Методическая разработка урока Let's go to London
методическая разработка по английскому языку (9 класс) на тему
Прведение урока в нетрадиционной форме направлено не только на развитие основных видов речевой деятельности, но и на формирование ассоциативного мышления, памяти, навыков общения в коллективе, творческой инициативе учащихся. Урок может быть использован по программе страноведения, а также для внеклассных мероприятий.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
metodicheskaya_razrabotka_uroka_lets_go_to_london.doc | 80.5 КБ |
Предварительный просмотр:
Методическая разработка урока английского языка в 9 классе
«Let’s go to London»
Цель урока: Совершенствование речевых навыков, автоматизация лексического материала, создание прочных речевых связей в однотипных речевых ситуациях, активное включение учащихся в процесс обучения.
Оборудование:
- компьютер
- мультимедийный проектор
- компьютерная презентация урока
- CD-диск, с фильмом «London»
- раздаточный материал
- опорные таблицы для говорения
Грамматический материал:
- конструкция « I would(‘d)» (to express wishes, wants or preferences; imagine future situation or actions)
Задачи урока:
- Образовательный аспект
- Активизация уже изученных лексических единиц и речевых образцов
- Активизация грамматического материала
- Обучение говорению: монологическая речь с опорой
- Умение систематизировать и обобщать полученные знания
- Обучение чтению с полным пониманием прочитанного
- Развивающий аспект
- Развитие чувства языка на основе контекста и наглядности
- Развитие навыков говорения, аудирования и чтения
- Развитие творческого воображения и мышления
- Формирование умения коллективного речевого взаимодействия
- Развитие речевой активности, языковой догадки
- Формирование межпредметных навыков и умений
3. Воспитательный аспект
- Формирование лингвистической и социокультурной компетенции
- Умение аргументировать свою точку зрения с целью формирования единого мышления
- Воспитание культуры учащихся средствами иностранного языка
- Воспитание интереса к изучению темы.
4. Познавательный аспект
- Значения и умения, приобретаемые учащимися в результате применения компьютерных технологий
- Закрепления, обобщение пройденного материала
- Самостоятельное знакомство с новой лексикой
- Развитие таких видов речевой деятельности как металогическое высказывание, чтения.
- Творческая обработка материала в виде создания собственных презентаций;)
- Расширять и углублять изучение отдельных тем легальной программой тем самым, повышая интерес к изучению предмета
Ход урока
1. Начало урока. Организационный момент. Введение учащегося в атмосферу иноязычного общения.
Учитель: Hello, boys and girls. How are you?
Ученики: We are very glad. Are you all ready for your English lesson? What was your homework? How did you get on with your homework? Did find it difficult? Let’s begin our work.
2.Введение в тему урока
Today we are going to have an unusual lesson- the lesson presentation “Let’s go to London”
We’ll see a videofilm about London, read some stories, do some exercises and speak about famous London’s landmarks. We’ll try to sumup all we know and leoun new facts about thit wonderful city.
Now I’d like you to look through presentation. (Слайды № 1,2)
Учитель сообщает краткие сведения о Лондоне. Ученики знакомятся с краткими сведениями из истории Лондона (переход по гиперссылке) и получают раздаточный материал с упражнением.
(слайды № 3,4) (см. приложение 1)
Учитель: Put these events (a-g) from London’s history on the correct order.
(ответы появляются на слайде №3)
- Речевая гимнастика (активизация речевой деятельности)
Учитель: Although there is no place like home modern life impossible without traveling. Many people travel on business, many people travel for pleasure, many people go abroad to spend their holidays there. And what about you?
(слайд № 6)
4.Фронтальный опрос по теме «Великобритания»
Цель: проверка усвоения материала, а также умения учащихся отвечать на вопросы. (Слайд № 7, слайд № 8)
5. Презентация нового.
Учитель: In the House of Lords you can see the British Coat of Arms, it is right above the Throne. What is its symbolical meaning? (слайд № 9,10)
Далее ученики знакомятся с информацией о флаге Великобритании (слайды 11, 12).
6. Brainstorm the ideas. (Работа в группах из 3-4 человек)
Учитель: Every year a lot of people visit Britain.
- Can you think of any reasons for travelling to the UK?
- What kind of interesting places are there in London?
- What are the most visited attractions in London do you know? (слайды 13, 14, 15)
(слайд №15 снабжён гиперссылками и ученики знакомятся с некоторыми интересными фактами о достопримечательностях Лондона)
Учитель: What is the best way to see the UK? (Слайд №17)
Speak about advantages and disadvantages of each way of travelling.
Прогнозируемые ответы учеников. (Приложение 2)
Учитель: What kind of travelling do you prefer? (Слайд №18)
(обсуждение с переносом на личность учащегося)
7. Презентация новых сведений по теме (чтение с новой целевой установкой)
Учитель: What do you need for travelling? (Слайд №19)
Which of the following things you think you will need if you are going to have a holiday abroad?
8. Учитель: In this section you will read some stories about London’s landmarks. Match the places and the pictures. (Слайд №20)
(Ученики получают раздаточный материал на карточках с описанием некоторых достопримечательностей Лондона) (См. приложение 3)
Учитель: Which of these places would you go? Why?
Прогнозируемые ответы учеников. (См. приложение 4)
9. Учитель: Being in London you can see different means of transport. (Слайд 21)
Cлайды 22, 23, 24, 25 (описание различных видов транспорта и способов передвижения)
Учитель: Here are some of the underground stations and places in Central London. (Слайд 27, 28)
Учитель: London is situated upon both banks of the Thames. There are about 30 bridges across the river. The population of London is about 9 million people. London has got four parts: the City; the City of Westminster (Westminster area), the West End and the East End. (Слайд 29)
(слайды 50, 51, 52, 53 с краткой информацией об основных частях Лондона).
Учитель: The Thames is a natural boundary between the West End and the East End of London. Central London includes the West End, the City and the City of Westminster. This area is roughly bounded by the Underground Circle Line. The British say, the City is “the money of London, the West End is “the goods of London”, the East End is “the hands of London”.
10. Проверка понимания. Контроль и оценка.
Учитель: Now I want you to answer the following questions. (группы по очереди отвечают на вопросы учителя). (См. приложение 5)
Ученики дают развернутые ответы на вопросы учителя.
Учитель: Read the first part of the sentence in A and find the second part in B
(ученики получают карточки с упражнением). (См. приложение 6).
Учитель: How much do you know about London? (Cлайд.32)
Try this quiz and find out.
(Ученики получают раздаточный материал с вопросами викторины). (См. приложение 7)
11. Подведение итогов урока. Заключительный этап.
Учитель: I am very satisfied with your work today.
I would like to thank you for good work at the lesson.
I give excellent marks to … good marks to … etc.
Учитель объявляет оценки ученикам.
(Участвовавшие в опросе ученики получали по одному жетону за каждый правильный ответ на один вопрос. В конце урока учащиеся сдают заработанные жетоны и получают соответствующие оценки).
12.Домашнее задание.
Учитель: We have spoken about London and learnt many interesting facts.
Учитель: Take it for your homework. (Слайд 32)
Учащимся, в качестве домашнего задания, может быть предложено подготовить самостоятельно или с одноклассниками следующие сообщение:
Imagine that you have to organize a tour of a region in Russia. Give a brief description of the route the tour will take and the places of interest which will be visited. Think about:
- the tour’s main attractions
-how you will travel by (try to vary it)
-good places for souvenirs
-how long the tour will be
13 Окончание урока.
Учитель: The lesson is over. You may be free.
See you later. Good bye.
Приложение 1
- damaged by bombing
- founded by the Romans
- fire destroyed much of the city
- many high buildings built
- was the biggest city in world
- became capital of England
- St. Paul’s cathedral rebuilt
Приложение 2
Прогнозируемые ответы учеников:
P1: Those, who prefer speed and comfort travel by plane. But there are some disadvantages in this kind of traveling. Some people can get airsick. The flights can sometimes be delayed due to the weather besides, the tickets are expensive.
P2: Many people like to travel by ship (sea). It is very comfortable kind of traveling. But some people can get sea sick during the voyage, especially when the sea is rough.
P3: Travelling by train is not so fast as traveling by plane, but it gives you the opportunity to watch beautiful sights from the windows of the carriages, to read your favorite book or just to read.
P4: Travelling by car is popular now days too. You can drive as slowly or as fast as you wish. You can stop at any place and enjoy the picturesque views or visit some museums or historical monuments. You don’t have to carry heavy things. But sometimes the reads are not good enough and it is not pleasant to ride on then.
Приложение 3
Card № 1
They say it is the most beautiful place in London. In the middle of it a monument to Admiral Nelson is situated. The monument includes 4 bronze lions. There are two fountains in it.
Card № 2
It was a fortress a palace, a prison and the king’s zoo. Now it is a museum. You can see a lot of interesting things in the halls of this building. William the Conqueror built it in the 11th century. Twelve black ravens live in it. People believe that London will be rich while the ravens live there
Card № 3
It’s more than hundred years old. There are many monuments and statues there, many English kings and queens are burried there. It is famous for the Poet’s Corner. It is one of the most famous and beautiful churches in London. This church has two tall towers.
Card № 4
It is one of the greatest English Churches. It is not far from the Tower of London. The famous English architect Sir Christopher. Wren built it in the 17th century after the great Fire. It is a fine building with many columns and towers. In one of the towers is one of the largest belts in the world
Card № 5
It is a wonderful building. The queen Victoria Memorial is situated in front of it. It takes 10 mites to get from this building to Trafalgar square, which is the centre of London. The queen of Great Britain lives there.
Card № 6
There are many old and new beautiful parks in London. This park is the largest one. It is one of the most popular places of Londoners during the hot summer days. The park is famous for it’s speaker’s Corner.
Card №7
It is the largest observation wheel in the world. It is one of the newest and most popular tourist attraction in London. It was opened in 2000, it takes you on a “flight” that gives a 360-degree view over the capital. You will stand in a glass capsule that ascends into the sky on a wheel that is 150 m high. If the weather is fine, the view stretches for kilometers in all directions. One full rotation takes 30 min.
Card №8
They are long grey buildings with towers. The large clock in one of the towers is known as “Big Ben”. You can hear the sound of “Big Ben” every hour in London. The clock and the bell got their names after Sir Benjamin Hall. The members of the British Parliament work in these buildings.
Приложение 4
P1. I would go to Trafalgar Square. On the column in the centre there is a statue of Admiral Nelson who defeated the French at the Battle of Trafalgar in 1805.
P2. I would see St. Paul’s Cathedral. St. Paul’s Cathedral is the second famous church. It is the greatest work of the architect Sir Christopher Wren.
P3. I would see the Houses of Parliament, It is the seat of British Government.
P4. I would go to the Tower of London. It was a fortress, a royal palace and later a prison. It’s a museum now.
P5. I would go to the National Gallery. It has a fine collection of European paintings.
Приложение 5
- What is the oldest part of London?
(P: The oldest part of London is the Сity)
- What is the political centre of London?
(P: The political centre of London is Westminster)
- When was the First English Parliament called?
(P: The first English Parliament was called in the 13th century)
- How many parts is London traditionally divided into?
(P: London is divided into 4 parts…)
- How many bridges are there over the Thames?
(P: There are about 30 bridges over the Thames)
- Why does the British call the London Underground the «tube»?
(P: Because it looks like a long narrow tube).
- What is there in the City?
(P: There are a lot of banks, offices and firms there.
- What part of London is the symbol of wealth and luxury?
(P: The symbol of wealth and luxury is the West End).
- What is the central square of London?
(P: The central square of London is Trafalgar Square)
- Where is the poorest district in London
(P: in the East End)
Приложение 6
Read the first part of the sentence in A and find the second part in B
A
| B …the largest city in Europe …the Romans in 43 AD …the heart of London …wealth and luxury …the official residence of the Queen …working class families …the City, Westminster, the West End and East End …at number 10,Downing street …the Great Fire of London took place |
Приложение 7
London Quiz
1. The British coat of Arms can be seen
a. in the Throne Room of Buckingham Palace
b. in the house of Lords, Westminster palace
c. in Westminster Abbey
2. The British Monarch traditionally meets the heads of the foreign states in
a. Westminster Palace
b. the Tower
c. Buckingham Palace
3. In Westminster Abbey the tourists are shown
a. the queen Victoria Memorial
b. mosaic decorations
c. the Coronation Chair
4. Which of these events does not take palace at Buckingham Palace?
a. the coronation
b. the Investiture
c. the Diplomatic Reception
5. When the monarch opens Parliament, he/she sits
a. on the throne in the House of Lords
b. on the woolsack
c. on the Speaker’s chair in the house of commons
6. the Lightning of Christmas tree ceremony takes place
a. in front of Buckingham palace
b. in St. James’s park
c. in Trafalgar square
7. the official Birthday of the British Monarch is celebrated in
a. may
b. June
c. April
8. Who built the first bridge across the Thames?
a) the Egyptians
b) the Greeks
c) the Romans
9. What is Big Ben?
a) a clock tower
b) a clock face
c) a bell
10. Who designed St. Paul’ s Cathedral?
a) Christopher Wren
b) Benjamin Hall
c) Indigo Jones
11. What is the name of Shakespeare’s famous theatre?
a) the world
b) the Globe
c) the Universe
12 What’s the popular name for underground system in London?
a) the Tunnel
b) the Channel
c) the Tube
13. Which is the largest and oldest museum in Britain?
a. the British Museum
b. the National Gallery
c. Madam Tussaud’s
14. Which London park is famous for its Speaker’s Corner where you can make any speech you like?
a. St. James’s Park
b. Hyde Park
c. Regent’s Park
15. What are the famous guards of the Tower of London called
a. beefeaters
b. bobbies
c. pearlies
16. What’s the name of the man who wanted to blow up Parliament in 1605:
a. Boy Hawkes
b. Gay Forks
c. Guy Fawkes
17. When did the Great Fire of London break out?
a) in 1066 b) in 1666 c) in 1766
18. What does the word «dungeon» mean?
a. an old castle
b. an underground prison
c. a write cellar
19. One of the newest tourist attractions in London is
a) The Diana, Princess of Wales, Memorial Play ground
b) The London Eye – the observation wheel
c) The Sherlock Holmes Museum
Методическое обеспечение урока:
- компьютерная презентация урока (слайды);
- видеофильм о Лондоне;
- раздаточный материал (смотри приложения)
Используемая литература:
1. This is London, Philip Prowse, издательство Macmillan, 2009
2. Impressions of London published by AA Publishiny
3. London, Travel Guide, Michael Leapman
4. Итоги урока
В результате урока учащиеся проверили и расширили свои знания по темам «Великобритания», «Лондон», «Путешествия». В дальнейшем это поможет учащимся в составлении устных высказываний и подготовит их к свободной беседе по предложенным темам.
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Разработка урока английского языка по теме «London Zoo. Why Do People Need Zoos?»
Презентация урока английского языка в 6 классе по теме «London Zoo. Why Do People Need Zoos?» Цель урока развивать умение говорения учащихся на уровне подготовленного монологич...
Методическая разработка урока "Royal London",6 класс.
Методическая разработка урока-обобщения по теме "England","Royal London" ,УМК О.В.Афанасьева, И.В.Михеева, 6класс....
Методическая разработка урока английского языка по теме "Faces of London" (5 класс)
При проведении урока использовались Интернет-ресурсы по страноведению ( материалы обучающего курса "Window on Britain", созданного носителями английского языка)...
Методическая разработка урока по английскому языку Topic "Town Live. London"
Данная разработка проводится в форме игры с фишками (по количеству детей в группе) и одним кубиком. Для урока необходимо подготовить игровое поле с цифрами, по которому будут передвигаться фишки, клет...
Методическая разработка урока по английскому языку по теме «This is London»
Методическая разработка урока по английскому языку по теме «This is London» ...
МЕТОДИЧЕСКАЯ РАЗРАБОТКА УРОКА ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ «We had a nice time in London »
Цель урока: Формирование коммуникативных умений устной монологической и диалогической речи. Создание ситуации успеха для всех учащихся, использовать личностно – ориентированный подход. ...
Методическая разработка урока по английскому языку в 10 классе “This is London”
Данная методическая разработка может быть использована в рамках декады английского языка...