К уроку "Фыййау Баде"
план-конспект урока (5 класс)
Предварительный просмотр:
Актуализаци.
- Æркæсут нывтæм æмæ зæгъут, се хсæн цы бастдзинад ис. Нæ урокмæ цы бар дарынц ацы нывтæ
Куыд райдайы уацмыс?Æвæццæгæн дзæгъæлы нæ фысы Т. Б. Хъазыбеджы хохы тыххæй. Йæ рæсугъдзинады тыххæй бирæтæ фыстой: А. С. Пушкин, Александр Грибоедов, М. Лермонтов æмæ æндæртæ.
Высоко над семью гор,
Казбек, твой царственный шатер
Сияет вечными лучами…
А. С. Пушкин. Монастырь на Казбеке
И над вершинами Кавказа
Изгнанник рая пролетел:
Под ним Казбек, как грань алмаза,
Снегами вечными сиял,
И, глубоко внизу чернея,
Как трещина, жилище змея,
Вился излучистый Дарьял,
И Терек, прыгая, как львица,
Ревел, - и горный зверь и птица,
Кружась в лазурной высоте,
Глаголу вод его внимали…
М. Ю. Лермонтов. Демон
Иртæстон куыст: Ирон æвзагæй Санайы хох Урс хох, гуырдзиагæй-Мкинвари (гора с ледовой вершиной), кæсгон Къазбач, мæхъæлон Башлоам, Башлам-цæцæн «тающая гора»
Ссарут ма тексты, Тугъанты Батырбег тæ куыд равдыста Хъазыбеджы рæсугъдзинад.
«Бӕрзонд хохы урс сӕр алыхуызон рӕсугъд ӕрттывта ныгуылгӕ хуры арвы ӕрдынхуыз тынтӕй. Хур рааууон кодта Хъазыбеджы алыварс хӕхтыл фӕстаг тынтӕй, цыма сын тынг зын уыди кӕрӕдзийӕ фӕхицӕн кӕнын».
- Цавæр хъуыдытæ сæвзæрд Бадейы сæры хохмæ кæсгæйæ?
Санайы хох у Бадейы бæллиц символ. Бæрзонд, (Нет. Казбек - это символ мечты пастуха. Высокий, недоступный, но такой притягательный.)Описание горы. Пейзаж
Цавæр у Хъазыбеджы хох радзырды райдианы? Бæрзонд хохы урссæр алыхуызон рæсуг («.. .яркие переливы все¬возможных цветов»; «яркая белизна»; «чудное сияние короны» и т.д.) 1) Цӕмӕн бары йӕхи Баде Хъазыбеджы хохимӕ? Цы у мӕгуыр адӕймаг ацы стыр хохы раз?
2) Куыд ӕмбары Баде адӕймаджы царды нысан? Чи йӕм кӕсы ӕцӕг адӕймаг ӕмӕ цӕмӕ гӕсгӕ?
3) Цӕмӕ бӕллыд Баде? Цӕмӕн ӕй фӕндыд ахуыргонд суӕвын? Ссарут уыцы бынӕттӕ тексты ӕмӕ сӕ бакӕсут.
4) Зӕгъут, сымах ты цӕмӕн ахуыр кӕнут? Цӕмӕ бӕллут?
5) Цы ӕрхъуыды кодта Баде, цӕмӕй йе стыр бӕллиц йӕ къухы бафта?
6)Цӕуыл худти Екка, йе ‘мбал Бадемӕ хъусгӕйӕ?
7) Цӕмӕн ӕруадысты Бадейы рустыл цӕссыгтӕ?
8) Цы ӕххуыс сты ӕрдзы ӕрфыстытӕ радзырды?
9) Цал хатты скасти Баде Хъазыбеджы хохы цъупмӕ ӕмӕ цӕмӕн? Бакӕсут радзырды уыцы бынӕттӕ.
( Хохмӕ скасти ӕртӕ хатты. Фыццыг хатт: « ныгуылгӕ хуры» тынтӕ ма Хъазыбеджы хохы цъуппыл куы хъазыдысты, ахуыргонд суӕвын ӕй куы бафӕндыд, уӕд. Дыккаг хатт: «хур хӕхты фӕстӕмӕ ныттылдис, ӕрмӕст ма Хъазыбеджы хохы цъуппыл хъазыдысты йӕ тынтӕ», уӕд бамбӕрста Баде, кӕй баззад фыййауӕй, хох та – домбай ӕмӕ бӕрзондӕй, фӕлӕ ма уӕддӕр хохы цъуппыл хъазӕг хуры тӕмӕнтӕ цыдӕр ныфс лӕвӕрдтой Бадейӕн. Ӕртыккаг хатт: мӕгуыр фыййау Хъазыбеджы хохмӕ скаст, ахӕстонӕй куы рацыд, уӕд. «Хур хӕхтыл ныттылди», асаст Бадейы ныфс, бамбӕрста, мӕгуырӕн фӕндаг кӕй нӕй Хъазыбеджы хохау стыр ахуыргонд суӕвынмӕ.)
Бадейы фæндыдис ахуырдзинад райсын. Сахуыр уæвые чингуытæ кæсын, фыссын. Фæлæ уыди рæуыг, хуырым, хуымæтæг адæймагИзак, Баде мечтает стать грамотным, читать книги, («уæд æз дæр уаин хъазыбеджы хохы хуызæн. Æнахуыргондæй та ницы сараздзынæ. Казбек. Афтæ йæм касти æмæ службæйы сахуыр уыдзæн («Уым бирæ ис ахуыргæндтæ…Æз балæгъстæ кæндзынæн. . Йæ дзыппы уыд æфсадмæ сидты гæххæтт. Хъуамæ ацыдаид горæтмæ хал æппарынмæ. («Æрмæст мын хуыцау баххуыс кæнæд службæмæ бахауынæн,» - хъуыды кодта Баде. Уый каст Хъазыбеджы хохмæ æмæ йæ цæсгом ныррухс. Ныфс дзы бацыд.
Адæймаджы ахæм уæвæр ис абарæн О. Генрийы радзырд «Фараон и Хорал
Взошла луна, безмятежная, светлая; экипажей и прохожих было немного; под карнизами сонно чирикали воробьи - можно было подумать, что вы на сельском кладбище. И хорал, который играл органист, приковал Сопи к чугунной решетке, потому что он много раз слышал его раньше - в те дни, когда в его жизни были такие вещи, как матери, розы, смелые планы, друзья, и чистые мысли, и чистые воротнички.
Под влиянием музыки, лившейся из окна старой церкви, в душе Сопи произошла внезапная и чудесная перемена. Он с ужасом увидел бездну, в которую упал, увидел позорные дни, недостойные желания, умершие надежды, загубленные способности я низменные побуждения, из которых слагалась его жизнь.
И сердце его забилось в унисон с этим новым настроением. Он внезапно ощутил в себе силы для борьбы со злодейкой-судьбой. Он выкарабкается из грязи, он опять станет человеком, он победит зло, которое сделало его своим пленником. Время еще не ушло, он сравнительно молод. Он воскресит в себе прежние честолюбивые мечты и энергично возьмется за их осуществление. Торжественные, но сладостные звуки органа произвели в нем переворот. Завтра утром он отправится в деловую часть города и найдет себе работу. Один меховщик предлагал ему как-то место возчика. Он завтра же разыщет его и попросит у него эту службу. Он хочет быть человеком. Он...
Сопи почувствовал, как чья-то рука опустилась на его плечо. Он быстро оглянулся и увидел перед собою широкое лицо полисмена.
- Что вы тут делаете? - спросил полисмен.
- Ничего, - ответил Сопи.
- Тогда пойдем, - сказал полисмен.
- На Остров, три месяца, - постановил на следующее утро судья.
Кластер саразын Бадейы минимуджытыл. Æууæндон, хуымæтæг, хуырым, рæуыг, зæрдæхæлар
III. Ӕрмӕг бафидар кӕныныл куыст
- Цы хъуыдытӕ уӕм сӕвзӕрд, радзырд бакӕсгӕйӕ?
-Сымахмӕ гӕсгӕ, Бадейы бӕллицтӕн кӕд сӕххӕст уӕвӕн уыд? Сымахӕн та цавӕр уавӕртӕ ис ахуыр кӕнынӕн?
-Цӕуыл нӕ ахуыр кӕны ацы радзырд?
- V. Рефлекси (ӕрмӕг куыд бамбӕрстой, уый сбӕрӕг кӕнын)
- Нӕ урочы нысан цавӕр уыди?
- Сӕххӕст ӕй кодтам? Дзуапп дӕтгӕйӕ пайда кӕнут ацы хъыдыйӕдтӕй:
- Урок мæ зæрдæмæ фæцыд, уымæн æмæ …
- Радзырд нӕ ахуыр кӕны…( Ахуыр кӕнын цардыл, цӕмӕй зонӕм, цы сты хорз ӕмӕ ӕвзӕр)
- Царды мидӕг тырнын хъӕуы…
- Ӕцӕг адӕймаг хъуамӕ уа (ма уа)…
7. Ахуыргӕнӕджы хатдзӕгтӕ рацыд ӕрмӕгӕй.
III. Хӕдзармӕ куыст.
1. Радзырд аив каст кӕнын зонын, хи ныхӕстӕй йын йӕ мидис текстмӕ хӕстӕг дзурын.
2. Чиныджы фӕрстытӕн дзуӕппытӕ бацӕттӕ кӕнын.
3. Хӕдзары ныффыссын нывӕцӕн «Бадейы бӕллицтӕ».
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Методическая разработка: предполагаемый план проведения урока - При подготовке к уроку использовать как вспомпгательный ориентир для каждого этапа урока. Презентация отражает создание условий для учебных действий на уроке.
При подготовке к уроку использовать как вспомпгательный ориентир для каждого этапа урока. Презентация отражает создание условий для учебных действий на уроке....
Методическая разработка урока литературы по теме «Творчество Сергея Есенина»(11 класс). Тема урока - «Голубая Русь» Сергея Есенина. Тип урока –урок-исследование.
Знакомство со стихотворениями С.Есенина, посвящёнными теме родины, с творческим методом поэта....
БАДы
Презентация "Польза и вред биологически активных веществ(БАДов)"...
Сходства и различия уроков с метапредметным подходом с интегрированными уроками и уроками с межпредметными связями (на примере уроков русского языка в 8 классе) Метапредметный подход на уроке русского языка в 8 классе
Сходства и различия уроков с интегрированными уроками и уроками с межпредметными связями (на примере уроков русского языка в 8 классе)...
Статья Бориса Бим-Бада, академик Российской академии образования
Статья Бориса Бим-Бада, академик Российской академии образования "Работа над метапредметными результатами"...
план открытого урока "Чиныг-зонды суадон" по рассказу Б.Туганова "Фыййау Баде"
План открытого урока "Чиныг-зонды суадон"...