Методическая разработка "Tag-Questions"
методическая разработка по английскому языку (6, 7, 8, 9, 10 класс) на тему

Великанова Наталья Александровна

Разработка с наглядными пособиями

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл metodicheskaya_razrabotka._attestatsiya.docx321.88 КБ

Предварительный просмотр:

Государственное бюджетное общеобразовательное учреждение

гимназия №209

Центрального района

«Павловская гимназия»

 Методическая разработка по теме:

«Tag-Questions»

Автор: Великанова Н.А.

Санкт- Петербург, 2017г.

Содержание

1.Определение Tag-question____________________________

2.Цель использования Tag-Question___________________

3.Способ образования_________________________________

4. Ловушки в образовании____________________________

5.Тренировочные упражнения__________________________

6. Заключение_______________________________________

1. Определение Tag-Question

1.Что такое Разделительные вопросы?

Разделительные Вопросы, или Question Tags — это вопросы, которые используются для выражения сомнения, удивления и требуют подтверждения или опровержения сказанного. Задавая разделительные вопросы в английском языке, говорящий не стремится получить дополнительную информацию, а просто ищет согласия или несогласия со сказанным.

http://2.bp.blogspot.com/_MFF_rlQQxZI/SXU9miVEPLI/AAAAAAAAAM4/GF5fzX3BIQw/s400/42.JPG

2.Цель использования Tag-Question.

2 На мой взгляд, tag questions (разделительные вопросы) в английском языке – это самая интересная категория вопросов. Их сложно назвать вопросами в полной мере. Мы используем tag questions, когда не уверены в чем-то на 100%, хотим проверить или уточнить информацию.

Tag questions очень популярны в разговорном английском, и вот почему:

  1. Они не задают вопрос напрямую, но побуждают собеседника к ответу.
  2. Они выражают множество разнообразных эмоций и состояний (вежливость, иронию, сомнение, удивление и т. д.).
  3. В них используется прямой порядок слов. Вы строите обычное предложение, добавляете к нему «хвост», и вопрос готов!

На русский язык «хвостики» чаще всего переводятся словами «не так ли», «не правда ли», «да», «правильно».

3.Способ образования.

https://i2.wp.com/www.grammar.cl/rules/positive-question-tags.gif

https://i2.wp.com/www.grammar.cl/rules/negative-question-tags.gif

Основной трудностью для учащихся является определение времени в предложении и установление связи между видовременной формой глагола и вспомогательным глаголом.

Для устранения этой трудности необходимо сделать упражнения на определение времени глагола в предложении.

Например:

Определите время в предложении:

You will go to the country.(Future Simple Tense)

I am not a typist.(Present Simple Tense)

He hasn’t finished his work yet.(Present Perfect Tense)

Jane owns a café in London.(Present Simple Tense)

You aren’t too bust tonight. .(Present Simple Tense)

The ticket to the theatre doesn’t cost much.(Present Simple Tense)

You didn’t need the book any more.(Past Simple Tense)

Nobody knows who lives in this castl.(Present Simple Tense)

I’m clever. (Present Simple Tense)

There is a lot of snow in the garden. (Present Simple Tense)

They never celebrate St Valentine’s Day.(Present Simple Tense)

They have met him this morning.(Present Perfect Tense)

They had to speak to the teacher about it.(Present Simple Tense)

There were a lot of people in the bus.(Present Simple Tense)

 It rained two days ago.(Present Simple Tense)

It is snowing.(Present Continuous tense)

There is no snow in August.(Present Simple Tense)

Следующим этапом работы является определения вспомогательного глагола.

It never snows in August. (does)

It doesn’t snow in August. (does)

It isn’t cold today. (is)

You will go there tomorrow. (will)

He can’t help you. (can)

The snowmen are funny. (are)

There are three big snowmen in the park. (are)

There was nothing funny there. (was)

There are no poems in Unit 15. (are)

You like funny stories. (do)

He won’t come on Saturday. (will)

He never comes on Saturday. (does)

They spoke to Kate’s brother. (did)

I shan’t write a test. (shall)

They were never right. (were)

The children felt sad. (did)

Как тренировочное упражнение можно предложить следующий вид упражнения:

Предложите учащимся соединить вспомогательный глагол и предложение :  

Do, does, did, will, am, is, are, was, were, have, has, must, could, can.

I’m your doctor.-(am)

I’m a good swimmer.-(am)

You have five lessons today.-(do)

They had porridge for breakfast.-(did)

They must stay at home.(must)

They had to stay at home.( did)

She had to see a doctor. (did)

She had a nice garden. (did)

He could skate well. (could)

He won’t stay at home. (will)

She comes late. (does)

I come late. (do)

He told nobody about it. (did)

They are workers. (are)

She works as a teacher. (does)

Теперь можно переходить к основной части грамматического материала!

http://ilexis.de/files/question_tags.jpg

Для тренировки данного материала предлагается следующие упражнения.

There are three big snowmen in the park, -----?

a)do  b) are  c)aren’t

There was nothing funny there, ---?

a) wasn’t   b) was  c) did

You like funny stories, -----?

a) am  b) do  c)don’t

He won’t come on Saturday, ----?

a)shall  b) will  c) don’t

He never comes on Saturday, -----?

a) does  b) doesn’t  c)were

They spoke to Kate’s brother, ------?

a) is  b) do  c) didnt

I shan’t write a test, -----?

a) will  b) shall  c) weren’t

They were never right, -------?

a)were b)weren’t  c)didn’t

She lost nothing, ------?

a)do   b) didn’t  c) did

4. Ловушки в образовании

К ловушкам в выполнении заданий с Tag-question являются:

Ловушка №1

Somebody, anybody, nobody, something, anything, nothing.

They

Somebody is talking, aren’t they?

Nobody phoned me yesterday, did they?

Ловушка №2

Наличие отрицания в предложениях типа: No Never .

Необходимо обьяснить учащимся что данные слова уже являются отрицательными.

You  never have five lessons, -----?

They had no breakfast, -------?

She never had a nice garden, -----?

He never stays at home on Sunday, ------?

Nothing happened did it

Nobody came to school did they

Ловушка №3

Ещё одним типом ловушки для учащихся младшего возраста может быть наличие в предложении имени собственного или существительного.

Предложите детям заменить существительные и имена собственные на местоимения.

Например:

1.Larry is from a small town in China, _______________?He

2.Children aren’t on their way already, ________________?They

3.Me and my friends are late again, _________________?WE

4.Sam is not the person with the tickets, _______________?He

5.Julie isn’t an accountant, _________________?She

6.The weather is really bad today, ___________________?It

7.Matthew is very handsome, __________________?He

8.My parents aren’t in Rome at the moment, _________________?They

9.Sean isn’t from Brazil, ___________________?He

10.John’s a very good student, __________________?He

11.Nick likes chocolate very much, _________________?He

12.Alice doesn’t work in a hotel, _________________?She

13.Kids  need some new clothes, ________________?They

14.John and Sarah live in a tiny flat,________________?They

15.Alice studies very hard every night, ________________?She

16.David and Julie don’t take Chinese classes,_________________?They

17.Nolan often comes home late, _________________?He

18.Emily doesn’t cook very often, _______________?She

19.My grandparents don’t watch much TV, ________________?They

Ловушка № 4

http://informasitips.com/wp-content/uploads/Tag-Question-Bahasa-Inggris.jpg

I’m a good student, aren’t I?

I’m not a bad student, am I?

I am late, aren’t I?

 I am not ill, am I?

Ловушка номер № 5

There is  ( There are) This is

Если в основной части Вы видите this is или that is, то в конце разделительного вопроса будет isn't it?

схема разделительного вопроса в английском

There are twenty chairs in the assembly hall, aren’t there?

This is Greg’s brother, isn’t it?

This is the bus to Camberwell, is it?

Ловушка №6

Если в основной части вы видите предложение, начинающееся с Let’s (Let us) – в кратком вопросе нужно использовать shall we? Хвостик в таких предложениях не переводится.

Let’s change the kitchen design, shall we? – Давайте сменим дизайн кухни? / Почему бы нам не сменить дизайн кухни?

Если же первая часть разделительного вопроса начинается с Let me, Let him, Let her, Let them, то хвостик будет will you? или won’t you?

Let Molly explain her position, will you?

Ловушка № 7

Повелительное наклонение

Don’t go there, will you?-не ходи туда ,хорошо

Pass me the book, will you? Не передашь мне книгу

Stop talking, will you? – Прекратите болтать, хорошо?

Sit still, won't you? – Сиди ровно, ладно?

Turn off the TV, can't you? – Выключи телевизор, ладно?

После обьяснения  материала и выполнения ряда задач связанных с трудностью можно преступить к выполнению упражнений

The Browns never go to the circus, -----?

There is nothing interesting here, -----?

He couldn’t buy anything, -----?

We have got nothing to give him, ----?

There’s more food, -------?

No one knows me, -----?

Let me try it, -----?

They won’t go without me, -----?

This is our stop, ----?

You used to smoke, -----?

You want a pizza, ----?

He had an accident, ------?

There’s little point in listening to him, ----?

There are a few mistakes here, -------?

I don’t believe you’ve got it yourself, ----?

Do it the way I’ve told you, -------?

Let’s have a serious talk, -------?

Don’t pay any attention to her words, ------?

I am rather intelligent, ------?

There’s been a car crash, -----?

The ambulance has just arrived, -----?

5.Тренировочные упражнения

  1. This jacket doesn’t suit me,-------------?
  2. Let’s go out tonight,------------?
  3. Nina has seen this film already,------------?
  4. Open the front door,------------?
  5. The news was depressing,------------?
  6. Mary’s got black hair,------------?
  7. She’s about fifty, --------------?
  8. Don’t close the window, --------------?
  9. You like modern art, ---------------?
  10. Oleg came from Murmansk ------------?
  11. We can ask at the tourist office, ----------?
  12. She isn’t listening to me, --------------?
  13. I’ve told you once, --------------?
  14. Listen carefully, ----------?
  15. You’d met Fred before, -------------?
  16. Mice like cheese, -------------?
  17. He’d never been there before, ----------?
  18. I shouldn’t have lost my temper, --------?
  19. There’s some milk in the fridge, ---------?
  20. You can’t stand heavy metal, -------------?
  21. Someone telephoned, -------------?
  22. He had to sell his house, ----------?
  23. Spain won the final, -----------?
  24. There aren’t any biscuits left, -------?
  25. You used to live here, ---------?
  26. You can hardly speak English, --------?
  27. You’d better smoke less, ---------?
  28. You’d prefer to stay in, -----?
  29. I’m late for the lesson, ---------?
  30. The police aren’t coming, ------?
  31. You aren’t cold, -------?
  32. I’m right, -----?
  33. He went to college, --------?
  34. We were late again, ------?
  35. It won’t be easy, ------?
  36. Her friends are French, ---------?
  37. My boss wasn’t angry, ------?
  38. You were early yesterday, -------?
  39. There’s a football match tonight, -----?
  40. She used to live in the country, --------?
  41. Mother’s very tired, --------?
  42. They’re on holidays, --------?
  43. I’m early tonight, ---------?
  44. You’ll give me a call, ------?
  45. We were all ill last week, -------?
  46. You’ve finished your test, -------?
  47. Mario has gone out, -------?
  48. I always do the wrong thing, -----?
  49. Teresa works hard, -----?
  50. My brother wasn’t late, -------?
  51. They shouldn’t be doing such things, ------?
  52. Let’s go roller skating to the park, --------?
  53. Jack used to be a good football player, ------?
  54. They didn’t need to be so rude, -------?
  55. Put the butter into the fridge, -----?
  56. The student need to pass the exam, ------?
  57. We don’t have to answer all the questions, -------?
  58. You mustn’t tell her the truth, ------?
  59. The girl had to leave early, ---------?
  60. Be quiet, ------?
  61. Let’s start again our conversation, -----?
  62. You are never happy, -----?
  63. You won’t mind, ------?
  64. Everybody’s in the classroom, ---------?
  65. There’s a lot of traffic, -------?
  66. Michael should pass the exam, ------?
  67. I am right, -----?
  68. He apologized, -----?
  69. He’d never met her before, ------?
  70. You wouldn’t tell anyone, -----?
  71. You have been to Great Britain, ----?
  72. His sister is getting married soon, -----?
  73. Paul passed his driving test yesterday, -----?
  74. You really don’t understand what I am saying, ----?
  75. The computer’s crashed again, -------?
  76. You know my elder brother, -----?
  77. Alice never smiles, -----?
  78. There’s no milk in the bottle, -------?
  79. Don’t forget about her birthday, -----?
  80. Let’s have a party after school, -------?
  81. Nobody phoned me yesterday, -----?
  82. Don’t drive too fast, ------?
  83. Do have some more coffee, -----?
  84. Pass me the newspaper, ------?
  85. Everybody’s here today, ------?
  86. She has never been to France, -----?
  87. Nothing can happen with us, ------?
  88. Somebody’s forgotten their coat, -----?
  89. You never wrote a letter, -----?
  90. It wasn’t cold yesterday, -----?
  91. You speak Chinese, --------?
  92. She doesn’t work in the office, -----?
  93. The cake isn’t tasty, -----?
  94. Stop talking, ---------?
  95. Emily can’t roller-skate, -------?
  96. Everybody is ready, -----?
  97. I’m going to the disco tonight, ------?
  98. Somebody has brought a letter, -----?

6. Заключение.

Данная работа нацелена на отработку грамматического материала и попытку устранения проблем, связанных с образованием и использованием Tag-Question. В данной работе я попыталась систематизировать и обобщить материал для облегчения изучения данного грамматического явления.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Методические разработки внеклассных мероприятий по физической культуре и спорту. Методические разработки внеклассных мероприятий по физической культуре и спорту.

Аннотацияк учебно-методическим  разработкам внеклассных мероприятий  по физической культуре с использованием нестандартного оборудования. 1....

методические разрадотки,презентации к уроку и конспекты уроков : Методическая разработка урока 6 класс математика "Проценты. Решение текстовых задач"

Урок по теме " Проценты" составлен так, что начало урока представлено  как путешествие в сказочную страну.Решение текстовых задач показывает межпредметные и метопредметные связи.  Происходит...

Методические разработки.Методическое сопрвождение учебно-воспитательного процесса в дополнительном образовании для дошкольников в студии "Почемучки"

В данных разработках представлен пакет документов, необходимых для оформления отчётной документации для каждого педагога и руководителя объединения....

Методические рекомендации "Программно-методическое обеспечение образовательного процесса педагога дополнительного образования"

Методические рекомендации содержат теоретические и методологические основы планирования и прогнозирования образовательного процесса. Образцы представленной документации соответствуют современным...

Методическая разработка для председателей Методических объединений "Методический марафон "Пять шагов к успеху""

"Методический марафон" - это универсальный проект, который может стать одной из форм методической работы школьного методического объединения. В основе проекта лежит система пяти мероприятий, объединен...

Научно-методическая работа БД.04 История: Аннотация к рабочей программе, Рабочая программа, Методические указания по выполнению практических работ, Методические рекомендации по выполнению самостоятельной работы для обучающихся по специальностям СПО

БД.04 ИсторияАннотация к рабочей программе,Рабочая программа,Методические указания по выполнению практических работ,Методические рекомендации по выполнению самостоятельной работы для обучающихся...