урок ёфкс :Сельведь-Богатырь
занимательные факты по теме
Предварительный просмотр:
УРОК-ЁфКС. « Сельведь - богатырь.»
Задачи:
образовательная – содафтомс иттнень мокшэрзятнень традицияснон мархта; тонафтомс цебярьста лувома;
познакомить учащихся с обычаями и традициями мордовского народа; научить выразительному чтению, отработать правильное произношение слов и лексических конструкций;
развивающая – развить внимание, память, мышление; умение работать с текстом; умение выделять главную мысль, делать выводы, обобщение;
воспитательная – прививать интерес к национальной культуре посредством мокшанского языка; воспитывать чувство доброты, взаимопомощи.
Урокть молемац. (Ход урока.)
1.Организационнай моментсь. Организационный момент.
- Шумбратада, шабат.(Здравствуйте, дети)
- Озада.
- Шабат, азость, недялянь кодама шись тячи?
- Недялянь шись тячи - пяденця.
- Кодама тячи числась?
Тячи числась…..
А кодама пингсь моли ульцяса?
Пингсь моли тяла.
Шабат, а кие содасы, кода минь фкя-фкянь мархта содафттама?
выходят к доске дети и обыгрывают диалог знакомства).
Пяк пара! Содасасть, кода эряви корхтамс. Ёнюфтада шабатне.
Шабат, а тинь кельгсасть ёфкснень?
Да, минь пяк кельгсаськ ёфкснень.
А кодама ёфкст тинь луводе кудса?
(Ответы детей)
А тячи, шабат минь ётафттама урок-ёфкс.
Тячиень урокть темац тяфтама Слайд №1:
Урок-ёфкс. «Сельведь-богатырь.»
2. Од темать ваномац. (Изучение новой темы)
Шабат, тинь корхтамантень эзда мон содаса, што сембе кельктяда лувомс ёфкст.
(Ребята, из вашего разговора я узнала, что все вы любите читать сказки).
Тячи минь урокса пофтама мокшень ёфксс, васьфттяма ёфксонь лама герой мархта и карматама содама од валхт. Васенда мон аф лама азондан, кода эрясть минь атянь-атяньке.
(сегодня на уроке мы, ребята, попадём в мордовскую сказку, которая познакомит вас с обычаями и традициями мордовского народа.)
- Вы знаете, у каждого народа есть своя культура, традиции и обычаи. Когда-то давным-давно у эрзян и мокшан была другая вера - не христианская, которая существует в настоящее время, а языческая. Эрзяне и мокшане верили в добрых и злых духов. Сёла и деревни у мордовского народа располагались у реки, они занимались рыболовством. Они очень любили обрабатывать землю и перед началом всех работ на поле проводили моления, поклонялись богам плодородия, например, по весне, перед тем как отправиться на поле сеять, люди молились Паксяве (богине Поля)(слайд), чтобы был хороший урожай. Кроме работ на полях они ещё держали много домашних животных, ходили на охоту. И перед тем как отправиться в лес на охоту или за дровами, люди молились Виряве (богине Леса), чтобы была удачной охота, и не было несчастных случаев.
Охотники специально собирались у костра и рассказывали Виряве сказки, если Виряве понравятся сказки, значит, охота будет удачной.
И так, ребята, мы сейчас познакомимся с содержанием сказки, а прочитать нам поможет чудо-техника – компьютер. Как называется наша сказка?
«Сельведь-богатырь».
А чтобы лучше понять сказку, нам нужен ключ – это новые слова, которые вам надо запомнить.
2. Од вал мархта работамась. Словарная работа.
Лувсаськ сембе марса.
Паксява – богиня Полей
Ведява – богиня Воды
Вирява –богиня Леса
Толава – богиня Огня
Сисем пряса куй –Семиглавый Змей
Зиян, пичефкс – беда, горе
Тор - меч
Ребята, что общего вы нашли в четырёх словах: Паксява, Ведява, Вирява, Толава?
Правильно, все они оканчиваются одинаково на – ава,
А что означает слово «ава»?
Правильно, женщина, ведь в основном в мордовских сказках богинями являются женщины.
3. Ёфксть мархта содафтомась. Знакомство со сказкой.
Слайд №3
Кунара тя ульсь, пяк кунара. Эрясть – ащесть мокшень велеса од аля Иганя и сонь рьвац Маруня. Ульсь синь цёрасна Лёсаня, мярьгольхть тейнза Сельведь-богатырь. А ся велесь ащесь ляй беряк ваксса. Ляйть фтала ульсь кели пакся, паксять мельге - туста вирь.
- Шабат, ётафтость рузкс мезень колга тяса корхтави? Кодама валхне шарьхкодевсть?
Молодцы, ребята, вы услышали самое главное. А в сказке говорится:
(Давно, это было, очень давно. Жили-были в одной мокшанской деревне молодой мужчина Игнат и его жена Мария. Был у них сын, Лёса, а люди называли его Слеза- богатырь.
А то село располагалось на берегу реки. За рекой было поле, за полем – густой лес)
Кулхцонтама сяда тов. (И так слушаем дальше.)
Слайд №4
Ся пингста, тя велети сась Сисем пряса куйсь. Оцю сталма и канькс кандсь сон велеряйхненди. Салась велеста жуватат, сёра, крьвяснезень куттнень. Аньцек тя теенза ульсь кржа, кармасть юмама од и мазы стирьхне.
Кие сась ся вели?
Мезе салась велеста?
(В то время, в ту деревню пришёл Семиглавый Змей. Большие беды принёс он жителям села. Стал воровать из сёл домашних животных, урожай, поджигал дома. Только этого ему было мало, стали исчезать красивые девушки.
Салазе Куйсь велеста сембода мазы стирть – Валда Алёнушкать. Сельведь-богатырсь тусь кельгоманц вешема. Тусь Сельведь-богатырсь инекуйть мархта тюрема.
Кинь салазе Сисем пряса куйсь?
- А тяса, шабат, кодама од вал мархта васьфтеме? (А здесь, ребята, какие слова вам знакомы?) (Дети называют новые слова и переводят на русский язык)
- Шабат, лезттама Сельведь-богатырти? (Дети, хотите вы помочь Богатырю? Да, хотим. )
А мезе эряви тейнек, штоба шавомс Куйть?
(Тейнек эряви тор.)
Виде, шабат.
Ребята, с помощью чего делали люди меч?
(С помощью огня.)
Значит, куда направимся с вами, к какой богине?
(богине Огня - Толаве).
Штоба пачкодемс Толавати, эрявихть ётамс паксять, ляйть, виреть пачк. (А чтобы попасть богине Огня, надо пройти через поле, реку, лес).
- Стяда, шабат, срхкатама: (Встаньте, дети, пошли) слайд (речёвка)
Минь мольхтяма, мольхтяма, ки ланга минь мольхтяма, панда ланга мольхтяма, пачкодеме паксяв. (Мы идём, идём, идём, по дорожке мы идём, по горам идём, дошли мы до поля)
Шабат, кие васьфтьсамазь паксяса? (Дети, кто нас встретил здесь?) (Паксявась). Слайд №6
Шумбраксттама Паксявать мархта. (Поздороваемся с ней. Здравствуйте, Паксява!)
Шумбратада, Паксява!.
Тейнза, шабат, эряви няфтемс содамошиньконь. (Паксяве, дети, надо показать наши знания). Давайте, дети, покажем, насколько мы сильны, чтобы помочь нашему герою.
Паксявась.
Васенце кизефтемась тяфтама:
- Лувить тозербрястон сёротнень.
Кие лувсыне сёротнень?
(ученик считает колоски)
Пяк пара, Паксявати кельговоть. Вага тейть оценка. (учитель оценивает).
Омбоце кизефкссь тяфтама: кие содай валмуворкст.
Паксяса вармать мельге аф паневат.
Мезе видят сянь и нуят.
Кальдяв сянди, кие цебярь киндивок аф тиенди. (азость, мезе колга тяса корхтави)
Кие содай стихт паксять колга?
«Кельгса паксять.»
Ой тон, пакся, пакся,
Ащат, кода карта,
Ваномот мон яксян
Ялганянень мархта.
Шабат, мезень колга корхтави тя стихса? (- Дети, о чём говорится в этом стихотворении?)
-Паксять колга. (О поле)
- Ётафтость рузкс тяса валхнень.
-Пяк пара, а кие тага ёрай азондомс?
«Ляйня»
Шуди ару ляйнясь,
Кодане сиянь,
И кудря волнанят
Кепси тифтенянь.
Иттне калнякс уендсть,
Пси шуварти лиссть,
Лямбе сюролдаса
Эжнесыне шись.
- Пяк пара, шабат,тинь пяк петесть мяленц паксявать.
Мезень колга тя стихотворенияса корхтави? (о реке)
Слышите, плеск воды?
И вот мы подошли к реке. (фонограмма плеск воды)
- Шабат, тя кие минь васьфтсамазь? (Дети, это кто нас встречает?) Слайд №
(Ведявась).
Шумбраксттама Ведявать мархта. (Поздороваемся с богиней Воды)
Шумбратада, Ведява!
Слайд №11
А чтобы перейти нам на другой берег, надо исполнить задания Ведявы.
Она нам приготовила такие вопросы: (Сон аноклась тяфтама кизефкстт: )
1. Шачема крайсонк кодама ляйнь лепт тинь содатада?
А тяни кулесть омбоце кизефксть
2. Содасть содамаёфксть.
Аф ярхцай, аф сими, а шинек-венек арды.
3.Азондода стихотворения ляйть колга. (Расскажите стих о реке)
(ученик рассказывает стих)
Шуди Мокша ляйнясь,
Кодане сиянь,
И кудря волнанят,
Кепси тифтенянь.
Ведявати пяк туде мялезонза. (ставятся оценки)
Содасть. Кода мярьгихть тя жувататненди?
Шабат, нят кодама жуватат? (Вирень).
- Виде, вирень. Синь мархтост срхкатама вири. Кинди?
Вирявати. Слайд №12
Штоба лездомс Сельведь-богатырти эряви няфтемс содамошиньконь Вирявати.
(Чтобы помочь Богатырю, нам надо показать свои знания Виряве.)
Сон максы тейнек тяфтама кизефкст: Слайд № 8
1. Содасть содама ёфкснень. (отгадайте загадки) Слайд № 9-14
А) Кизонек – тялонек фкя щамса? Куз или пиче.
Б) Кода шуфтти мярьгихть, кона пяярди сирят?
В) Пряц сянгяря, а ронгоц акша. Келу. (Оценки )
2. Тиеда валрисьмот. (составьте предложения) (оценки)
(Дети читают предложения) -Шабат, ванфтость вирть! Аф эряви крьвяснемс толмархт! Слайд №15
Какое слово здесь лишнее?
Правильно, ребята не только в предложении оно лишнее, но и в лесу. О чём нас просит Вирява?
Дети, охраняйте лес. Не делайте в лесу костры.
А почему, как вы думаете?
(Если лес сгорит, то животным и птицам негде будет жить.)
Но ведь огонь нужен, чтобы сделать меч, поэтому мы идём к Толаве.
Тейнек эряви тор, штоба идемс Валда Алёнушкать, пленц повф лия ломаттнень. (нам нужен меч, чтобы спасти Светлую Алёнушку и других, которые в плену).
Васьфтемазь Толавась. Слайд №17
Ребята, смотрите, Толава разожгла нам костёр, он пылает, и от него разлетаются разноцветные искры. Она просит назвать, какого цвета эти искры.
Толавась.
1. Азость, кодама тюсса минь няйхтяма цятконят.(назовите, какого цвета искорки) Слайд №18 (оценки) къда минь видеста азсаськ цятконятнеь тюсснон, то Толавась тейнек максы тол..
Туде мялезонза, тяни сон макссы торть Сельведь-богатырти. (Понравились богине Огня, она отдаёт Богатырю меч).
Слайд №19
Тя мечса шавсы Сельведь-богатырсь Сисем пряса куйть. (Этим мечом сразил Богатырь Семиглавого Змея)
- Сембе марса минь идеськ Валда Алёнушкать и пленц повф ломаттнень. (Все вместе мы освободили Светлую Алёнушку и других пленников). Слайд №20
- Ламос и козяста эрясть Валда Алёнушкась и Сельведь-богатырьсь. (Долго и счастливо жили светлая Алёнушка и Слеза-богатырь).
Минь ёфксоньке «Сельведь-богатырь» аделавсь. (на этом наша сказка закончилась).
Кода аделавсь минь ёфксоньке – парста или кальдявста? (Как закончилась наша сказка?)
(Парста)
4. Подведение итогов.
-А тяни, шабат, лятфтасаськ, мезень колга минь корхтаме, ёфксонь кодама герой мархта васьфтеме, кодама од валхт кармаде содама. (Теперь, ребята, что нового вы сегодня узнали, с какими героями сказки встретились?)
(Ответ учеников)
- Азость мокшекс тя валхнень. (Назовите по-мокшански эти имена.)
слайд №21
- Пара. (Хорошо).
- Ванцаськ, видеста тинь азость синь лемснон. (посмотрим, правильно ли назвали имена богинь). Слайд №
Слайд №22- Шабат, тинь содамошинте лездсть Сельведь-богатырти идемс пленц повфнень. «Мзярда улихть цебярь ялгат, тон героят»: гласит народная пословица. «Если есть у тебя друзья – ты победитель, ты герой»).
(Ребята, ваши знания помогли Слеза-богатырю освободить всех пленных.
- Виде. (Правильно)
А самое главное, ребята, что мы сделали на этом уроке.
Сделали доброе дело. Я надеюсь, каждый из вас в жизни будет помогать другому человеку в беде. И тогда жизнь будет добрее.
Уроксь аделавсь, няемозонк.
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Методическая разработка: предполагаемый план проведения урока - При подготовке к уроку использовать как вспомпгательный ориентир для каждого этапа урока. Презентация отражает создание условий для учебных действий на уроке.
При подготовке к уроку использовать как вспомпгательный ориентир для каждого этапа урока. Презентация отражает создание условий для учебных действий на уроке....
Методическая разработка урока литературы по теме «Творчество Сергея Есенина»(11 класс). Тема урока - «Голубая Русь» Сергея Есенина. Тип урока –урок-исследование.
Знакомство со стихотворениями С.Есенина, посвящёнными теме родины, с творческим методом поэта....
Конспект открытого урока по технологии в 6 классе. Тема урока: Игровые технологии на уроках обслуживающего труда. Одежда и требование к ней. Снятие мерок для построения чертежа юбки. (Презентация к уроку)
Разработка урока с презентацией помогает учителю более доступно и понятно познакомить учащихся с историей юбки. На уроке используются игровые технологии, что помогают учащимся лучше усвоить материал у...
Урок изобразительного искусства в 5-ом классе.Тема урока: « Деревья как люди». Вид работы: рисование по представлению Тип урока: комбинированный, урок – сказка
Тема урока: « Деревья как люди».Вид работы: рисование по представлениюТип урока: комбинированный, урок – сказка Цель урока:ü Средствами изобразительного языка ...
Класс 9 Урок №24. Тема урока: Системы счисления. Перевод чисел Тип урока; Урок «построения » системы знания.
Урок для учащихся 9 класса по теме "Системы счисления. Перевод чисел". Урок в разделе программы по счету третий. Цель:Образовательная: систематизация и расширение знаний обучающихся о операциях п...
Урок-сказка "Сельведь богатырь"
Конспект к внеурочному занятию в 5-х классах "Сельведь богатырь"...
Презентация к уроку "Ф.С. Атянин "Сельведь - богатырь" ёфкссь"
Максомс шарьхкодема шабатненди Ф.С. Атянинонь творчестванц колга;панжемс ёфксть содержаниянц;воспитандамс иттнень добрайшити, Родинать кельгома....