Рекомендации по написанию эссе (задание 38) раздела «Письменная речь» ЕГЭ по английскому языку
материал для подготовки к егэ (гиа) по английскому языку (11 класс)

Огородникова Елена Владимировна

Материалы содержат пошаговый алгоритм написания эссе, рассматриваются его стилистические особенности, приводятся образцы и шаблон написания, а также фразы-клише и полезная лексика по каждому пункту сочинения.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл rekomendatsii_po_napisaniyu_esse.docx41.41 КБ

Предварительный просмотр:

Огородникова Е.В.

учитель английского языка

Кировского областного государственного

общеобразовательного бюджетного учреждения

«Средняя школа пгт Оричи»

Рекомендации по написанию эссе (задание 38)

раздела «Письменная речь» ЕГЭ по английскому языку

 

Пример задания 38

38.1. Imagine that you are doing a project on what book genres are popular among teenagers in Zetland. You have found some data on the subject – the results of the opinion polls (see the table below).

Comment on the data in the table and give your personal opinion on the subject of the project.

Book genre

Number of readers %

adventure

55.4

Detective / spy stories

55.3

Sports stories

49.2

Animal stories

27.2

romance

17.6

Write 200–250 words.

Use the following plan:

  • make an opening statement on the subject of the project;
  • select and report 2–3 facts;
  • make 1–2 comparisons where relevant and give your comments;
  • outline a problem that can arise with reading and suggest a way of solving it;
  • conclude by giving and explaining your opinion on the importance of reading for teenagers.

                                                    Критерии оценивания
- Решение коммуникативной задачи (РКЗ) – 3 балла.
- Организация высказывания – 3 балла.
- Языковое оформление – 3 балла.
- Грамматическое оформление текста – 3 балла.
- Орфография и пунктуация – 2 балла.

Всего 14 баллов.  Рекомендуемое время на выполнение – 60 минут.

Стратегии выполнения

- внимательно прочитать предложенные темы проектов, таблицу/диаграмму и план, обдумать, какая проблематика скрыта в каждом из заданий, мысленно подобрать возможное содержание Вашей работы;

- четко следовать плану сочинения – 5 абзацев (не забывая про ЛИНКЕРЫ/СВЯЗКИ);

- анализировать (интерпретировать) данные таблиц / диаграмм;

- сравнивать и сопоставлять;

- видеть проблему и пути ее решения;

- выражать свое мнение с пояснением (WHY – because / as);

- умения перефразировать.

                                                                         

Пункт 1 (абзац 1) – сделайте вступление по теме проектной работы.

Примечание: абзацы имеют свою структуру: в первом предложении абзаца обычно выражена его основная мысль, которая далее развивается, подкрепляется аргументами, примерами и т.д. Таким образом, все абзацы нашего эссе должны показывать, что это развернутое письменное высказывание с элементами РАССУЖДЕНИЯ. Чтобы аспект был полностью раскрыт, достаточно более развёрнуто описать 2 факта из статистики или привести 3 факта в более краткой форме.

“Правильное” вступление состоит из 2-3 предложений и знакомит нас с проблемой, указанной в самом задании. Обязательно надо указать / написать :

  • вводный тезис общего характера по выбранной теме с обозначением коммуникативной ситуации;
  • что вы делаете проект и указать / написать тему проекта (из задания)
  • что вы нашли к нему данные опроса в СТРАНЕ (МЕСТЕ)
  • в своем эссе будете комментировать (анализировать) и высказывать свое мнение.

Recent studies show that teenagers’ reading habits have changed. While doing my project on teenage reading preferences living in Zetland, I found some relevant data that illustrates what book genres adolescents choose to read, and in this essay I am going to comment on this data and express my opinion on the subject of the research.

*Фразы, выделенные в примерах жирным шрифтом в этом и других абзацах, можно использовать как клише в эссе по любой теме.

Пункт 2 (абзац 2) – выберите и опишите 2-3 факта из статистики. (т.е. развернуто описать 2 факта из статистики или 3 факта в более краткой форме).

Начинайте второй абзац с описания основной идеи всего абзаца. Затем лучше остановиться на 2 фактах с максимальными и минимальными показателями и написать о них, обязательно указывая количество процентов цифрами.  В этом абзаце ничего сравнивать не надо! Лучше привести КОММЕНТАРИЙ c числовыми данными (что видим: большинство предпочитает/ другие -….., небольшая группа): the majority of …, most participants of the opinion polls, over half of the participants, less than a fifth of the participants, the least preferred, the largest group of … , etc.

According to the results of the opinion polls, the majority of teenagers living in Zetland who are fond of reading choose books with gripping plots, unpredictable storylines, and action scenes, such as adventure books (55.4%), detective, war, and spy stories (55.3%). The data also shows that some young people enjoy reading animal stories (27.2%) and romance novels (17.6%). (These genres tend to focus on individuals, their sentiments, and their inner motives, as well as expressing nature and the beauty of each moment).

Пункт 3 (абзац 3) – сделайте 1-2 существенных сравнения и прокомментируйте их.

Важно! Правильно распределить 5 фактов из таблицы – 2 факта во 2 абзаце и 2 факта - сравнение в третьем абзаце. Если во 2 абзаце вы комментировали данные А и В, то в 3 абзаце надо сравнить А и Д/C или В и Д/C

Looking at the figures in the table, we can see that sports stories (noted by 49.2 % of respondents) are almost twice as popular as animal stories. Another interesting feature of the poll is that adventure and detective/war/spy stories are twice as favored as animal stories (27.2 %).

Пункт 4 (абзац 4) – укажите проблему, которая может возникнуть с чтением и предложите способ её решения.

Нужно выявить проблему, скрытую в данных соцопроса или поднять другую проблему в исследуемой сфере и найти логическое решение данной проблемы. Первое предложение — это как всегда основная идея всего абзаца. Далее опишите возможную проблему, связанную с темой исследования, и предложите способ решения этой проблемы.

According to the research, young people are much more likely to open a breathtaking page-turner than a long but equally interesting romance and wonderful kind animal stories. As a result, the younger generation may be less emotionally intelligent, compassionate, and friendly. To prevent this from happening, schools could organize reading clubs where students could discuss their favourite books and learn about new literary genres.

Пункт 5 (абзац 5) – сделайте вывод, выразив своё мнение о важности чтения для подростков.

Для раскрытия этого аспекта важно точно следовать формулировке, данной в плане ответа. Формулировки могут выделять разные стороны исследуемого явления – с некоторым расширением: например, тема проекта «Чтение в жизни подростков», а в заключении может стоять «роль чтения в жизни людей». Также в заключении должно быть ясно и чётко сказано, что это мнение автора. (I think)

In conclusion, I believe that reading should be an essential part of teenagers’ lives. It is important to expose young people to adventure and romance novels, as this will help them become more versatile, emotionally stable, and curious.

Sample Answer

Teenagers' reading habits have shifted, according to recent research. To learn more about it, I found data on what literary genres are popular among youngsters in Zetland. I evaluated this data as part of my research and discovered some interesting insights.

According to the research, teenagers in Zetland read a variety of book genres. The majority of respondents (55.4 percent) prefer reading adventure novels, as well as detective, war, and spy fiction (55.3 percent). Sports tales are the third most popular genre, as indicated by 49.2 percent of respondents. 27.2 percent of those questioned like animal tales, while just 17.6 percent enjoy romance.

Clearly, there is a significant gap in popularity between the most and least popular book genres: adventure novels are almost three times as popular as romance. By contrast, the gap between romance and animal tales is not as pronounced: it is less than 10%.

While teenagers in Zetland seem to be interested in reading, young people worldwide are reading fewer books than in the past. The issue is that today's teens are easily discouraged by lengthy and difficult texts. As a consequence, young people get discouraged and lose interest in reading, impairing their comprehension abilities and academic achievement. The best way to address this issue is to allow adolescents to choose their own reading material and to encourage them to read more often.

To conclude, I believe that despite some problems associated with reading, it is very important for teenagers to read different texts on a regular basis.

Шаблон к заданию 38

Paragraph 1: make an opening statement on the subject of the project work

 

It goes without saying that today /nowadays … (вводное предложение общего характера по теме проекта).  While doing my project on …. (тема проекта)  I found some relevant data that illustrates …  and in this essay I am going to comment on this data and express my opinion on the subject of the research.

 

Paragraph 2: select and report 2–3 main features

The information, given in the table / diagram / pie chart / clearly illustrates the popularity of …………… On the contrary, we can see that ……... is the least important for students / young people / teenagers. It is only …… percent. They put it at the bottom of the table / diagram / pie chart .

 

Paragraph 3: make 1–2 comparisons where relevant and give your comments

According to the data in the table / diagram / pie chart / the greatest difference is that ………… . Another thing that I would like to mention here is that ……….. turned out to be more / less important than ….. . The table /diagram /pie chart / also shows that ……….. which is only …… percent more / less than …….. .

Paragraph 4: outline a problem that can arise with reading and suggest the way of solving it (читаем формулировку пункта плана)

 

The typical problem that arises here is that ………. . As far as I know, it can lead to……. . However, / Fortunately, the problem is solvable. To solve this problem, …

Paragraph 5: draw a conclusion giving your personal opinion on the importance of reading in human life.

(внимательно читаем формулировку этого пункта плана!)

In conclusion, I believe that …  .

Стилистические особенности эссе

Всё эссе должно быть написано в нейтральном стиле. Это означает, что в развёрнутом ответе нельзя использовать:

  • риторические вопросы;
  • разговорные выражения и конструкции типа Let’s. Let us и Let me — нейтральный стиль;
  • сниженную лексику типа folks (people);
  • стяжённые (краткие) формы глаголов: I’m, he’s, don’t, aren’t, can’t, didn’t, I’d like; исключение — needn’t.

Несколько советов, как соблюсти формальный / нейтральный стиль:

  • Употребляйте минимум личных местоимений. Лучше использовать обобщения («люди», «граждане», «школьники») и пассивные грамматические конструкции: «была проделана работа», «был проведён эксперимент». Личное местоимение допустимо только для изложения своего мнения: “I believe…”
  • Не используйте оценочных или ярких экспрессивных прилагательных (goodbadniceterribleinterestingamazing). Если нужны прилагательные, лучше употреблять те, что несут больше смысла и менее эмоционально окрашены: motivatingeducationalbeneficialconvenient. Подчёркивайте, какие возможности даёт то или иное явление или предмет.
  • Применяйте правило “7+ sentences” — в предложении должно быть минимум 7 слов. Избегайте простых коротких предложений.
  • Не начинайте предложение с but или and. Лучше использовать yet или however. Допустимы moreover и furthermore.
  • Отнеситесь внимательно к знакам препинания. В конце предложения необходима точка. Вводные конструкции и слова-связки выделяются запятыми.

Useful Language

Фразы-клише для вступления:

 It is well known that…  (topic = выбранная тема)

 Nowadays more and more people + action connected with the topic (действие, связанное с темой проекта: читают,  вяжут, путешествуют и т.п.)

 Over the last few decades there has been a significant increase in the number of people who (do something connected with the topic).

 (Topic of the essay = Swimming / Reading/…) plays an important role in our life

 Undoubtedly, all people  (action connected with the topic )

 Nowadays it is impossible to imagine … (e.g.  life) without …

   Фразы-клише для 2 абзаца (описание данных)

The main features of this table /graph / pie chart …    

What stands out from the table/graph/pie chart…

One can see from the poll that …                                        

Another striking feature is…

The most popular … the least popular …                          

Looking at the main features…

If we look at the graph /table /pie chart, we can see …

Фразы-клише для 3 абзаца (сравнение)

in comparison / in contrast, …  /  on the other hand / However, … / Likewise,…

not as / so … as  / while / whereas / although / but    

We can compare…in terms of the number / percentage of…

… is by far the most…

The figures for / the percentage of / the number of …. tend  / tends to be fairly similar.

The number of … who… is slightly higher than…

… is the only…with a noticeably higher proportion / percentage of…

…. as…..as….

… far more / less…than….

… twice as much / many….as….

It is clear from the table / diagram that the proportion of people who… is higher / lower than of those who…

The same / similar pattern can be seen for people who…

           

Фразы-клише для 4 абзаца (проблема и решение):

The main problem with … is …                                  General solutions center around…

The main problem faced by … is …                            One effective solution to deal with … is

The foremost problem here is …                                  A solution that can prove successful is …  

It can be assumed / concluded from the given data / information that there is / are not enough…

Even though I believe these figures / numbers may fluctuate depending on who the respondents are, there is still a problem of…

From the figures, it can be inferred that…

It is noticeable that…

Overall,…

Фразы-клише для 5 абзаца (заключение, своё мнение):

  1. Выражения для заключения / подведения итогов:

To conclude / To sum up / To summarise …                                        

Taking all this into account / consideration …              

All in all…

All things considered…                                            

In conclusion …

      b) Клише для выражения своего мнения:

Personally, I think that …

In my opinion, …

In my view, …  

In my point of view…

I believe that …

I am convinced that

I strongly believe that …

Наиболее частые слова и выражения, которые используются

для анализа данных таблиц и диаграмм

Описание численных показателей:

3% = A tiny fraction, a tiny portion, a very small proportion.

5% = An insignificant minority, an insignificant proportion.

16% = A small minority, a small portion.

24% = Almost a quarter.

25% = Exactly a quarter.

26% = Roughly one quarter.

32% = Nearly one-third, nearly a third.

49% = Around a half, just under a half.

50% = Exactly a half.

51% = Just over a half.

70% = A large proportion.

73% = Nearly three quarters, a significant majority, a significant proportion.

77% = Approximately three quarters, more than three-quarters.

79% = Well over three quarters.

89% = A very large proportion.

  • Quantity words

the same, majority, minority, about, around, almost, roughly, smaller, larger, higher, lower, fewer, less, twice as many/much, equal.

  • Comparison words

whereas, while, in comparison to, compared to, different from, relatively, respectively, with regards to, relative to.

  • Categorising words

variety, trend, type, figure, number, category, amount, quantity.

  • Reporting constructions

This table shows that … According to this data / information.

Nouns

Verbs

Collocations

The diagram (the bar chart)

shows

figures for….

The table

illustrates

a number of people who…

gives 

changes in…

proportion / percentage of…

information about…

data about…

…%, …% and …% respectively

Практикум

38. 1. Imagine that you are doing a project on what environmental problems Zetland teenagers consider to be the most dangerous. You have found some data on the subject – the results of the opinion polls (see the table below).

Comment on the data in the table and give your opinion on the subject of the project.

The most dangerous environmental problems

Number of respondents (%)

Global warming

44

Air pollution

22

Water pollution

16

Deforestation

12

Rare species extinction

6

Write 200–250 words.

Use the following plan:

  make an opening statement on the subject of the project;

  select and report 2–3 facts;

  make 1–2 comparisons where relevant;

  outline a problem that can arise with the environment in your region and suggest a way of solving it;

  conclude by giving your opinion on the importance of environmental protection for teenagers.

38.2. Imagine that you are doing a project on what is most important about the New Year celebration for Zetlanders. You have found some data on the subject – the results of the opinion polls (see the diagram below)

Comment on the data in the diagram and give your opinion on the subject of the project.

Write 200250 words.

 

Use the following plan:

      make an opening statement on the subject of the project;

      select and report 2–3 facts;

      make 1–2 comparisons where relevant;

      outline a problem that can arise with celebrating the New Year and suggest a way of solving it;

      conclude by giving your opinion on the importance of family celebrations in our lives.

Информационные ресурсы

  1. Единый государственный экзамен. Английский язык. Комплекс материалов для подготовки учащихся. Учебное пособие./ Под редакцией М.В. Вербицкой. - Москва: ИнтеллектЦентр, 2016.- 184 с.
  2. Гаджиева М.Н. ЕГЭ. Английский язык. Письменная речь. Сборник тестов: учебное пособие / М. Гаджиева, Е. Меджибовская, Николас Вейн Кумбс. – Обнинск: Титул, 2022 – 208 с.
  3. Б. С. Островский «Синонимы в английской речи: учебное пособие для учащихся старших классов». – М.: «Астрель», 2003.
  4. Английский язык. 11 класс. Учебник для общеобразовательных учреждений и школ с углублённым изучением английского языка / Баранова К.М., Дули Д., Копылова В.В. и др. – М.: Express Publishing: Просвещение, 2011 – 200 с. - (Звёздный английский)

  5. Веселова Ю.С. Тематический тренажёр по английскому языку. Лексика. (Готовимся к ЕГЭ) / - Москва: Интеллект-Центр, 2011. – 88 с.

  6. Материалы вебинаров издательства «Просвещение».

  7. https://en-ege.sdamgia.ru

  8. http://fipi.ru

  9. https://www.english-study-cafe.ru

  10. https://langart.ru/writing/

  11. https://tscentre.ru/uchebnye-posobiya-i-trenazher/authors-recommendations/recommendations-ege/ 


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

"Обучение письменной речи на уроках английского языка"

Обучение письменной речи представляет трудности не только в связи со сложностью графики, орфографии и  необходимостью перекодировки со звукового в графический код.Все упражнения в письменной речи...

Выступление на РМО иностранные языки По проблеме: «Работа по развитию навыков письменной речи на уроках английского языка».

Работу по развитию навыков письма на уроках английского языка я веду в соответствиями с требованиями к уровню подготовки выпускников...

Развитие навыков письменной речи на уроках английского языка с помощью дистанционного обучения

Использование электронной почты как один из методов обучения письменой речи на уроках английского языка....

Письменная речь в обучении английскому языку. Подготовка к ЕГЭ.

Письменнпя форма общения выполняет важную коммуникативную функцию в современном мире. Поэтому целью обучения письменной речи является формирование у обучающихся письменной коммуникативной компетенции....

"Инновационные решения в обучении письменной речи на уроках английского языка".

Каким  образом лучше подготовиться к письменной части ЕГЭ, сдать экзамен с высокими результатами? Подготовка может быть различной. Это зависит и от программы, по которой ведётся изучение английск...

Технологическая карта по теме Контроль чтения. Обучение письменной речи на уроке английского языка

Цель: развить умения работать с текстом, научить учащихся написанию личного письмаРезультаты:Личностные: формировать интерес к культуре  страны изучаемого языка.Предметные: закрепить навыки...

Доклад "Проектная деятельность как средство развития устной и письменной речи на уроке английского языка"

В данном докладе рассказывается о преимущественных видах проектов на уроке английского языка для детей 2-11 классов. Также, представлены трудности, с которыми могут столкнуться как ученики так и учите...