К.Кудажынын «Тараа» деп тоожузун ооредип тура чорудар оюннарнын хевирлери
методическая разработка (7 класс) на тему

Ондар Саяна Экер-ооловна

Использование игровой технологии на уроках тувинской литературы. Игры, фрагменты уроков.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл методическая рекомендация34.32 КБ

Предварительный просмотр:

Муниципалдыг бюджет ниити ==редилге албан чери
«Хову-Аксыныё ортумак ниити ==редилге школазы»

К.Кудажыныё «Тараа» деп тоожузун ==редип тура чорудар оюннарныё хевирлери

Ондар

    Саяна

    Экер-ооловна

    Хову-Аксыныё ортумак ниити ==редилге школазы-

    ныё тыва дыл болгаш чогаал башкызы 

2013

Киирилде ……………………………………………………………………………….

Кол кезээ ……………………………………………………………………………….

Т\ёнел …………………………………………………………………………………..

Ажыглаан литература даёзызы ……………………………………………………..

Киирилде

Оюн эё-не солун болгаш сонуурганчыг ажыл-чорудулга бооп турар.

«Школа» деп с=с бурунгу грек дылдан очулдурарга «хостуг шак, чайлыг \е» дээн, а Римде эртем-билигге ==редир башкыны “ magistes Ludi ” азы «оюннар башкызы» деп адап чораан.

Оюн дыка х=й ч\веге ажыктыг: культурага, ==редилгеге, аас чугаа сайзырадырынга дээш оон-даа =ске. Оюн дараазында ч\\лдерге дузалыг: уругларны шынчы болгыш шынныг чорукка кижизидер, коллективке азы б=л\к-б=л\\-биле ажылдап билиринге ==редир, демниг болурунга чаёчыктырар, харыысалгалыг болурунга ==редир. Оон аёгыда оюн технологиязы аёгы-аёгы проблемниг айтырыгларны шиитпирлээр.

Ындыг-даа болза, школага амгы \еде кичээлдерге оюннар ажыглаарынга бергедээшкиннер база тургустунуп кээр. Ч\ге дизе кудумчуда оюннар улуундан бичиизинче салгал дамчып чораан болгай. Амгы \еде бажыёнарда компьютер, чаа \ениё тывылган херекселдери к=в\дээни-биле уругларны б=д\\н оюн хевиринче хаара тудары берге апарган. Кудумчу оюннары база хенертен эвээжээн. Школада хостуг \е шынарлыг ойнаарынга чедишпес. Ынчап кээрге, школа амыдыралынче оюн хевирин онзалап киирери чугула апарган.

Оюннуё х\лээлгелери:

- Ч\велерни танып, билип алыры болгаш сайзырал (гносеологтуг);

-  Кижизидилге (психологтуг);

- Коллективке ажылдап билиринге чаёчыктырары.

Оюн методиказы кижи б\р\з\н ажылдадыптар, уругларныё бот-тывынгыр чоруун, уран-ч\\лге сундулуун сайзырадыр.

«Автор-биле пресс-конференция»

  • К.Кудажыныё «Тараа» деп тоожузунуё т\ёнел-кичээлинде ==реникчилер «авторга» дараазында чижек айтырыгларны салыр:
  • - Чогаалчы болурундан аёгыда кым бооп ажылдап турар силер? 
  • - Кайы чогаалыёарны эё эки деп саннап турар силер? 
  • - Силерниё «Тараа» деп тоожуёарда Суваё ирейниё азы Тарак-оолдуё прототиптери бар бе? Бар болза кымнар ирги? 
  • - Суваё ирейни ч\ге чогаалыёарда оглу-биле кады дезип чанып келбейн, бооладып алыр кылдыр бижээн силер? 
  • - Суваё ирей х=й оолдарыныё чаа, эки амдыралын к=рген болза  деп бодаар силер бе?  

«Аукцион»

  • Чогаалда эё сонуургаан ч\вем… 
  • Суваё ирейни …   …  … деп билир мен.
  • Х\реё-Чейзеёниё аажы-чаёында таарзынмаан ч\вем … … … 
  • К.Кудажыныё эё улуг чогаалы … … …
  • К.Кудажыныё эё \ре-т\ёнелдиг ажылдап чораан чылдары … … … 

«Мен сеёээ – сен меёээ»

Классты 4-6 б=л\кке чарып алыр. Б=л\к б\р\з\ К.Кудажыныё «Тараа» деп тоожузунуё эгелерин ==ренип сайгарып к=ргеш, ооё утказынга хамаарыштыр айтырыглар белеткеп алыр. 1-ги б=л\к  2-гизинге  айтырыглар салыр, 3-к\ б=л\к  4-к\з\нге, 5-к\ б=л\к  6-гызынга. 2-ги б=л\к  айтырыгга харыылааш, улаштыр бодунуё айтырыын 1-ги б=л\кке салыр. +ске б=л\ктер база ынчаар ажылдаар. Оюн т=нч\з\нде уруглар демдектерни бот-боттарынга удур-дедир салчыр.

«Микрофон»

+=реникчилер онаалгага  с=с белеткээр.  Белеткеп алган с=з\н даап бодап алганы микрофонга чугаалаар.

Чижээ: К.Кудажыныё «Тараа» деп тоожузун ==ренип дооскаш, «Тараа -амыдыралдыё д=з\» азы тараа дугайында дыёнадыг, тараадан кылыр чемнер дугайында дыёнадыг.

«Чогаал маадырынга чагаа»

+=реникчилер К.Кудажыныё «Тараа» деп тоожузунуё маадырларынга чагаа бижиир. «Чагаазында» уруглар маадырга с\ме кадар, ооё кылып чорудуп турар ажыл-херээнге хамаарыштыр сагыш-сеткилин илередир, чок болза м=з\ чок маадырныё багай аажы-чаёын сойгалаар, ол маадырныё аажы-чаёында ч\\ ч\веге таарзынмаанын бижиир,  эттинип алырын с\мелээр.

Чижээ: К.Кудажыныё «Тараа» деп чогаалында Суваё ирей, Тарак-оол, Араптаё, Тарак-оолдуё казанактан дезип \не бээринге дузалашкан ядыы орус кижилерге берге таварылгада кандыг с\ме кадып болурул, а Х\реё-Чейзеёниё аажы-чаёында багай талаларын эдип алырынга кандыг с\ме кадып болурул?

«Маадырларга дуза кадары»

            Башкы уругларны чогаалда нарын, берге байдалдыг болуушкуннарга «киржи бээрин» с\мелээр. ++реникчилер маадырларга дузалажыр. Чорудар ажылдарынга план тургузар.

          Чижээ: К.Кудажыныё «Тараа» деп чогаалын ++редип тура, башкы дараазында айтырыгны салыр:
«Уруглар, бо тоожуга багай ч\\лдер, частырыглар болдурбазы-биле кандыг ажылдар чорутса экил? Силер ол чогаал иштинче кире бээр аргалыг  турган болзуёарза, Х\реё-Чейзеёге кандыг с\ме кадып болур силер?»

«Илчирбе»

            +=реникчилер кижи б\р\з\ чаёгыстап кайы-бир маадырныё овур-хевиринге хамаарыштыр характеристика бээр. Кижи б\р\з\ чаёгыс домак чугаалаар. Баштай бирээзи, оон ийи дугаары, /ш дугаары дээш с==лг\ кижиге чедир домактарны чугаалаар.

«Синквейн»

       Синквейн д\рген тода болгаш  кыска т\ёнел кылырнынга  ажыктыг.  Оон аёгыда ол  аас  болгаш бижимел  чугаа  сайзырадыр.
1 одуруг – чаёгыс  ч\ве  ады
2 одуруг – ийи  демдек  ады  азы  причастие.
3 одуруг – /ш  кылыг  с=з\
4 одуруг – д=рт с=с – домак.  Авторнуё темага хамаарылгазы.
5 одуруг – чаёгыс  с=с – 1-ги  одуругнуё  синоними.

Синквейнни чогаалда маадырларныё овур-хевирин тодарадырынга тургузуп болур.
       Чижээ:
К.Кудажыныё «Тараа» деп чогаалында Суваё ирей, Тарак-оол, Х\реё-Чейзеёниё овур-хевиринге синквейн тургузар.

Суваё ирей –
кежээ, ак сеткилдиг,
чагып, сургап, кижизидип,
ажы-т=л\н эки ч\веге ==редип чораан
тараачын.

Синквейнни ч\гле овур-хевирлерге эвес, чогаалдыё бодунга хамаарыштыр база тургузуп болур.

 

Чижээ:
   
«Тараа» -
       Солун, кээргенчиг…

«Чажыт маадыр»


        Б=л\ктерге  ажыл.  Чагаа  хавыныныё  иштинге  кандыг-бир  маадырга  хамаарышкан  с=стер  бижээн  карточкаларны  суп каар. Башкы уругларга  чагаа хаптарын  \леп  бээр.  Уруглар  ол  с=стерни уштааш,  кайы  маадырга  хамаарышканын тодарадыр.
       Чижээ:  К. Кудажыныё  «Тараа»  деп  тоожузун ==редип  дооскаш,  чагаа  хавында  карточкаларда бижиттинген  с=стер  кайы  маадырга  хамаарышканын тодарадыр:
        - Орлан  карактар, арай  д=ст\нмес  чаёныг, адазынныы  дег  кадыр

хавак   (Тарак-оол)
       - К=гериксей  берген  кастыктар,  делгем  эгиннер, ак-ак  д\ктерлиг сегел сал, м=ге   (Суваё ирей)

«Сюжеттиг шугумну уламчылаар»

         Башкы уругларга 5-ки эгениё соонда кандыг болуушкуннар болурун боттарынга чогааттырар. Азы уруглар чогаалды т=нд\р номчуп доозуптарга, сюжеттиг шугумну уламчылаар деп онаалганы база берип болур. Бо оюн уругларныё чогаадыкчы чоруун сайзырадыр.

«Чогаалда болуушкуннар картазы»

+=реникчилер чогаалда болуушкуннарныё болуп турар чери, маадырларныё эрткен оруун картага чуруп к=рг\зер.
        Чижээ: К.Кудажыныё «Тараа» деп тоожузунда Тарак-оолдуё =скен ==нден \нгеш, кылган маршруду. (+скен ==нден …  Москва чедир)

«Чогаалдыё символу»

+ён\г     карандаштар      болгаш       фломастерлер     дузазы-биле дараазында   онаалгаларны   к\\седип   болур:
- К.Кудажыныё «Тараа» деп чогаалыныё символун чуруур.
- кол маадырныё символун чуруур.
- Чогаалдыё эгелеринге хамаарыштыр чурук чуруур.
Эштери кайы эгеге хамааржырын тодарадыр. Чуруунга  ++реникчи +жегерээн бир частырыг кылып ап болур. Частырыын эштеринге тыптырар.
- Чогаалдыё сюжединге хамаарыштыр диафильм чогааттырар ( б+л/кке ажыл).

«Киносценарий»

Чугаа сайзырадылгазыныё кичээлинге К.Кудажыныё «Тараа» деп чогаалынга уругларны б=л\ктер аайы-биле киносценарий тургустуруп ажылдадыр. Режиссёр, оператор, чурукчу, овур-хевир чазакчызы, артистерни шилиир. Кинонуё адын чогаадыр. Б=л\к б\р\з\ бодунуё т\левилелин таныштырар, к=рг\зер. Эё экизин шилиир.

«Кластер»

Кластер  дээрге ==ренген ч\\л\н шыйыглар болгаш шугумнар ажыглап чураан ажыл. Кластер ч\вениё утказын азы бир-ле маадырныё овур-хевирниё тайылбырлаарынга ажыктыг. «Кластер» деп с=ст\ очулдурарга «боодал, б=л\к сылдыстар» дээн. Ук ажылды чорударга уруглар кайы-бир темага хамаарыштыр хостуг болгаш ажык боданып ==ренир.

 
        Кластерни тургузары б=д\\н болгаш билдингир:

- арыг саазынныё ортузунга идея, теманы ажыдарынга эптиг  с=с азы домак бижиир (чок болза самбырага бижиир);

- долгандыр бердинген темага хамаарыштыр идея, фактылар, овур-хевирлер бижээн ш=йбек саазыннарны чыпшырар.

- Бижиттинген с=стер болгаш домактарны эё кол с=ске шыйыглар-биле тудуштурар.


          Т\ёнелинде уругларныё бердинген темага хамаарыштыр бодалдары к=ст\п кээр.

К.Кудажыныё «Тараа» деп чогаалынга хамаарыштыр кластер тургузуп болур. Чок болза, ында бар  маадырларга хамаарыштыр кластер тургузуп болур.

Чижээ: Х\реё-Чейзеёниё овур-хевиринге хамаарыштыр дараазында кластерни тургузуп болур.

Ребустар

Башкы уругларны ребусту  чазып  номчуур   чажыдынга   ==редир. Оон уругларга ребус к=рг\зер. Уруглар чогаалдыё адынга хамаарыштыр ребус тургузуп болур.

Т\ёнел

Ынчангаш дараазында т\ёнелдерге келдим:

1.Оюн дээрге тускай д\р\мнерге чагырткан тургузуг. Ынчангаш ол уругларны д\р\мнерни сагып билиринге ==редир. Оюн оон аёгыда уругларныё алыс шын ажылыныё бир хевири болбушаан келир \еде амыдыраарынга белеткеп турар;

2.Оюн уругларны к\ш-биле ==ренирнче албадавйн турар, а башкы-биле кады ажылдаарынче хаара тудар;

3.Оюн ==реникчиге кичээлче чаа к=р\шт\г болу бээринге дузалыг, аёаа сонуургалын оттурар.  

4.Оюн ч\гле эртемге билиин бедидер эвес, а шынчы, ч=пт\г чорукка кижизидер болгаш бот-тывынгыр чоруун сайзырадыр;

5.Уруглар оон аёгыда б=л\кке ажылдап билиринге ==ренир, тиилеп алыксаан к\зели уругларныё ажыттынарынга, а чамдык ==реникчилер харын-даа башкыныё манавааны эки талаларын к=рг\з\п болур.  


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Илеткел. «Эдертиглернин хевирлери, оларны чорудары, оон ужур-дузазы».

Илеткел.«Эдертиглернин хевирлери, оларны  чорудары,  оон  ужур-дузазы».Тыва  дыл, чогаал  башкызы:Кужугет Аржаана Николаевна....

К.Кудажынын «Тараа» деп тоожузун ооредип тура чорудар оюннарнын хевирлери

Использование игровой технологии в обучении тувинской литературы. Фрагменты уороков. Задания. Игры....

Ч.Кууларның «Шораан» деп тоожузун өөредип тура чорудар оюннарның хевирлери

Ч.Кууларның «Шораан» деп тоожузун өөредип тура чорудар оюннарның хевирлери...

8-ки класска торээн чогаал кичээлинге К.К.Кудажынын "Тараа" деп тоожузунга кичээл

8-ки класска торээн чогаал кичээлинге К.К.Кудажынын "Тараа" деп тоожузунга кичээл...

Тараа деп кичээлдин презентациязы

Тараа деп кичээлдин презентациязы...

8-ки класска төрээн чогаал кичээлинге К.К.Кудажыныӊ «Тараа» деп тоожузунга билиглерни системажыдарыныӊ кичээли

8-ки класска төрээн чогаал кичээлинге К.К.Кудажыныӊ «Тараа» деп тоожузунга билиглерни системажыдарыныӊ кичээли...