Страноведческий материл: "So many countries, so many customs - Maslenitsa".
учебно-методический материал по английскому языку (5, 6, 7 класс) по теме

 Маркосян Асмик Генриковна

Великолепный страноведческий материал для средней школы. 

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл integrirovannyy_urok_angl.yazyka.docx24.97 КБ
Файл integrirovannyy_urok.pptx1.09 МБ

Предварительный просмотр:

Открытый интегрированный урок

 английского языка

 в 6 «Б» классе

Учитель английского языка Маркосян Асмик Генриковна

Учитель ИЗО Коваленко Елена Николаевна

Учитель музыки Галстян Роза Сергеевна

10 марта 2016г.



Тема

 Изучение страноведческого материала на иностранном языке на уровне знания, понимания и применения: «Столько стран, столько и обычаев - Масленица»

Цель

 Сформировать у учащихся любовь и уважение к собственным традициям и обычаям.

Задачи

Образовательные: 1.Отработать навыки и умения устной речи.

2.Пополнить лексический запас с помощью устных и письменных упражнений на данную тему.

 Развивающие: 1.Развитие лексических навыков.

                    2.Развитие навыков пересказа.

                    3.Развитие связной устной и письменной речи.

Воспитательные: 1.Способствовать развитию культуры взаимоотношений при работе в коллективе.

2. Воспитывать чувства уважения к национальным праздникам.  

3.Способствовать формированию толерантности в отношении к культуре других народов.

УУД

- личностные УУД (умение формулировать цель, проблему, тему),

- познавательные: УУД (общие учебные действия),

- коммуникативные УУД (умение полно и точно выражать свои мысли

- личностные: целеполагание и планирование.

Межпредметные связи

 ИЗО, музыка

Методическое обеспечение урока

 Компьютер, телевизор (как экран) для презентации в формате PowerPoint; репродукция картины Б.М.Кустодиева «Масленица»

Формы урока

Фронтальная, групповая

Технология

 Групповая деятельность

Ход урока:

1.Организационный момент

Teacher: Hello, dear children.

Pupils: Hello, teacher.

2. Фонетическая зарядка

T: Dear children, before starting the main part of the lesson let’s do some phonetic exercise. There are words written in transcription on the blackboard. Our task is to read them and to write them in the copybooks.

[ ˈhɒlədeɪ ]

[ ˈskeə.krəʊ ] 

[ ˈpæn.keɪk ]

[ ˈselɪbreɪt ]

[ ˈsnəʊ.bɔːl ]

[ sleɪ.ˈraiːdɪŋ]

[ hɔːs. ˈraiːdɪŋ]

Дети сначала повторяют слова за учителем, затем читают сами, после чего записывают в тетрадь следующие слова: holiday, scarecrow, pancake, celebrate, snowball, sleigh riding, horse riding.

3.Речевая разминка

T: Right.. Next comes a little conversation. Answer my questions, please. Do you like pancakes? Can you cook them? How many pancakes can you eat at once? Now it’s your turn to ask me questions. (The children are asking questions the teacher is answering them.)

4.Сообщение темы урока

T: Great. Now we’ve come up the main part of the lesson.

Dear teachers, guests, our today’s lesson is devoted to one of our favourite holidays – Maslenitsa. And we name it “So many countries so many traditions”. Besides speaking, asking and answering questions, reading and writing, will see some “unusual things” too, my colleagues and I have prepared for you.

 Dear children, tell me please, what date is it today?

P: Today is March 10 and the Maslenitsa week has begun.

T: You are right. Look at the blackboard. There is a saying: “Love and keep your traditions, learn and respect others». Who can translate this? Please, Dasha.

Dasha: Люби и сохрани свои традиции, изучай и уважай традиции других.

T: And it’s true. When you know your own traditions, you can respect others’. Yelena Nikolayevna, our Art teacher, has prepared a little narrative about the picture, you can see on the blackboard. It’s our first “surprise” because for the first time you will hear her sound English. But before listening let’s do some vocabulary exercises.

5.Лексические задания: Слайд 1 (ответы)

  1. Find the Russian equivalents and match the numbers with the letters: e.g. 1-e

1) sleigh riding                         a) игра в снежки

2) snowball fighting                 b) народные танцы и песни

3) visiting friends and parents   c) кататься с горки

4) horse-riding                          d) посещать друзей и родителей

5) sliding down the hill             e) кататься на санях

6 folk dancing and singing       f) кататься на лошади

  1. Match the words in the columns to make the word combinations: e.g.

a happy holiday

  1. happy              a holiday

ugly                 a winter

tasty                 a spring

snowy              a pancake

lovely               a scarecrow(чучело)

  1. to burn              fires

to sing               pancakes

to say                a holiday

to celebrate       songs

to cook              goodbye

to have              a scarecrow

T: Let’s check and if needed correct your mistakes.

Учитель показывает на слайде правильные ответы, потом дети переводят словосочетания и тоже

записывают в тетрадь.

Now Yelena Nokolayevna, you are welcome.

6. Рассказ учителя ИЗО о картине Б. Кустодиева «Масленица» Слайд 2,3

Dear children, look at the blackboard. Here you can see a very beautiful reproduction of the Kustodiev’s picture on today’s lesson theme –Maslenitsa. Kustodiev was a famous Russian artist. He lived in the 19th century. In this picture we see how people in old times celebrated Maslenitsa.  Look how happy they are. They are riding their horses and sleighs, the children are sliding down the hill and playing snowballs. Everything is so colorful and bright. In the far distance another group of people are singing and dancing. The birds are flying back from the south, as it is the end of winter and the beginning of spring. In the second picture we see how the skomorokh is going to burn the doll made of straw. I have finished and happy Maslenitsa to you.

T: Thank you so much for such an interesting narrative, Yelena Nokolayevna.

Now dear children, we want to listen to your retellings about Maslenitsa.

7. Рассказы детей о масленице Слайды 4,5,6

К доске выходят 5 учеников в национальных костюмах и рассказывают о масленице, что сопровождается показом разных фото на экране, в том числе фото сделанные детьми во время празднования масленицы в школе.

Student 1.As you know, each country has its own traditions. Russia is rich in traditions too. Every year lots of tourists visit Russia to watch and take part in traditional Russian holidays. One of them is Maslenitsa, which lasts for a week to say goodbye to winter. 

Student 2.  During this rally joyful holiday people celebrate spring coming. In old times people usually cooked pancakes, came together in the village, sang merry songs and danced. Of course, the most important figure was the doll made of straw. It was the scarecrow of winter.  It was dressed in a caftan, a belt, a shawl on its head; its feet were in laptas.

Student 3.Traditionally, it was shown to all villagers on Sunday and then burnt down on the fire. Lots of people came around the fire. They sang songs and danced, children shouted: “Goodbye Maslenitsa, come again next year”.

Student 4. Also it was a favorite time for children. They used to go from house to house and asked for some treat. If they weren’t given enough they shouted: “You are bad pancakes too long and tasteless”.

Что означает «Паршивые блины по аршину длины».

Student5. I especially like this holiday when we celebrate it in our school. I can rally feel the festive atmosphere and imagine how people were happy celebrating this holiday because they didn’t have any TV, computers or other gadgets to entertain themselves. It was amazing! Also I like the funny performances acted by our school drama club actors.

Student 3.I like this holiday too. Every time I write my wish on a piece of paper and burn with the scarecrow. But it never comes true.

Student 4.May I ask what it is about?

Student 3.Of course, you can, to get only excellent marks.

Student 4.It will never come true, you write and burn a good thing. I think next time you should ask for “not to get bad marks” and burn it away.

Student 3.You’re right.  Next time I’ll try this way.

8.Лирическая пауза

T: My dear children, I’m very glad you know so much about this holiday. Now another “surprise” prepared by our Music teacher Rosa Sergeyevna.

I’ll give you lyrics of the very funny and merry song and by the accompaniment of Rosa Sergeyevna we’ll sing this lovely song on Maslenitsa. Dear guests, join us, please. Слайд 7

Мы давно блинов не ели

Мы блинчиков захотели,

Ой блины, блины, блины, вы блиночки мои.

Моя старшая сестрица

Печь блинов то мастерица.

Ой блины, блины, блины, вы блиночки мои.

Напекла она поесть,

Сотен пять наверно есть.

Ой блины, блины, блины, вы блиночки мои.

На поднос она кладет

И сама к столу несёт.

Ой блины, блины, блины, вы блиночки мои.

Гости,будьте вы здоровы,

Вот блины мои готовы.

Ой блины, блины, блины, вы блиночки мои.

9. Подведение итогов и выставления оценок

T: Дорогие дети, любите ваши праздники, они история каждого народа. Все за урок получают высокие баллы: «4» и «5».
Ну а теперь маленький сюрприз от меня – я испекла блинов, как в песне поется «
Сотен пять». Угощайтесь!


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

Б.Кустодиев «Масленица»

Слайд 2

Б.Кустодиев «Масленица»

Слайд 3

Наша «Масленица»

Слайд 4

Наша «Масленица»

Слайд 5

Наша «Масленица»

Слайд 6

Наша «Масленица»


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Интегрированный урок в 9 классе "So many countries, so many customs"

Обобщающий урок по теме " Сколько стран, столько обычаев". Урок проводился с учащимися, изучающими два языка - английский и китайский. ...

Конспект урока “So many countries, so many customs”

Обобщающий урок для 6 класса по теме: “So many countries, so many customs” в разделе 7 по учебнику М.З.Биболетовой, О.А.Денисенко и др. Цель урока: :развивать коммуникативную, межкультурную,...

Открытый урок So many countries, so many customs

ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКАПо теме «So many countries, so many customs»УМК И.Н. Верещагиной, О.В. Афанасьевой для 5 класса школ с углубленным изучением английского языка...

Конспект урока английского языка на тему «So many countries, so many customs» по УМК авторов Верещагиной И.Н., Афанасьевой О.В. (5й год обучения)

Конспект урока английского языка на тему «So many countries, so many customs» по УМК авторов Верещагиной И.Н., Афанасьевой О.В. (5й год обучения)Цели:знакомить учащихся с особенностями общения страны ...

Сценарий праздника на английском языке "So many countries, so many customs" для учащихся 5 класса.

Фестиваль  в рамках недели английского языка в Гимназии №166 г. Новоалтайска. Сценарий выступления 2 группы 5А класса «So many countries, so many customs»....

Презентация на тему "So Many Countries, So Many Customs" к УМК И.Н. Верещагиной, О.В. Афанасьевой "Английский язык", 5 класс

Презентация на тему "So Many Countries, So Many Customs" к УМК И.Н. Верещагиной, О.В. Афанасьевой "Английский язык", 5 класс...

So many countries, so many customs: Great Britain, America, Russia

Разработка внеклассного мероприятия по английскому языку: страноведческие конкурсы для командной игры...