подготовка к ЕГЭ 2023,устная часть .рекомендации учителя
материал для подготовки к егэ (гиа) по английскому языку (11 класс)

Спирина Ирина Владимировна

подготовка к устной части ЕГЭ-2023

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon razbor_zadaniy_ustnoy_chasti_egeprimery.doc472 КБ

Предварительный просмотр:

Разбор заданий устной части ЕГЭ 2023

  • Задание  № 1

Задание базового уровня сложности - чтение текста вслух

Task 1. Imagine that you are preparing a project with your friend. You have found some interesting material for the presentation and you want to read this text to your friend. You have 1.5 minutes to read the text silently, then be ready to read it out aloud. You will not have more than 1.5 minutes to read it.

The first human carrying flight technology was the hot air balloon. While unmanned balloons have been around in some form for thousands of years, the first flight with people aboard was in 1782. The large balloon on top is called an “envelope”. It holds hot air created by a heat source known a burner. The burner creates an open flame by burning a mix of propane and air. Hot air balloons are capable of floating because the hot air inside the envelope has a lower density than the colder air outside. The top of the balloon usually has a vent which allows the pilot to control the speed of ascent or descent. Passengers typically stand in a basket beneath the envelope. While most envelopes have a standard balloon shape, others are designed to look like animals, cartoon characters and other fun objects.

Рекомендации

1.Соблюдение пауз. Деление текста на смысловые группы. Фразовые ударения (выделение смыслового слова).

2. Восходящий тон говорит о незавершенности высказывания, нисходящий тон показывает завершенность высказывания.

  • Задание № 2

Условный диалог-расспрос-задание базового уровня сложности.

Диалог-расспрос с опорой на вербальную ситуацию и фотографию.

Task 2. Study the advertisement. You are considering celebrating your birthday at a restaurant and now you’d like to get more information. In 1.5 minutes you are to ask four direct questions to find out about the following:

  1. location
  2. music choice
  3. price per person
  4. discounts for students

-What is the location of the restaurant?(Where is the restaurant located?)

-What is the music choice in the restaurant? (What kind of music can we choose in the restaurant?)

-What is the price per person in the restaurant?

-Are there any discounts for students in the restaurant?(Do you offer any discounts for students in the restaurant? Have you got any discounts for students in the restaurant? Are there any discounts for students available in the restaurant?

Рекомендации

  1. 20 секунд на ответ. Не делайте никакого вступления и заключения! У вас нет реального собеседника. Это условный диалог. Не надо здороваться и представляться- сразу начинайте задавать вопросы.
  2. Задавайте только прямые вопросы, обращая внимание на порядок слов в вопросе! Повторяйте в конце каждого вопроса- in your café, in your hotel итд
  3. Если Вы допустили ошибку и поняли это - исправьтесь, если успеете за 20 секунд. Засчитывается последний озвученный вопрос.
  4. Интонация вопроса!
  5. Не подменяйте вопросы предложениями типа HOW ABOUT или WHAT ABOUT-это не зачтется!

6. Is there any…Are there any… Do you have (offer-предлагать) …Have you got…available- подсказки

  • Задание № 3

Task 3. You are going to give an interview. You have to answer five questions. Give full answers to the questions (2-3 sentences). Remember that you have 40 seconds to answer each question.

Tapescript for Task 3

Interviewer: Hello everybody! It’s Future Career Channel. Our guest today is a teenager from Russia and we are going to discuss his future career. We’d like to know our guest’s point of view on this issue. Please answer five questions. So, let’s get started.

Interviewer: What two school subjects are the most important for your future job?

Student: _________________________________________

Interviewer: What job would you like to have in the future?

Student: _________________________________________

Interviewer: Do your relatives approve of your career choice?

Student: __________________________________________

Interviewer: What job did you use to like when you were younger?

Student: __________________________________________

Interviewer: Would you like to follow in your parents’ footsteps in choosing a career? Why?

Student: __________________________________________

Interviewer: Thank you very much for the interview!

Рекомендации:

1.40 секунд на ответ Ответ должен содержать 2-3 фразы

2.Не отвечайте кратко Yes или No,обязательно дополняйте развернутыми фразами

3.Обратите внимание, что некоторые вопросы требуют обоснования ответа (содержат фразы Why или Why not)

4.Если трудно начинать ответ, можно начать словом Well…  и затем, подумав, продолжать

5.Можно исправлять ответ в течение 40 сек, эксперт засчитает последний озвученный ответ

6.Старайтесь давать полные ответы.

  • Задание № 4

Тематическое монологическое высказывание с элементами рассуждения - обоснование выбора иллюстрации к проекту

Task 4. Imagine that you are doing a project “Types of Shopping” together with your friend. You have found some illustrations and want to share the news. Leave a voice message to your friend. In 2.5 minutes be ready to tell the friend about the photos:

  • explain the choice of the illustrations for the project by briefly describing them and noting the differences;
  • mention the advantages (1-2) of the two types of shopping;
  • mention the disadvantages (1-2) of the two types of shopping;
  • express your opinion on the subject of the project – which type of shopping you would prefer and why.

You will speak for not more than 3 minutes (2-3 sentences for each item of the plan, 12–15 sentences total). You have to talk continuously.

 

1.Вступление!!!!

Любое монологическое вступление начинается со вступительной фразы!

Поскольку в инструкции сказано, что это голосовое сообщение, вступление может быть следующим

 HELLO.OLGA! I’D LIKE TO DISCUSS WITH YOU THE PHOTOS WHICH I HAVE CHOSEN FOR OUR PROJECT

  • Затем идем по плану высказывания – объясните свой выбор двух иллюстраций для проекта, опишите кратко обе фотографии, подчеркните их различия:

I’D LIKE TO START BY SAYING THAT THESE 2 PHOTOES ARE GOOD ILLUSTRATIONS FOR OUR PROJECT «TYPES OF SHOPPING»!

IN THE FIRST PHOTO YOU CAN SEE A YOUNG GIRL.SITTING AT HOME AND DOING THE ON-LINE SHOPPING.SHE IS SURFING THE INTERNET.DRINKING COFFEE .SHE IS RELAXED AND NOT LIMITED WITH THE TIME.

IN THE SECOND PHOTO WE SEE A GIRL IN THE SHOP.SHE IS CHOOSING THE CLOTHES.IN THE BACKGROUND OF THE SECOND PHOTO THERE ARE DIFFERENT ITEMS LIKE PICTURES.SOUVENIERS AND THAT SORT OF THINGS.

THE MOST IMPORTANT DIFFERENCE BETWEEN THESE TWO PHOTOS IS THE WAY THE GIRLS ARE DOING THEIR SHOPPING: THE FIRST YOUNG LADY IS MAKING HER CHOICE FROM HER ROOM WHILE THE SECOND LADY IS BUSY WITH SHOPPING IN A SMALL SHOP FULL OF DIFFERENT OBJECTS.

  • Следующие два пункта плана: Укажи два преимущества и два недостатка каждого вида шопинга

I BELIEVE THAT THE PHOTOS SHOW THE ADVANTAGES AND DISADVANTAGES OF THE TWO TYPES OF SHOPPING:

YOU CAN FREELY MAKE YOUR CHOICE BY ON-LINE SHOPPING .NOBODY DISTURBS YOU.YOU CAN CONCENTRATE ON THE PROCESS.HOWEVER, THERE IS A NEGATIVE MOMENT IN IT: YOUR EXPECTATIONS CAN BE RUINED WHEN YOU GET YOUR BUYING SOME TIME LATER.

AS FOR TRADITIONAL SHOPPING THERE ARE ALSO SOME POSITIVE MOMENTS: YOU CAN TOUCH THE THING AND TRY IT ON IN THE FITTING-ROOM. HOWEVER, TRADITIONAL SHOPPING NEEDS TIME .SOME PEOPLE CAN’T AFFORD IT AS THEY ARE TOO BUSY THESE DAYS.

  • Следующий пункт плана - вырази своё отношение к определенному виду шопинга, объясни, почему ты бы выбрал этот вид:

AS FOR ME.I WOULD CERTAINLY CHOOSE THE ON-LINE SHOPPING  AS IT IS VERY COMFORTABLE AND CHEAPER THAN THE TRADITIONAL ONE.

  • И выходим из монолога заключительной фразой!!!

THAT’S ALL I WANTED TO TELL YOU ABOUT OUR PROJECT,OLGA

САЙТ ДЛЯ ТРЕНИРОВКИ УСТНОЙ ЧАСТИ:

https://speaking.svetlanaenglishonline.ru/


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Сдаём ЕГЭ. Методические рекомендации для подготовки Егэ по русскому языку, часть С

Данная презентация даёт методические рекомендации по написанию сочинения в рамках ЕГЭ по русскому языку. В частности, предлагаются варианты начала и окончания сочинения с конкретными примерами. Анализ...

Рекомендации учителя при подготовке к ЕГЭ.

Рекомендации обучающимся при подготовке к части С ЕГЭ....

"Подготовка к ЕГЭ. Выполнение заданий части В. Методические рекомендации"

Для учителей, преподающих русский язык в 10, 11 классах...

Рекомендации по подготовке учащихся к ЕГЭ (устная часть)

Презентация содержит подробные рекомендации по подготовке обучающихся к сдаче устной части (задание №3) ЕГЭ по английскому языку....

Методика подготовки к ЕГЭ по английскому языку. Письменная часть.Рекомендации по подготовке учащихся.

Методика и технологии подготовки к ЕГЭ по английскому языку. Рекомендации по подготовке учащихся к успешной сдаче ЕГЭ. Письменная часть....

Методические рекомендации: «Обучение и стратегия подготовки к развёрнутому письменному ответу части ОГЭ по английскому языку в 9-х классах».

В этой статье хочу поделиться своим опытом подготовки выпускников 9х классов к сдаче ГИА по английскому языку, а именно выполнением заданий письменной части. На основе практического опыта экспертной р...