам арга ишти-биле кокпа оруктап чоруулунар. Ой, уруглар, диин чоп кончуг девидеп орар чоор. Биске бир-ле чуве чугаалаар дээш девидеп ор боор.  Бистин мурнувуста орукта харны хат хортуктей хадып капкан. Орук мунгаш деп тур. Шупту тура халааш харны аштаалынарам, уруглар.

Физминутка

-Эр, хейлер, шупту эптиг- демниг ажылдааш, харны аштап кааптывыс.Ам орук ажык.

Улаштыр чоруулунар, уруглар.

Койгунакка таваржы бээр.  Койгунак база бисте даалга белеткеп алган. Койгуннун даалгазын кууседиптээлинер.

6. Оюн: «Читкен кожумактар»

-Бо оюнну ийи-ийи болуп алгаш ойнаар бис. Бо улегер домактарнын кожумактары читкен. Силер оларны номчааш, кожумактарын тывар силер.

1.Сагыш…  бичези эки, сава….  улуу эки.

2.Далашкан куске сут….  дужер.

3.Эртинени чер …  казар , эртемнерни ном…  тывар

-Улегер домактарда чуве аттарын тывар,  падежин айтыр.

-Улаштыр чоруулунар.

7.   Соок-ирей, Харжыгаш, арганын аннары база чидиг ногаан шивижигеш бистерни уткуп турлар.

-Уруглар щивижигеште чулер четпейн турар-дыр?  

-Ойнаарактар.

-Шивижигешти каастап бээр бис бе?

- Шивижигешти каастаар кижи база даалга кууседир.

 Кижи бурузунде карточкалар бар. Ында сос бижип каан, силер ол состу адаанда айтырыгга таарыштыр тургузар силер.

 Чум?  Шай, суг, эш.

Чун?  

Чузу?    

Чувус?  Шай, суг, эш.

Чунер?  

Чузу?

-Эр, хейлер. Шивижигеш дыка чараш апарды.

8. Шивижигеш деп состу падажтерге оскертир. Самбырага 1 оореникчи кууседир.

9. Ребустарны тывар.

-Соок-ирей кырган –ачавыстын кызы Харжыгаш силерге ребустар белеткеп алган. Ребуста домактарны номчааш чуве аттарын тывар,падежин айтыр, кол состу чангыс,  соглекчинин адаан ийи шыйыг-биле шыяр..

6н-оол ч  (ай чуруу)ын кырган-авазынын     аалынче баар.

(Адыг чуруу)-оол    аалга   (хой чуруу)тпак  ишкен.

40-оол (Чечек чуруу)ке  белек берген.

Ай-кыс биле Сылдыс-маа эжишкилер.

-Соок-ирей, Харжыгаш база арганын аннары  удавас чаа чыл байырлалында  бистиинге аалдап, чаа чылга чедир эки кызып ооренирин кузеп турлар.

-Эки ооренир бис бе?

-Ынчангаш Соок-Ирей , Харжыгаш, арганын аннары, Хоглугбей силернин келгенинерге ооруп, бичи белектерин берип турлар.(чигирзиг конфеталарны улеп бээр)

Туннел.

- Кичээлде чуну билип алдывыс?

-Кичээл солун болду бе?

-Чуну сонуургадынар?

Бажынга онаалга.

Кыш,  харжыгаш, хар деп состерни падежтерге оскертир.

   

МБОУ Ак-Дашская СОШ


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Разработка урока и презентация к уроку и презентация к уроку

Разработка урока по родной (башкирской) литературе в 5 классе "Әсикмәк" и презентация к уроку...

Разработка урока по математике « Математический теремок» Тема урока: «ЗНАКИ «ПЛЮС» (+), «МИНУС» (–), «РАВНО» (=)» Разработка урока по математике « Математический теремок» Тема урока: «ЗНАКИ «ПЛЮС» (+), «МИНУС» (–), «РАВНО» (=)»

Цели урока: познакомить учащихся со знаками «+», «–», «=»; учить детей понимать значение данных знаков, читать равенства; работать над развитием внимания, логического мышления учащихся; при...

Методическая разработка урока Тема урока «Самостоятельные и служебные части речи» (урок усвоения новых знаний)

Методическая разработка урокаТема урока «Самостоятельные и служебные части речи» (урок усвоения новых знаний)Место и роль урока в изучаемой теме _ данный урок второй в разделе «Морфология»Тип у...

Разработка урока по русскому языку во 2 классе с национальным региональным компонентом "Составление предложений по схемам". УМК ОС "Школа 2100". Урок в технологии деятельностного метода. Тип урока ОНЗ.

Разработка урока по русскому языку во 2 классе с национальным региональным компонентом "Составление предложений по схемам". УМК ОС "Школа 2100". Урок в технологии деятельностного метода. Тип урока ОНЗ...

Методическая разработка урока «Основы религиозных культур и светской этики» (модуль Основы светской этики) 4-й класс, 2-е полугодие, урок №23 Тема урока: Совесть

Данная разработка включает в себя полный конспект урока основы светской этики в 4 классе на тему "Совесть" и презентацию к нему. Целью урока является формирование представления о  совести, как нр...

"Развитие графомоторных навыков у дошкольника и младшего школьника". Методическая разработка урока №1:"Письмо букв 1-й группы и ш й И Ш Й". Методическая разработка урока №2: "Письмо строчных букв п т р г"

   Содержание методической разработки занятий нацелено на понимание обучающимися того, что язык это основное средство человеческого общения, формированию правильной устной и пись...

"Развитие графомоторных навыков у дошкольника и младшего школьника". Методическая разработка урока №3:"Письмо строчных и заглавных букв". Методическая разработка урока №4: "Письмо строчной буквы "я" и Заглавных "А Я""

Содержание методической раработки занятий нацелено на формирование навыка скорого, каллиграфического письма и выстроения взаимосвязи между звуковым восприятием, моторным навыком и графическим изображе...