Урок английского языка по теме "Косвенная речь"
план-конспект урока по английскому языку (11 класс)
Урок английского языка в 11 классе по теме "Косвенная речь в утвердительных предложениях". Тип урока: урок обобщения.
Презентация к уроку.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
косвенная речь | 41.21 КБ |
презентация к уроку "Косвенная речь" | 376.88 КБ |
Предварительный просмотр:
Урок по теме «Косвенная речь» 11 класс
Тип урока: Обобщение темы «Косвенная речь в утвердительных предложениях.
Структура урока систематизации и обобщения знаний и умений
1) Организационный этап.
2) Постановка цели и задач урока. Мотивация учебной деятельности учащихся.
3) Актуализация знаний.
4) Обобщение и систематизация знаний
Подготовка учащихся к обобщенной деятельности
Воспроизведение на новом уровне (переформулированные вопросы).
5) Применение знаний и умений в новой ситуации
6) Контроль усвоения, обсуждение допущенных ошибок и их коррекция.
7) Рефлексия (подведение итогов занятия)
Цель урока: Создание условий для систематизации и обобщения изученного грамматического материала.
Задачи:
- научить передавать мысли и речь других людей в устной и письменной форме;
- научить концентрировать внимание на выявлении смысла и способах перефразирования в косвенной речи в сравнении с русским языком;
- научить планировать речевое поведение, осуществлять выбор средств для воздействия на партнера общения.
- Организационный
Warming-up activities
T: Hello, children! Glad to see you! Sit down!
T: How are you today?
S: I am well, thank you.
- Мотивирование к учебной деятельности и целеполагание (цитаты на английском языке)
Генри форд говорил: "Я ЭТОГО ХОЧУ. ЗНАЧИТ, ЭТО БУДЕТ".
Henry Ford said, “I want it. So it will be.” (на доске)
Джордж Бернард Шоу утверждал: "ТОТ, КТО УМЕЕТ, ТОТ ДЕЛАЕТ, КТО НЕ УМЕЕТ — ТОТ УЧИТ ДРУГИХ".
Bernard Shaw said, “Who knows how, he makes himself, who does not know how, he teaches others.” (на доске)
What did Henry Ford say? (Bernard Shaw)
What should we use to pass a quote?
INDERECT (REPORTED) SPEECH - that is the subject of our lesson.
We should today: (Слайд 1)
- To revise the rules;
- To compare them with Russian ones;
- To use them;
- To practice in transformation.
- Этап актуализации знаний
Let’s watch a video, which can help you to refresh your knowledge.
(Видео https://www.youtube.com/watch?v=cnXZBRYgm7Y )
- Обобщение и систематизация
We’ve refreshed our knowledge. All of you have got the card, which you should complete. I’ll give you 2 minutes to compare English rules with Russian ones… The time is over. Let’s look at your and my notes. (Презентация), (отдельный файл) (card №1)
Points to compare | English | Russian |
Direct speech | ||
Речь какого-либо человека, передаваемая как его подлинные слова, называется прямой | + | + |
| - после слов автора ставим запятую He said, - кавычки пишутся сверху с обеих сторон “ ” - точка в конце прямой речи внутри кавычек .” | - после слов автора ставим двоеточие Он сказал: - кавычки « » - точка в конце прямой речи после кавычек ». |
Indirect (reported) speech | ||
| Пересказ чужой мысли, при котором происходят грамматические изменения и замена некоторых слов по смыслу | Если передается только содержание речи, то она называется косвенной речью. |
| После слов автора запятая не ставится He said (that) it was June. | После слов автора ставится запятая Он сказал, что был июнь. |
| That – можно опустить He said (that) it was June. | Союз «что» чаще всего употребляется Он сказал, что был июнь. |
| Если в словах автора глагол в прошедшем времени, меняются времена глаголов по правилу согласования John said, “I live in London.” | Сдвиг не происходит Он сказал, что живет в Лондоне. |
| Необходима замена слов и выражений She said, “I am leaving tomorrow.” She said (that) she was leaving the next day. | Замена не происходит. Он сказал, что завтра уезжает. |
(ex. 3 p. 106) | Глагол “say” заменяется глаголом “tell”, если указывается прямой адресат. He said to me… He said to me… | Глаголы «говорить», «сказать» взаимозаменяемы. Он сказал мне… Он говорил мне… |
- Применение знаний и умений в новой ситуации
What is the most difficult point in our material in your mind? (Sequence of tenses)
I offer you to take the test (Слайд 11-14)
- Tom said to me, "I`ll come to the meeting."
Tom promised me that ... come to the meeting.
A) I will
B) I would
C) he will
D) he would
E) if he would
- Peter said, "I think the film was a huge success."
Peter said that ... .
A) she thought the film had been a huge success.
B) he thinks the film was a huge success.
C) he thought the film was a huge success.
D) he thought the film had been a huge success.
- He said, "I can speak English very well."
He said that he ... English very well.
A) can speak
B) could speak
C) will speak
D) may speak
E) have to speak
- She said, "I have been waiting for you since five o`clock."
She said that she ... for me since five o`clock.
A) have been waiting
B) had been waiting
C) has been waiting
D) will have waited
E) was waiting
6) Контроль усвоения, обсуждение допущенных ошибок и их коррекция. (Слайд 15)
a) Now I should ask you to transform these sentences into indirect speech. You have 4 minutes. You may do it in pairs: (слайд) (card №2)
- “I’m going to the seaside soon,” she said.
- I told her, “You are too late.”
- They told me, “We like ice cream.”
- Nick said, “I have something for you.”
- Mr. Smith told me, “Many wonderful houses are building here this year.”
- Our teacher told us, “Radio is invented by Popov.”
- We said to our friend, “We teach English twice a week.”
- Jim said, “We visited our grandparents yesterday.”
b) Use the clean side of the paper. Write down your name. Answer 3 questions. (Слайд 16)
- What were you doing at 5 pm yesterday?
2. Who did you meet yesterday?
3. Have you revised indirect speech?
Exchange your cards with your partner. Kate, what did Nastya say?....
6. Рефлексия (Слайд 17) (card №3)
If you remember our tasks were:
- To revise the rules;
- To compare them with Russian ones;
- To use them;
- To practice in transformation.
At the end of the lesson I want you to discuss your results. Take card № 3, write down your name and mark your results.
Name _____________
№ | Your skills | Your mark |
1. | I can understand the rules | 1 2 3 4 5 |
2. | I can use the rules | 1 2 3 4 5 |
3. | I can understand the differences between English and Russian rules | 1 2 3 4 5 |
4. | I can transform sentences from direct into indirect speech | 1 2 3 4 5 |
7. Этап информации о домашнем задании (Слайд 18)
As for your homework: ex. 1 p. 46 – РТ; ex. 1 p. 174 – В УЧЕБНИКЕ
All of you tried to do your best at the lesson. ___, ___ and ___ get a 5, ___ gets a 4…
Thank you for your work. Our lesson is over. Good bye.
Card 3
Name _____________
№ | Your skills | Your mark |
1. | I can understand the rules | 1 2 3 4 5 |
2. | I can use the rules | 1 2 3 4 5 |
3. | I can understand the differences between English and Russian rules | 1 2 3 4 5 |
4. | I can transform sentences from direct into indirect speech | 1 2 3 4 5 |
Card 3
Name _____________
№ | Your skills | Your mark |
1. | I can understand the rules | 1 2 3 4 5 |
2. | I can use the rules | 1 2 3 4 5 |
3. | I can understand the differences between English and Russian rules | 1 2 3 4 5 |
4. | I can transform sentences from direct into indirect speech | 1 2 3 4 5 |
Card 3
Name _____________
№ | Your skills | Your mark |
1. | I can understand the rules | 1 2 3 4 5 |
2. | I can use the rules | 1 2 3 4 5 |
3. | I can understand the differences between English and Russian rules | 1 2 3 4 5 |
4. | I can transform sentences from direct into indirect speech | 1 2 3 4 5 |
Card 3
Name _____________
№ | Your skills | Your mark |
1. | I can understand the rules | 1 2 3 4 5 |
2. | I can use the rules | 1 2 3 4 5 |
3. | I can understand the differences between English and Russian rules | 1 2 3 4 5 |
4. | I can transform sentences from direct into indirect speech | 1 2 3 4 5 |
Card 3
Name _____________
№ | Your skills | Your mark |
1. | I can understand the rules | 1 2 3 4 5 |
2. | I can use the rules | 1 2 3 4 5 |
3. | I can understand the differences between English and Russian rules | 1 2 3 4 5 |
4. | I can transform sentences from direct into indirect speech | 1 2 3 4 5 |
Card 1
Points to compare | English | Russian |
Direct speech | ||
Речь какого-либо человека, передаваемая как его подлинные слова, называется прямой | + | |
| - после слов автора ставим двоеточие Он сказал: - кавычки « » - точка в конце прямой речи после кавычек ». | |
Indirect (reported) speech | ||
| Если передается только содержание речи, то она называется косвенной речью. | |
| После слов автора ставится запятая Он сказал, что был июнь. | |
при присоединении Object clause (дополнительного придаточного) к главному | Союз «что» чаще всего употребляется Он сказал, что был июнь. | |
| Если в словах автора глагол в прошедшем времени, то… | Сдвиг не происходит Он сказал, что живет в Лондоне. |
| Если в словах автора глагол в прошедшем времени, то… | Замена слов не происходит. Он сказал, что завтра уезжает. |
| Глаголы «говорить», «сказать» взаимозаменяемы. Он сказал мне… Он говорил мне… |
Card 2
- “I’m going to the seaside soon,” she said. _____________________________________________________________________
- I told her, “You are too late.” _____________________________________________________________________
- They told me, “We like ice cream.” ______________________________________________________________________
- Nick said, “I have something for you.” ______________________________________________________________________
- Mr. Smith told me, “Many wonderful houses are building here this year.” ______________________________________________________________________
- Our teacher told us, “Radio is invented by Popov.” _______________________________________________________________________
- We said to our friend, “We teach English twice a week.” _______________________________________________________________________
- Jim said, “We visited our grandparents yesterday.” _______________________________________________________________________
Card 2
- “I’m going to the seaside soon,” she said. _____________________________________________________________________
- I told her, “You are too late.” _____________________________________________________________________
- They told me, “We like ice cream.” ______________________________________________________________________
- Nick said, “I have something for you.” ______________________________________________________________________
- Mr. Smith told me, “Many wonderful houses are building here this year.” ______________________________________________________________________
- Our teacher told us, “Radio is invented by Popov.” _______________________________________________________________________
- We said to our friend, “We teach English twice a week.” _______________________________________________________________________
- Jim said, “We visited our grandparents yesterday.” _______________________________________________________________________
Card 2
- “I’m going to the seaside soon,” she said. _____________________________________________________________________
- I told her, “You are too late.” _____________________________________________________________________
- They told me, “We like ice cream.” ______________________________________________________________________
- Nick said, “I have something for you.” ______________________________________________________________________
- Mr. Smith told me, “Many wonderful houses are building here this year.” ______________________________________________________________________
- Our teacher told us, “Radio is invented by Popov.” _______________________________________________________________________
- We said to our friend, “We teach English twice a week.” _______________________________________________________________________
- Jim said, “We visited our grandparents yesterday.” _______________________________________________________________________
Предварительный просмотр:
Подписи к слайдам:
D I RECT SPEECH Речь какого-либо человека, передаваемая как его подлинные слова, называется прямой . Definition
Прямая речь выделяется кавычками и считается отдельным предложением. После слов, вводящих прямую речь, обычно ставится запятая , а первое слово прямой речи пишется с большой буквы. В конце прямой речи точка или другой знак препинания ставится внутри кавычек: Punctuation - direct speech He said, “I need my glasses.” Он сказал: «Мне нужны мои очки». She told me, “It’s snowing.” Она сказала мне: «Идет снег».
IND I RECT (REPORTED) SPEECH Definition Пересказ чужой мысли, при котором происходят грамматические изменения и замена некоторых слов по смыслу называется косвенной речью
После слов автора запятая не ставится Punctuation - indirect speech He said (that) it was June.
Часто косвенная речь в английском языке вводится союзом that , который, впрочем, может быть и опущен : I said , “ It is June .” Я сказал: «Сейчас июнь». I said ( that ) it was June . Я сказал, что стоял июнь.
1) John said: “I live in New York.” John said (that) he lived in New York 2) Bob said: “I am learning French .” Bob said he was learning French For example:
Прямая речь Косвенная речь this - этот that - тот, этот these - эти those - те , эти now - теперь then - тогда here - здесь there - там today - сегодня that day - в тот день tomorrow - завтра the next day - на следующий день the day after tomorrow - послезавтра two days later - через два дня Yesterday - вчера the day before - накануне the day before yesterday - позавчера two days before - двумя днями раньше ago - тому назад before - раньше next year - в будущем году the next year, the following year - в следующем году last night - вчера вечером (ночью) the previous night - предыдущим вечером (ночью)
Say, tell He said to his mother that he was tired He told his mother that he was tired
Tom said to me, "I`ll come to the meeting." Tom promised me that ... come to the meeting. A) I will B) I would C) he will D) he would E) if he would Test
Peter said , "I think the film was a huge success." Peter said that ... . A) she thought the film had been a huge success. B) he thinks the film was a huge success. C) he thought the film was a huge success. D) he thought the film had been a huge success.
He said, "I can speak English very well." He said that he ... English very well. A) can speak B) could speak C) will speak D) may speak E) have to speak
She said, "I have been waiting for you since five o`clock." She said that she ... for me since five o`clock. A) have been waiting B) had been waiting C) has been waiting D) will have waited E) was waiting
Transform inrto Reported Speech “I’m going to the seaside soon,” she said. I told her, “You are too late.” They told me, “We like ice cream.” Nick said, “I have something for you.” Mr. Smith told me, “Many wonderful houses are building here this year.” Our teacher told us, “Radio is invented by Popov.” We said to our friend, “We teach English twice a week.” Jim said, “We visited our grandparents yesterday.”
Answer the questions What were you doing at 5 pm yesterday? 2. Who did you meet yesterday? 3. Have you revised indirect speech?
D I RECT AND IND I RECT (REPORTED) SPEECH - To revise the rules; - To compare them with Russian ones; - To use them; - To practice in transformation. The tasks of the lesson
Your homework: 1) ex. 1 p. 46 – WB; 2) ex. 1 p. 174 – SB
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
"Обучение письменной речи на уроках английского языка"
Обучение письменной речи представляет трудности не только в связи со сложностью графики, орфографии и необходимостью перекодировки со звукового в графический код.Все упражнения в письменной речи...
Урок английского языка в 5-м классе с использованием ИКТ по теме: Совешенствование лексических навыков монологической речи"Animal Planet"
Краткое описание: Повышение эффективности урока – важнейшая проблема, волнующая всех учителей. Поэтому, чтобы урок не становился шаблоном, однообразием, необходимо использовать различные нестанда...
урок английского языка "В гостях" Развитие навыков монологической речи" 3 кл
урок английского языка "В гостях" Развитие навыков монологической речи" 3 кл по учебнику Биболетовой М.З. Много интересных индивидуальных заданий...
Развитие навыков говорения (монологическая речь) на уроках английского языка у слабых немотивированных учеников
Учитывая особенности слабых немотивированных учеников (слабую память, неспособность концентрировать внимание, низкую работоспособность и академическую запущенность), я разработала методику...
Урок английского языка в 3 классе « Развитие устной речи с использованием мультфильма The City Mouse and the Country Mouse »
Цели:- развивать умение работать коллективно и самостоятельно, навыки устной и письменной речи, чтения, логического мышления;- осуществлять нравственное воспитание, расширять кругозор;- развивать у уч...
Коммуникативный метод обучения. Диалогическая речь на уроках английского языка. Использование опорных диалогов при обучении диалогической речи.
Коммуникативная тежнология обучения английскому языку. Диалогическая речь на уроках английского языка. Использование опорных диалогов при обучении диалогической речи. Зна...
Выступление на РМО иностранные языки По проблеме: «Работа по развитию навыков письменной речи на уроках английского языка».
Работу по развитию навыков письма на уроках английского языка я веду в соответствиями с требованиями к уровню подготовки выпускников...