разработка урока
план-конспект урока (5 класс)
Предварительный просмотр:
Башортостан Республикаы Шаран районы муниципаль районы Тбнге Ташлы төп дйм белем бире учреждениеы
Дрес темаы:
Йыл мигелдре.
«Сифат» темаын абатлау.
Тсе: Шйхуллина Эльза Ним ыы.
Дрес темаы: Йыл мигелдре.«Сифат» темаын абатлау.
Тр:дймлштере дрес. Дрес формаы:дрес-сйхт.
Масат: Сифат темаы буйынса лштерелгнде системага алыу, йыл мигелдре тураында белемде трнйте. Уыусылары диалогик телмрен тере,фекерл лтен арттырыу. Тыуан яа, уны матурлыына й м ихтирам тойоо уятыу,районыбыан сыан данлылы кешелр менн орурланыу тойоо трбил. Йыазландырыу.Шаран районы картаы, маршрут картаы,Шаран районы тураында китап м кргмлр,И.Абдуллин, З.хмтй-нова,Зйнулла Мсткимов портреттары,схема,рттр, карточ-калар, илюстрациялар, фонояма.
Дрес барышы:
.Ойоштороу мле. Дежур уыусы менн гм.
.Артикуляцион кнеге. Ижектр менн эш: йо- йомша, йомро,..й-йшел,ймле…...,йы-йылы,йылыр-,…, й-йнт,…, й-йгерек.
.Тп лш.Дресте темаы м масаты менн таныштырыу. Уытыусы. Бгнг дресебее дрес-сйхт формаында тк-рбе. Сйхт е русса нисек була? Бег сйхт итерг карта м транспорт крк буласа. Картабы бар, ул татала эленеп тора. сйхтк ним менн сыабы? е ниндй транспорт тррен белеге?(уыусылары яуаптары) техника булма-анда ним менн сйхт иттелр икн?(Ат, ишк, дй.) Хер мин ег йома йтм, е яуабын табыы. Был кк й айа бара? Эсе тулы бала-саа. Аяында кейем резиндан, е бер туймай бензиндан.(Автобус ртен крте).
Бее транспорт ер. Уыусылар, мин ег унаа килгнд республикаа билдле шхестр тыуан бер ауыл аша ттем, ниндй ауыл икнен белер сн мин ег шиырарын уып тм.(И.Абдуллин,З.хмтйнова шиырары.)Кемдр инде,йтеге ле.
туталыш. Ерекле ауылы. (И.Абдуллин,З.хмтйнова тураында йлп ките.)
Карточкалар менн эш. Нктлр урынына тейешле хрефтр тп яыра м телдн тржем итерг: й…йге к..н,й..лы …мыр, й..мро
…лма, й…лыр те…ен, й…шел шырш…, й…мша ар, й…герек ат,
й…нт ай…у. Татала др яуаптар бирел, уыусылар бер-бере-ене эшен тикшер, баалай.
Уытыусы. Юлыбы Шаран аша т.Лкин унда шлагбаум тшрл-гн. Ул бары тик сифаттара миаолдар йтеп, й эшен тикшергн-дн у ына ктрелск. Сифат ниндй орауара яуап булла? Улар ниндй тркмн асылап йрй?(р уыусы сифата миалдар килтер. ) й эшен тикшере.(кнегер).бйлнеш-тре руссаа тржем итеп,башорт теленд род тшнсе ю-лыын ик тшр: а ар- белый снег, ара ер- черная земля
трк кл – круглое озеро.
2-се туталыш. Шаран районы. Район тарихы, мните буйынса млмттр м белешмлр менн танышыу.орауара яуап-тар алыу. Шаранда ниндй завод бар?
Йыл мигелен саылдыран рттр ярамында улары башортса атамаларын ик тшр. Херге ваытта ниндй мигел икнлеген асылау, билдлрен анап сыыу. Йыл мигел-дре тураында йоматар сисе. Кнегеге диалогты ролдрг
блеп уыу,тржем ите. Сйхтебее дауам итйек. Картаа итибар менн к алыы-сы, йшел т нимне алата? (Урман.) 3-с туталыш. Урман. Диалогик телмре тере.Урманда ниндй аастра ? Ниндй йнлектр йшй?
Схема буйынса бйлнештр, йлмдр т. И яшы тип табылан йлмдре дфтрг яыу.
Ниндй? Нимлр ?
аыулы .…………………. бшмк
матур …………………….. сск
тмле ………………………. ?
бейек ………………………… аас
? ………………………… лн
Урман |
хйлкр ……………….. тлк
? ………………… уян
? …………………. бре
йнт ……………………. айыу
йылыр ……………………….. ?
Ниндй? Нимлр йшй?
Тбитк асыл араш тураында гм.
Ял минуты. Уыусылар, хер автобустан сыып, саф ауа улайы. аймы алтын ояшым! (улдарын к ктреп турк яайар.) аумы, зп-згр кгем! (улдарын болайар.) аумы, урманым! Инме ин, елк-цем! Барыыы слмлйем! хер урман йнлектре булайы. Болан кеек сабайы ( у улды баша уйып мг эшлйр, сабыуы хркт-лйр), айыу кеек атлайы, уян кеек йомарланайы. Шым ына урында-рыбыа ултырайы.
Юлыбыы дауам итбе. Алда йырара данланан ймле Дим йылаы к-рен.
4-се туталыш. Дим йылаы.
Уытыусы.
Кргнеге бармы, дутар,
Ймле Дим буйын?
Ап-а кбекк трн
Яарын муйыл.
Унда тада йклрн
Татлы бал тама.
Елдн арып томбойотар
Йооа тала.
(М.Крим)
Дим йылаын ртлгн иллюстрайиялар крте, был урындары карта- нан табыу.Дим йылаы русса нисек йтел? Дим йылаы айа оя? кемде Димд балы тотаны бар? Йылабыа ниндй балытар рсей? орауарына яуаптар алыу.
«Балысы» уйыны.Уыусылар, яр буйында ниндйер балытар ята, улар-ы, моайын, браконьерар, бик блкйр тип, ташлап киткндер. йге, балытары таталаы «ыш», «я», «йй», «к» тип яылан бирлрг др тултырып, Димг ебрйек. (Уытыусы рт буйлап йрп, «балытар-ы» тарата, уыусылар карточкалары артына яылан бйлнештре уып, тейешле бирг ала.Айырым ре руссаа тржеме орала.ар яуа, боар аа, Яы йыл байрамы, ар ирей, тамсы тама, ксл бурандар, елк беш,ямыр йыш яуа, кблктр оса, ары япратар, оштар кит, ссклр кн, иген сслр.) Балытары «отары». Тормошта ла тик яшылы ына эшлрг тырышыы. Юл кешеене юлда булыуы яшы. Юлыбыы дауам итйек.
5-се туталыш. Ямаҙыбаш ауылы.
Таланттара бай Ямаҙыбаш ауылына килеп т еттек. З. Мөстәимов тураында гм.
.Йомалау.Сйхтебе тамам. Ул ег ошанымы? айара булды-ы? Нимлр белдеге?
.й эше. Бирелн бйлнештре улланып, егег ошаан йыл ми-геле тураында хикй тп килерг.
.Баалау.
Башортостан Республикаы Шаран районы муниципаль районы Тбнге Ташлы төп дйм белем бире учреждениеы
Оталы класы
«Шхесте психологик портреты» (Уытыусылар сн психологик тренинг)
Тсе: Шйхуллина Эльза Ним ыы.
Оталы класы
«Шхесте психологик портреты» (Уытыусылар сн психологик тренинг)
Масат: шхесте психологик портретын тгнд, психологик алымдары улланыра йрте; би геройы психологик портретын т; еде м кешелре психологияын трнерк алау; эмоциональ аршылыты бтр, коммуникатив лттре амиллаштырыу. Йыазлау: компьютер, магнитофон , Таылыу Кусимова м Светлана Биколованы«Башорт исемдре» , би ррн ктр, фотокарточкалар.
Тренинг барышы
1.Инеш. -Инмееге, хрмтле коллегалар! Мин ее «Шхесте психологик портреты» тип аталан психологик тренингка саырам. Тренингты аилре бар. е улары экранда креге. Тренинг аилре.
1.-ара яымлы, пле булыра.
2. Эскере, ихлас келдн яуап бирерг.
3. Бер-бере ышаныра.
4. р кеше, алып, ене фекерен йт ала.
5. йтелгн фикерре бер кешене д тнитлрг хаы ю.Тренинг аилре менн танышты. Хер инде тренингты башлап ебрйек.
2.Тренинг барышы.
-Беренсе кнеге «Мине исемемде сере» тип атала. леге кнеге бе бер-беребе менн яыныра танышырбы. Тренингта атнашыусы р кеше ене исемен атай м исемене мне менн таныштыра. гр исемегее ним алатанын тел белмйеге икн, ег Таылыу Кусимова м Светлана Биколованы«Башорт исемдре» тип аталан китабын арара тдим итм.
- ее менн танышыуыма мин бик шатмын.Кеше менн яынданыра танышыу сн уны исемен ген беле етмй, лбитт. Алдаы кнеге «Мин ниндй?» тип атала. Бе р ваыт элне, бег, уытыусылара, бик кп кешелр менн аралашыра тура кил. Бее профессиябы шуны талап ит. Бе кешелэре алара,ярам итерг тырышабы. Лкин, психологтар фекеренс, кешене яынданыра беле м алау сн, башта еде яшылап йрнерг крк икн. Бына бе ебее ниндй држл белбе у? леге кнеге бе шуны аларбы. «Мин ниндй?» тигн орауа яуап биреп, е егее, характерыыы,ниндй кеше булыуыыы аса торан 5 сифатыыы кртерг тейеш булаыы.
-леге кнеге е яынса егее психологик портретыыы тнг. ним у ул шхесте психологик портреты? Уа ниндй алатма бирер инеге?
Шхесте психологик портретыуны кел лтене торошо, эске кисерештрене, хистрене саылышы тигн алатма бирлр бег психологтар.
баша кешелре психологик портретын нисек трг у? Мин ег фоторсемдр бирм. е, фотоа арап, был кешег хас сифаттары кртерг тейеш(1-2 минут бирел). Кнегеебе «Портретты тасуирла!» тип атала.
-Н бына шундай сифаттары кртерг ег нимлр этргес бире?
( Фекер алышыу) -Барлы фотокарточкалара ла 13 тапыр паралимпия буйынса ее яулаан,бт илг билгеле, ил кубогына лайы рекордсмен,Гиннес китабына ингн гимнаст, чемпионка яташыбы Римма Баталова Абирин ыын креге.
е трлг трл тасуирлау биреге. Был сифаттары атаанда е кберк нимлрг итибар иттеге?
-лбитт, уны тышы ифтен, кейемен ссен, кйефен мимикаына. Лкин бе тулыынса уны психологик портретын тй алманы. Быны сн, кеше менн яыныра танышыу крк.
-Ысынында, Римма Батталованы психологик портреты бына ниндй:
Римма-ыйыу,тккл, батыр, масата ирешесн шхес.Характерыны
был сифаттары уа спорта бик булыша.Ул аралашыусан, шат келле.Бик
эмоциональ.Римма аилен бик ярата.ыыны юлынан китеен тел-
мй м уны сит телдр белгесе булыра ндй. Был млмттр политик
яылытар агентствоынан алынды.
- бит дрестренд бе йыш ына уыусылара би геройары психологик портреттарын трг ушабы.Шулай а, психологик портреты тгнд, бе нимлрг итибар итрг тейеш у?
1. Геройы тышы ифте.
2. Эмоциональлеге, кйефе.
3.Характеры.
4. Темпераменты.
5.Аралашыусанлыы.
6. Аылы, лте.
7.Кешелрг арата мнсбте.
-Хер мин ег ррн ктр тдим итм. Шулары уыас, ктге би геройары портретын тп арайы ле. Кнеге «би геройы психологик портреты» тип атала.
ктр.
а) олтанбай, тормош ауырлытарына арамай, намылы хемт, юары хлаки аилр менн йшрг тырыша. Снки уны атаы Яуымбай йтеп алдыран васыят бар:
Кешелегеде, намыыды юалтма, улым. Хлл кс менн йш, донъяда харам малды остоо ла булмаын. Бтн кешелрг игелекле, ярамсыл бул, мм замана трлре урайына бейем, улар кйн кйлп кен, башалары уйламай йшсе бндлр… Мин и ем белгнде йртерг тырыштым, нре тгеле….( «Йыртыс тирее» Н.Мусин)
Эш: олтанбайы психологик портретын трг. б) : олтанбайа леспромхоз директоры Булашов та кил м Кинйбайы уыра индере сн бер айыу тирее табып бирее орай:
Хер бушты атаы лгн , тигн е беледер. урма, быны сн лл ни кркмй, бер айыу тирее табып бир всслм. ( «Йыртыс тирее» Н.Мусин)
Эш: Булашов ниндй кеше? Был кескй ген ктн уны тураында ним йт алаыы?
Бе ктрге би геройары психологик портреттарын тнк. Языусылар рене геройарыны тасуирлаанда, нимлрг таяналар у?(Фекер алышыу)
Хер бера ял итеп алайы. Мин ег релаксацион кнеге тдим итм. Уайлап ултырыы. Крегее йомоо. ул-аятарыыы еелйтеге. Улар ял итлр. Матур ояшлы кнд е динге буйына киттеге. Динге шундай тыныс. Уны иге-сиге кренмй. ее келеге -тыныслы м ятылы. Ая атындаы ом ниндйер ееллек тй. е, ома ултырып, кемдедер портретын яай башланыы. Кем ул кеше? Ниндй ул? Ул ее дуыымы? лл яын кешегеме? егее кисерештрегее, тьиррегее алара тырышыы. А ына ояшта ыынып ятыы. Матур тбит ег кс м дрт тй. ояш ее бт тнегее йылыта. Борсолоуарыы, арыуарыы онотола. хер мин 5 анына р ана-ас, е яынан блмбег айтырыы.Бер, ике, с, дрт, биш.Бе лтебег йлнеп айтты.
Релаксация ваытында ниндй хистр кисереге? Берр кешене портретын яап булдымы? Ниндй ине ул кеше?
3.Йомалау.
-Бее тренинг ааына яынлаша. Бе бгн ыа ына ваыт эсенд шхесте психологик портретын трг тырышты.Кргнегезс, р кешене психологик портреты уны эске сифаттарына, характерына, кел лтен тура кил. Бгнге аралашыу ваытында е бер-берегее ни тиклем алай алдыы икн. Алдаы кнеге «Комплимент» тип атала. е егее эргллге коллегаыа егег ошаан и яшы бер сифатын кртеп, комплимент йтеге.
Ошоно менн бее психологик тренингыбы тамам. Барыыа ла яты кндр , трбиле балалар, яшы ата-слр, имен-тыныс тормош телйем.
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Методическая разработка урока по теме «Разработка проектов в системе программирования Visual Basic»
Данный урока проводился в группе первокурсников техникума.Тип урока: комбинированный, использовался контроль знаний, закрепление практических навыков. На уроке использовались разноуровневые задания.Це...
Методическая разработка урока по волейболу в 5 классе на основе инновационной технологии спортивно-ориентированного физического воспитания. Методическая разработка урока по волейболу в 5 классе на основе инновационной технологии спортивно-ориентированн
урок по физической культуре с ипользованием инновационной технологии спортивно-ориентированного физического воспитания...
Разработка урока в 9 классе по обществознанию. Тема: Право. Разработка урока в 9 классе по истории. Тема: "Всё для фронта! Всё для победы!"
Разработка урока в 9 классе по обществознанию. Тема "Право". Урок проводится на основе програмированной технологии.1 шаг: информативность-учащиеся получают определенные знания по данному вопросу.2 шаг...
методическая разработка урока биологии в 6 классе по теме "Движения живых организмов" и презентация к ней. Методическая разработка урока биологии в 6 классе по теме "Дыхание растений, бактерий и грибов" и презентация к ней.
Методическая разработка урока с поэтапным проведением с приложениямиПрезентация к уроку биологии в 6 классе по теме "Почему организмы совершают движения? ".Методическая разработка урока с поэтап...
Разработка урока по теме "Кто Вы, господин Чичиков? (урок-исследование). К разработке прилагается информационная карта
Разработка урока по теме "Кто Вы, господин Чичиков? (урок-исследование). К разработке прилагается информационная карта...
Методическая разработка урока "Амины. Анилин", Методическая разработка урока "Многоатомные спирты"
Урок, разработан для учащихся 10 класса, обучающихся по базовой программе. Учебник "Химия 10" О.С. Габриелян.Урок, разработан для учащихся 10 класса, обучающихся по базовой программе. Учебник "Химия 1...
Методическая разработка по теме "Разработка урока немецкого языка согласно ФГОС. Тип урока: комбинированный"
Переход на ФГОС позволил переориентировать усилия гигантского преподавательского состава страны с традиционного узкопредметного обучения (предметные результаты) одновременно и на развитие каждого обуч...