элективный курс предназначен для учащихся 8 и 9 классов предпрофильного обучения
элективный курс по английскому языку (8 класс)

Степанова Виктория Игоревна

Предлагаемый элективный курс предназначен для учащихся 8 и 9 классов предпрофильного обучения,  желающих совершенствовать умения и навыки диалогической речи с целью подготовки к итоговой аттестации по английскому языку в 9 классе.

В последние годы все большее количество учащихся определяют иностранный язык в качестве предмета по выбору для сдачи экзамена за курс основной школы. Согласно новым требованиям к проведению итоговой аттестации в 9 классе, экзамен по английскому языку ставит своей целью проверку уровня сформированности коммуникативной компетенции учащихся в чтении и говорении в двух формах: монологической и диалогической. Умения диалогической речи в рамках прогнозируемого тематического содержания впервые рассматриваются как объект контроля.

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon elektivnyy_kurs_obshchaemsya_bez_yazykovogo_barera.doc168.85 КБ

Предварительный просмотр:

Элективный курс учителя английского языка

Степановой Виктории Игоревны

«Общаемся без языкового барьера»

                                                       

Предлагаемый элективный курс предназначен для учащихся 8 и 9 классов предпрофильного обучения,  желающих совершенствовать умения и навыки диалогической речи с целью подготовки к итоговой аттестации по английскому языку в 9 классе.

В последние годы все большее количество учащихся определяют иностранный язык в качестве предмета по выбору для сдачи экзамена за курс основной школы. Согласно новым требованиям к проведению итоговой аттестации в 9 классе, экзамен по английскому языку ставит своей целью проверку уровня сформированности коммуникативной компетенции учащихся в чтении и говорении в двух формах: монологической и диалогической. Умения диалогической речи в рамках прогнозируемого тематического содержания впервые рассматриваются как объект контроля.

Актуальность данного элективного курса обусловлена компететностным   подходом к содержанию обучения, заложенному в федеральном стандарте, и новому формату итоговой аттестации учащихся по английскому языку в 9 классе.

Основной целью элективного курса является развитие диалогической культуры учащихся.

Данный элективный курс английского языка имеет также следующие развивающие цели:

Развитие навыков и умений речевого взаимодействия с партнером в рамках предложенной коммуникативной задачи.

Развитие умений работы с различными источниками информации.

Развитие индивидуальной образовательной траектории учащихся.

Для достижения поставленных целей в рамках курса решаются следующие задачи:

Обучить речевому взаимодействию с партнером в рамках диалоговой парадигмы, соответствующей прогнозируемому тематическому содержанию.

Совершенствовать умения учащихся в четырех видах речевой деятельности, а именно: в области говорения – обучать умениям решать определенные коммуникативные задачи в ситуациях социально- бытовой, учебно-трудовой и социально- культурной сфер общения в диалогической, монологической и полилогической формах в пределах изучаемой тематики.

      В области письма – обучать решению коммуникативных задач: письменно фиксировать  ключевые слова в качестве опоры для устного сообщения; выписывать из текста нужную информацию и т.д.

      В области аудирования – совершенствовать умение понимания речи на слух; научить умению догадываться о значении некоторых слов по контексту; умению переспрашивать с целью уточнения содержания с помощью соответствующих клише и т.д.

     В области чтения – совершенствовать умение чтения (в трех основных видах: ознакомительном, изучающем и просмотровом) для решения коммуникативных задач при построении высказывания.

         В учебно-познавательной области дать учащимся знания о некоторых реалиях страны изучаемого языка (например, о поведении в ситуации “Asking the Way”, “In the Airport”)

Для развития  речевой культуры воспитывать  у учащихся положительное отношение к языку и культуре народов, говорящих на этом языке, формировать понятие о роли языка как элемента культуры народа и потребность пользоваться им как средством общения.

В результате прохождения курса учащиеся:

Овладеют технологиями “активного чтения” через выделение в тексте основных дидактических единиц, которыми являются ключевые понятия, ведущие идеи, тезисы и антитезисы, факты, выводы, примеры.

Научатся комплексно решать коммуникативную задачу (от понимания основного содержания текста, передачи основной идеи текста, до выражения своего мнения и его аргументации).

Научатся активно использовать различные диалоговые парадигмы в зависимости от ситуации общения.

Научатся самостоятельно комбинировать различные формы общения от отдельных реплик в диалоге до спонтанно развернутых самостоятельных высказываний с аргументацией своей точки зрения.

Структура курса и организация обучения:

Курс рассчитан на 35 учебных часов и состоит из 15 тематических разделов по 2 урока каждый(5 часов резервных дополнительно).

При одном часе занятий в неделю курс будет длиться 18 часов в 8 классе (II полугодие) и 17 часов (I полугодие) – в 9 классе. При двух часах занятий в неделю курс может быть пройден за один учебный год в 8 или 9 классе.

В основе курса лежат следующие методические принципы:

Приоритет коммуникативной цели в обучении английскому языку.

Соблюдение деятельностного характера обучения иностранному языку.

Сбалансированное обучение формам устно-речевого общения

Ориентация на личность учащегося.

Дифференцированный подход к овладению языковым материалом.

Учет опыта учащихся в родном языке и развитие когнитивных способностей учащихся.

Широкое использование эффективных современных технологий обучения.

Преимущественное использование аутентичных текстов для обучения всем формам общения.

Социокультурная направленность обучения

Контроль результатов обучения и оценка приобретенных школьниками умений и навыков производится согласно критериям оценивания, заложенным в методических рекомендациях к проведению итоговой аттестации по иностранному языку в 9-м классе (Вестник образования России, март, № 6, 2007).

Содержание курса.

        Согласно методическим рекомендациям по проведению  итоговой аттестации по иностранному языку в 9-ом классе, их содержательной составляющей, предлагается в рамках данного элективного курса определить следующие тематики общения и соответствующие им диалоговые парадигмы.

№п/п

Ситуация общения

Диалоговая парадигма

1.

Спорт

Обсудите/ обмен информацией

2.

Изучение иностранных языков.

Не согласитесь/ выражение отношения.

Разговор по телефону /речевые действия.

3.

Знаменитые люди (певец)

Интервью /речевые действия.

4.

Ситуация успеха.

Обсудите/ обмен информацией

5.

Здоровое питание.

Объясните/ выражение отношения.

6.

Компьютер: за и против.

Докажите/ выражение отношения.

7.

Свободное время. Достопримечательности места, где ты живешь.

Обсудите/ обмен информацией.

8.

Экология. Проблемы окружающей среды.

Обсудите/ обмен информацией

9.

Грант для школы.

Объясните/ выражение отношения..

10.

Англо-говорящие страны. Проект о стране

изучаемого языка.

Расспросите /речевые действия.

Обсудите/ обмен информацией.

11.

Встреча в аэропорту. Как добраться  до…?

Разговор по телефону/речевые действия..

12.

День города.

Посоветуйтесь/ выражение отношения.

13.

Погода.

Узнайте/ речевые действия.

14.

Проблемы подростков.

Дайте совет/ речевые действия

15.

Покупки.

Посоветуйтесь/ выражение отношения.

Модульный принцип построения элективного курса.

        Данный элективный курс построен на принципе модульности, т.е. представляет собой кластер отдельных, относительно самостоятельных фрагментов. Каждый модуль построен на одном методическом основании и имеет учебно-методическое сопровождение, направленное на решение коммуникативной задачи.

        Учебно- методическое сопровождение представлено в данном курсе подборкой тематических текстов разного характера: статей, интервью, реклам  и т.д. (как на английском, так и на русском языках),  содержательно близких к ситуациям общения, заложенных в учебно- методических  комплексах  “Enjoy English” под ред. М.З.Биболетовой для учащихся 5 – 9 классов. Данную подборку можно определить как портфолио, т.к. информация отбирается в соответствии с прогнозируемой ситуацией общения, структурируется и анализируется. Такой принцип позволяет учащимся самостоятельно отбирать материал, который обучающий считает ценным для практической реализации общения.

        Основным методом работы с учебно- методическим комплексом данного элективного курса является работа обучающихся с текстами тематического портфолио.

        В качестве ведущего метода работы с текстом выступает структурирование содержания с выделением ключевых понятий, вычленением проблем, выбором адекватных диалоговых единств для решения заданной коммуникативной задачи.

        Результирующая составляющая позволяет оценить качество образовательного процесса элективного курса. Критерии оценивания (см. Вестник образования), являются, несомненно, индикаторами качества обучения. Более того, когда участник образовательного процесса проявляет в нем позитивное отношение, увлеченность и ответственность, то можно, с достаточной долей уверенности, говорить об эффективности данного процесса в отношении этого обучающего.

Технология диалоговой парадигмы.

        Основная составляющая любого диалога – вопросительные формы, включая прямые, косвенные и риторические вопросы, а также утверждения, переходящие в вопрос.

        Динамика диалога невозможна без построения комментария к обсуждаемой проблеме. Это может быть небольшое замечание, или развернутое высказывание, или тезис.

        В процессе разговора участники диалога могут перебивать друг друга, повторять слова, исправлять сами себя, менять свою точку зрения, делать паузы, не заканчивать фразы. Все это придает диалогу естественный, эмоционально-оценочный, личностный характер.

        При построении диалога нужно учитывать следующие факторы:

- использовать сокращения там, где возможно (“don’t”, “there’s”, “they’ll”, “you’re”, “didn’t”, etc.);

- использовать восклицания (“oh”, “well”) или паузы (“uh”) для обдумывания продолжения разговора;

- использовать  слова-связки, обеспечивающие логическую организацию текста высказывания;

- придерживаться естественного темпа речи.

        Важно помнить, что диалог представляет собой реализацию ролей говорящего и слушающего. Если слушающий внимателен, то он адекватно реагирует на реплики говорящего. Через визуальный контакт, мимику, позу он выражает свою заинтересованность в том, что ему сообщают. От того, как человек слушает, во многом зависит понимание предмета обсуждения, а в конечном итоге, и наш успех в жизни, независимо от того, на каком языке мы говорим; на родном или иностранном.

Элементы диалога.

   I.           Вопросы и ответы – это основа построения диалога.

Существуют следующие форматы вопросно-ответных форм:

вопрос – краткий ответ (Will you be here tomorrow? – Yes, and so will George.)

вопрос – развернутый ответ (Eric, where did you get that notebook? – My brother gave it to me. He had an extra one.)

вопрос, спровоцированный репликой ( No, Jin went home at three o’clock. – Did Jin go to the cafeteria at three o’clock? / Is Jin here? / Did Jin remain at school until four o’clock?)

вопросы уточняющего характера к утверждению ( Mehmet has a fever today. – Who has a fever? What does Mehmet have? Does Mehmet have a fever now? Doesn’t Mehmet have a fever now? Mehmet has a fever now, doesn’t he? etc?)

Комментарии.

простые реплики (It looks like it’s going to rain.)

оценочные суждения (You’re right!) (Приложение B)

Восклицания. (Приложение C)

Предметное содержание курса.

В качестве примера работы по модулю предлагаю алгоритм работы с тематическим  портфолио в соответствии с требованиями к аттестации учащихся по английскому языку за курс неполной средней школы (см. Вестник образования).

Билет № 1.

Разыграйте с учителем следующую ситуацию. Вы хотите поступить на курсы иностранного языка. Позвоните на курсы и узнайте, где они находятся, каковы сроки обучения, сколько стоит обучение, и что необходимо для поступления.

Билет № 12.

Разыграйте с учителем следующую ситуацию. Вы хотите пойти на курсы иностранного языка. Ваш друг считает, что не нужно учить иностранные языки, так как это требует много времени и усилий, в то время как всегда можно прибегнуть к услугам переводчика. Вы с ним не согласны. Приведите не менее двух причин, почему необходимо изучать иностранные языки.

   

Обе ситуации касаются проблемы изучения иностранного языка, но содержательная составляющая у них разная. Ситуация I предполагает получение необходимой информации по телефону. Ситуация II предполагает обмен информацией и выражение различных точек зрения по обсуждаемой проблеме. Необходимо также обратить внимание на формальный и неформальный стили общения согласно поставленной речевой задаче.

Ситуация I.

Портфолио.

Где подтянуть иностранный.

Английский.

Для щкольников

от 7 до 16 лет

(уровень – от начального до продвинутого)

Как долго? Один блок – 2 недели (6 занятий по 90 мин.)

Что предлагают? Курс “Summer English”- два грамматических урока, три урока практики разговорной речи и одна учебно – развлекательная экскурсия, расширение словарного запаса, закрепление нового материала, отработка грамматических структур.

Где? Школа EF English First, www.englishfirst, ru, тел. (495) 937-38-83

Цена: 2700 руб.

     

От 13 и старше

(уровень – от Pre – Intermediate до Advanced)

Как долго? Дневные курсы – 2 недели, с пн. по пт. по 2 ч.15 мин. С 13.00, вечерние курсы – 1 месяц, з раза в неделю по 2 ч. 15 мин. С 19.00

Что предлагают? Программа “ Разговорный интенсив” – разговорная практика, без грамматики.

Где? Международный языковой центр Language Link, www.languagelink.ru, тел. (495)258 -99-22

Цена: дневные курсы  - 7200 руб., вечерние – 10800 руб.

 

( из газеты “ Аргументы и факты” № 26, июнь 2007 год)

Информация данного объявления является аутентичной, достоверной и дает ответы на вопросы, поставленные для выполнения речевой задачи билета № 1.

Ключевая фраза: курсы иностранного языка.

Activity 1.

Составьте как можно больше фраз, словосочетаний с данной ключевой фразой.

For example:

The courses of English: intensive/ part - time, external/ internal, spoken, written

To attend, to enter the courses of English

To offer

The courses of English are available (acceptable, suitable) for learners over 13.

Pre – intermediate, advanced level, to define a level

A certificate on the course of English

Activity 2.

Продумайте и запишите возможные вопросы, которые Вас интересуют.

For example:

What courses of English do you offer?

Can I enter the course of English in your school/office?

Are these courses available for everybody?

Where is school/office situated?

How long does this course/ the class last?

Are there any facilities for learning English?

What time do you arrange the course?

What is the programme of the course?

Where can I get any additional information?

Can I get any certificate on this course?

Do native speakers conduct the classes?

How much does it cost?

Activity 3.

Соотнесите следующие комментарии с соответствующими вопросами.

Our international Language Centre offers a wide range of courses of English for learners of different levels.

Our programmes include both external and internal courses. The difference is that you can practice English both in and out of the country.

Our course is available for the learners over 13.

The experienced teachers will define your level of English to place you in the right group not to fail.

There are a lot of facilities for practice English. We have a big and comfortable self-study centre equipped with the latest computers and a language laboratory with modern TVs, VCRs, DVD players, CD players and cassette recorders. We also offer a Conversation Club where you can talk to native English speakers in a relaxed and friendly environment.  

A day – time course lasts 2 weeks from Monday to Friday. The classes start at 1 o’clock p.m. and last 2 hours and 15 minutes. If you want to attend an evening – time course you should attend the course 3 times a week. The classes start at 7 o’clock p.m. and last 2 hours and 15 minutes.

The cost of the courses depends on the time level. The evening course is more expensive and it is 10800 roubles, while the day-time course is 7200 roubles.

You can find the additional information in the Internet. Our e-address is: www.languagelink.ru.

Activity 4.

Продумайте и запишите вопросы, которые Вам могут быть заданы.

For example:

Why do you want to enter the course?

What are your priorities in learning English?

What level of English are you in?

How long are you going to attend the courses?

What time of attending classes is suitable for you?

Activity 5.

Ответьте аргументировано на поставленные вопросы.

For example:

I’ve been studying English for 5 years. I am good at reading, listening, and writing. But this summer I want to take a two-week intensive course of spoken English. It seems to me that I should practice speaking more because sometimes I have problems when communicating with people. Moreover in August I’m having my pen-pal Jim from the UK at my place and I want to understand him properly.

Activity 5.

Используя различные разговорные клише (см. приложения А, В, С), составьте диалог в соответствии с речевой задачей.

Ситуация II.

Портфолио.

1. No Getting Around It: English Is Global Tongue.

        Most of us feel that our own language is an essential part of our national identity, yet at the same time we realize that we need a world language, a sort of lingua franca.

        Over the centuries, Greek, Latin, Spanish, French, Malay, Swahili and other languages have been used as international instruments for trade, diplomacy or religion. Many of them are still used in that capacity.

        But three new elements have complicated the situation. The first is the rise of English to the position of world language. This makes life easier for many people, but it irritates others. Any speakers of less widespread languages feel threatened by English. It is like sleeping next to an elephant: regardless of its intentions, the size of the animal makes it dangerous.

        Speakers of minority languages quite rightly fear the disappearance of their cultural identity. According to Michael Krauss of the Alaska Native Language Center, nine out of ten of the 6,000 languages in the world will die out within the next century. This is the second new element in the linguistic situation.

        The third, more dangerous, novelty is the modern reluctance to accept multilingualism. Why shouldn’t a Corsican use Corsican in some cases and French in others? Indeed, why should a Frenchman feel dishonored using English to sell Camembert to a Japanese?

        Nowadays, linguistic rivalry is the third most common cause of conflict, after race and religion, and is often mixed with the other two.

Everyone is right in trying to preserve his or her vernacular tongue. But this should not exclude other languages. Speakers of minor languages will also have to learn a major profit from the expanding world economy.

2. People Speak English All Over the World.

        a) People in 30 countries speak English as a second language.

        b) How popular is English in Russia? About 70 percent of Russian students choose English as their first foreign language at school though German and French are still very popular.

        c) Some British think that English spoken in the world by people of other nationalities is not real English. It’s global English.

        d) English is spread among the people who have other mother tongues.

        e) At the moment English is internationally recognized by the world community as one of the languages more often spoken by people in various parts of the world. It is known that English is spoken (as a first language) in Australia, the Bahamas, Canada, Eire, Guyana, the Caribbean Islands (Jamaica, Barbados, Trinidad, etc.), New Zealand, the United Kingdom, the United States.

How Many Languages Can a Person Know?

You know, of course, some people who speak more than one language. We must not think that only great people can learn many foreign languages.

        In modern times, when science and technical knowledge are progressing so fast, all kinds of specialists need foreign languages in their work – teachers and doctors, politicians and actors, engineers and businessmen, and people from many other professions.

        If a person doesn’t know foreign languages, if he or she must wait for translations, he can’t use a computer, read the texts in English on the Internet and communicate with his partners by computer, he can hardly hope to be up to date in his work.

Very soon he will be months and even years behind the times.

“But,” you will say, “how can I hope to learn so much? I have enough difficulty learning one language”.

        The answer is that when we have learned one foreign language, learning a second foreign language is much easier. Learning a third foreign language is much easier than learning the second, and so on.

        There are many people all over the world who have discovered this secret. They know that success in foreign language learning is connected not only with a person’s natural talent. You must work hard to learn your first foreign language. After the first, other languages are a much easier task.

English.

About 20% of the world’s population speak English.

Doctors and scientists try to answer the same questions all over the world. They find it easy to exchange their ideas in English.

English has become a means of communication within some countries where different groups of people speak different languages. For example, in India there are 15 official languages and thousands of dialects. People from different parts of the country often do not speak each other’s language. English is the only solution to their communication problems.

English is called the language of the sky and the sea. Every pilot and ship’s captain must speak English to communicate with each other.

Most vocabulary in the modern computing is in English. 80% of all information in the world’s computers is in English.

English is the language of politicians. English along with French and German is spoken at their summit meetings. Most international journalists have to know English, too.

75% of all international business letters are written in English. Nearly 50% of the companies communicate with each other in English.

English is the language of rock and pop music. Most of world known singers sing their songs in English.

US and British companies produce thousands of films, videos and TV programmes every year. They are shown all over the world with subtitles and dubbing.

Activity  1.

Познакомившись с текстами тематического портфолио, определите возможные аргументы за и против изучения английского языка.

Learning English.

We realize that we need a world language as international instruments for trade, diplomacy or religion.

The rise of English to the position of world language can lead to the disappearance of cultural identity in countries of minor languages.

Speakers of minor languages have to learn a major profit from the expanding world economy.

At the moment English is internationally recognized by the world community as one of the languages more often spoken by people in various parts of the world. It is known that English is spoken (as a first language) in Australia, the Bahamas, Canada, Eire, Guyana, the Caribbean Islands (Jamaica, Barbados, Trinidad, etc.), New Zealand, the United Kingdom, the United States.

Most of us feel that our own language is an essential part of our national identity

You must work hard to learn your first foreign language.

Nine out of ten of the 6,000 languages in the world will die out within the next century.

When science and technical knowledge are progressing so fast, all kinds of specialists need foreign languages in their work – teachers and doctors, politicians and actors, engineers and businessmen, and people from many other professions.

A person can’t use a computer, read the texts in English on the Internet and communicate with his partners by computer, he can hardly hope to be up to date in his work.

Activity 2.

Выберите, на Ваш взгляд, два самых весомых аргумента за и против изучения иностранного языка, прокомментируйте их, используя информацию текстов.

For example:

I personally believe that you can hardly hope to be up to date if you don’t know English. First of all, science and technical knowledge are progressing so fast. Computer technology is the fastest-growing industry in the world. Most vocabulary in the modern computing is in English. 80% of all information in the world’s computers is in English. Moreover, you can’t use the Internet properly if you don’t know English.

Not everyone will agree with me, but learning English as a means of communication can lead to the disappearance of cultural identity in countries of minor languages. For example, in India there are 15 official languages and thousands of dialects. People from different parts of the country often do not speak each other’s language. English is the only solution to their communication problems. I have an idea that speakers of minority languages quite rightly fear the disappearance of their cultural identity.

Have you thought about how wide is English spread all over the world? About 20% of the world’s population speak English. People in 30 countries speak English as a second language. How popular is English in Russia? About 70 percent of Russian students choose English as their first foreign language at school. So, English has become a world language and to know English means to be a part of the world community.

I’m absolutely certain that English is not learner- friendly. You must work hard to study your first foreign language.  You must have a lot of practice in listening, writing, reading, speaking. It’s not my case. Doing sport is the only thing that matters to me!

Activity 3.

Ниже приведены возможные аргументы за и против изучения иностранного языка. Вы можете дополнить данный перечень и обсудить в парах некоторые аргументы, наиболее значимые для Вас. Выберите соответствующие клише из приложений А,В,С.

Learning a Foreign Language

A necessity

Think of the future

Travelling abroad

An access to information

Too hard and boring

Translation agencies service

Electronic dictionaries and computer programmes for translation

Only for the learner-crazy

Билет № 11.

Разыграйте с учителем следующую ситуацию. Вы в гостях у своего зарубежного друга. Вместе с ним вы хотите записаться в спортивную секцию. Обсудите, каким видом спорта заняться и почему, согласуйте с ним, по каким дням вы будете заниматься спортом.

Согласно поставленной коммуникативной задаче, учащийся при составлении диалога должен продемонстрировать как знания тематического вокабуляра, так и социокультурные знания о спорте зарубежом, в том числе о видах спорта, наиболее популярных среди подростков. Основная парадигма диалога – обмен информацией.

Портфолио.

Pre-reading activities.

Activity 1.

Match the sport and the description.

tennis

jogging

swimming

fencing

skiing

skating

rowing

hockey

sailing

boxing

is done in water

a boat is needed for it

is a team sport

is played by two or four with a ball

can be done alone

can only be done by two

wind is necessary

is done on ice

swords are used for it

snow is necessary for it

Activity 2.

What do you call a person who…

plays golf _______________

rides a bicycle ____________

plays tennis ______________

rides horses in races ________

drives cars in races _________

does the high jump _________

runs fast over short distances __

does gymnastics ____________

throws a discus _____________

does windsurfing ____________

                                                                              k.   trains sportsmen _____________

Activity 3.

Match the sport with the location.

golf

boxing

tennis

swimming

football

athletics

ice-skating

rink

pool

stadium

pitch

court

ring

course

Activity 4.

Put the following benefits of sport in order of importance with 1 as the most important. Discuss your answers with a partner. Do a class survey to compare results.

makes your body more flexible          increases strength           increases stamina            tones the muscles   helps you to relax               good way of meeting people   allows you to get rid of aggression              good for competitive instinct                             teaches you to be part of a team     helps to loose weight

seems to be entertaining             (your variant)

To sum it up, think over the questions to your partner using the following patterns.

What sports are                                                                                    

Would you                                                                                            

Have you ever                                                                                      

Are there                                                                                              

Have you                                                                                            

Why have                                                                                            

Do you                                                                                                

What time do                                                                                      

What sports do                                                                                  

Do you                                                                                              

What are                                                                                            

a. popular in your place?

b. done BMX?

с. go to a gym?

d. any sports grounds nearby?

e. like to try any dangerous sport?

f. joined any sport club?

i. some reasons people do sports?

j. enjoy playing sports?

k. you chosen this sport?

l. you like to play or watch?

m. you have your training classes?

Having asked the questions try to answer these questions together with your partner. Detailed and reasonable answers are preferable.

While –reading activities.

While reading think of the main ideas of the texts. Try to find pros and cons doing these sports.

Text 1.

BMX cycling.

        BMX cycling is one of the most popular sports nowadays. It was born in California, USA, in the 1970s, when teenagers started modifying their bikes to make something a bit more exciting to ride on. At first they used the new tougher bikes to try some of the cool tricks they saw motocross riders do.

        The bike riders quickly started running their own motocross-style races, calling their new sport Bicycle Motocross, which then became BMX.

        As well as BMX racing, riders can also take part in freestyle events, which are all about who will make the most spectacular jumps.

        In 2008 the sport will make its Olympic debut in Beijing, China.

Text 2.

Extreme Sports.

        Heart-stopping activities such as mountain biking, snowboarding and skydiving are known as ‘extreme sports’. And they are attracting more and more people. Rock-climbing, for example, is now enjoyed by more than half a million Americans. Only 50,000 were doing it in 1989.

        One of the most extreme of all these sports is BASE jumping. First done in 1980, BASE jumping is jumping off tall buildings, towers and bridges using a parachute. It’s dangerous, but of course that’s why BASE jumpers love it. Like other extreme sports, it’s the risk of disaster that makes BASE jumping so exciting. As one BASE jumper puts it, ‘There aren’t many injuiries in BASE jumping; you either live or you die.’

        Some experts predict that extreme sports will become the major sports of the 21st century. They may become more popular than traditional favourites like soccer and baseball. At one recent extreme sports show in Chicago, most of the crowd were kids under sixteen. As they stood watching in their baggy pants and hooded sweatshirts, one excited eleven-year-old spoke for the next generation of athletes. ‘That is cool!’ he exclaimed. ‘I gotta do that!’

Complete the following sentences with the correct word or phrase.

mountaineering          mountain biking         snowboarding         skydiving          rock-climbing

If you like the idea of jumping out of a plane, why not try _______________________?

If you want to ride a bike off the road, then you should take up ___________________ .

_____________ is very difficult. You have to climb up rock cliffs using ropes.

In _____________, you ride down a mountain on a board like a small surfboard.

If you want to climb to the top of tall mountains, try _____________.

NOTE!

BASE – JUMPING BASICS.

Base-jumping experts recommend that all jumpers take the following safety items on any BASE jump.

HELMET

A helmet can make the difference between life and death. Important for all extreme sports.

SHOES AND ANKLE PROTECTION

Your feet are the first thing to touch the ground when you BASE jump. Proper footwear can protect you from broken feet or ankles.

FIRST – AID KIT

This might make your pack a little heavier, but it could save your life if you get injured and have to wait for medical help.

RADIO OR MOBILE PHONE

Handy for communicating with your buddies on the ground, and very important if the jump goes wrong and you need help.

Text 3.

The Gym.

        Over the past twenty years, going to a gym has become an important part of many people’s lives. The fitness business is blooming! But for many people, fitness is not the main reason for going to a gym. They go because they are unhappy with their appearance. They want to change the way they look by losing weight and making their muscles firmer.

        There are gym-goers, however, who exercise to improve their fitness. It makes them feel good. They have discovered that walking miles on a treadmill, or using a rowing machine, has many physical benefits. They have more energy, their health is improved and they feel less stressed. Studies have shown that regular exercise also has many psychological benefits. It improves confidence and self – esteem. People also report that when they are fitter, they can think better.

Post-reading activities.

Give your partner different reasonable options to try some sport together, arrange the day and the time doing this sport.

Приложение A.

Речевые клише:

1. Asking for Information:

I’d like to know…

I’m interested in…

Could you tell me…?

Do you know…?

Could you find out…?

Could I ask…?

Do you happen to know…?

2. Breaking in:

Excuse me,

Sorry,

Excuse me for interrupting, but…

May I interrupt for moment?

3. Getting Information on the Phone:

I’m calling to find out…

I’d like to ask…

Could you tell me…

I’m calling about…

I was wondering if you could tell me…

I wonder if you could help me…

I’d like to talk to somebody about…

4. Actions in Order

First of all,

Then,

Next,

After that,

Finally,

Make sure you…

Be careful not to…

Remember to…

Don’t forget to…

5. The Main Problem

The trouble is…

The problem is…

The real problem is…

The point is…

Don’t forget that…

6. Current Affairs

I think…

I suppose…

I suspect that…

I’m pretty sure that…

I’m fairly certain that…

It’s my opinion that…

I’m convinced that…

I wonder if…

7. Personal Opinions

In my opinion,

I personally believe…

I personally think…

I personally feel…

Not everyone will agree with me, but…

To my mind,…

From my point of view,

Well, personally,

If I had my way,

What I’m more concerned with is…

In my case

8. Offering a Suggestion

Why don’t you…

Why not…

Perhaps you could…

Have you thought about…

I have an idea..

Let’s (doing smth. together)

9. Adding Things

To start with,

And another thing,

What’s more,

Just a small point,

Perhaps I should mention…

Oh, I almost forgot…

10. Give a Reason

And besides,

Also,

In addition,

What’s more,

And another thing,

Not only that…

11. Have you got a Good Reason?

Because of that…

That’s why…

That’s the reason why…

For this reason…

12. Thinking Ahead

If…

If I ever…

When…

Whenever…

As soon as…

By the time…

Unless…

Popular Misconceptions

                                                                             Many people think…

                                                                                     Some people say…

                                                                                     You’ve probably heard that…

                                                                                      It may seem…

                                                                                      But in fact,

                                                                                      But actually,

Saying ‘no’ Tactfully

I’m not keen on…

I don’t particularly like…

I can’t stand…

It’s not my idea of…

I’d really rather not…

I’d prefer…

I’d really much rather…

I’d rather…

Demanding Explanations

Can you explain why..

Do you mean to say…

I don’t understand why…

Why is it that…

How come…

Does this mean…

Expressing your Reservations

I’m afraid…

Yes, but…

I doubt…

Yes, but the problem really is…

What I’m worried about is…

What bothers me is…

Taking Things into Consideration

Bearing in mind…

Considering…

If you remember…

Oh, thank you very much.

That’s very kind of you.

Do you really think so?

Generalising

As a rule,

Generally,

Usually,

In general,

In most cases,

Illustrating your Point

For example,

For instance,                                                                                    

Finish your Story

To cut a long story short,

So, in short,

So,

To sum up,

All in all,

Приложение В.

Выражения эмоционально-оценочного характера.

Politeness

Thank you.

You are welcome.

Not at all.

Don’t mention it.

Think nothing of it.

Excuse me.

Surely.

Certainly.

Of course.

Interest.

Really?

How nice!

Oh, how nice!

You don’t say!

Enthusiasm

Great!

That’s great!

Wonderful!

Fantastic!

Marvelous!

Terrific!

Surprise

Oh, really?

He did?

What do you know about that!

Disbelief

You’re kidding!

I don’t believe it!

I can’t believe it!

Impossible!

Incredible!

You must be joking!

Nonsense!

Regret

I’m sorry to hear that!

That’s too bad!

Sympathy

Oh, that’s too bad!

What a shame!

That’s a shame!

I’m sorry to hear that!

Oh, I’m so sorry!

Horror

Oh, how awful!

That’s terrible!

How horrible!

That’s dreadful!

Agreement

Right.

You’re right.

It is.

Yes, it is, isn’t it?

It certainly is.

It surely is.

Yes, of course.

Concurrence

I do too.

So do I.

Yes, let’s.

Why not.

Sure, why not.

Neither do I.

I don’t either.

11. Disagreement.

I didn’t!

No, never!

Never!

Приложение С.

Восклицания.

Oh!                    (said in surprise, wonder, fear, or pain)

Oho!                  (said in surprise)

Oh, well!           ( said when the speaker is resigned to the circumstances)

Oh –oh!             (said when something unfortunate has happened or is about to happen)

Oh, no!              (said when something unfortunate has happened or is about to happen)

Oh, boy!            ( said in excitement or enthusiasm)

Ah!                    (said in admiration or satisfaction)

Aha!                  ( said in satisfaction, pleasure, triumph, or sudden comprehension)

Ow!                   (said in pain)

Ouch!                (said in pain)

Whoops!           ( said when the speaker drops something, stumbles, or is otherwise clumsy)

Oops!                ( said when the speaker drops something, stumbles, or is otherwise clumsy)

Hmmm!            (said when the speaker is thinking something over or examining something)

Mmmm!            (said when the speaker is eating especially tasty food)

Well!                 ( said in surprise, as a preface to a remark, or to give the speaker a chance to think)

Well, well!        (said in mild surprise oe when the speaker has discovered something)

Indeed!              ( said in surprise, bitterness, doubt, or sarcasm)

Yuck!                (said in revulsion)

Look out!          ( said as a warning to someone in danger)

Watch out!        (said as a warning to someone in danger)

Watch it!           ( said as a mild warning or a sign of annoyance)

Say!                  (said when the speaker suddenly remembers something or wants to call attention to something)

Wow!                (said in surprise or admiration)

Gosh!                (said in surprise)

Использованная литература

Федеральный компонент государственного стандарта общего образования (иностранный язык). – М.: АСТ – Астрель, 2004

Примерные программы по иностранным языкам (английский язык). – М.: АСТ – Астрель, 2004

Методические рекомендации  к проведению итоговой аттестации по иностранному языку в 9-м классе (Вестник образования России, март  № 6, 2007).

УМК “Enjoy English” для 5 – 9 классов (под ред. М.З.Биболетовой )  - Обнинск: Титул, 2006

УМК “Happy English.ru” для 8 класса (под ред. К.И.Кауфман, М.Ю.Кауфман) – Обнинск: Титул, 2007

Conversation Gambits. Разговорные клише в английском языке. Учебное пособие.  Обнинск: Титул, 2001

Popculture. Поп – культура. Учебное пособие. №№ 1, 2, 3. Обнинск: титул, 2003

Ideas and Issues. Intermediate. Обнинск: Титул, Chancerel.

Настольная книга преподавателя иностранного языка. Справочное пособие. Минск: “Вышэйшая школа, 1999

Effective Techniques for English Conversation Groups. Julia M. Dobson, USIA, 1997.

Welcome to Britain. Добро пожаловать в Британию. Обнинск: Титул, 1997

Speak Out. Crazy English. М.: Глосса – Пресс.

Speak Out. Hot Issues. М.: Глосса – Пресс.

Speak Out. What Are the British Like. М.: Глосса – Пресс.

Speak Out. Let’s Go to London. М.: Глосса – Пресс.

Speak Out. №№ 54, 56  М.: Глосса – Пресс.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Календарно-тематическое планирование элективного курса «Параметр» для учащихся 10 класса

Использовать для работы с учениками 10 класса при изучении курса параметр....

Элективный курс по физике для 9 классов "Предпрофильная подготовка учащихся"

Создание данного элективного курса  дает учащимся более осознанно выбирать ту или иную профессию.Материал подобран таким образом, что ученики могут познакомиться с различными видами профессий на ...

Программа предпрофильного элективного курса "Журналист" для учащихся 9 класса

Элективный курс “Журналист” направлен на формирование поисковой и исследовательской деятельности учащихся 9 классов. Содержание курса предусматривает практико-ориентированную деятельность учащихся. Пр...

Элективный курс" Комнатные растения"(для 9 класса предпрофильной подготовки)

Электиный курс для 9 класса(предпрофильной подготовки). Программа элективного курса " Комнатные растения"...

Элективный курс" Основы садоводства"(для 9 класса предпрофильной подготовки)

Основной целью программы является: Формирование у детей готовности к ведению садового хозяйства, пробудить у ребят любознательность, добрые чувства ко всему, что дано природой. Формы проведения з...

Элективный курс" Основы садоводства"(для 9 класса предпрофильной подготовки) конспекты занятий

Основной целью программы является: Формирование у детей готовности к ведению садового хозяйства, пробудить у ребят любознательность, добрые чувства ко всему, что дано природой. Формы проведения з...

Авторская программа элективного курса " Рукоделие" для учащихся 9 классов

Программа элективного курса «Рукоделие» для учащихся 9 класса - является одним из вариантов курсов, направленных на формирование представлений о характере профессионального труда людей, подготов...