Уроки в 8 классе
план-конспект урока по английскому языку (8 класс)

Людмила Витальевна Данилова

Урок в 8 классе

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon 8_kl_tv.doc58.5 КБ
Microsoft Office document icon smi_8_kl.doc43.5 КБ

Предварительный просмотр:

План-конспект урока английского языка в 8 классе  

Тема:   What do you think about TV

  развитие критического мышления через чтение и письмо

1. образовательные задачи: учащиеся должны научиться употреблять изученную лексику по теме, обсуждать проблемы по данной теме в монологических и диалогических высказываниях;

2. воспитательные задачи: воспитывать у учащихся активную жизненную позицию, развивать у учащихся познавательную активность на уроке, страноведческую компетенцию, интерес к изучению английского языка, любознательность;

3. развивающие задачи: совершенствовать у учащихся навыки аудирования, чтения, монологической и диалогической речи, учить детей самостоятельно решать проблемы на базе изученной лексики по теме, обучать детей делать выводы и обобщение по основным проблемам темы.

Оборудование: ноутбук, ,презентация, карточки с заданиями

 Тип урока:  Урок закрепления знаний

 Учащихся в классе (аудитории):  22

 

Используемое оборудование:  

 интерактивная доска, компьютер,  доска

 Используемые ЦОР:  

  Основные формы работы: индивидуальная,   групповая.

Основные методы обучения: частично-поисковый, объяснительно-иллюстративный

                                                            Ход урока

            I  Оргмомент: Приветствие,

                                    Дежурство

                                     Число

                                      Погода

Проверка Д.З.

T: Good morning. Nice to meet you. I hope you are well today. Let's start our lesson.        Let’s make our lesson interesting and useful.

Listen to me? It is diffilcult to emagane our life without it. It is a chater box. There are many programs in it. And tell me please what theme of our lesson today…………………….

The theme of our lesson is «TV in our life».                                        СЛАЙД  1

Well,  Today we are going to speak about some means of communicating. They are traditionally called the media.  The mass media actually rule the world and play a very important part in our life                                                                                СЛАЙД    2

(Целеполагание и мотивация        

 Учитель мотивирует познавательную деятельность учащихся, сообщает о том, что урок посвящен телевидению. Ставит вопрос, о чем бы они хотели узнать на этом уроке, и просит сформулировать учащихся цели урока)                                                                                                  

Фонетическая зарядка

Технология, выбранная мною, предполагает следующие этапы работы:

 I. Вызов - вызов интереса, логическое предположение, все, что знаем по теме.

  На стадии вызова с помощью различных приемов(индивидуальная / парная / групповая работа; мозговая атака; прогнозирование содержания; проблемные вопросы; кластер) учащиеся могут рассказать своими словами о том, что они знают, всему классу. Теперь новые знания могут стать базой для усвоения новых знаний, что дает учащимся возможность эффективнее связывать новую информацию с ранее известной и критически подходить к пониманию новой информации

And now tell me what types of mass-media do you know?

P:  I know TV, the Internet, newspapers and radio.

T: What types of mass-media do you use in your everyday life?

P: In my everyday life I usually use TV, the Internet, radio and newspapers. СЛАЙД    3

And now look at the white board. Agree or disagree with me.

          

 Учащиеся соглашаются или не соглашаются с мнением учителя и комментирую свои высказывания.        

 Фронтальная работа

         

II. Этап осмысления(размышление) - пропускаем через себя новую информацию. Обсуждение: высказаться должен каждый, каждый должен быть услышан. Умение донести свою точку зрения до каждого. Уметь воспринимать то, что непонятно. Фиксировать совпадающие моменты. Дальнейшая отработка и закрепление знаний происходит в других формах работы. В групповой работе  присутствуют два элемента - индивидуальный поиск и обмен идеями, причем личный поиск непременно предшествует обмену мнениями. Поэтому я  р всегда стараюсь использовать на своих занятиях всевозможные виды парной и групповой работы.

Развитие навыков чтения с общим пониманием содержания              

         (раздаю тексты)

                         Television exposure damages child speech

      Dr. Sally Ward, the country’s leading authority on the speech development of young children, believes that babies under one year old should not watch TV at all. Children of two or three should watch for no more than an hour a day.

    Dr. Ward’s ten-year study of babies and toddlers in inner- city Manchester showed television was delaying speech development in children. The background noise from televisions stopped them from learning as early as they should. At 8 months, they neither recognized their names nor basic words like “juice” and “bricks” At 3 they had the languages of one year olds.

    Now she has found that children from well-to-do families are being handicapped in the same way. “The television is being used as a babysitter, with nannies particularly. Some of these middle-class children are spending far too much time watching television and videos”.

    “They get very fixed on the colours and flashing lights. We found in our study it was quite difficult to get them interested in toys.”

    Parents or minders had stopped talking to them. They were not being taught a basic vocabulary through one-to-one conversations with adults.

    “All the evidence showed, - said Dr. Ward,-those children whose language was below standard at the age of 3 could be set back for life.”

          Speech development- развитие речи

        Toddlers-   няни

        Inner-city- бедные районы города

        Well-to-do families- богатые семьи

        To handicap- препятствовать

         To delay- задерживать

         To be set back- отставать в развитии

 

Answer the questions    вопросы на слайде                   СЛАЙД 4. 5

 

Закрепление изученной лексики

     

T: Now let’s speak about the main mass-media. You know that TV are very popular among people, don’t you?

T:  Do you like watching TV?

P:  Yes, I do.

T:   What TV programmes do the members of your family prefer watching?  F.eg. your mother?

P:  My mother likes watching…

T: What are the main types of TV programmes in Britain?

P:  BBC 1 BBC 2

(ЧИТАЮ)      T: So students, when television arrived, many people predicted that radio would disappear. They were wrong. Since the arrival of television, radio audiences has increased, and radio now has more listeners than ever before. Radio has changed I think that radio has become the most important media for music.

T: What do you think, when do the people listen to the radio nowadays?

P: I think that many people now listen to the radio while they are working or relaxing.

T: What radio stations do you prefer to listen?

P: I prefer to listen to ….

 IV    Работа с текстом

T: You know TV now is one of the most important mass media. We can hardly imagine our life without TV. I think you know much about TV.

Prove it answering my questions.

 

How many television channels do you receive in you town? What is your favourite TV channel?

How often do you usually watch TV?

When do you usually watch TV?

What are your favourite  programmes?

 

T: Do you know that TV has some advantages and disadvantages? Let’s read the text and discuss the positive and negative sides of TV.

But first of all, let’s work with the list of words, try to understand them.

   

advantages and disadvantages      6 слайд

to keep people informed

to provide

to be very harmful for eyes

violent programs

to make people violent

violence

a vital problem

advertisement

to become TV-addicted

 Развитие навыков устной речи

-Now read the texts and be ready to answer the questions.  

 

                                          Advantages and disadvantages of TV

   Watching TV, you know, is the perfect way to spend our free time. Do you agree? Or maybe you don’t? It’s a well known fact that TV has good and bad sides.  

   First of all it keeps people informed; we can learn a lot of information watching TV. We can choose programs that appeal to us more, because TV provides programs for all interests. Sometimes with the help of TV we can relax, entertain ourselves, especially when we are tired.

   Advertisement on TV gives us information about different products, and it makes it easier to choose things to buy. When we watch TV we learn something new about the world, famous people and recent news.

   But, on the other hand, TV has a lot of disadvantages. It takes a lot of time and it makes us lazy. Besides, it’s very harmful for our health, especially for our eyes. Some violent programs and films on TV make people violent. Violence becomes a vital problem in our days.

  There is too much advertisement on TV. Sometimes it can encourage us to buy things we don’t need at all. Watching TV takes all free time from almost all people. We just watch it, not concentrate, and waste time.

  So, we can’t say exactly whether it’s useful to watch TV or not, as TV has its advantages and disadvantages.

  Millions people in the world spend hours watching TV every day… But what for? Do people really think it’s the best way to spend time?

    Many people become TV-addicted and it’s really a problem of our time. But the fact is that “so many people, so many minds!” And what do you think?

(разделить класс на 2 группы недостатки и преимущества) 

 T:   Make up the table, using facts from the text (it’s better to divide the class in to two groups, the first one – to find the advantages of watching TV, the second one - to find the disadvantages of watching TV)  СЛАЙД   6

 

advantages of watching TV        

disadvantages of watching TV

СЛАЙД 7

  T: Try to express the main idea of the text in several sentences.

   III. Рефлексия.

Answer my question: What new information have you learnt?

-What new facts have you found out?

 -Which facts from the text do you find interesting?

Tell the class.  You may read from the texts

          

 Учащиеся вычитывают или устно сообщают о том, какую информацию они получили из текста.        

 Индивидуальная работа.

 синквейн.        Групповая работа.

 Учитель предлагает учащимся составить синквейн. life. And our task is to summarize everything we know about them. We have to make only 5 points.     СЛАЙД   8

 

1. What are we talking today about?

2. Give me 2 adjectives characterizing TV.

3. Now give 3 verbs characterizing it.

4. Give me 4 words or one sentence, describing it.

5. Give me only one word, a synonym which will complete our cinquain.

Учащиеся составляют синквейн по группам, затем идет афиширование синквейна на доску.

 

 Примеры:

  1. TV.

  2.useful, educational

  3.entertain,inform,show

  4. TV is a great force in the world.

  5.leisure activity

 

 1. TV

 2.commercial, entertaining

 3.broadcast, educate, transmit

 4.TV helps to escape from everyday life problems.

 5. entertainment

   3.Fly,help,work

   4. They are busy.

5. Friends

IV. Подведение итогов урока

Подведение итогов урока.        

 Учитель предлагает учащимся подвести итоги урока. Оценить работу на уроке.

-Our lesson is over. I would like you to express your attitude to the lesson and give your self-assessment.

You may begin with:   СЛАЙД  9

Today at our lesson I have learnt…

found out…

read…

listened to…

discussed…        

 Учащиеся подводят итоги урока..

 

 Оценивают свою работу на уроке, высказывают свое мнение о достижении

 цели урока.        

 Фронтальная работа.

 Домашнее задание        

 Учитель предлагает выполнить домашнее задание.

 -So, your home task is to write a letter the representatives of TV about the quality of children’s programme        

 Учащиеся записывают домашнее задание:        

 

            Учитель оценивает работу учащихся и предлагает поблагодарить друг друга за урок.

VI. Выставление оценок за урок

ВЫВОДЫ: Технология развития критического мышления очень хорошо применима на уроках иностранного языка.

     Данная технология позволяет учителю:

 -давать уч-ся возможность высказывать свою точку зрения по поводу изучаемой темы свободно, без боязни ошибиться и быть справленным учителем;

 -фиксировать все высказывания: любое из них будет важным для дальнейшей работы;

 -сочетать индивидуальную, парную и групповую работу: индивидуальная позволит каждому ученику актуализировать свои знания и опыт, а групповая - услышать другие мнения, изложить свою точку зрения без риска ошибиться;

     Из всего выше сказанного можно сделать вывод, что технология критического мышления имеет большое количество положительных черт и ее можно смело внедрять в практику обучения иностранным языкам.



Предварительный просмотр:

Конспект урока по английскому языку в 8 классе

"Mass Media".

"Are books media too ? ".

Цели урока:

1. Пополнение лексического запаса учащихся и закрепление навыков использования изученной лексики по теме «Mass Media» в речи;

2. Активизация лексических навыков и навыков аудирования;

3. Развитие познавательного интереса, логического мышления, усиление познавательной мотивации осознанием ученика своей значимости в образовательном процессе.

Задачи урока:

1. Дальнейшая тренировка и закрепление лексики по теме «Mass Media»;

2. Дальнейшая тренировка навыков аудирования;

 3. Практиковать учащихся в чтении.

Оборудование: компьютер, проектор, презентация, раздаточный материал, доска.

1. Организационный момент.

T.: Good morning, boys and girls. I`m glad to see you.

How are you? That`s great!

So, let`s begin. The theme of our lesson is "Mass media. Are books Media, too?".  And last lesson we started it. And today we continue.

 As you know, the mass media, particularly books play an important role in our life because they are our teachers and advisers. They teach us how to take the next step when we are in a difficult situation. They help to shape our life.

Today we`ll speak about different kinds of books and well-known writers, you`ll get a lot of interesting information about famous writers.

2. Фонетическая зарядка.

T.: First let's review the words on our topic "Mass Media". Look at the blackboard/screen. You see phonetic sounds and words with italic letters which give some sounds.

[əu] – o, oa, ow, ou

  • Radio ['reɪdɪəu]
  • telephone ['telɪfəun]
  • programme ['prəugræm]
  • video [səup]
  • soap [səup]
  • local  ['ləuk(ə)l]
  • show [ʃəu]
  • though [ðəu]

[eɪ] – a, ai

  • amazing [ə'meɪzɪŋ]
  • daily ['deɪlɪ]
  • newspaper  ['njuːsˌpeɪpə]
  • information [ˌɪnfə'meɪʃ(ə)n]
  • detail  ['diːteɪl]

[ɔɪ] – oy, oi

  • tabloid ['tæblɔɪd]
  • enjoy [ɪn'ʤɔɪ]

[juː] – u, ew, iew

  • computer [kəm'pjuːtə]
  • news [njuːz]
  • musical ['mjuːzɪk(ə)l]
  • opportunity [ˌɔpə'tjuːnətɪ]
  • review [rɪ'vjuː]

3.  Речевая разминка.

T.: And what kinds of mass media do you know?

Student: I know  such means of communicating: newspaper, television, radio, the Internet, tabloid.

T.: Right you are. Which of the mass media is your favourite? Give your reasons.

Student: My favourite media is radio. I'm fond of listening to music on the radio.

Student :  I read a lot of newspapers and magazines. I like reading newspapers as I can always find some interesting and useful information. That’s why it is my favourite media.

Student: I can't live without the Internet and I spend much time on different sites.

Student: My favourite media is television . I can watch television for many hours a day.

T.: Which television programme do you like best?

Student: I like “Galileo”. I have an opportunity to see  the world staying at home.

T.: Which media is the most popular in your family?

Student: Television is the most popular in my family.

T.: Who in your family watches TV more than others? And why?

Student: I think my grandfather watches TV more than others. He is a pensioner and has a lot of free time.

T.: Thanks for your opinion. And now what was your homework  for today?

Student: Our homework for today was to translate the texts from exercise 63 at page 75.

T.: Right you are.

4. Проверка д.з. Exercise 67, page 76 Let’s check it.

5. Аудирование    Exercise 72, page 77     Exercise 73, page 77

6. Введение новых лексических единиц по теме,

T.: As you know there are different kinds of books. Let`s read and translate them.

Types of books

  • A novel                
  • A story                      
  • A historical novel
  • A war novel
  • An adventure novel
  • A fairy- tale
  • A science fiction
  • A biography
  • A detective story
  • A love story
  • A horror story
  • A humorous story

7. Письменное задание, карточки.

T.: Complete each sentence with the most appropriate word from the box.

disadvantage, imagination, (to) provide,

violence, celebrity, disabled, (to) communicate

1. You don't have to use your ………….when you're watching television.

2. Oh, I  know him: he is a national…………..

3. There is too much …………..on TV these days.

4. Her son is …………….and she has to take care of him all the time.

5. Your main ……………is your lack of job experience.

6. The money will  be used to ………….the school with new computers.

7. Now that we live in different cities, we ………………..by  e-mail.

 8.Викторина.

T.: Now I`d like you to take part in a quiz show about famous writers. Here you can not only show your knowledge but receive some interesting information.

Who wrote “Oliver Twist”?

1) William Shakespeare

2) Charles Dickens

3) Jack London

Who wrote «Adventures of Tom Sawyer”?

1) Mark Twain

2) Jack London

3) James H.Chase

Who wrote “Hamlet”?

1) Arthur Hailey

2) William Shakespeare

3) Charles Dickens

Who wrote “Adventures of Neznaika and his friends”?

1) Alexander Belyaev

2) Nicolai Nosov

3) Nicolai Gogol

9. Рефлексия. 

T.: What interesting and new have you known for today? Was it interesting?

10. Домашнее задание

T.: Your homework is to bring your favourite book, tell who is writer of it, what is type of it, recommend this book, give the reasons why we have to read it.

11. Заключительный этап урока

T.: I'm quite satisfied with your work at the lesson. I'm pleased with your answers. So, here are your marks. Thank you for lesson. Put your chairs under the table. You may be free, good bye. Thank you.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

методические разрадотки,презентации к уроку и конспекты уроков : Методическая разработка урока 6 класс математика "Проценты. Решение текстовых задач"

Урок по теме " Проценты" составлен так, что начало урока представлено  как путешествие в сказочную страну.Решение текстовых задач показывает межпредметные и метопредметные связи.  Происходит...

тема урока: «Сравнение отрезков. Длина отрезка», урок 12. класс: 5 общеобразовательный.программа Математика. 5 класс. Зубарева И.И., Мордкович А.Г.

Эпиграф к уроку:"Если вы хотите научиться плавать, то смело входите в воду, а если хотите научиться решать задачи, то решайте их!»Д. Пойа программа Математика. 5 класс. Зубарева И.И., Мордкович ...

Открытый урок (мастер-класс) по русскому языку, проведённый на Фестивале инновационных идей в региональном образовании «Педагогические открытия 21 века» по теме Урок – исследование. «Предлог». (7 класс)

Тема: Предлог. (Закрепление знаний)Цель урока а) учебная: систематизировать и обогатить знания учащихся о предлоге, на основе заданий-исследований предупредить возможные ошибки в употреблении предлого...

Методическая разработка урока по химии в 8 классе Тема урока: «Основные классы неорганических соединений».

Мультимедийный урок с использованием технологической карты и презентации. Урок обобщения и систематизации знаний и умений  обучающихся по теме «Основные классы неорганических соединений», приобре...

Конспект урока 7 класс. Тема урока "Из Лондона в Евпаторию" . Тип урока: урок-путешествие.

Конспект урока 7 класс.Тема урока "Из Лондона в Евпаторию"Тип урока: урок-путешествие. УМК “Spotlight”. Авторы: Virginia Evans, Jenny Dooley ,Olga Podolyako, Julia...

Конструкт урока 9 класс. Урок русского языка в 9 классе. Обобщение темы «Сложноподчиненные предложения»

Конструкт урока 9 класс. Урок русского языка в 9 классе. Обобщение темы «Сложноподчиненные предложения»...

План урока 9Б класса (Среда 8 апреля) Урок №70 "Поглощение и испускание света атомами ." 9Б класс (гуманитарный профиль)

Ввиду с необходимости дистанционного обучения, в соответствии с программой и планированием учебного материала, разработан подробный план занятий для учащихся гуманитарного профилия 9 класса. Использов...