Открытый урок по теме "Стереотипы"
план-конспект урока по английскому языку на тему

Мусаилова Роза Григорьевна

Стереотипное мышление достаточно распространено в нашем обществе. Но всегда ли оно оказывается правдивым? Данный урок позволит познакомить учащихся с понятием стереотип ,  ознакомит с различными примерами, предполагает создать свои примеры стереотипов , а в заключении предполагает то, чтобы ребята поняли , что не все стереотипы верны и любой из них можно сломать. На уроке применяются различные формы работы: изучающее чтение, работа по парам, в группах, игра , обсуждение .  

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл план урока 15.23 КБ
Файл статья для чтения10.78 КБ
Файл задания13.83 КБ
Файл презентация к уроку493.43 КБ

Предварительный просмотр:

Открытый урок

Тема: «Стереотипы»

Цель урока: познакомить учащихся с понятием стереотип и привести к мнению , что любой стереотип можно сломать.

Задачи:

- составить определение понятия «стереотип»;

- развитие коммуникативных способностей – выражать свое мнение

- развитие навыка работы в группе или парах;

Оборудование: проектор, раздаточные материалы.

                                                   Ход урока

  1. Приветствие.
  2. Организационный момент.
  3. Введение темы. Произнести несколько примеров устоявшихся стереотипов. Например,

- People think I like pink because I`m a girl.

- People think all teenagers like playing computer games.

- People think I`m free at two o`clock  because I`m a teacher.

По приведенным примерам ученики догадываются, какой будет тема урока.

  1. Чтение статьи «Что такое стереотип?».  Ученики самостоятельно читают статью, отвечают на вопросы : *What does stereotype mean? ( записывать идеи на доске ) Примерное определение должно получится Stereotype is a common belief about a group of people.

* Is stereotyping hurtful? *. Is it always correct?

       5.  Игра (ball game ) – назови ассоциацию . Учитель называет страну или национальность , а учащиеся первую ассоциацию, пришедшую на ум.. Отвечает тот ученик , кому учитель кинул мяч.

Страны – Scotland, England, Ireland/Irish, German, Brazilian, Japanese, Chinese, Greek, Italian, Hungarian, Swiss, Dutch.

  1. Просмотр презентации, обсуждение устоявшихся стереотипов о некоторых народностях.
  2. Работа по парам, выполнение заданий. Нужно подобрать начало и завершение утверждений, данных в таблице. Проверить варианты ответов. После, используя фразы для выражения своего мнения, выразить свое отношение к какому-нибудь стереотипу.
  3. Работа в группах. Составить утверждения для стереотипа определенной группы людей. Каждая группа зачитывает свои примеры стереотипов, а другие угадывают их людей.
  4. Подведение выводов: учитель задает ученикам вопросы * Should we judge some group of people by stereotypes? * Why is this topic important for us?
  5. Итог. Мы делаем вывод что ,

Stereotype in society can be broken through education.  And we shouldn`t  judge before getting to know somebody.



Предварительный просмотр:

Read the article.  

Stereotypes explain a commonly held thought about a group of people in general or a specific type of person. Such commonly held stereotypes, regardless of accuracy, include obese people eat too much, all Asians are adept at martial arts, or many homeless are lazy who also have alcohol or drug addictions. Although positive stereotypes do exist, they almost always generate negative associations.  

Stereotypes may seem laughable at first, yet they are difficult to ignore. Even worse, they slowly influence people. Over a long period of time, stereotypes become viewed as normal or typical, which then leads to prejudice and unfair treatment. People targeted by stereotypes may be unable to overcome these negative views. Society may also prevent them from succeeding in school or work.  

Read the article.  

Stereotypes explain a commonly held thought about a group of people in general or a specific type of person. Such commonly held stereotypes, regardless of accuracy, include obese people eat too much, all Asians are adept at martial arts, or many homeless are lazy who also have alcohol or drug addictions. Although positive stereotypes do exist, they almost always generate negative associations.  

Stereotypes may seem laughable at first, yet they are difficult to ignore. Even worse, they slowly influence people. Over a long period of time, stereotypes become viewed as normal or typical, which then leads to prejudice and unfair treatment. People targeted by stereotypes may be unable to overcome these negative views. Society may also prevent them from succeeding in school or work.

 

  Read the article.  

Stereotypes explain a commonly held thought about a group of people in general or a specific type of person. Such commonly held stereotypes, regardless of accuracy, include obese people eat too much, all Asians are adept at martial arts, or many homeless are lazy who also have alcohol or drug addictions. Although positive stereotypes do exist, they almost always generate negative associations.  

Stereotypes may seem laughable at first, yet they are difficult to ignore. Even worse, they slowly influence people. Over a long period of time, stereotypes become viewed as normal or typical, which then leads to prejudice and unfair treatment. People targeted by stereotypes may be unable to overcome these negative views. Society may also prevent them from succeeding in school or work.  

       



Предварительный просмотр:

Worksheet 1

  1. Match the beginning and the end of the sentences .

Women aren`t

to eat rice and drive slow

Girls are only concerned

talking about the weather

All Asians like

don`t enjoy healthy food

Guys are

 about their appearance

All children

as smart as a man

All librarians are women  

messy and unclean

All British

who are old, wear glasses and tie a high  bun

         

  1. Choose any stereotype and comment on it.  

To tell your opinion you can use the speaking bank bellow.

As far as I ’m concerned

As I see it,  

From my point of view

I am convinced (that)  

I am not sure (about / if)  

I don’t really know (if)/ I don’t think

I think (that) …

In my view / opinion …

Personnaly, I think …

To my mind, …

Worksheet 1

  1. Match the beginning and the end of the sentences .

Women aren`t

to eat rice and drive slow

Girls are only concerned

talking about the weather

All Asians like

don`t enjoy healthy food

Guys are

wear top hats and kilts

All children

as smart as a man

All librarians are women  

messy and unclean

All British

who are old, wear glasses and tie a high  bun

         

  1. Choose any stereotype and comment on it.  

To tell your opinion you can use the speaking bank bellow.

As far as I ’m concerned

As I see it,  

From my point of view

I am convinced (that)  

I am not sure (about / if)  

I don’t really know (if)/ I don’t think

I think (that) …

In my view / opinion …

Personnaly, I think …

To my mind, …


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

STEREOTYPES Nationalities …

Слайд 2

or group of people . A is a generalization about a person ‘ stereotype ’

Слайд 3

Wha t nationality is sh e ? Sh e i s . Chinese She does kung fu. She drinks gre e n tea. She eat s everything that lives.

Слайд 4

Wha nationalit y is ? he He is . American He eat s a lot of fa st foo d. He think s tha t our World looks like that: He is materialistic .

Слайд 5

What nationality is ? she Sh e is . Japanese She takes photos all the time. She works all the time. She eats raw food and lots of sea food . She always travels with a big group of other Japanese people.

Слайд 6

What nationality is h e ? He i s . Italian He i s a membe r of mafia. He lives with his mum . He loves pizza and pasta.

Слайд 8

Boys-Girls STEREOTYPES

Слайд 9

I agree . I don’t agree . I think that … I belive that … Boys are … Girls are …


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Разработка открытого урока по теме: «Географическая оболочка» Урок-открытие

Что такое географическая оболочка? ГО – это взаимосвязь и взаимодействие всех оболочек Земли -  всех сфер Земли.Какие это сферы?Постановка проблемы1.     Ученику дается г...

Открытый урок по алгебре в 7 классе «А» тема: «Уравнения с одной переменной». Открытый урок по алгебре в 7 классе «А» тема: «Уравнения с одной переменной».

Открытый урок по алгебре в 7 классе «А»тема: «Уравнения с одной переменной».презентация по данной теме...

Открытый урок (мастер-класс) по русскому языку, проведённый на Фестивале инновационных идей в региональном образовании «Педагогические открытия 21 века» по теме Урок – исследование. «Предлог». (7 класс)

Тема: Предлог. (Закрепление знаний)Цель урока а) учебная: систематизировать и обогатить знания учащихся о предлоге, на основе заданий-исследований предупредить возможные ошибки в употреблении предлого...

Открытый урок по английскому языку. Открытый урок на активность обучения английского языка». (2 е—5 е классы обучения предмету)

Применение различныхвидов игр на уроке с целью закрепления лексических и грамматических навыков в обучении английскому языку....

3.2.Совершенствование методов обучения и воспитания через проведение открытых уроков/занятий на МО муниципального уровня (экспертный лист оценивания, протокол посещения второго открытого урока от МО муниципального уровня)

3.2.Совершенствование методов обучения и воспитания через проведение  открытых уроков/занятий на МО муниципального уровня (экспертный лист  оценивания, протокол посещения второго открытого у...