урок по критическому мышлению
план-конспект урока (7 класс) на тему

Хохлова Людмила Георгиевна

урок по УМК М.З.Биболетова по технологии критического мышления

Скачать:


Предварительный просмотр:

Конспект  урока английского языка для 7 класса

по учебнику «Английский язык» авт. В.П.Кузовлев, Н.М.Лапа, Э.Ш.Перегудова и др. с применением технологии развития критического мышления

Раздел 4 “How do you treat the Earth?”

УРОК 4.

Тема урока: Are You in Charge of the Planet?

Цель урока: развитие умения читать (с общим охватом содержания, с целью извлечения конкретной информации и детального понимания содержания), развитие умения высказываться по прочитанному.

Стадия 1. ВЫЗОВ: На доске –  кластер, в центре которого –  словосочетание “To be in Charge of the Planet ”, вокруг него записывается  информация, как учащиеся понимают свою ответственность.

What does it mean “To be in charge of the planet”?  Происходит актуализация имеющихся знаний по теме.

        

        

                

                        

Учитель предлагает сделать вывод:  if we are in charge of the planet, what we should and what we shouldn’t do.

So, if we are in charge of the planet, we should:

  • help animals and feed birds
  • plant and protect trees
  • take care of wild flowers and animals
  • save flora and fauna
  • help rare animals and young plants to survive
  • keep the environment clean

If we are in charge of the planet, we must not:

  • spoil the countryside, damage flowers and trees
  • pollute water, air, land
  • catch or hurt birds and animals

Далее на этапе актуализации знаний используется  приём «Тонкие и толстые вопросы»,  закрепляется лексика по теме.

Тонкие вопросы

Толстые вопросы

Do you agree that our nature is dangerously polluted?

Do many people take care of nature?

Do you classmates help birds in winter?

What things do you reuse?

Do you take care of wild flowers?

Do you like cutting snowdrops in spring?

Do you to take litter home after picnics?

Why do you think our environment is polluted?

How do you understand the word “ecology”?

How to be friendly to the environment?

Why is it necessary to protect animals?

Why is it necessary to be in charge of the planet?

What ecological problems are there in our village?

What do you do to help nature?

Стадия 2. ОСМЫСЛЕНИЕ

Учащимся предлагается прочитать тексты (стр.83 № 1).  

Дотекстовые упражнения

Перед чтением учащимся предлагается посмотреть на фотографии и сказать, о чем будет идти речь в этих текстах (технологический прием «Прогнозирование»): Look at the photos and say, what are the children talking about?

Look through the text and say, who of the following children help the Earth?

Текстовый этап работы

На данном этапе работы используется приём «Бортовой журнал».   Во время чтения текста в первую колонку учащиеся выписывают  элементы, несущие основную информацию, которые помогут им рассказать, что делают их сверстники, чтобы помочь природе; во вторую –  своё видение данной проблемы, свой личный опыт. Read the text and try to understand, what children think about  helping nature and what they do to save our planet. Make notes. In the first column write down the words combination, this will help you to tell, in the second one – your thoughts and ideas about it

Прочитав текст, учащиеся сделали записи:

1) -it is necessary to help

- relatives,  wildlife specialists

-care for otters

- prepare the baby of otters

-are sold, go to the states

- nearly disappeared

- help to care for otters

-to work for wildlife park

 I have never done such a work. But I think it is necessary to care for wild animals which are disappearing now. And it is very interesting to help them, to study their life

2) – ways we can help to save the Earth

- remember the three R’s

- reuse plastic bottles, bags, containers

- joined Young Ornithologist Club

- made a protecting area for birds

- made a pond for frogs

 We sometimes think that we can do nothing to help nature, because we are too young. It’s not right. We should be environmentally friendly: plant and protect trees, take care of wild flowers,

feed birds in winter, take litter home or put rubbish into the bins. These are the ways children can help nature.

3) - the problem is spoken about on TV

- don’t really talk about

- an environmental programme

- groups are specially organized

Surely, children can’t do much to save our planet.

But they can take part in helping nature.

После чтения записей «Бортового журнала» учащиеся составляют предложения из выписанных ключевых слов и словосочетаний и рассказывают, кто из детей чувствует свою ответственность за планету.

Who is in charge of the planet? What do Nikki, Jackie and Nick think about it?

Стадия 3. РЕФЛЕКСИЯ

Послетекстовый этап

Учащимся предлагается ответить на вопрос, с кем из детей они согласны и почему, а затем, используя предложенный план, рассказать, что мы можем сделать, чтобы помочь планете.

Who do you agree with?

Who can help the planet? What people can do to help the planet?

I think children can help…

They can…

If they…, the nature is…

It is important to…

Учащиеся получают домашнее задание написать письмо британскому сверстнику о том, как они участвуют в охране природы.

Конспект  урока английского языка для 7 класса

по учебнику «Английский язык» авт. В.П.Кузовлев, Н.М.Лапа, Э.Ш.Перегудова и др. с использованием приёма «обучение в сотрудничестве»

Раздел 4 “How do you treat the Earth?”

УРОК 6.

Тема урока: “Have you ever been to a National Park?”

Цель урока: развитие умения читать (с общим охватом содержания, с целью извлечения конкретной информации и детального понимания содержания), развитие умения высказываться по прочитанному.

Учащиеся  получают задание прочитать  текст о национальных парках в США, Англии и Уэльсе. Чтение текстов проходит с использованием приёма «Jigsaw reading». Первый этап. Учащиеся делятся на “Home Groups” (первоначальные группы) по три человека в группе (по количеству текстов, которые нужно прочитать). Каждый из учеников выбирает один из текстов и выполняет задание. Цель работы на данном этапе – самостоятельное ознакомление с текстом с целью извлечения конкретной информации и выполнение заданий, связанных с проверкой понимания прочитанного.

Задание: Among special areas that are enjoyed by people are national parks.  Below there are three texts about them.

I.  Make a home group of three pupils. Read one of the pieces of   information below.

а) Choose a photo to illustrate the text you've chosen.

b) Which of the questions can you find information about in your text? Answer them.

  • What is a national park?
  • What are national parks for?
  • How many national parks are there in Britain and in the USA?
  • What are some of these parks?
  • What kinds of people visit them? What can they enjoy there?

Тексты для чтения (в учебнике)

Text 1 America was the first country in starting up "National Parks", beginning with Yellowstone* in 1872. By now this and a dozen (дюжина) other parks together cover (покрывают) a small fragment of the whole area of western mountains. Long before 1872, William Wordsworth, the great English poet, suggested that his native Lake District should become a special place.

But only in 1949 the first national park in England and Wales was founded (был основан).

Now there are ten national parks in England and Wales which cover 9% of the land area. 90 million visitors come to national parks every year. The first aim of national parks is to protect the countryside; the second aim is to allow people to enjoy the countryside as home to trees, flowers, animals and birds.

Text 2 The USA is a larger country than Britain, that's why it has more regions to protect. The Great Smoky Mountains, the Grand Canyon and Yellowstone Park are the most popular national parks in the USA. The Everglades, Florida, is one of the most interesting places. Some time ago hunters killed alligators for their skin and birds for their meat there. That was awful. If you visit the Everglades now, you can see a moving log (бревно). It's probably an alligator. Be careful. It can be dangerous. The Everglades is protected as a national park. Its unique (уникальная) ecology — home to water birds, snakes, alligators, wildcats, fish, cypress ['saiprэs] trees — is enjoyed by naturalists and tourists.

Text 3 The Lake District in the northwest of England is the largest national park. It is popular with walkers, cyclists, and people who go boating. It is one of the most beautiful and attractive places. It has Windermere, the longest lake in England, and Scafell, the highest mountain in England.

The Lake District was unknown until the end of the 18th century. Then the works of such writers as Wordsworth and Coleridge attracted visitors to the lakes. Now the Lake District is one of the most popular tourist places in Britain. It is a place where you can enjoy fishing in the rivers and lakes or boating on the quiet waters of Lakeland.

Второй этап работы проходит в “Expert Groups” (экспертных группах). Все учащиеся, которые работали над первым  текстом, собираются в одну группу; учащиеся,  которые работали над вторым – в другую группу; учащиеся, которые работали над третьим текстом – в третью группу.

Цели работы в экспертных группах:

1. Сравнить ответы, к которым учащиеся пришли, самостоятельно выполняя Задание в “Home Groups”, и прийти к единому мнению;

2. Совместно подготовить такой вариант пересказа части текста, по заданной схеме с которым каждый член группы вернется в свою первоначальную группу. Более подготовленные учащиеся помогают менее подготовленным.

II.  Meet in expert groups.

a) Compare your answers for tasks.

b) Choose a scheme to retell what you've learned.

The first national parks appeared in ...

There are ... in ...

They cover ...

The aims of national parks are…

The most famous national park/parks in ... is/are ...

They are/It is ...

You can see ..., besides you…

A lot of ... visit the park.

Третий этап работы – возвращение учащихся в свои первоначальные группы (Ноme Groups), где они по очереди пересказывают свои тексты . Цель работы на данном этапе – каждый учащийся должен не только познакомить других членов группы с содержанием своим текстом, но и помочь им осознать его.

После того, как выскажутся все  ученики, они должны обсудить и суммировать всю полученную информацию.

III. Meet in your home groups.

ж

a)Take turns to retell what you've learned.

b) Make a summary of what you've learned according to the outline.

A. National Parks

a)Their aim.

b)Their number.

B. National Parks in the USA and in Britain.

a) Where they are situated.

b) What is special about them.

В конечном результате этой интерактивной деятельности учащихся на уроке учитель может задать любому ученику и группе вопрос по теме. Все учащиеся заполняют пропуски в статье о национальных парках.

Fill in the gaps in the article about national parks.

The first______ park appeared in the USA in 1872. It was ______.  In Britain the first park ______ was founded in 1949. Now there are more than______ parks in the USA аnd _____ parks in England and Wales. National parks protect______ and allow people to______plants, ______ and birds. One of the most interesting parks in the USA is the Everglades in______. Its wildlife is enjoyed by many ______ and______.         Water birds,______, _______, ______, ______, ______, _______are protected in the Everglades.

The Lake District is the______ national park in Britain. It is one of the most ______  places in Britain. It has the ______ lake and the______ mountain in England. A lot of______ come there to______, _______, ______ and  just  to______.

Учащиеся получают домашнее задание рассказать о национальных парках США и Британии


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Методическая разработка урока. Развитие критического мышления. 4 класс

Технология развития критического мышления является оной из современных образовательных технологий, которая способствует формированию УУД обучающихся....

Урок развития критического мышления в 5 классых

Урок развития критического мышления у кадет 5 классов. Тема урока "Ввод тектса в графическом редакторе". Детям материал не объясняется, а даются задания, способсвующие получения материала самостоятель...

Урок развития критического мышления учащихся 6 классов (на основе критериев)

Урок отработки умения работать по критериям для учащихся 6 классов (личное письмо)...

"Зависимость от углеводородного сырья" (урок развития критического мышления по теме "Защита окружающей среды" на основе развития навыков чтения и письма)

Данный урок разрабатывался в рамках курса "Критическое мышление" и апробировался в 10 классе (углубленный уровень изучения, УМК "English X", Афанасьева, Михеева; Unit 3).Урок нацел...

Технологическая карта урока по обществознанию «Апологеты экономических Систем. Кто прав?» Инновационный урок развития критического мышления и креативной облачной онлайн коллаборации.

Урок-дебаты: инновационный урок развития критического мышления и креативной облачной онлайн коллаборацииВ учебном  процессе школьные дебаты являются инновационной образовательной технологией...

фрагмент урока технология критического мышления

фрагмент урока технология критического мышления...