Открытое мероприятие для 9 классов с углубленным изучением английского языка
план-конспект урока по английскому языку (9 класс)
Познакомить учащихся с рождественскими и новогодними традициями Великобритании
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
otkrytyy_urok_tema_rozhdestvo.doc | 68.5 КБ |
Предварительный просмотр:
Открытое мероприятие
по английскому языку
в 9 классе
Разработала:
учитель англ. языка
Морозова А.С.
УМК Английский язык для 9 класса школ с углублённым изучением английского языка авторов Афанасьевой О.В., Михеевой И. В. Москва: Просвещение, 2008 г.
Тема: «Рождество»
Цель урока:
Развитие умений говорения по теме.
Задачи урока:
I. Образовательные:
- познакомить учащихся с некоторыми традициями и обычаями празднования Рождества в Великобритании и России;
- активизировать употребление лексики в речи;
- учить понимать на слух;
- учить учащихся логическому построению устного высказывания на английском языке;
- формировать коммуникативно-информационную компетентность;
- формировать у учащихся навыки написания открыток на английском языке с опорой на ранее введенные знания;
- формировать у учащихся умения эстетически оформлять открытку;
- учить учащихся поздравлять друг друга с рождеством.
II. Развивающие:
- развивать творческую фантазию, познавательный интерес, инициативу в осуществлении иноязычной речевой деятельности;
- развивать языковую догадку учащихся, наблюдательность;
- способствовать развитию мышления, внимания, памяти, творческих способностей механизма репродукции при обучении говорению.
III. Воспитательные:
- воспитывать у учащихся чувство прекрасного;
- способствовать расширению кругозора и познавательного интереса учащихся к иноязычной культуре и традициям других народов.
Формы урока: лексико-фонетическая разминка; фронтальный опрос; работа в парах; самостоятельная работа; викторина.
Методы: проблемно-поисковый; креативный; коммуникативный; личностно-ориентированный; практический; деятельностный подход; самоконтроль; самооценка.
Оборудование: компьютер, проектор, экран, интерактивная доска.
Наглядные пособия: рождественские постеры, поздравительные открытки, волшебный сундучок, колпаки, видеофильмы, аудиозаписи, презентация, раздаточный материал.
Ход урока.
I. Организационный момент. (Презентация)
1. П. англ. языка: Good morning! I’m glad to see you! Let’s start our lesson! First of all I suggest you to listen to one song and guess what holiday is this song about? (Звучит песня «We wish you a Merry Christmas!»).
We wish you a Merry Christmas!
We wish you a Merry Christmas!
We wish you a Merry Christmas!
And a Happy New Year!
P1: This song is about Christmas.
T: Of course! What are we going to speak about?
P2: About Christmas.
T: What do you know about Christmas?
P1: I know that Christmas is a favorite holiday for English people, especially for children.
P2: Christmas is a religious holiday. They celebrate the birth of Jesus Christ.
P3: I think Christmas is a family holiday. Families gather for Christmas dinner. They give presents to each other.
P4: Every Englishman sends many Christmas cards, e-mails and text-messages.
P5: People decorate Christmas tree with beautiful balls and toys.
T: All right. What words are associated with Christmas? (На доске нарисована ёлка. Учащиеся называют слова по теме «Рождество», а учитель вешает игрушки с названиями на ёлку.)
P3: Christmas holiday and decorations.
P4: Christmas tree.
P5: Presents.
P6: Traditional food.
P7: Santa Claus.
T: And of course Christmas songs, greetings cards. Are we going to speak about it at the lesson? So to say we learn about the traditions of Christmas celebration in Great Britain. So, we celebrate Christmas today! Let’s dress up! Put on your caps, please! ( Учащиеся надевают красныеколпаки.)
II. Речевая зарядка.
1. T: Let’s review our words first of all! Look at the screen! Speak after me, please!
Christmas decorate
Presents cracker хлопушка
Lights turkey
Christmas tree Santa Claus
Pudding tinsel [ˈtɪnsəl]мишура
Celebrate greetings card
2. T: Read the words, P8!
3. T: The next task for you. Read these words in alphabetical order, please.
P9: Celebrate, Christmas, Christmas tree, cracker, decorate, greetings card, lights, presents, pudding, Santa Claus, tinsel, turkey.
T: All right! The next task. Please, match the English words with their Russian equivalents. (Учитель использует интерактивную доску.)
Christmas поздравительная открытка
Presents индюк
Lights украшать
Christmas tree Санта Клаус
Pudding хлопушка
Celebrate мишура
Decorate рождественская ёлка
Cracker праздновать
Turkey пудинг
Santa Claus огоньки
Tinsel подарки
greetings card Рождество
T: Well done!
III. Актуализация знаний.
1. Выполнение упражнения.
T: Look at the screen. The text is “Christmas Day”. Say me, please what should you do.
P10: We should complete the sentences with the help of the words from the box.
T: All right! Will you begin! (Учащиеся по очереди читают предложения и вставляют нужные слова.)
Presents, books, stockings (2), toys (2), dessert, exciting, fireplace, give, Day, sweets, Merry Christmas
Christmas Day
Christmas Day, December 25th, is the most ... day of the year for English children. Оn that day they get ... and ... presents to their brothers, sisters, parents and friends.
Yоu probably know that English children hang ... at the ... or near their beds оn Christmas Eve. In the morning they usually find their ... filled with small toys and ... . They mау also find larger ... lying nearby.
The morning will bе spent playing with new ... and reading new ... Then comes lunch, traditionally with the turkey as the main dish and Christmas pudding for … . The whole family tries to соmеtogether оn Christmas ... to say " ... " to each other .
(Keys: exciting, presents, give, stockings, fireplace, stockings, sweets, toys, toys, books, dessert, Day, “Merry Christmas”)
T: Well done! You have completed all the sentences right.
2. Аудирование с полным пониманием. (Просмотр видеофильма.)
T: Now I suggest you to watch a video film. After that you should say how the English people celebrate Christmas holiday. Look at the screen. (Учащиеся просматривают фильм.)
3. Беседа по фильму.
T: You have seen the film and now answer my question, please! How do the English people celebrate Christmas holiday? What do they usually do this day?
P11: People buy Christmas trees, presents, cards. Children decorate the Christmas tree with toys, tinsels and lights. People send Christmas cards to relatives and friends.
P12: On Christmas Eve people usually go to a special church service. They sing Christmas carols. They put their presents under the Christmas tree.
P13: People usually spend time with their families. In the morning they usually go to church and then they have Christmas dinner. There are a lot of fun and jokes on that day. Children like this holiday very much. They go from house to house, sing songs and congratulate people.
P1: The traditional Christmas food is roast turkey with potatoes and Christmas pudding.
P7: Parents and children give presents to each other this holiday.
T: Well! Tell me, please how the Russian people celebrate Christmas holiday?
P5: The Russian people decorate New Year’s tree, put the presents under it. They send e-mails and text-messages to relatives and friends. On Christmas Eve some people and children go from house to house and sing songs. They get sweets and money. It is such a good tradition by Russian people.
P6: Many Russian people like to celebrate New Year and Christmas holiday. Children enjoy decorating New – Year’s tree and getting presents from Father Frost. I like to get gifts too. On Christmas Eve I and my friends congratulate people and sing songs. People give us some sweets or money.
4. Письмо.
T: Now we have spoken about Christmas holiday and now … let’s congratulate each other with this best holiday! Say me, please! How do the English people congratulate each other? Let’s prepare greetings cards, here some felt pens, clue and sheets of paper. Look at the screen and do it. You have just 5 min. Oh what beautiful greetings cards! Well! Let’s write congratulations and best wishes to each other! (Учащиеся пишут поздравления на открытках.)
5. Мини-диалоги.
Т: Now congratulate each other with Christmas! (Учащиеся поздравляют друг друга с Рождеством.)
P1: Dear Andrew! Merry Christmas! I wish you good luck!
P2: Thank you! The same to you! И т. д. (Учитель прослушивает каждую пару.)
6. Релаксация.
T: All right! You have said that before Christmas children usually go from house to house and sing songs. Do you know any songs? Let’s sing all together. (Учащиеся исполняют песенку «Jingle, Bells!»
Jingle, Bells! Jingle, Bells! Dashing through the snow
Jingle all the way! In a one-horse open sleigh,
Oh what fun it is to ride O’er the fields we go,
In a one-horse open sleigh.
T: Well! Take some sweets for it.
IV. Первичное закрепление знаний.
1. Работа в парах. Заполнение таблицы.
T: Now you have relaxed, have sung the songs and I suggest you to answer my questions:
When is Christmas celebrated?
How is “Дед Мороз” called?
Where does “Дед Мороз” live?
Where do people usually put their presents?
T: You are right.
V. Закрепление изученного материала.
1. Викторина.
T: Children! I have prepared a surprise for you. Here is a magic box. Let’s open it! Take the cards! (Дети открывают волшебный сундучок по очереди и достают открытки, на которых написаны вопросы):
1.What do you know about Christmas? (Christmas is a religious holiday.)
2. What traditional Christmas meals do you know? (a roast turkey and Christmas pudding)
3. Who decorated the first Christmas tree? (One legend says that Martin Luther started the
practice. Luther was an imported Christian leader.)
4. Why do people celebrate Christmas? (It is celebrated оn December 25th. The holiday is connected with the wonderful birth of Jesus Christ.)
5. Where did Santa Claus come from? (from America)
6. When is Christmas celebrated in Europe? (It is celebrated оn January 7th.)
7. How is Father Frost called in Great Britain? (Santa Claus)
8. Where is Christmas tree situated in Great Britain? (in Trafalgar Square)
9. Where do English people usually put their presents? (near the bed or near the fireplace)
10. Where do Russian people usually put their presents? (under the tree).
T: Well! I see that you have learnt much about Christmas traditions.
VI. Заключительный этап урока.
1. Подведение итогов урока. Рефлексия.
T: Now look at our Christmas tree. About what have we spoken during lesson? (Учащиеся смотрят на ёлочку и на игрушки с названиями и рассказывают, о чём они говорили на уроке).
P4: We have spoken about Christmas holiday and decorations.
P5: About Christmas tree.
P5: About presents.
P6: About traditional food.
P7: How people usually spend Christmas Day.
P8: And of course about Santa Claus, Christmas songs, greetings cards.
2. Оценки за работу на уроке.
T: It’s high time to get marks for lesson. Names, you have 5 today. Well done!
3. Домашнее задание.
T: And now your home task. You should write a letter to your friend how you spent Christmas holiday. (Учитель раздаёт письма.)
… I usually spend Christmas holiday at home. My parents and I decorate Christmas tree with tinsels, toys and lights. My mum and dad put presents under the Christmas tree. In the evening we usually have supper. And how do you celebrate Christmas holiday? Do you stay with your family at home?
Well, I’d better go now as my mum’s calling me for dinner. Write back soon. Take care and keep in touch!
Yours,
Mark
4. Исполнение песни.
T: In conclusion I suggest you to sing a song
We wish you a Merry Christmas
We wish you a Merry Christmas. We won’t go until we get some,
We wish you a Merry Christmas. We won’t go until we get some,
We wish you a Merry Christmas We won’t go until we get some,
And a Happy New Year! So bring some out here.
T: Well done. Thank you. Your work during the lesson was excellent. Good luck and happy New Year!
( Look at the blackboard! You see here 3 faces. There are: OK, Bad, So-so. Choose the face according to your mood. Учащиеся выбирают.
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Использование наречий и прилагательных после глаголов чувства и восприятия (10 класс с углубленным изучением английского языка)Учебник О.В. Афанасьева, И.В.Михеева
Данный задание направлено на устранение у учащихся трудностей по выбору прилагательного или наречия после глаголов чувства и восприятия....
Самостоятельная работа для учащихся 5 класса с углубленным изучением английского языка. Учебник О.В. Афанасьева, И.В. Михеева
Данная работа состоит из заданий по следующим темам:1) Конструкции Neither/ nor;2)Разница во временных форм глагола Past Progressive/Past Simple;3) разница в употреблении лексических единиц high...
Самостоятельная работа для 6 класса (с углубленным изучением английского языка) Учебник О.В. Афанасьева, И.В. Михеева
Данная работа содержит материал по следующим правилам: 1) условные предложения;2) степени сравнения прилагательных;3) пассивный залог...
Контрольная работа для 5 класса (с углубленным изучением английского языка)Учебник О.В. Афанасьева, И.В. Михеева
В данной контрольной работе содержится материал по следующим темам:1) Лексика по теме "Страны";2) Временные формы глаголов (Present Simple, Past Simple, Present Continuous, Present Perfect);3) Констру...
Календарно-тематическое планирование уроков английского языка во 2 классе по УМК И.Н. Верещагиной в классах с углубленным изучением английского языка
Календарно-тематическое планирование разработано в соответствии с требованиями ФГОС как составная часть Рабочей программы по английскому языку....
План-конспект урока английского языка в 7 классе (с углубленным изучением английского языка) по теме "Времена английского глагола"
Урок содержит элементы метапредмета "Знак". Проводился в рамках школьной методической недели "Мыследеятельностная педагогика и метапредметный метод обучения"...
Урок по английскому языку "Наша Родина" для 7 класса с углубленным изучением английского языка
Повторительно обобщающий урок по теме "My Homeland" для 7 класса с углубленным изучением английского языка по УМК О.В. Афанасьвой, И.В. Михеевой. Целью данного урока является формирование коммуникатив...