Хэшээлдэ хэрэглэхэ нааданууд Угэ шэнэ муртэ таhалжа бэшэлгэ.
учебно-методический материал на тему

Шойнжонова Дугарма Дымбрыловна

Хэшээлдэ хэрэглэхэ нааданууд Угэ шэнэ муртэ таhалжа бэшэлгэ.

Скачать:


Предварительный просмотр:

Шойнжонова Д.Д.

Эхин классай багша

Yгэтаhалжа, шэнэмγртэбэшэлгэ.

YрзэгэрхэнБармалей

Yгэтаhаланбэшэбэлдаа.

Yтэртγргэнхγγгэд

Yнэннγхэртѳѳтуhалытдаа:

Малг-ай, м-айхан, т-γймэр,

Тγйс-э, эрб-ээхэй,мог-ой,

Мойh-он, тѳѳд-эй, тγйм-эр,

Ай-л, айрh-ан, хо-рхой.

«Хэнтγргэн?»

Самбартаγгэнγγдγгтэнэ. Шэнэмγртэ яажа оруулхаб, γедэхубаанбэшэгты. Тγрγγндγγргэhэн 3 hурагшадилана.

а) ЭГЭШЭ                САМБАР                ХОНХО

   ЛОНХО                ДОМБО                СЭСЭГ

   НОГООН                БУЛАГ                ШУБУУН

   НАРАН                МYШЭН                ГАЗАР

б) НАГАСА                БYМБЭГЭ                ШАНАГА

     ДАЛЬБАРАА        YНДЭГЭН                YНЭГЭН

     УНАГАН                ЭШЭГЭН                ХАРТААБХА

     ХИЛЭЭМЭН                  ГУЛАБХАА        ХАРААСГАЙ        

«Алдуубγгарга»

Yгтэhэнγгэнγγдыешэнэмγртэ яажа таhаланбэшэхэб, γедэхубаагты. Тγрγγндγγргэhэн  3hурагшадилагшадболоно.(класс 3 командадахубаажаболохо)

АСА                        АЛЬГАН                АХА

АЙЛШАН                АЙРАГ                АЙРhАН

ГУРГАЛДАЙ        АБА                НАРhАН

ТАЛА                АЛИРhАН                НАБШАhАН

ЭРБЭЭХЭЙ        ЭЛЖЭГЭН                ЭЛhЭН

ОЙМhОН                ТОЛГОЙ                БОРБООСГОЙ

ХУРЬГАН                ДАЛЬБАРАА        МYЛЬhЭН

ОШОН                АЖАЛ                УhАН

«Яажа шэнэмγртэорууланбэшэхэб?» (hурагшадбэеэдаажаажаллана)

ШАНДАГАН, АЯГА, БЭШЭГ, ГОРХОН, АДУУШАН, ЭШЭ, МОГОЙ, ЭЛШЭ, ХАНДАГАЙ, АША, ЭГЭШЭ, ХЭРМЭН, ЭЖЫ. ЭБЭР, УРГЫ, ЭХЭ, ОЙМhОН, ХАЛЬhАН, ХУРЬГАН, ХАЙРСАГ, YНЕЭН, YНЭГЭН, САНА, НАБШАhАН.

Аялганууд. Хашалганууд.

1. «Амиды γгэнγγд»

а) Таарахааялгануудыетабижа, γгэнγγдыеуншагты.

а) -Б-Л                М-ЛЬh-Н                С-Н-

     С-h-Н        Н-Р-Н                        Ш-РГ-

h-ЛХ-Н         -Х-Б-Д                Х-БС-h-Н

    Х-НХ-        Л-НХ-                        С-НХ-

    Б-Л-Г        Ж-Р-М                Т-Г-Л

б) Таарахахашалгануудыетабижа, γгэнγγдыеуншагты.

-А-А                -О-О                -Э-Э-                -У-А-

-О-И-                -О-И-                -А--А-                -А-А-

Y-Э-Э-                У-А-А-        У-А-А        -        Э-Э-Э

Харюуγгэнγγд: хана, сохо, гэрэл, худаг, хонин, морин, нарhан,хасар, γнэгэн,

Хутага, эгэшэ, унаган.

«Мэдγγлэлунша»

Х -- Т-Н  -Б-Л  --ЛШ-Л-Н  -Р-Б-.

-М-Р  С- -Н,  Х--Н  -Б-Л!

(Хγйтэнγбэлайлшаланерэбэ. Амарсайн, хγйтэнγбэл!)

«Таабаритаагты»

Г-З-Р   Д-Р-   Г-Х--   Т-Р-Б-.  (Газардорогахайтγрэбэ)

Х-Н, Х-Н    Д –Т--, Х-НД-Л--    Д—Р--    Д-Г—Т--.

(Хон-хон дуутай, хондолойдээрээдэгээтэй)

«Ямар шγлэг бэ?»

-ГЛ—Р    -РТ-        h-Р-Х-Д-М,

-Р-Х-Н     С-h-Н     -ГТ-Б-.

М-НД-     Г-Ж-       -Н—h-НД-Л,

М-НГ-Н    Ш-Р—Г--   Д-ЛГ-Б-.

Yглѳѳгγγрэртэhэрихэдэм,

        Урихансаhанугтаба.

        Мэндэгэжээнеэhэндэл,

                        Мγнгэншарайгаадэлгэбэ. (Ц.Бадмаев «Yбэл»)

Хоёр «А»

Б-Х-                Б-Т-                -С-                Х-Н-                Т-Х-

С-Н-                Х-Д-                -Б-                -Х-                -Ш-

Х-М-Р                Х-Т-Н        Х-С-Р                h-М-Р        -ЛТ-Н

Д-С-Н                h-Б-Р                h-Х-Л                h-МГ-Н        Н-М-Р

Гурбан «А»

Н-БШ-h-Н                h-РМ-ГШ-Н        Ш-НБ-Г-Н                -МГ-Л-Н

-НХ-Р-Л                Х-НД-М-                Б-РГ-Ж-Н                -МЖ-ЛТ-

С-БШ-Л-Н                Ш-Г-ЛЗ-                Б-С-Г-Н                -РС-Л-Н

                                Хоёр «Э»

С-ЛМ-Г                -РД-М                С-Р-Н        С-С-Г

Ш-Х-Н                С-С-Н                С-Р-Г                Б-Ш-Г

Ж-М-С                Б-Л-Г                        С-Б-Р                Ш-Н-

                                Гурбан «Э»

Х-Ж-НГ-                Ш-БЭРТ-                -Г-Т-

-Ш-Г-Н                С-Л-НГ-                Ш-Н-h-Н

                                Хоёр «О»

С-Х-                Л-НХ-                С-НХ-                Х-НХ-                Ш-Н-

-Д-Н                -Т-Г                -ЛЗ-                -Н-Н                -Ш-Н

М-Д-Н        Т-Л-Н                С-ЛБ-Н        Г-МБ-                С-ДН-М

-Ш-Р                Г-РХ-Н        С – Н - М        Т-РХ-                Д-МБ-


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Грамотада hургалгын уедэ хэрэглэхэ тестнууд

Грамотада hургалгын уедэ хэрэглэхэ тестнууд...

хэлэ хугжэлгэдэ хэрэглэхэ даабаринууд.

хэлэ хугжэлгэдэ хэрэглэхэ даабаринууд....

Мастер класс: Нааданай ба информационно-коммуникативна технологи буряад хэлэнэй хэшээлдэ хэрэглэлгэ.

В данном мастер классе мною рассматривается использование информационно-коммуникативных технологий в  школьных учреждениях как одну из эффективных способов повышения мотивации и реальной пер...

Сценка: Шэнэ жэлээ угтая!

Сценарий встречи Нового года...

Конспект урока по бурятскому языку " Глаголой хойно -гуй, - дуй частица бэшэлгэ"

. Одним из форм урока является данный урок – проблема. Дидактическая цель ставится перед учащимися в форме решения проблемы, учебный материал используется в качестве средства для решения проблем...

Конспект урока по бурятскому языку " Глаголой хойно -гуй, - дуй частица бэшэлгэ"

. Одним из форм урока является данный урок – проблема. Дидактическая цель ставится перед учащимися в форме решения проблемы, учебный материал используется в качестве средства для решения проблем...