Методическая разработка открытого урока на тему "Recent Developments & the Future of IT'' для студентов 4-ого курса специальности "Программное обеспечение вычислительной техники и автоматизированных систем"
методическая разработка по теме
Методическая разработка урока
(деловая игра)
Светлана Ерофеева, преподаватель английского языка УКСИВТ
Содержание методической разработки
- Пояснительная записка
- Методическая карта занятия
- Структура занятия
- План занятия
- Ход занятия
- Приложение
Пояснительная записка.
Целью обучения иностранному языку в среднем специальном заведении является не только практическое овладение студентами основных грамматических, лексических и коммуникативных навыков, но и усвоении ими научно-технической лексики, а именно терминов, аббревиатур, акронимов и т.п. на основе чтения и аудирования аутентичных текстов и приобретение определенных умений и навыков говорения в контексте развития и будущего компьютеров и информационных технологий вообще в связи с глобальной компьютеризацией общества.
Профессиональное становление личности в образовательном процессе СПО рассматривается как становление личностных качеств будущего специалиста в единстве с усвоением профессиональных знаний, умений и навыков.
Именно это обуславливает выбор темы данного открытого урока и метода его проведения. Так как студенты данной выпускной группы – программисты, они должны хорошо разбираться в сути обсуждаемых вопросов и уметь высказывать и отстаивать свое мнение, вести беседу в объеме, предусмотренном программой обучения студентов данной специальности.
Данная тема завершает спец.курс английского языка связанный с изучением информационных технологий и предполагает выбор метода деловой игры, как формы воссоздания предметного и социального содержания будущей профессиональной деятельности специалиста.
Настоящая методическая разработка представляет собой учебно-методический комплект урока: «RECENT DEVELOPMENTS & the FUTURE of IT»,где использован различный учебный материал, в том числе аудио и видео материалы, лексико-грамматические задания, схемы, таблицы, мультимедиа. Большой объем дополнительного материала позволяет активизировать мыслительную деятельность студентов, способствует развитию навыков самостоятельной работы студентов и повышает их интерес к углубленному изучению английского языка.
Методическая карта занятия
Предмет:английский язык
Тип урока:деловая игра
Учебная ситуация: научнаяконференция
СтуденческойАссоциацииСодействияНауки
посвященнаяпроблемамразвитияИнформационныхТехнологий
Цели урока:
познавательная:
формирование познавательной мотивации и обеспечение условий появления профессиональной мотивации;
уточнение и систематизация определенного круга знаний;
развитие самостоятельности мышления и умения высказывать и отстаивать своё мнение;
развитие профессионального теоретического и практического мышления;
реализация принципов интерактивного и проблемного обучения;
осуществление межпредметной связи
воспитательная:
приобретение как предметно-профессионального, так и социального опыта, в том числе принятия индивидуальных и совместных решений;
воспитание активной жизненной позиции
Задачи урока:
развивать языковую антиципацию, навыки аудирования, умения анализировать проблемную ситуацию и принимать самостоятельные и коллективные решения, высказывать и аргументировать свои мысли
Оснащение урока:
дидактический материал, аудио- видео материал, мультимедиа, проектные работы студентов, иллюстрации, символы государств
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
ministerstvo_obrazovaniya_rossiyskoy_federaci1.doc | 355 КБ |
Предварительный просмотр:
Методическая разработка урока
(деловая игра)
Светлана Ерофеева, преподаватель английского языка УКСИВТ
Содержание методической разработки
- Пояснительная записка
- Методическая карта занятия
- Структура занятия
- План занятия
- Ход занятия
- Приложение
Пояснительная записка.
Целью обучения иностранному языку в среднем специальном заведении является не только практическое овладение студентами основных грамматических, лексических и коммуникативных навыков, но и усвоении ими научно-технической лексики, а именно терминов, аббревиатур, акронимов и т.п. на основе чтения и аудирования аутентичных текстов и приобретение определенных умений и навыков говорения в контексте развития и будущего компьютеров и информационных технологий вообще в связи с глобальной компьютеризацией общества.
Профессиональное становление личности в образовательном процессе СПО рассматривается как становление личностных качеств будущего специалиста в единстве с усвоением профессиональных знаний, умений и навыков.
Именно это обуславливает выбор темы данного открытого урока и метода его проведения. Так как студенты данной выпускной группы – программисты, они должны хорошо разбираться в сути обсуждаемых вопросов и уметь высказывать и отстаивать свое мнение, вести беседу в объеме, предусмотренном программой обучения студентов данной специальности.
Данная тема завершает спец.курс английского языка связанный с изучением информационных технологий и предполагает выбор метода деловой игры, как формы воссоздания предметного и социального содержания будущей профессиональной деятельности специалиста.
Настоящая методическая разработка представляет собой учебно-методический комплект урока: «RECENT DEVELOPMENTS & the FUTURE of IT », где использован различный учебный материал, в том числе аудио и видео материалы, лексико-грамматические задания, схемы, таблицы, мультимедиа. Большой объем дополнительного материала позволяет активизировать мыслительную деятельность студентов, способствует развитию навыков самостоятельной работы студентов и повышает их интерес к углубленному изучению английского языка.
Методическая карта занятия
Предмет: английский язык
Тип урока: деловая игра
Учебная ситуация : научная конференция
Студенческой Ассоциации Содействия Науки
посвященная проблемам развития Информационных Технологий
Цели урока:
познавательная:
формирование познавательной мотивации и обеспечение условий появления профессиональной мотивации;
уточнение и систематизация определенного круга знаний;
развитие самостоятельности мышления и умения высказывать и отстаивать своё мнение;
развитие профессионального теоретического и практического мышления;
реализация принципов интерактивного и проблемного обучения;
осуществление межпредметной связи
воспитательная:
приобретение как предметно-профессионального, так и социального опыта, в том числе принятия индивидуальных и совместных решений;
воспитание активной жизненной позиции
Задачи урока:
развивать языковую антиципацию, навыки аудирования, умения анализировать проблемную ситуацию и принимать самостоятельные и коллективные решения, высказывать и аргументировать свои мысли
Оснащение урока:
дидактический материал, аудио- видео материал, мультимедиа, проектные работы студентов, иллюстрации, символы государств
Структура занятия
«RECENT DEVELOPMENTS
& the FUTURE of IT»
№ | Этапы развития | Деятельность | Деятельность | Достижение цели | Время |
преподавателя | студентов | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1 | Организационный момент | Приветствие, вступительное слово | Приветствие | Организационно-психологический настрой | 5 мин. |
II | Введение в тему урока: создание атмосферы деловой игры | Определение темы, методики, основных этапов и элементов урока | Аудирование, языковая антиципация | Подготовка к речевой активности студентов | 10 мин. |
III | Мотивация речевой деятельности: создание речевой ситуации | Стимулирование речевой активности студентов | Активизация лексико-грамматических познаний и использование в речи | Развитие лексико-грамматических и речевых навыков | 20 мин. |
IV | Проблемная ситуация и алгоритмы её решения | Обозначение проблемной ситуации: показ клипа «REANIMATION» | Восприятие аудио- видео материала | Координации внимания, зрительное и слуховое восприятие, | 10 мин. |
Подготовка к речевой деятельности | |||||
V | Анализ проблемной ситуации. Высказывание мнений. | Проведение беседы в режиме ролевой игры | Восприятие речи собеседников, высказывание своих мыслей | Развитие навыков восприятия речи и говорения | 10 мин. |
VI | Презентация проектов | Формирование целостного представления о предмете данной темы, и развитие профессионально- го теоретического и практического мышления | Приобретение как предметно-профессионального, так и социального опыта | формирование познавательной мотивации и обеспечение условий появления профессиональной мотивации | 20 мин. |
VII | Подведение итогов: резолюция конференции | Анализ и оценка | Оглашение и принятие резолюции | Воспитание активной жизненной позиции | 15 мин. |
Objectives.
I. Greetings and introductions.
II. Lead-in:
- English is global;
- quiz “Inventions which changed the world”.
III. Brain storm (Solving the problem: computers will catch up with the power and speed of the human brain and some time after they will start outstripping us and taking over from us).
- Clip “REANIMATION” (Linkin Park)
- Analysis and discussion
IV. Projects and presentations.
1. “Charles Babbage, the inventor of the protocomputer”
2. “The future of IT”
3. “The smart way to live”
4. “E-booking: pros & cons”
5. “Bill Gates, the most outstanding man in computing”
V. Summing-up and concluding.
Ход занятия:
I. Введение в тему урока: создание атмосферы деловой игры.
Dear audience. I’m glad to greet you. Today the Science Conference of the Student’s Association for the Advancement of Science is being held. Let me introduce the participants.
First, our honorable experts:
The chairman of our Conference Tatyana Adgamovna Edimiller;
Members of the commission: Nataliya Glebovna Baranova, Olga Ivanovna Yayshchuk, Irina Genadyevna Rozova, Zulfiya Maratovna Valeeva, Anastasiya Alexandrovna Ucolova, Hatira Shunaseevna Mamedyarova…
Let’s welcome them.
The representatives of the Association (students of the Ufa College of Statistics, Information & Calculating Techniques, group 4P-4 our future programmers and professionals in computing.
Please, meet them………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
II. Подготовка к речевой активности:
1. We’d like to begin our Conference with the answer to the rhetorical question: Why do people learn English?
2. There’s time to mention those great inventors and their inventions that prepared the background of the recent developments and the future of IT we’re going to deal with at our Conference today. Student…....................................................................................................has prepared a quiz about the inventions that changed the world.
3. Student…………………………………………………………………
has got an assignment to find information about the inventor of the proto-computer, Charles Babbage. He’s surfed the Internet thoroughly to find the material and is going to inform us. I suppose it to be interesting and knowledgeable.
III. Постановка проблемной ситуации и определение алгоритма её решения:
- Here’s сoming………………………………………………………
to report us on «The Future of IT»;
- I’d like to draw your attention to the screen to be filled with the
atmosphere of the coming uncertain, inevitable future caused by the development of high technologies.
Our changing world is developing at accelerating speed. Right now we’re doubling the rate of technical progress every decade. Things are changing faster and faster.
Scientists working in artificial intelligence predict us worrying future. They inquire what will happen to the mankind if the machines become more intelligent than humans! We humans will benefit for a time from their work, but sooner or later, these children of our mind, like natural children, will seek their independence. They will take over and either destroy or force us to lead slave-type existence.
Prof. Kevin Warwick, one of the leading specialists in artificial intelligence, exclaims if something is superior to us, we will not be top dogs on Earth any more!
At fist glance, this looks like a fantasy of a man who has spent too long with toy robots and has lost touch with reality.
Are such vies particularly eccentric? Are all the people working in computing mad? Is there any reason to believe these predictions?
Well, that is the matter we’re going to discuss at our Conference!
IV. Анализ проблемной ситуации. Высказывание мнений.
Let’s discuss the statement promoted by the scientists working in artificial intelligence:
Computers will catch up with the power and speed of the human brain by 2050. Some time after that they will start outstripping us and taking over from us.
Choose one side only – for or against the statement. Try to prove your opinion and persuade us.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
So, the future of the IT brings us to the necessity of solving the problem of interface not to be technophobic. Who will then be the masters – us or the machines? If we play it right, machines will look after us. If we play it wrong, machines may replace us. And it could happen sooner than we imagine.
V. Аудирование и обсуждение: «Electronic publishing: pros & cons».
One more invention of the IT of our days still worth mentioning is electronic publishing. And there springs out the vital questions: Will our children read books? What is the future of the books: traditional paper version or electronic form? Let’s listen to different people’s speculations on this matter.
Note the points made by each of the speaker for or against e-publishing. And think about your own opinion what kind of books would you prefer: traditional or electronic.
VI. Проекты и презентации:
1. Student……………………………………….has prepared a projeсt: «The Future of IT»
Let’s see and listen.
2. Student………………………………………...is going to present us the smart way to live – the Futurelife house.
3. Student……………………………………….is coming to introduce us one of the most outstanding people in computing.
- Обобщение темы.
Necessity is the mother of invention. One invention succeeds another more complicated. As you see IT has penetrated in every sphere of human activities: economics, business, education, medicine, everyday life and even human relationships. Today at our Science Conference we’ve tried to examine some achievements in IT and discussed various problems connected with them. So there’s time to come to the conclusion and adopt the resolution of our Conference.
The word to announce the resolution is given to the representative of the Students’ Association for the Advancement of Science………………………..
VIII. Подведение итогов: резолюция конференции.
(I would like you to stand up to make it sound solemn.)
We, representatives of the Students’ Association for the Advancement of Science are adopting the resolution which proclaims the following:
- To continue our education in the Computing sphere.
- To study hard to become proper specialists in Computing.
- To gain required qualifications and technical skills.
- To bring up industriousness, honesty and good ambitions.
- To promote the advancement of science.
- To put IT in service of mankind.
- To be grateful to the teachers who gave knowledge and inspired us.
Who is for the adoption of the resolution, please, raises your hand.
IX. Заключительные слова.
Now, we’re looking forward to hearing some words from our honorable experts. There’re souvenirs in memory of our Conference.
The Science Conference is over. Thank you for your participation and thank you for your time.
Приложение к уроку.
Grammar
Passive Construction
To be + Past Participle |
Present Passive Past Participle
Am was
Is + Past Participle + Past Participle
Are were
Short Biography: Bill Gates
Chairman, Microsoft Corporation
Published: May 30, 2002 | Updated: June 30, 2006
William (Bill) H. Gates is chairman of Microsoft Corporation, the worldwide leader in software, services and solutions that help people and businesses realize their full potential. Microsoft had revenues of US$44.28 billion for the fiscal year ending June 2006, and employs more than 71,000 people in 103 countries and regions.
On June 15, 2006, Microsoft announced that effective July 2008 Gates will transition out of a day-to-day role in the company to spend more time on his global health and education work at the Bill & Melinda Gates Foundation. After July 2008 Gates will continue to serve as Microsoft’s chairman and an advisor on key development projects.
In his junior year, Gates left Harvard University to devote his energies to Microsoft, a company he had begun in 1975 with his childhood friend Paul Allen. Guided by a belief that the computer would be a valuable tool on every office desktop and in every home, they began developing software for personal computers. Gates' foresight and his vision for personal computing have been central to the success of Microsoft and the software industry.
Under Gates' leadership, Microsoft's mission has been to continually advance and improve software technology, and to make it easier, more cost-effective and more enjoyable for people to use computers. The company is committed to a long-term view, reflected in its investment of approximately $6.2 billion on research and development in the 2005 fiscal year.
Computers will catch up with the power and speed of the human brain by 2050. Some time after that the will start outstripping us and taking over from us.
Arguments for:
- Reverse engineering provides exploring the human brains from the inside and find out how it works, how it’s connected, how it’s wired up. We’ll be able to send tiny scanning robots along blood vessels to map the brain from the inside. When we know how the brain works, we’ll be able to recreate its operations using the powerful we’ve have been developed even before this date.
- World is changing at accelerating speed. We already have computers that run factories and computers which help to build other computers. It’s only a matter of time before these artificial children of ours are able to out do us.
Arguments against:
- The most important difference between computers and brains is that computers work in serial and brains work in parallel. This means we can do incredible amount of processing at once, whereas in a computer everything has to be done one thing after another.
- It’s not possible to have a computer that thinks. It’s hard to reproduce some of the higher functions of the human brain. But we’ll never be able to program in human emotions, moral responsibility and uniqueness of the individual.
Electronic Publishing.
Arguments for:
- I’d prefer electronic books for you can get information quickly from the Web. An electronic version is available anywhere and updated regularly. It’s no matter where you are in Beijing or Buenos Aires or some other country where English-language books are hard to get.
- It’s much cheaper to publish electronically than to print. And by 2025 electronic publishing will have caught up with traditional publishing.
- E-book reader is much more compact: a paperback size holds about 200 books at a time. You can download books over the Internet in a few minutes and you can read for twenty hours before recharging the battery. There’s a backlight you can read it in any lightning conditions. The print size can be adjusted to any size you like. It’s just right for schools for not to carry far too many books.
Arguments against:
- I see your point, but I’m against. To my mind, it’s rather an expensive pleasure. You have to pay for the Internet trying to get to the site and download the book. Then there’s the printing cost because I don’t like reading off a computer screen.
- And besides I like the traditional look and feel of the books.
- Printed books are the best way to preserve knowledge because paper lasts from 50 to 500 years, while most electronic storage media are obsolete in ten to twenty years.
- One more point is no less important, you can take a traditional book anywhere for who’s going to steal it.
Will our children read books?
What is the future of the books: traditional paper version or electronic form?
The Smart Way to Live – the Futurelife House.
«Smart house» is a fully automated «Internet home» where the latest technology is being put into test. It’s known as Futurelife House.
The house looks as a normal house from the outside, which shows that you can have a normal life with top technology.
All house appliances are connected to a server in the cellar by a wireless local area network. They can be operated by computers, mobile phones or touch pads from all around the house and practically to anywhere in the world, as it is connected to the Internet 24 hours a day.
Technology doesn’t control our lives, we direct the technology in the house. While the man of the house rests on the sofa enjoying the built in massage, his newspaper is projected onto the wall via the Internet while the automatic lawn mower cuts the grass. The house looks after the inhabitants so well it can even check their health by taking samples to test every time they use the bathroom and warns them if a trip to the doctor is advisable.
The technology means they never have to worry if they have left the oven on. They just get the house to check the bar codes of empty food packets and put on the shopping list which is forwarded to the nearest supermarket. So, it can even do the shopping. The family receives the text on the mobile phone or an e-mail informing them that the shopping has been delivered by a courier.
The home is simply cool, especially the television, which is watched cinema-style with Dolby sound via a projector.
Security is another advantage. The front door, for example, is opened by a fingerprint system, and the entire house can be monitored, even fro a distance, by a mobile phone.
You can get used to the house really quickly, without reading instruction booklets.
As you see, it’s an innovative high-tech house set for the service of a man.
BLITS-QUIZ
In the last hundred years things has changed extremely in the world of science and technology. It’s worth mentioning the most significant inventions of the previous century that changed the world. I’d like you to look at the screen. There’re some of these inventions. I propose you a blitz-quiz to test your intelligence. So, let’s see if you know the names of these great inventors.
Who was the light bulb invented by?
Who was the telephone invented by?
Who was the microscope (stethoscope, TV, computer, fax machine, CD, camcorder) invented by?
Thomas Alva Edison – light bulb
Alexander Graham Bell – telephone
Anton Van Leevwenhoec – microscope
Rene Laennec – stethoscope
John Logie Baird – TV
Charles Babbage – computer
Alexander Bain – fax machine
James T. Russel – CD
Charles Ginesburg- camcorder
It’s good of you to remember those people who changed the world!
I think it’s interesting for you to find out more about Charles Babbage.
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Открытый урок по теме "Data Security" для студентов 4-ого курса специальности "Программное обеспечение вычислительной техники и автоматизированных систем""
МЕТОДИЧЕСКАЯ РАЗРАБОТКА ОТКРЫТОГО ЗАНЯТИЯ...
Методическая разработка открытого урока "Фортепианные упражнения как средство формирования и развития техники учащегося"
Методическая разработка открытого урока содержит дополнительный материал для технического развития учащихся в классе специального фортепиано и направлена на развитие у учащихся навыков самостоят...
Тестовые задания для электронного теста по дисциплине "Элементы высшей математики" для промежуточной аттестации за первый семестр для студентов специальности "Программное обеспечение вычислительной техники и автоматизированных систем"
Задания для промежуточной аттестации (зачет) в форме электронного теста по дисциплине "Элементы высшей математики" для студентов первого курса специальности "Программное обеспечение вычислительной тех...
Методическая разработка открытого урока по дисциплине "Вычислительная техника"
Методическая разработка открытого урока по теме: «Представление информации в различных системах счисления».Тема "Системы счисления" является одной из первых и основной по дисциплине "...
Методическая разработка открытого урока "Техника в совершенстве"
Понятие фортепианной техники не сводится к понятию быстрой и громкой игры.Фортепианная техника-понятие гораздо шире и объёмней.Она включает в себя эмоционально-смысловую характеристику,быстроту и широ...
Методическая разработка открытого урока по дисциплине "Физическая культура" на тему: "Баскетбол. Техника и тактика игры в нападение"
Методическая разработка открытого урока «Баскетбол. Техника и тактика игры в нападении». Ведение мяча на месте и в движении - важный технический элемент для игры в баскетбол. Это спортивная атлетическ...
Методическая разработка открытого урока по дисциплине: "Правовое обеспечение профессиональной деятельности" на тему: "Индивидуальные предприниматели как субъекты предпринимательской деятельности"
Методическая разработка открытого урока по дисциплине: "Правовое обеспечение профессиональной деятельности" на тему: "Индивидуальные предприниматели как субъекты предпринимательской дея...