Тыва дыл кичээлинге оюннар.
методическая разработка (5 класс) по теме
Тыва дыл- республиканыёниитибилигшколаларында кол эртемнерниёбирээзи. К\р\нениё==редилгестандарттарыныёнегелделериезугаар ==реникчилерниётывадылталазы-биле билигболгашмергежилчаёчылдарынгадаянып, ==редилгениёпрактиктигугланыышкынынбедидери, уругларныёлогиктигбодалын, аасболгашбижимелчугаазынсайзырадыры, ==рениптурарбилиглеринделгемчидеричугула. Бо б\г\ну чедипалырынгаоюннартехнологиязы эн-не эптигаргаболур.
Оюн-уругнуёчаабилигшиёгээдипалырынгаужур-дузалыг ч\\л. Олкандыг-даакижигемедерелдиг ==ренирингесонуургалдыоттуруп, билигшиёгээдипалырынче ч\тк\лд\ к\штелдирер. Чаа ч\\лгесонуургалданкижигебилигшингээдипалыр ч\тк\л хевирлеттинеружурлуг. Уруггасонуургалболгаш ч\тк\л чокболза, чаа бодал т=р\тт\нмес, чогаадыкчычоруксайзыравас.
Амгыуедетывадылбашкылаашкыныныёарга-дуржулгазындадидактиктигоюннар кол черинээлеп, т=рээндылгабыжыгбилигнибээриниёбираргазыболуп, оларныбашкыларкичээлдерингенептеренгейажыглаптурар. Ынчалза-дааоюннарныкичээлгеажыглаарыныё, чорударыныёнегелделеринболгашчангысаайчурумунуёдугайындаматериалдарны ==редилге-методиктиг с\мелердечырытпаан.Кичээлгеажыглапболгудегдидактиктигоюннарныёматериалдарычедишпезиндентывадылбашкыларыботтарыоюннарнычыыптургузуп ап турарлар.
Методиктигсумениёсорулгазы-тывадылбашкыларынгаболгаш ==реникчилергеянзы-б\р\хевирниё==редилгеажыл-чорудуункылырынга, билигшиёгээдирингеэжешболгаш б=л\ктей ==рениринге, бот-тускайлаёажылдаарынга, чаабилигничедипалырынга, логиктигбодалын, аасболгашбижимелчугаанысайзырадырынгапрактиктигдузанычедирери.
Теориялыгундезини. Б.К. Ондарныё «Используйте на уроке» деп 5-11 класстаргаорусдылбашкыларынгаметодиктигдузаламчы, К.Б. Март-оолдуё «5-9 класстаргатыва дылды башкылаарыныёметодиказы» депажылдары.
Практиктигужур-дузазы. Методиктиг с\медедидактиктигоюннарныёутказын, ужур-дузазын, методиказын, чурумунболгаш \легерин к=рг\скен. Оюннарныёаёгы-аёгыхевирлерин, кандыгтемаларгаажыглапболурунтайылбырлапбижээн.
Ажылдыётургузуу. Дидактиктигоюннарнытемалараайы-биле аёгыкезеккылдырберген. Оюннарныёутказыболгашхемчээли д=мейэвес, ч\гедизеоларныёонзагайы, хулээлгезиболгашматериалыныёхемчээлиаёгы-аёгы. Дидактиктигоюннарныкичээлгекашкыкласскаканчаар, кайы \еде ажыглаарыбашкыныёбодунунчогаадыкчычоруунданхамааржыр.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
4str.docx | 73.14 КБ |
Предварительный просмотр:
Тыва дыл кичээлинде оюннар.
Фонетика
1. «/ннутаныптып »
Бердинген характеристика езугаар \ннернибижиир.
[ ]– ажык,эрин-биле адаар, кыска, кадыг \н.
[ ] – ажык, эрин-биле адавас, узун, чымчак\н.
[ ] – ажык эвес, к\шт\г д\лей \н.
[ ] – ажык эвес, аяарыыткыр \н.
2. « Аукцион »
Бооюнга б=лук кижикиржиир. Оларданкымэё-не хойаайболгашдедирномчуттунабээр с=сту с==л\ндеадаар-дыр, олтиилекчиболур.
аа, ава, ала, ача, кадак, карак, к=к, \г\, ….,…, …, …
3. « Кымбилирил? »
Айтырыгларгадургенхарыылаёар.
Чугаа \ннериниё б=л\ктери:
Ажык \ннерниё саны:
Ажыкэвес \ннерниё саны:
/н илеретпес \ж\ктер:
4.« Кадынныкадайже »
С=с б\р\з\нгебир \ж\кт\солуптургаш, =скертипбижээш, «кадын» деп с=сту «кадай» кылдыртургузуёар.
к | а | д | ы | н |
5. « Чадажыгаш »
«А» деп \нн\ё\ж\\ндентургустунган с=стерни бердингенуткаларга д\\шт\р чадажыгашхевирингебижиёер.
1.Черниёэдеринчизи.
2. Кижиниё мага-бодунуёбиркезээ.
3.Малдыё чаш т=л\.
4.Аалгакелген х\нд\л\г кижи.
5. Тыва =гэдилели.
6.Транспорттуёбирхевири.
7.Чуртталгадеп с=ст\ё синоними.
1 | |||||||
2 | |||||||
3 | |||||||
4 | |||||||
5 | |||||||
6 | |||||||
7 |
Лексика
1.« Кым д\ргенил? »
Бердинген с=стергесинонимнердентыпбижинер.
аваангыр-ажы-т=л-
делгем- бут-
==р\шк\л\г- б=ру-
\нелиг-дииё-
чаагай-дуржулга-
шаптыктыг- хат-
2.Оюн « К »
«К» деп \ж\ктенэгелээш, К –биле т=нген с=стерни тыпбижиёер. С=с б\р\з\ 5 \ж\ктентургустунганболур.
3.« Сагынгыр-тывынгырлар»
Бердингеномонимнерни уткаларынтайылбырлаёар.
ай-ай, азыг-азыг, дой-дой, ат-ат, кат-кат, чыт-чыт.
4. « Ак-кара »
Болуктераразынгаутказыудурланышкак с=стергеантонимнертыварынгачарышоюн.
д\не-аай-
д\рген-багай-
кыжын- эрги-
ырак-шевер-
эртен- ч=пш\л-
5. Кроссвордтутывыёар.
С=ст\н утказынооётайылбырындантаныпбилипалыёар.
а | ы | ||
о | у | ||
е | е | ||
у | у | ||
о | у | ||
э | и | ||
ы | а | ||
о | а | ||
а | ы |
1.Арганыё ыяжыныёбирхевири.
2.Омак-с==к чон, этноним.
3.Хову чериниё малы.
4.Кыс кижи.
5.Коккай деп с=ст\н синоними.
6.Анныё оглу.
7.Азияныё т=в\нде республика.
8.+ё, ч\з\н.
9.Иш деп с=ст\ё синоними.
С=с чогаадылгазы
1.Чарыш « Т=рел с=стер »
Бердингендазылдардан т=рел с=стер тургузар. Оюннуодуруглараразынгачарышхевирингечорудар.
Тут – тудуг, тудугжу, тудуушкун, тудуглуг.
Суг – суглуг, сугжу, суггур, суггарар.
Хой – хойлуг, хойжу, хойзуг, хойжулаар, хойлаар.
2.«СО» деп кроссворд
СО | к | ||||
1. Витаминнигсуксун.
2. Бойдустуёболуушкуну.
3. Бажыёныёбиркезээ.
4. Спорт херекселдериниёкезээ.
5. Чемгеажыглаар \н\ш.
6. Аёманаарчер.
7. М=гехеви.
8. Чемгехереглээр б\д\мел.
9. Шыдыраа к=жу.
3. «Эрудит »
Бердингентаблицанынегелдезинге д\\шт\р 10 с=с-биле долдурар.
Д=с | +скертилгекожумаа | |
дазыл | чогаадылгакожумаа ^ | |
Морфология
1. « Илчирбе »
Классты б=л\ктергечарыпалгаш, б=л\к б\р\з\нгетускайчугаакезектеринадапбергеш, ч\глеолчугаакезээнден с=стен тыптырып, ооё т=нген \ж\\нден-не дараазында с=стерни илчирбелейуламчылаёар.
Буян – ном – манчы - ……, ……., ……,
2. « Баштайгы слог»
Бердинген к=зенектергебаштайгыслогтарнынемептургаш, уругларныёхууаттарынтургузуёар.
н | а | ||
н | а | ||
н | а | ||
н | а |
( Анна, Нина, Инна, Нона.)
3. Оюн-баштакайтырыглар. « Ч\л ол? »
1.Ыглаан кижиооёсуунижер, туразыулгаткандаооё-биле кылаштайбээр, олчесуг-даакудуптар, читкен ч\ве \рдилээргеыжа-даабээр, ыракчерчораандачиде-даабээр? (баш)
2.Кортуктуё аксынгакелир, бош-дааболур, атпаш, сырбаш-даадээр? (ч\рек)
3.Коргарга сирлеёейнибээр, ядарааргакошкайбээр, байыыргачооннаар, амыр-дышчокажылдаандасыкпас? (балдыр)
4./р ч\веманааргаузайбээр, баксырааргачиёгелээр, улуургааргачооннаар, хорадаандадолгайкааптар, чамдыктааёаа =скекижи-дааолуруптар? (моюн)
5.Кээргээрге эрийбээр, каттыраргакадабээр, доёгун-шириинолураргадоёа-даабээр? (баар)
6.Теве-даа тепкенболур, аал-даак=ж\рер, аразындабылаажы-даабээр, бирчамдыкта бош-дааболур? (аас)
4. Эстафета. « Демдекады »
Демдекаттарыкирген \легердомактарга б=луктераразынгаэстафетаныэрттирер. /легердомактаргадемдекадыкиргентураружурлуг. Эё-не х=йн\ тыпкан б=л\к тиилээр.
Арыг \резин =з\\чел,
аксагыш б\з\рээчел.
5.« Кыммурнаарыл? »
Класста ==реникчилерниэжешкылдыртургускаш, баштайгы 4 эжешкижигечуглешынарныёдемдекаттарын, =ске 4 эжеш б=л\ккехамаарылганыёдемдекаттарынадаттырар. Б=л\к б\р\з\ тура д\шпейн азы ара соксавайнадааружурлуг.
6. « Чеченнер »
Сан аттарынгаайтырыг-харыыхевирингеоюннуойнанар.
-Чангыс-Алды
-Чангыс с=с -
- Ийи -Чеди
- -
- /ш - сес
- -
- Д=рт -тос
- -
-Беш - он- -
7. « Ребустутывыёар »
2с, 100к\к, 100чук, 50дей, 10дар, 40-оол, 1000чук, 1000гаш.
8. « Мини-викторина »
1. Кылдыныгныилередирчугаакезээ.
2. Кылыг с=з\н\ё немелдеуткаларилередирхевирлери.
3. Кылыг с=з\н\ё домакка кол синтаксистиг ролю.
4. Кылыг с=з\н\ё =скерлирхевири.
5. Кылыг с=з\н\ё =скерилбесхевири.
9. « С=стер оюнну »
Улуг сек орнунгатааржыражыкуннунужууннемепбижээш, кылыгсозунуннемелдеуткаларилередиркайыхевири-диртодарадынар.
Бас гыла
Кет т…н гиле
Тырт гыла
Чот гула
Кылыг с=з\н\ё немелде утка кииреркайыхевири-дир?
Кес гилек
Кет т…н гелек
Тырт галак
Тут галак
10. « Кым д\ргенил? »
Чангыстыёболгаш х=йн\ё санындаарынныёаторуннарынкончуг д\ргенадаар.
11. « Бодаптыпкаг »
Бердингеннаречиелергеудурланышкакуткалыгнаречиелердентывыёар.
Д\не –
Эртен –
Кыжын –
Дыёзыдыр –
Удур –
Д\рген –
Х=лчок –
Таваар –
12. « Харылзаалыг с=з\глел »
Кажан, каяа, кым, кандыг, кайыдепаторуннарынажыглаптургаш. харылзаалыг с=з\глелтургузар. С=з\глелгеботтарыаттанбээр.
13.« Саннароюну »
Домактардасаннарны с=стер-билесолупбижиёер.
Аалга 2с оолдар 40-оол биле 50дей келген. 2стерниё к3туу кончугболган. Кырган-авазы: « 2стер кымга-даадуза 7рер» - деполурган. 40-оол биле 50дей – \легерлиг 2стер-дир.
14. « Чажыт с=с »
Бердингенс=стен чажыт с=стерни дилептывыёар.
Удуртукчуларывыс( тук, ук, чулар, улар )
Ажыглаан литература
1. Доржу К.Б. Амгытывалитературлугдылгамергежилгелерчыындызы -
Кызыл. Тываныё ном \нд\рерчери, 2003.
2. Март-оол К.Б. 5-9 класстаргатывадылдыбашкылаарыныёметодиказы -
Кызыл. Тываныё ном \нд\рерчери, 2002.
3. Ооржак Д.Х, Салчак Н.А. 5-6 класстарныё «тывадыл» деп ==редилге
номнарынгадидактиктиг материал -
Кызыл. Тываныё ном \нд\рерчери, 1994 .
4. Ондар Б.К. Используйте на уроке - Кызыл, ИРНШ, 1996.
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Тыва дыл кичээлинге интеллектуалдыг оюн "ФОЛЕГРА"
"Своя игра" деп телеоюнга үндезилээн 9-11 класстарга интеллектуалдыг оюн. Темазы: ФОнетика, ЛЕксика болгаш ГРАмматикага катаптаашкын....
Тыва дыл кичээлинге тестилер (6, 11 класс)
6-гы класска катаптаашкын, 11-ги класска хыналда тестилер. Дулгуурлери адаарда....
тыва дыл кичээлинге рефлексияны ажыглаары
Тыва дыл болгаш чогаал кичээлдеринге рефлексияны ажыглаарынга хамаарыштыр...
Урок "Тыва оюннар"
quot;Тыва чоннун, культуразын, ужур-чанчылдарын сагып, хундулеп билиринге улустун аас чогаалы болгаш чоннун оюннарын таварыштыр оореникчилерни кижизидери."...
Презентация у открытому уроку "Тыва оюннар"
Презентация "Тыва оюннар"...
Тыва дыл кичээлинге технологтуг карта
[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"17522685","attributes":{"alt":"","class":"media-image","height":"360","width":"480"}}]][[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"17522687","...
5-7 класстарга тыва дыл кичээлдеринге оюннар
[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"17527930","attributes":{"alt":"","class":"media-image","height":"360","width":"480"}}]][[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"17527936","...