Технологическая карта родного языка "ОНУ"
план-конспект занятия (старшая группа)
Предварительный просмотр:
МАДОО д/с № «Челээш»
Школа кирер назылыг болуктун уругларынга
Тыва дылга харылзаалыг чугаа сайзырадылгазынга ажык кичээл
«Тыва дыл хуну. О, Н, У»
Белеткээн улуг болуктун
кижизидикчи башкызы: Шанмак А. А
Шагонар – 2023 чыл.
Тема: «Тыва дыл хуну. О, Н, У.
Ооредилгенин кол адыры: Чугаа сайзырадыры.
Ооредилгенин оске адырлары – биле харылзаазы: «Билигни шингээдирин сайзырадыры», «ниитилелге харылзажырын сайзырадыры», «куш-дамыр сайзырадыры».
Эрттирер хевири: Кичээл – ооредиг.
Кол сорулгазы: «О, У, Н деп уннерни шын адап чанчыктырар. Ол уннер кирген состерни тып, оларны оске уннерден ылгап ооредир».
Ооредилгелиг ажыл чорудулгазы: Ноябрь 1 – Тыва дыл хуну деп чуулду уругларга билдиндирер.
Сайзырадылгалыг ажыл – чорудулгазы: Уругларнын дыл – домаан, аас чугаазын сайзырадыр.
Кижизидилгелиг ажыл чорудулгазы: уругларны торээн дылынга ынак, анаа чоргааралын оттуруп, ону камнаарынга кижизидер.
Методтар болгаш аргалар: Тайылбыр, коргузуг хевирлери, состуг арга, оюн аргазы, деннелге аргазы, айтырыг аргазы, айтырыг – харыы, туннээр.
Словарьлыг ажыл: Чангы, чанчыл, улгуурге.
Белеткел ажылы: Александр Даржайнын «Тыва дылым» деп шулуун номчуп бээр.
Кичээлге херек материалдар: Презентация
Кичээлдин кезектеринин аттары. | Кичээлдин тургузуу | Уругларнын кууседир ужурлуг ажыл - чорудулгазы | Уе |
1. Кичээлге белеткел Сорулгазы: уругларны ооредилге ажылылнга активчи киржиринге белеткээри. | Экии, уруглар! Бот – боттарынарже хулумзуржуп корушкештин, кончуг оожум олурунар, эргим чаштар. Богун бистин кичээлде Долаана биле Кудерек аалдап чедип келгеннер. Медилежиптер бис бе уруглар? Долаана биле Кудерек: Экии, уруглар! Уруглар: Экии, Долаана! Экии, Кудерек! | Уруглар башкы- биле мендилежир | |
2. Кичээлче кирери Сорулгазы: тывызыкты тывары; тывызыкка даянып алгаш, кичээлдин темазын, сорулгазын тодарадыры. Чаа теманын тайылбыры | Долаана биле Кудерек дуза дилеп чедип келгеннер. Дузалажып бээр бис бе уруглар? Презентация Экии уруглар! Бистерге бо хун Долаана Биле Кудерек Тыва дылдын онзагай уннерин таныштырып чедип келген. Тыва дыл оске дылдардан ылгалдыг О, Н, У деп уннер база бар, оларны кыска-даа, узун-даа адаар. Адыр дыннанарам уруглар, чуу деп уннер дыр денге адап корээлинерем оолдар. Кандыг уннер адап ооренип алдывыс оолар? Долаана биле Кудерек онза солун ном «Номчулга ному» эккелген. Силерге «Тыва дылым» деп созуглелди номчуп берейн, кичээнгейлиг дыннаар силер, уруглар. Чагаада кырган – ава уругларын чуу деп чагып чораан – дыр? Тыва дыл оске дылдардан чузу – биле ылгалдыгыл? Ноябрь 1 дээрге тыва дыл хуну. Тыва дылывысты утпайн, ону камнап, шын чугаалап чоруулунар, уруглар. Долаана биле Кудерек О, Н, У деп ужуктерни тыпайн барган шей, дузалажыптар бис бе? | О, Н, У Уруглар: Экии, Долаана! Экии, Кудерек! Уруглар: Тыва дыл дээрге тыва чоннун аразында чугаалажыр кучулуг чепсээ. Тыва дылда О, Н, У деп уннер бар. (Оларны адаар) | |
#1044;ыштанылга минутазы. Сорулгазы: ажылдаар деннелин кодурер, шылаанын чидиреринге дузалажыр | Эреспейлер сезелээн, Аажы – чаны ангы, ангы Эреспейлер бажын чаяр, Эреспейлер холун чаяр, Эреспейлер оожум шураар, Эреспейлер оожум маннар, Эреспейлер дурген маннар. | Шылаанын чидиреринге сула-шимчээшкиннерни кылыр. | Карака мергежилгелерни кууседир. |
5. Дидактиктиг оюн | Долаана биле Кудерек О, Н, У деп ужуктерни чидирип алган шей, дузалажыптар бис бе уруглар? Долаана биле Кудеректи база эдертип аалынар уруглар. Аалдар кезип аян-чорук кылып чоруулуннар уруглар. 1-ги аалга чеде бергеш тывызыктар тыптырар. 2-ги аалга чеде бергеш чуруктар тургузар. 3-ку аалга чеде бергеш чуруктар деннээр. Долаана биле Кудерек: Уруглар, аалчыларывыс биске тыва алфавитте О, Н, У деп уннерни таныштырды. Эр – хейлер Долаана биле Кудерек. | ||
7. Кичээлди туннээри. | Кичээлдин туннелин болуктеп туннээр кылдыр уругларны углап-баштаар. - Кичээл солун болду бе? - Кандыг ужуктер билип алдынар? | Уруглар харыы берип ажылдаар. Бодуну – биле туннел кылыр | Оюн бодунуу - биле кандыг ажыктыгыл, амыдыралга канчаар хереглеттине бээрил деп чувени уруглар-биле сайгарар |
- Чуу солун болду? | Уруглар боттарынын болгаш эштеринин ажылын унелеп, демдеглээри | Бодунун болгаш эштеринин ажылын унелеп билири. | |
Рефлексия | Уруглар, бис бо кичээлде кандыг унер барын оларнын ажык - дузазын билип ооренип алган бис. Эр – хейлер уруглар, кичээливис ам тонген. | Уругларнын кичээнгейин тончу туннелче улгандырар. Кичээлдин темазын билип алганынга бодунун билиин шын тодарадып, ону унелээринче уругларны улгаар. | Кичээлдин темазын билип алганынга тончу туннелди ундурер. |
Бот унелел
Школа кирер болуктун уругларынга
Тыва дылга харылзаалыг чугаа сайзырадылгазынга ажык кичээл
«Тыва дыл хуну. О, Н, У»
Белеткээн школа кирер болуктун
кижизидикчи башкызы: Шанмак А. А
Шагонар 2023 чыл.
Бот унелел:
Тема: «Тыва дыл хуну. О, Н, У»
Сорулгазы: «О, У, Н деп уннерни шын адап чанчыктырар. Ол уннер кирген состерни тып, оларны оске уннерден ылгап ооредир».
Планаттынган туннелдеривис.
Баш бурунгаар кылган ажылдарывыс: Бис школа кирер болуктун кижизидикчи башкылары, кижизитирикчилеривис болгаш ада-иелеривис биле, Хемчик хемнин эриинден янзы-буру даштарны шилип тып чыып тургаш, Даштарны шилиирде он-чузунун, хевир-дурзулерин, хоюг, кидиргейин кончуг кичээнгейлиг шилип чыып алган бис. Болуувуске келгеш шилип тыпкан даштарывысты суг-биле арыглап чугаш. Огнун эт –херекселинге, мал-маганга домейлешкек даштарны будуктарнын дузазы-биле хевирлеп чураан бис. Хевирлеп будаан даштарывыс дузазы-биле огнун иштин дерип эмгелээш (аайлааш), Кажаа-хорааже даштан дурзулеп будаан мал-маганын киир айдаан бис.
Шингээл барымдаазы: (познавательные) Ада-огбелернин бурун шагдан бээр ойнап келген оюнну «Сайзанак» дугайында таныштыргаш, билиндиргеш, ойнап оореткеш, сос курлавырын байыткан.
Унер барымдаазы: (коммуникативные): улустар-биле чугаалажып эш-оорунун болгаш башкынын чугаазын узе кирбейн дыннап билиринге оореткен кижизиткен;
Аажы-чан барымдаазы: (личностные): кижизитирикчи кижинин этикетти сагып турарынын деннелин билиндирген;
Ажыглаан технологияларывыс: Куш-шыдал быжыктырары, (здоровьесберегающее), шингээдилге (познавательное), дыл сайзырадылгазы (развитие речи), ИКТ, оюн (игровая).
Кичээлдин оске эртемнер-биле харылзаазы: улустун аас-чогаалындан, долгандыр турар хурээлел-биле сайзыраткан.
Кичээлге ажылдаанывыс туннелинде, салдынган сорулгаларывыс кууселдезин чедип алган мен деп бодап тур мен. Коргенинер, дыннаанынар дээш четтирдим.
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Технологическая карта образовательной ситуации по познавательной деятельности в старшей группе. Тема: «Мой родной дом». Воспитатель Тарасенко Валентина Владимировна
Цель Создать условия для: формирование у детей чувства любви, патриотизма к своему родному краюЗадачи:, организация деятельности детей по расширению представления детей о назва...
Технологическая карта занятия "Природа родного края- Иркутская область"
Технологическая карта занятия "Природа родного края- Иркутская область" вторая сладшая группа...
Технологическая карта организованной образовательной деятельности "Мой родной пасёлок"
Составил(а) : Шевченко Ирина АлександровнаТЕХНОЛОГИЧЕСКАЯ КАРТА...
Технологическая карта НОД в подготовительной группе "Наша родная природа"
НОД по ознакомлению с окружающим рассчитана для детей подготовительной к школе группе. Основаня цель НОД - привитие у детей бережного отношения к родной природе....
Технологическая карта занятия "Путешествие по родному городу"
Технологическая карта занятия "Путешествие по родному городу"...
Технологическая карта интегрированной НОД "Кызыл-мажалык - наше родное село"
Цель: формирование у детей чувства патриотизма и любви к своей малой Родине.Задачи:Обучающие: - продолжить формировать у детей представление о селе Кызыл-Мажалык, как о малой Родине;- знак...
Технологическая карта «Нет роднее дружка, чем родная матушка».
Технологическая карта по развитию речи "Нет роднее дружка, чем родная матушка". Понимание главной идеи ненецкой сказки "Кукушка"....