Writing as a way to keep and exchange information in different times
план-конспект урока по английскому языку (10 класс) на тему

Романова Татьяна Михайловна

Цель урока:

Совершенствование  умения говорения по теме “ Progress and development ”

Задачи:

Образовательные: способствовать развитию практического владения языком; совершенствовать навыки аудирования, ознакомительного чтения, письма; создавать условия для формирования лексических навыков говорения для подготовки учащихся к ЕГЭ; расширить кругозор по теме «Progress and development»;

Развивающие:  развивать умения аргументировать точку зрения в процессе устного общения; развивать лингво-культурную компетенцию; развивать положительную мотивацию к обучению, к совершенствованию своих знаний;

Воспитательные: создавать условия для формирования образованной личности; воспитывать умение уважать другое мнение и толерантно относиться к культуре страны изучаемого языка.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл plan-konspekt_uroka7.02.docx43.62 КБ

Предварительный просмотр:

Тема урока: Writing as a way to keep and exchange information in different times

Из раздела Civilisation and progress! из УМК “Enjoy English” Биболетовой М. З., Трубаневой Н. Н

Класс: 10А гимназии №9

Форма урока: Обобщение знаний по теме “Progress and development ”  

Цель урока: Совершенствование  умения говорения по теме “ Progress and development ”

Задачи:

Образовательные: способствовать развитию умений говорения, аудирования, ознакомительного чтения, письма для решения коммуникативных задач урока; расширить кругозор по теме «Progress and development»;

Развивающие:  развивать умения аргументировать точку зрения в процессе устного общения; развивать лингво-культурную компетенцию; развивать положительную мотивацию к обучению, к совершенствованию своих знаний;

Воспитательные: создавать условия для формирования образованной личности; воспитывать умение уважать другое мнение и толерантно относиться к культуре страны изучаемого языка.

Оборудование урока: компьютер, проектор, раздаточный материал, учебник 10 класс УМК Enjoy English Биболетова М.З.

Ресурсы: учебник; мультимедийная презентация, дополнительные материалы, в т.ч. раздаточные; аудиовизуальные и мультимедийные средства обучения.

Межпредметные связи: история, литература, информатика

ХОД УРОКА

Этапы урока

Его задачи

Деятельность учителя

Пояснения учителя

Деятельность

учащихся

Формы работы

Инновационные технологии

Время

1. Организационный момент.  Приветствие

2. Целеполагание.

Мотивация учебной деятельности учащихся

Приветствует и знакомится с учащимися

Показывает предметы, связанные с темой

Конкретизирует тему

Good morning, students! Good morning, dear guests! Welcome to our lesson! My name is Tatiana Michailovna. How are you today? I hope you are fine today. Am I right?

Before we start I would like you to suppose what we are going to talk about today. I have four things. What are they? A feather, an ink pen, a ballpoint pen, a tablet pen. What unites them? What is different between them?

And now you see three words but the letters are mixed. Can you guess them?

kepe, exchgean, inationform  

Right you are! Now you have key words to formulate the topic of the lesson. Writing as a way to keep and exchange information in different times.

Writing is a part of people's everyday life and we need it in many situations. Every day we come across different situations where we have to write down something and put the signature. The means of writing have given us a possibility to preserve great works of famous writers and learn historical events. Writing is highly connected with human development.

First of all let’s give a definition to the word development. Find a suitable one on the board.

  1. The popularity of some things in the modern world
  2. The growth or improvement of some-thing, so that it becomes bigger or 

more advanced

  1. The manner in which a thing is formed

Well done! You are right.

Приветствуют учителя. Отвечают на вопросы. Включаются в работу. Догадываются о теме работы.

The means of writing

Ответы учащихся на вопросы

The process of exchanging and keeping information

Ответы учеников

Вывод по теме урока

Слайд 1

презентация

учитель-класс

учитель-ученик

фронтальная работа

Слайд 2

Слайд 3

Слайд  4

3 Погружение учащихся в языковую среду 

 А) Подготовка к аудированию.

Б) Аудирование с целью общего понимания текста

Предлагает учащимся выполнить задания на снятие возможных трудностей

Учитель включает видеозапись

We are going to watch the video about the history of writing. Before doing it I want you to look at the board and read and translate some words that can be difficult for you. Pay attention to the linguistic note. You will hear geographical names and names of famous people in this fragment.

Prehistoric era -  period of time before recorded history or the invention of writing systems

Textual medium – textual product (cпособ)

Characters=scripts=signs

To represent= to stand for=to mean

To transmit=to transfer=to transport

Cuneiform=characters in ancient 

Hieroglyphs=characters of the ancient Egyptian writing system

 inscriptions=words carved or painted on a coin or paper

rapid=quick

adapt=adjust=fit

Now you will watch a brief video about the history of writing.

While watching it, do a multiple choice task. Complete the sentences. Two variants are possible.

Выполняют упражнения  для последующего выполнения аудирования

Смотрят видеозапись.

 Делают необходимые записи в упражнении.

Слайд 5

На доске выражения

Language support:

In my opinion…

I think…

To my mind…

It’s a good idea to…

I’m absolutely positive that…

I’d prefer…

видеофайл

слайд 6

Индивидуальная работа

4. Систематизация и обобщение материала

А) Проверка понимания видеофрагмента учащимися

Б)Работа с лексическими единицами. Подготовка учащихся к обобщенной деятельности

А)Read the complete sentences.

В)Make sentences matching two halves and translate them.

С)Now you are ready to answer the following questions:

  1. What is writing?
  2. What were the first kinds of writing?
  3. What has the written language allowed people to do?
  4. What will it happen with writing in future?

D) Can you imagine a modern life without a pen? Is it possible?

Let’s work with a short paragraph about the invention of the ballpoint pen in your books.

Open the page 102 ex.52. Let’s answer the questions finding the right sentences in the text.

What was new/interesting? Did you know any facts before?

Читают полученные предложения

Работают с икт упражнением.  

Отвечают на вопросы по видеофрагменту

Отвечают на вопросы, используя текст

I didn’t know that….

It’s interesting to know that…..

Слайд 7

фронтально

Интерактивное упражнение

 Икт технологии

Фронтальный опрос

Слайд 8

5. Релаксирующая пауза

Учитель проводит релаксирующую паузу

Цель: снять напряжение

It’s time to have a small relaxing break. Draw letters I will tell you with your head and hands. You will get one word after doing this. (knowledge)

Выполняют упражнения для глаз. Мысленно рисуют слово «знание»

1мин

Здоровьесберегающие технологии

Слайд 9

6. Обобщение материала в творческой форме.

А) Обсуждение по теме

Б) Чтение инструкции

В)Рассказывают о функциях телефона

Г) Разгадывают сокращенные смс сообщения

Look at the slide. You see a letter which is written by Mark Twain. Do you know this writer? Have you read any of his books?

Mark Twain was a very funny and humorous man. He is a writer of many famous jokes and aphorisms. One famous phrase is in this letter. Read and translate it.

 “The report of my death was an exaggeration”.

So my question is – What is different in letter written with a hand and a printing letter?

Such notion as “handwriting” identified a person, could help others to understand  his personality, character and even his mood in the moment of writing. What do you think about mark twain’s character? What can you tell about his handwriting? These are the advantages of handwriting. Are there any disadvantages? But today we usually get mail letters but it is so pleasant to have a handmade card which is written with a hand.

But in some cases it is better to use  a printed writing, for example in official documents, instructions and manuals. Why? Why is it necessary to read manuals before using a gadget?

Are there any gadgets that you can not live without?

A mobile has become a part of our life.

Read some piece of information from the I-phone manual and guess its function. Work in pairs. Then one representative from each of your groups will briefly retell us the information.

The main popular functions are calling and sending sms.  Can you give a definition to the phrase sms language? How do you understand it?

SMS language -  (also known as txt-speak, txtese, chatspeak, txt, txtspk, txtk,

 txto, texting language,  txt   lingo, SMSish, txtslang, or txt talk) is a term for the abbreviations and slang commonly used with mobile phone text messaging, but sometimes used with other Internet-based communication such as email and instant messaging.

Guess these sms.

 2day -today       LOL – laughing out loud

M8- mate           CU –see you

D8 - date           RUOK – are you ok

PLS –please      GR8 - great

I have a list with the most common expressions that are used in the mail-writing. Iwill give it to you.

Отвечают на вопрос

Известия о моей смерти весьма преувеличены

Читают текст инструкции – догадываются о функции телефона и кратко о ней рассказывают

Отвечают на вопросы.

Text  calendar  phone  mail camera calculator

Отвечают на вопросы.

Слайд 10

Парная работа

Слайд 11

Слайд 12

 

     

Слайд 13

7.Стадия рефлексии

(эмоциональная рефлексия)

Анализ и содержание итогов работы, формирование выводов по изученному материалу

Учитель получает смс от учащихся

Now you  are ready to use your phone in practice. Put your mobiles on the desk. I want to know your mood after the lesson. Please send me an SMS with one word expressing your feelings.

Let’s try to summarize the ideas of our lesson Look at the pictures. What conclusion can we make?

Our life is developing every moment but such  great inventions as  writing will never be forgotten.  A person will always use writing to give experience to future generations.

Учащиеся

осуществляют рефлексию на основе полученных знаний.

Пишут и отправляют учителю смс с одним словом, которое выражает их эмоцию после данного урока.

Делают вывод по уроку

  1. мин

Слайд 14

Слайд 15

8.Подведение итогов

Дает инструкции по выполнению домашнего задания. Ставит отметки за урок.

Подводит итоги урока и заканчивает его.

It’s time to finish our lesson. Write down your homework: write an sms to your classmate using sms – language and guess the dialog with sms-abbreviations. The marks for the lesson are…..

Our time is up. Thanks for your work. The lesson is over.

Записывают домашнее задание, задают возникающие вопросы.

Прощаются с учителем.

1 мин

Слайд 16 17


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

презентация по английскому языку "Writing an Informal Letter"

презентация представляет собой пошаговую инструкцию по написанию личного письма. презентацию можно использовать как на уроке, так и на дополнительных заданиях. возможно также самостоятельное использов...

Lesson focus: Reading for general and more detailed information, vocabulary& writing in the context of a story about an old man and an old woman.

Разработанный урок может быть использован для развития навыков чтения с пониманием основного содержания, чтения с выборочным пониманием нужной информации, а также для ра...

План урока Writing a letter asking for information. 9 класс.

Цели урока: 1. Учебные: Тренировать в аудировании, чтении и устной речи. Научить писать официальное письмо, запрашивая дополнительную информацию на заданную тему. 2. Развивающая: Разви...

Writing an informal letter (Подготовка к ОГЭ по английскому языку)

Данный материал может пригодится при написании личного письма на английском языке....

Технологии подготовки к ГИА (ЕГЭ, ОГЭ) Writing. Informal Letters

Упражнения, направленные на совершенствование навыков написания письма личного характера....