How to Choose a Good Book (Как выбрать хорошую книгу)
план-конспект урока по английскому языку (7 класс)
Конспект урока для 7 класса по теме "Чтение" с использованием технологий проектной деятельности и интерактивного обучения.
Предмет, класс: Английский язык 7 класс |
УМК: English 7» Верещагина И.Н.,2014 |
Тема: How to Choose a Good Book (Как выбрать хорошую книгу) |
Цель: Развитие коммуникативной компетенции в ходе совместной деятельности учащихся |
Задачи: Образовательные: закрепление материала по теме “Reading” (Чтение); Развивающие: развитие навыков аудирования, чтения, говорения, работы в паре, группе, самооценки своих знаний; Воспитательные: воспитывать умения работать в группе и в парах, дружеское отношение к одноклассникам. |
Планируемые результаты: 1. Предметные – Формирование и развитие информационной компетентности (опыт по получению и преобразованию нового знания: навыки создания и защиты своей точки зрения по теме, умение описывать объекты, формулировать вопросы); 2. Личностные – сформировать учебно-познавательную мотивацию: определение границы собственного знания и «незнания», активность на уроке, самооценку; 3. Метапредметные
коммуникативные: умение активно работать в команде, по-дружески относиться к одноклассникам, уважительно относится к учителю. |
Основные термины и понятия темы: Лексика по теме «Чтение книг» |
Межпредметные связи: Информационные технологии (Обсуждение проблем, связанных с выбором книг, Plickers), риторика (монолог-представление роли), литература (актуализация знаний о литературных жанров, составление акростиха, основанного на буквах слова “Choice” (выбор)). |
Используемые ресурсы: -УМК «English 7» Верещагина И.Н., 2014, Демонстрационные и раздаточные материалы 1. презентация по теме How to Choose a Good Book (Как выбрать хорошую книгу) 2. шаблоны-заготовки для групповых постеров 3. бейджи с ролями 4. Plickers’ карточки Распечатки с заданиями урока. |
Оборудование и программное обеспечение: проектор шаблоны-заготовки для групповых постеров постер и стикеры для голосования компьютер смартфон |
Организация пространства:Формы организации деятельности: индивидуальная, парная, фронтальная, групповая Формы взаимодействия: учащийся-учащийся; учащийся-учитель, учащийся - учащиеся |
Используемые виды оценивания: 1.Самооценка выполнения заданий 2.Эмоциональное оценивание |
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
otkrytyy_urok_po_angliyskomu_yazyku_madzhuga_1.docx | 40.33 КБ |
Предварительный просмотр:
Открытый урок по английскому языку
Тема: Книги в нашей жизни (УМК Афанасьева О.В. «Английский язык», издательство « Просвещение», 2017).
Класс: 7 «А».
Учитель: Маджуга Надежда Николаевна.
Образовательные технологии: технологии развития критического мышления, технологии «сотрудничества».
Основные формы организации детей: фронтальная, индивидуальная, групповая.
Тип урока: закрепление знаний и способов деятельности.
Цель урока: формирование лексических навыков чтения и говорения по теме «Книги» для подготовки к сочинению «Как выбрать книгу».
Задачи урока:
Образовательные:
1. развитие и совершенствование рецептивных и экспрессивных лексических навыков по теме «Книги»;
2. совершенствование навыков изучающего чтения;
3. совершенствование языковых и речевых грамматических навыков.
Развивающие:
1. развитие языковой догадки;
2. развитие навыков устной речи по теме.
Воспитательные:
1. развитие чувства коллективизма;
2. формирование морально-этических норм.
3. сформировать собственное мнение учащихся по решению данной проблемы.
План урока:
1.Организационный момент
2.Речевая зарядка
3.Сообщение цели урока
4.Вызов (ассоциации) – развитие монологической речи по теме
5. Проведение опроса (стадия вызова)
6.Развитие навыков чтения и монологической речи (составление кластера)
7.Закрепление изученной лексики по теме (тест)
8.Развитие навыков чтения и монологической речи ( упр. 2 стр.159)
9.Развитие навыков аудирования( упр. 58 стр.201 №33)
10.Презентация по теме «Как выбрать книгу»
11.Подведение итогов урока
12. Выставление оценок, объяснение домашнего задания
Ход урока:
1. Организационный момент
Учитель приветствует учащихся, проверяет готовность к уроку (учебники, тетради, пеналы).
T: Good morning, dear students! Nice to meet you. I hope you are well today. I hope you will enjoy every minute of our lesson and get a lot of useful information. Let’s start our lesson! – 1 minute.
2. Стадия вызова. Сообщение цели урока.
Учитель показывает видео о девочке, которая не любила читать и которую раздражали книги, покупаемые ее родителями в огромных количествах.
T: So, what is the main idea of this video? What is it about?
P: Parents bought the girl a lot of books, but she refused to read them all.
P: There were so many books that she was annoyed by them.
T: So, what are we going to talk about today?
P: Books
T: Can you choose a good book to read?
P: Yes / No.
T: Are you sure? Is it important to know how to choose the right book?
P: Yes, it’s important.
T: If so, Let’s see if you can do it or not. What is the topic of our lesson?
P: “How to choose a good book”. – 2,5 minutes.
3. Сообщение задач урока
Учитель обобщает ответы учащихся.
T: During the lesson we are going to learn how to identify a book that fits you. After the lesson you will be able to make your own life hacks on how to choose a good book. We are going to work in two groups. You can find the names of your teams on the tables (“Fiction” and “Non-fiction” teams). Each of you got a card with a role. Read who are you and choose a sit for you according to your name. Will you choose the “Fiction or Non-fiction table? Let’s see!
Учащиеся занимают места согласно имени-роли на своем бейдже, выбирая команду “Fiction” (Художественная литература) или Non-Fiction (“Нехудожественная литература”).
Имена: Why-kid (Почемучка), Dreamer (Фантазер), Harry Potter’s fan (Поттероман); Know-all (Всезнайка); School reporter (Школьный репортер); Fairy lover (любитель сказок); Adventurer (Авантюрист); Young scientist (Молодой ученый).
T: Now let’s choose the captain for each team. Here are two highlighters. The captain of each team will mark all the information from the worksheets which is useful for his team – about fiction or non-fiction. Highlight everything you find important. – 1 minute.
4. Вызов (ассоциации) – развитие монологической речи по теме
T: Let’s brainstorm and make a cluster –What things are the most important to consider when choosing a good book. You can also find your worksheets on your tables. Let’s do task 1 – fill in your ideas! You have 1 minute for this task.
T: Now let’s check your answers. What do you think about when you are choosing a book?
P: Author, cover, design, quality, aim, genres, types, content, plot, summary, reading habits, interests, attitude to reading, emotions, feelings, price…
T: Well done! Who has taken down most of them – color the book under the cluster with a red pencil. Who recalled not more than a half – colour it with the green one. If you recalled very few things – choose the blue colour. Your clusters will be the plan of our lesson.
Учащиеся заштриховывают значок книги красным, зеленым или синим карандашом в зависимости от количества сформулированных ответов. – 2 minutes.
T: Let’s start with your reading habits and work in pairs! Try to act as a reporter and ask your partner about his habits. Take turns. Do task 2 in your worksheets and tell me about your partner’s reading habits.
Учащиеся берут интервью друг у друга. Затем пересказывают ответы своих партнеров.
T: Were you good at this task? If yes, colour the book symbol in red if yes, if so-so – colour it green. If not well-done – than choose blue. Can you talk about reading habits? Put a tick near the “reading habits” in your clusters. – 2,5 minutes.
T: From your answers I see that most of you read for pleasure or for education. What else do you read for?
P: To relax, to kill the time, to little brothers and sisters and etc…
Учащиеся заштриховывают значок книги и ставят галочку в кластере напротив пункта «читательские привычки». – 30 seconds.
5. Закрепление изученной лексики по теме (тест в приложении “Plickers”)
T: Now you know about your group mates’ reading habits. And what about your feelings and emotions? Will you recommend anybody a book that was not interesting for you to read?
P: No, we won’t.
P: It depends on the aim of reading.
T: Let’s check if you know adjectives describing books. For this you will need special cards. Look at the screen, listen to my questions and choose the correct answer – a,b,c or d.
1. not interesting, that doesn’t attract attention of people:
a. boring
b. easy to read
c. depressing
d. powerful
2. very enthusiastic, with a lot of energy:
a. enjoyable
b. dynamic
c. true-to-life
d. witty
3. extremely interesting:
a. original
b. funny
c. moving
d. fascinating
4. having a lot of strength or influence:
a. badly-written
b. depressing
c. powerful
d. entertaining
5. containing the actions which are not quick:
a. easy to read
b. slow-moving
c. shallow
d. amusing.
T: Now let’s check your results. – Учитель выводит на экране результат теста. – Well done! I see you know what adjectives can be used to describe books. – 3 minutes.
Now let’s answer the question: Which books you are worth reading for you and which are not. Let’s do task№3 in your worksheets. We’ll work in groups. The “Fiction” group will list the words which describe books that are worth reading and “Non-fiction” – which are not worth reading. Which group is faster? – Учащиеся выполняют задание: «Разделить прилагательные на две группы». – So, Group _____ is the leader. Now let’s check your answers.
Учащиеся называют положительные и отрицательные прилагательные.
Colour the book symbol according to your results and put a tick in your clusters near the “emotions” section. Well done! Учащиеся заштриховывают значок книги и ставят галочку в кластере напротив пункта «читательские привычки». – 1,5 minutes.
6. Развитие навыков монологической речи
T: Now I will show you some statistics. These are the most popular genres with teens in Europe.
Учитель показывает слайд с диаграммой.
T: Which genre is the leader?
P: Adventure stories.
T: And now I want to find out what type is popular with teens in Russia. And you will help me. Let’s vote! For this you will need your smartphones with qr-code readers and the program “Mentimeter”. Now open your qr code-reader and scan the code in the task 4 in your worksheets.
Учащиеся сканируют код и голосуют в приложении, выбирая свой любимый жанр книги.
Учитель показывает результаты голосования.
T: Now we know what kinds of books are the most popular in your group and thus in Russia. What’s this? Is it the same?
Учащиеся анализируют результаты голосования.
T: If you have succeeded with the task colour the book symbol with a red pencil and then put a tick in your cluster.
Учащиеся заштриховывают значок книги и ставят галочку в кластере напротив пункта «жанры». – 4 minutes.
7. Развитие навыков чтения и монологической речи
T: I have prepared some books for you. Which one will you choose to read at first glance?
Учащиеся выбирают книгу.
T: What influenced your choice?
P: Design and cover.
P: Beautiful illustrations.
T: Is design an important thing when you are choosing a book?
P: Yes, it is.
T: And does the design depend on the genre? Let’s see. Do task 5 in your worksheets. Match the summary with the cover and genre.
Учащиеся выполняют задание: сопоставить обложку книги с ее аннотацией и жанром.
T: Now in pairs exchange your answers and check your results.
Учащиеся осуществляют взаимопроверку.
T. Now evaluate your results – colour the book symbol and put ticks in your cluster. What items will you mark with a tick?
P: Summary/plot, cover, design.
Учащиеся заштриховывают значок книги и ставят галочку в кластере напротив пунктов «сюжет», «аннотация», «обложка», «дизайн». – 3 minutes.
7. Развитие навыков аудирования
T: Now we’ve discussed so many at issues concerning books. And I want to find out what else is worth thinking over when choosing a good book. Let’s listen to some speakers and do task 6 in your worksheets. – 3 minutes.
8. Развитие навыков монологическoй речи
T: Speaker A read books for entertainment, and what about you? Let’s ask the “Non-fiction” group. What for do people read encyclopedias, dictionaries and scientific books?
P: For education.
P: While travelling.
P:….
T: And now let’s ask the “Fiction” group.
P: People read fiction books for entertainment, to relax, for Literature classes.
T: So, What’s left in your clusters?
P: Authors.
T: Now let’s see if you know the authors of famous English books. Let’s do task№7 in your worksheets. Scan the qr-code with your smartphones and do the task.
Учащиеся сканируют qr-код и сопоставляют авторов с названиями книг в приложении Quizlet.
T: Now change over and check your results.
T: do you remember what was your home task?
P: To find information about the author and present it as a riddle.
T: Let’s check it!
Учащиеся загадывают и отгадывают загадки об авторах.
T: I see you have a lot of authors to choose from! What item have we touched from our clusters?
P: Authors.
T: Put a tick near the “author” section in your clusters and colour the book symbol with red, green of blue according to your results.
Учащиеся заштриховывают значок книги и ставят галочку в кластере напротив пункта «автор». – 3 minutes.
9. Рефлексия
T: Well done! It seems to me we have discussed almost all the issues and it’s time for you to highlight your ideas on how to choose a good book. Thus, let’s work in groups and make posters for our classroom on how to choose a good book that can be useful for your schoolmates. Take these posters with empty spaces and fill in all some essential information you should know when choosing a books according to the given items: reading habits, emotions, genres, plot, cover design, aim and author. The first group will do it for fiction books and the second – for the non-fiction. Use the information you have marked with the highlighters during the lesson.
Then each group should think of the appropriate words each starting with one of the letters of the word “choice”.
Учащиеся рисуют плакаты, заполняя их информацией, полученной в ходе урока.
T: Well done! Let’s have a look at your posters. – 10 minutes.
10. Подведение итогов урока
T: What was the topic of our lesson today?
P: Choosing a good book
2. Have you found any interesting ideas for you?
3. Complete the table on the results of our lesson.
4. Who has got the majority of positive/negative answers?
5. Are you satisfied with the lesson?
11. Выставление оценок, объяснение домашнего задания
Учитель выставляет оценки за работу на уроке, выдает карточки с заданием
T: At home write 5 life hacks on how to choose a good book (10-12 sentences). Don’t forget about the design. Add some pictures.
T: now complete the box in your worksheets:
Colour with red, green or blue | ||
1. | I can understand and answer the questions on the topic | |
2. | I can find the main idea of the text | |
3. | I can communicate well with my classmates | |
4. | I ’ve found useful information on the lesson | |
5 | I’ve understood the main idea of the lesson |
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Материал к выставке литературы"Хорошие книги живут долго"
Материал участника конкурса "Учитель года 2012" "Созвездие" в номинации "Досуг моей библиотеки....
Открытый урок " Would you like to read a good book?"
Открытый урок по учебнику Кауфман "Счастливый английский" в 8 классе.Повторение выражения " Would you like" и закрепление лексики на тему "Жанры".Используются упражнения интерактивной прог...
A book review (Рецензия на книгу) 8 класс
Урок разработан для учащихся 8 класса УМК Биболетовой М. З. Урок открытия нового знания в рамках системно – деятельностного подхода. Урок обучения письменной речи. На уроке учащиеся учатся писать реце...
Технологическая карта урока английского языка. 7 класс. Is Rob as good as gold? (Роб хорошо себя ведет?).
Технологическая карта урока по английскому языку в 7 классе. Тема урока: Is Rob as good as gold?...
« Are you good at Maths? » « Ты хорош в математике?» - конспект межпредметного урока 10 кл.
Цель Расширение возможности учащихся в общении на английском языке через применения знаний, используя другие школьные предметы.Задачи урока:Образовательная:Применя...
Проект "Хорошая книга - лучшая книга".
Проект знакомит с историей создания повести В. Железникова "Чучело", содержанием книги, её художественными особенностями, историей зкранизации ....
Технологическая карта урока английского языка "Reading a good book is like taking a journey" 9 класс
Технологическая карта урока английского языка "Reading a good book is like taking a journey" в 9 классе общеобразовательной школы по УМК О.В.Афанасьевой, И.В.Михеевой "Rainbow English&q...