Компетентностно-ориентированные задания
учебно-методический материал (5, 6 класс)

Суворова Людмила Вячеславовна

Компетентностно - ориентированные задания

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл kompetentnostno-orientirovannye_zadaniya.docx26.94 КБ

Предварительный просмотр:

Характеристика задания (информация для учителя)

  1. Предмет: английский язык  2. Класс: 5.

      Тема:  “ Family”

Ключевая компетентность и аспект.

Компетентность: Информационная.

Аспект: поиск информации.

Стимул (погружает в контекст задания, мотивирует на выполнение).

В интернете вы познакомились с мальчиком из Великобритании. В письме он рассказал о своей семье. Правильно ли вы поняли содержание письма?

Задачная формулировка.

Прочитайте текст еще раз и определите, какие из утверждений 1-10 соответствуют содержанию текста – True, какие не соответствуют – False, и о чем в тексте не сказано – Not Stated.

Источник (содержит информацию, необходимую для успешной деятельности учащегося по выполнению задания).

Dear pen friend,

Thank you for your letter. I am sorry, I haven’t written because I was very busy.

Let me tell you about my family. I am eleven. I go to school. I like learning English and playing computer games. My family is neither big nor small. There are four of us.

I have got a mother. Her name is Kate. She is a doctor. She is very responsible and creative. She likes her work. Her hobbies are cooking and shopping. My mother is fond of reading detective stories.

I have got a father. His name is Mike.  He is a driver. He is clever and hardworking. My father likes playing cricket. He goes in for sport to be healthy and strong. He is fond of fishing too.

My sister Jane is small. She is only five. She likes playing toys. Usually we get on well with her, but sometimes she is very naughty.

On Saturdays and Sundays we like to be together. Last Sunday we went to the park.

    Best wishes,

    Jim

  1. Jim’s mother is a doctor.
  1. True
  2. False
  3. Not Stated
  1. Jim has got a younger brother.
  1. True
  2. False
  3. Not Stated
  1. His sister Jane is a pupil.
  1. True
  2. False
  3. Not Stated
  1. Jim is eleven years old.
  1. True
  2. False
  3. Not Stated
  1. There are five people in Jim’s family.
  1. True
  2. False
  3. Not Stated
  1. Jim`s father is clever and hardworking.
  1. True
  2. False
  3. Not Stated
  1. Last Sunday Jim’s family went to the Zoo.
  1. True
  2. False
  3. Not Stated
  1. Last Sunday Jim’s family had a good rest.
  1. True
  2. False
  3. Not Stated

Инструмент проверки (информация для учителя).

  1. Jim’s mother is a doctor.
  1. True
  2. False
  3. Not Stated
  1. Jim has got a younger brother.
  1. True
  2. False
  3. Not Stated
  1. His sister Jane is a pupil.
  1. True
  2. False
  3. Not Stated
  1. Jim is eleven years old.
  1. True
  2. False
  3. Not Stated
  1. There are five people in Jim’s family.
  1. True
  2. False
  3. Not Stated
  1. Jim`s father is clever and hardworking.
  1. True
  2. False
  3. Not Stated
  1. Last Sunday Jim’s family went to the Zoo.
  1. True
  2. False
  3. Not Stated
  1. Last Sunday Jim’s family had a good rest.
  1. True
  2. False
  3. Not Stated

Оценки: 8 -  правильных ответов “5”, 7–6 правильных ответов “4”, 5–4 правильных ответов “3”, менее 4 правильных ответов – “2”

 

 Характеристика задания (информация для учителя).

Предмет: английский язык 2. Класс: 6.

Тема: “ Каникулы ”

Ключевая компетентность и аспект.

Компетентность: Коммуникативная.

Аспект: письменная коммуникация.

Стимул (погружает в контекст задания, мотивирует на выполнение).

Помогите младшему брату правильно оформить письмо.

Задачная формулировка.

Почитайте текст письма и распределите текс по абзацам.

Источник (содержит информацию, необходимую для успешной деятельности учащегося по выполнению задания).

   Well, I have to finish now. It`s time to do my homework. Write back soon.

Best wishes,

Martin

      The guide told us a lot of stories and legends about them. After the trip we returned to the city by ship. For a minute I imagined myself as a seaman.  I was happy to visit Russia. It  helped me to decide to study the Russian language.

Do you like studying languages? What language do you want to study?  What do you want to be?

    In your letter you ask me about travelling. Well, I like to travel very much. Last summer I visited Russia. It was fantastic! I was in St Petersburg. It`s such a beautiful and interesting city. I spent two weeks there. The weather was fine. We went sightseeing. We traveled on a comfortable bus round the city. But the best of all I enjoyed Peterhof. It was amazing to see so many fountains there.

Dear Dima,

Thank you for your letter. Sorry I haven`t answered earlier but I was really busy with my school.

London

Great Britain

        20th of September 2019

Инструмент проверки (информация для учителя).

London

Great Britain

              20th of September 2019

Dear Dima,

Thank you for your letter. Sorry I haven`t answered earlier but I was really busy with my school.

    In your letter you ask me about travelling. Well, I like to travel very much. Last summer I visited Russia. It was fantastic! I was in St Petersburg. It`s such a beautiful and interesting city. I spent two weeks there. The weather was fine. We went sightseeing. We traveled on a comfortable bus round the city. But the best of all I enjoyed Peterhof. It was amazing to see so many fountains there.

     The guide told us a lot of stories and legends about them. After the trip we returned to the city by ship. For a minute I imagined myself as a seaman.  I was happy to visit Russia. It helped me to decide to study the Russian language.

   Do you like studying languages? What language do you want to study?  What do you want to be?

Well, I have to finish now. It`s time to do my homework. Write back soon.

Best wishes,

Martin

5 баллов (за  каждый абзац  1 балл)  - «5»

4 балла – «4»

3 балла –«3»

Характеристика задания (информация для учителя).

Предмет: английский язык Класс: 6.

Тема: “ Каникулы ”.

Ключевая компетентность и аспект

Компетентность: Регулятивная разрешение проблем.

Аспект: определение темы и проблемы

Стимул (погружает в контекст задания, мотивирует на выполнение).

Помоги младшему брату правильно написать письмо, так как он забыл правило
“ Past Simple: regular / irregular verbs”.

Задачная формулировка.

Прочитайте текст.  Раскрой скобки, употреби нужную форму глагола. Ответ подчеркни. Проверь письмо по образцу.

Источник (содержит информацию, необходимую для успешной деятельности учащегося по выполнению задания).

Moscow

Russia

           5th September 2019

Dear Martin,

Thank you for your letter. It was great to hear from you again.

What can I tell you about my holidays? They 1 … (be) great! I 2  … (spend) my holidays in Boldino. My granny has a country house there. Boldino is near Nizhniy Novgorod, one of the oldest Russian cities. The weather 3 … (be) fine every day. My friends and I 4  …. (spend) a lot of time outdoors. We  5 … (swim), 6  … (sunbathe) and 7 … (ride) our bikes. We also 8 … (pick) berries and 9 … (gather) mushrooms in the nearby forest. In the evening we usually

10 … (make) a fire, 11 … (play) the guitar and 12 … (sing) songs. I 13 … (take) a lot of photos of my friends and me.

And how did you spend your summer? What was the weather like? Do you like to travel?

Well, I have to finish now. My brother is waiting for me. Write back soon.

Best wishes,

Dima

Инструмент проверки (информация для учителя).

Moscow

Russia

           5th September 2019

Dear Martin,

Thank you for your letter. It was great to hear from you again.

What can I tell you about my holidays? They were great! I spent my holidays in Boldino. My granny has a country house there. Boldino is near Nizhniy Novgorod, one of the oldest Russian cities. The weather was fine every day. My friends and I spent a lot of time outdoors. We swam, sunbathed and rode our bikes. We also picked berries and gather mushrooms in the nearby forest. In the evening we usually made a fire, played the guitar and sang songs. I took a lot of photos of my friends and me.

And how did you spend your summer? What was the weather like? Do you like to travel?

Well, I have to finish now. My brother is waiting for me. Write back soon.

Best wishes,

Dima

13-12  баллов - «5»

11- 10 баллов – «4»

 9 -7 баллов –«3»


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Презентация "Компетентностно-ориентированные задания на уроках химии"

В данной презентации я предлагаю использование КОЗ на уроках химии.  Урок с использованием компетентностно-ориентированных заданий  имеет  явные преимущества перед традиционным: ме...

Структура задания и презентация компетентностно-ориентированного задания

Презентация "Метапредметные результаты. Компетентностно-ориентированные задания. " Структура задания. Материал предназначен для урока биологии в 7 классе....

Реализация компетентностного подхода при обучении химии.Компетентностно-ориентированные задания для 8 и 9 класса

Данный материал содержит статью о компетентностном подходе в преподавании химии в школе и дидактические материалы для учащихся 8-9 класса....

Компетентностно-ориентированные тестовые задания по геометрии по теме «Окружность» для 9 класса

Разработка   "Компетентностно-ориентированные тестовые  задания по геометрии  для 9 класса по теме "Окружность". содержит 21 задание разного вида компетентностно-ориентированной направл...

Сборник компетентностно-ориентированных уроков по материалам участников телекоммуникационного проекта-конкурса «Компетентностно-ориентированный урок» .

Данный сборник объединяет в себе материалы участников конкурса по практическому этапу «Компетентностно-ориентированный урок». В сборнике представлены разработанные участниками компетентностно-ориентир...

Сборник компетентностно-ориентированных заданий по материалам участников телекоммуникационного проекта-конкурса «Компетентностно-ориентированный урок»

Данный сборник объединяет в себе материалы участников конкурса по практическому этапу "Компетентностно-ориентированные задания». В сборникепредставлены разработанные участниками компетентностно-ориент...

Компетентностно-ориентированные тестовые задания по английскому языку

Компетентностно-ориентированные тестовые задания по английскому языку...