Алгоритм работы по словообразованию на уроках английского языка
материал для подготовки к егэ (гиа) по английскому языку (6, 7, 8, 9 класс) на тему

Красавцева Наталья Ивановна

Изучение продуктивных моделей словообразования на уроках английского языка

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon algoritm_raboty_po_slovooobrazovaniyu.doc64 КБ

Предварительный просмотр:

Министерство образования Саратовской области

ГАУ ДПО «СОИРО»

Кафедра филологического образования

2016 г.

АЛГОРИТМ РАБОТЫ

ПО ФОРМИРОВАНИЮ НАВЫКА СЛОВООБРАЗОВАНИЯ

  1. Ознакомление учащихся с основными способами словообразования в английском языке и основными суффиксами/прификсами различных частей речи

Noun Suffixes

-er/or

teacher, doctor

-ist

scientist, tourist

-an/ian

Republican, electrician

-ness

happiness, willingness

-er/ee

employer, employee

ing

building, understanding

-ty, ity

certainty, security

-ant/ent

assistant, student

-ation, ition

invitation, opposition

ion/tion/sion

discussion, production, permission

-ment

development, agreement

-er for things

mixer, hair-dryer

Verb Suffixes

-ize/ise

organize, specialise

-en

widen, brighten

Adverb Suffixes

-ly

beautifully, quickly

Adjective Suffixes

-ful

beautiful, wonderful

-less

hopeless, homeless

-ous

dangerous, mysterious

-y

rocky, happy

-able/ible

comfortable, comprehensible

-ive

imaginative, informative

-al/ic

historical, historic

-ly

friendly, lively

2. Выявление слов в тексте, образованных различными способами словообразования. Проверка понимания и обсуждение текста

Both teachers and parents are now becoming to see that stress-free education is not necessarily a wonderful idea. Actually, many find the relaxed atmosphere at schools annoying, if not unacceptable.

Children learn certain basic values such as responsibility, a sense of obligation and loyalty in their childhood. The acquisition of these is largely facilitated not by equality and partnership with the child’s elders but with wisely allied discipline, where the child feels loved and respected but simultaneously learns to respect others. Extreme leniency often results in the child’s refusal to cooperate, and then restoring day-today working relationships becomes a painful task.

However, discipline is not supposed to mean terrorizing kids or abusing their rights. It should be understood as a healthy combination of sensible requirements and tolerance towards inevitable mistakes.

3. Поэтапная отработка изученного материала

А) От данных слов образуйте соответствующие новые слова

  1. refuse→ ___________________________ (noun)
  2. examine→ ___________________________ (noun- person who takes an exam)
  3. pay→ ___________________________ (noun)
  4. pay→ ___________________________ (adjective-being paid too little)
  5. appear→ ___________________________ (noun)
  6. appear→ ___________________________ (noun- stop being visible)
  7. resist→ ___________________________ (noun)
  8. resist→ ___________________________ (adjective-very attractive, charming)
  9. danger→ ___________________________ (adjective)
  10. effect→ ___________________________ (adjective)
  11. effect→ ___________________________ (noun)
  12. horror→ ___________________________ (adjective)
  13. large→ ___________________________ (noun)
  14. large→ ___________________________ (verb)
  15. popular → ___________________________ (noun)
  16. popular→ ___________________________ (verb)
  17. short→ ___________________________ (noun- not having something)
  18. anxious→ ___________________________ (noun)
  19. employ→ ___________________________ (noun-the boss)
  20. employ→ ___________________________ (noun-a worker)

B) При помощи приставок (-il, -im, -ir, -in, -non, -un, -dis) образуйте антонимы

Nouns

Adjectives

Verbs

smoker

possible

tie

agreement

honest

motivate

ability

moral

cover

order

logical

connect

maturity

responsible

colonise

comfort

violent

appear

Составьте предложения со словами, образованными с помощью приставок –anti, -inter, -mini, -mis, -multi, -over, -pre, -semi, -super, -under

C) Образуйте как можно больше производных от данных слов и составьте предложения с ними

Sense, critic, depend, comfort, attract, memory, office, friend

D) Выполнение большого числа тренировочных упражнений для закрепления полученных навыков. Обсуждение полученных текстов

CAN’T GET ENOUGH TV

Is TV 0) addiction becoming Britain’s new problem?

addict

New figures from the 1)                            Office of Statistics

nation

2)                     suggest that this might be the cause.

certain

Their 3)                   have found that watching TV is the

research

nation’s 4)             pastime. Britons, on average,

favour

watch an 5)                       amount of TV each week.

believe

The 6)                couch potatoes

bad

7)                        watch more than six hours of TV every day.

regular

The 8)                      of these people enjoy soap operas,

major

9)                               series and game shows and can’t wait

entertain

for 10)                   TV with all the new channels it will offer.

digit

I like shopping. It is 1)….. and

fun but I don’t think it’s the most important thing in the world. We need to shop for the things we need, like clothes, of course. In recent years, clothing has got so 2)……,

but the pocket money I earn from 3)….. in the supermarket at the weekends helps. When I 4)….

need something, I go to  the shops, 5)…… with my

sister. Last weekend I bought a new 6)…… bag.

I’d saved for weeks to buy it. A wave of 7)…… washed over me when I finally paid for it. My sister

8)…… helped me buy it, so I’ll let her use it sometimes.

ENJOY

EXPENSE

WORK

REAL

USUAL

SHINE

EXCITE

GENEROUS


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Алгоритм работы над домашним заданием по английскому языку.Памятка для учащихся и родителей

Эта памятка поможет оптимизировать выполнение домашних заданий по английскому языку...

Поэзия – как одна из форм внеклассной работы по английскому языку. Развитие творческой активности учащихся в работе над стихами на уроках английского языка

Нам бы хотелось рассказать о том, как мы развиваем творческую активность ребят, используя стихотворения английских и американских авторов в учебном процессе....

Работа над словообразованием на уроках английского языка в рамках подготовки учащихся к сдаче ОГЭ/ЕГЭ

Данная методическая разработка знакомит с основами английского словообразования и представляет практическую значимость для учащихся и учителей английского языка.Разработка состоит из трех частей...

Универсальная технологическая карта урока при работе с текстами на уроках английского языка

Универсальная технологическая карта  урока  при работе с текстами на уроках английского языка...

Организация работы в группе на уроке английского языка (из опыта работы)

Статья об использовании различных приемов групповой формы работы на уроках английского языка...

Алгоритм работы над домашним заданием по английскому языку.Памятка для учащихся и родителей

Эта памятка поможет оптимизировать выполнение домашних заданий по английскому языку....

Работа по словообразованию на уроках английского языка

Выступление на ГМО           Я считаю, что моя работа  представляет практическую значимость для учащихся и учителей английского языка в области работы над словообраз...