Разработка урока "Изобретатели и изобретения"
методическая разработка (английский язык, 10 класс) по теме
Цель: ввести и активизировать учебную лексику темы в языковых упражнениях и грамматических структурах пассивного залога. Практиковать учащихся в аудировании, чтении текстов по теме.
Оборудование: учебник, картинки с разными видами изобретений, карточки с лексикой по теме, разрезные тексты по теме, листы с новыми словами, карточки с трансформационными упражнениями, листы А-4 для каждого учащегося, схема «Лягушка».
ХОД УРОКА
- ПОДГОТОВКА К ВОСПРИЯТИЮ ИНОСТРАННОЙ РЕЧИ
Warm-up 1. Беседа об осенних каникулах.
T: You’ve had a short break from work, haven’t you?
How did you spend your autumn holidays?
Did you go anywhere?
What was the weather like during those days?
Did you stay indoors most of the time?
Or did you go out with your friends?
Did you watch TV? And by the way do you know when and where TV was invented?
2. Определение темы урока.
T: So let’s begin our today’s lesson. I’d like you to guess and say what is the topic of our lesson.
Can you give your associations with the word “science”.
Один из учащихся выходит к доске и с помощью других учеников записывает Л
T: Thanks. You were great. And now I propose you to look on some pictures and tell me can we imagine our life without …? (Ученик прикрепляет на доске картинки с различными изобретениями человечества: телевизор, телефон, аэроплан, стиральная машина, пылесос, фотоаппарат, автомобиль, радио, компьютер и т.д. Ученики называют по-английски то, что они видят на картинках).
T: And now, pupils, can you tell me the topic of our lesson?...
P-s: Inventions……
T: Yes, you are right. We are going to speak about inventions and inventors today.
- ОСНОВНАЯ ЧАСТЬ УРОКА
Grammer Review 1. Актуализация структур пассивного залога.
T: When we speak or read texts about inventors and inventions we often use Passive structures, for example:
Computers are used everywhere.
Where was calculator made?
This question will be discussed at the next meeting.
Игра в « Решетку»
T: And now, pupils, are you ready to play a little? Let’s have a game “Grating”. Take a sheet of paper and fold it four times . And now draw 16 cells. But we need only 10 of them .First cross out all the cells in the last row, and two lower cells in the second row. And I propose you now to fill in the cells by the different forms of the irregular verb “ to take” in the Passive Voice. But first let’s recollect our scheme “Frog”. Can you tell me what is the formula of the Passive Voice? The scheme “Frog” will help you.
P-s: Auxiliary verb “to be (in the necessary form) + Past Participle of the main verb”
T: Yes, you are right. And now let’s fill in our “Grating”.
Один из учеников у доски, а все остальные на своем листе заполняют «клетки» решетки. Ученик у доски комментирует свои действия. При необходимости учитель оказывает помощь. В результате получается таблица:
Passive Voice (Страдательный залог)
Времена
| Группы | Indefinite | Continuous | Perfect | Perfect Continuous |
Present | I am taken | I am being taken | I have been taken | — | |
Past | I was taken | I was being taken | I had been taken | — | |
Future | I shall/will be taken | — | I shall/will have been taken | — | |
Future in the Past | I should/would be taken | — | I should/would have been taken | — |
T: Fantastic work, friends! For the next lesson you have to prepare your own “Grating” with one of the verbs (on your choice). It is better to take one of the irregular verbs
- Повторение трех форм неправильных глаголов – фронтально.
T: Now to practice our Passive structures let’s do some transformation exercises.
- Выполнение трансформационных упражнений.
Prompt: Shevchenko wrote this poem. – This poem was written by Shevchenko.
Pupils do a lot of exercises at the lessons. – A lot of exercises… .
They showed this film on Sunday. – This film… .
The postman will bring the letters. – The letters… .
Alexander Fleming invented penicillin. – Penicillin… .
Walt Disney created Mickey Mouse. – Mickey Mouse…. .
Reading 2. Предъявление текста для чтения “Inventors and Inventions”, упр.3 (стр.35).
- Pre-reading. Этап подготовки к чтению.
На доске лексика с транскрипцией и переводом, но все перепутано. Учащиеся, работающие у доски находят правильные варианты.
T: Well, pupils, on the blackboard you can see the words, transcription and translation of them. But they are mixed. You have to find correct variants.
- While reading. Этап собственно чтения текста.
T: Now pupils let’s read the text, find the main facts in it and pay attention on the sentences with Passive voice.
- Post-reading. Этап проверки понимания текста по вопросам.
T: Your reading was good. And now I’d like you to answer the questions. Let’s do exercise 4 (page 36).
- Language work (work in pairs). Выполнение послетекстовых упражнений на лексикализацию структур “Past Indefinite Passive”. Работа в парах. Каждая пара учащихся получает карточку и составляет предложения по образцу.
Work on the model: Edison/the cinema — Edison invented the cinema — The cinema was invented by Edison.
Rudolf Diesel/the Diesel engine;
Marconi/the radio;
Alexander Bell/the telephone;
Adolf Sax/the saxophone;
Latham Sholes/typewriter;
Thomas Edison/light bulb;
Ladislao Biro/the ball-point pen;
Wright Brothers/airplane;
Steve Job and Steve Wozniak/the personal computer.
Additional Reading 3. Дополнительное чтение. Закрепление темы “Inventors and Inventors” в текстах для чтения и аудирования. Работа в группах.
Каждой из групп предлагается текст с разрезанными предложениями. Каждая группа должна составить из разрезанных предложений связный текст. Для лучшего понимания текста всем группам предлагается листок с новыми словами. В каждой группе есть ученик-эксперт, который помогает ребятам справиться с заданием. По окончании работы каждая группа учащихся читает текст, а также составляет для учащихся из других групп несколько вопросов.
T: Now you are composed in three groups. Each group will have a special task – a Strip Story. Make the mixed stripes in logical order, read and translate the text. A list of new words will help you . Try to understand the contents of the text, you will read it and translate to your classmates, and besides you have to make up some questions to the pupils from other group.
С целью расширения кругозора, познавательного интереса учеников, первая группа получает текст “Henry Ford”, вторая группа – текст “The Useful Gate” , а третья группа получает текст “Edison’s First Invention” (два последних текста об открытиях знаменитого изобретателя Эдисона).
Henry Ford
(1863-1947)
Henry Ford was born in 1863. He was a man who transformed the world.
The car he built changed the lives of people everywhere.
In 1896, Ford succeeded in building an automobile powered b a gasoline engine.
He built this engine in his kitchen sink.
In 1903, Henry Ford established the Ford Motor Company and introduced the Model T. Ford.
Henry Ford wanted to make a car that everyone would be able to afford.
He was able to lower the price of the Model T from $850 to 360 by Introducing mass production assembly line techniques.
On an assembly line each person has one specific job and, therefore, can do it faster and more efficiently.
New words
to transform – превращать, видоизменять, подвергать преобразованию
powerful – сильный, мощный
engine – двигатель, мотор, локомотив, паровоз
to establish – учреждать, устанавливать
to introduce – вводить
to afford – позволить себе
to lower – снижаться
mass production – массовое производство
to assemble – монтировать, собирать
mass production assembly line technique – технология массового производства с использованием сборного конвейера
efficiently – эффективно
The Useful Gate
For a long time Edison’s guests wondered why the gate to his garden was so difficult to open.
A friend of his said: “The gate to your garden is so heavy that I have to use all my strength to open it.
I cannot understand the reason. You are such a brilliant man.
I’m sure you could have invented something better.”
“The gate seems to be quite all right”, Edison answered with a smile.
“In fact, it is quite a brilliant invention”.
“You are joking, aren’t you?”
“Not a bit. The gate is connected with a pump.
Everybody who comes in pumps twenty liters of water out of the well”.
New words
to wonder – удивляться, размышлять, интересоваться
gate – ворота
brilliant – блестящий, выдающийся, замечательный
the gate seems to be quite all right – калитка в полном порядке
in fact – на самом деле
pump – насос
well – родник
Edison’s First Invention
When Edison was a boy of fifteen, he worked as a telegraph operator.
He had to be on duty from 7 p.m. to 7 a.m. and give a signal every hour to prove that he did not sleep.
The signal were made with astonishing exactness.
One night an inspector arrived and saw Edison sleeping in a chair.
He was about to shake him when he caught sight of a mechanism on a table near the telegraph instrument.
He waited to see what would happen.
When the hand of the clock pointed to the hour, the instrument got busy and one lever threw open the key while the other sent the signal over the wire.
The inspector seized the sleeping boy, roused him and “fired” him.
That is why the first of Edison’s numerous inventions was never patented.
New words
p.m. – после полудня, днем, вечером; a.m. – до полудня, утром
to prove – доказывать
astonishing exactness – поразительная точность
to shake someone – встряхнуть кого-либо
was about – собирался, намеревался
to catch sight – увидеть, заметить
the hand of the clock – стрелка часов
to get busy – заработать, прийти в движение
lever – рычаг
wire – телеграфный провод
to seize – схватить, ухватиться, вцепиться
to rouse – будить, пробуждать ото сна, поднимать
to “fire” – выгнать, уволить
to patent – патентовать, брать патент (на что-либо)
По завершении работы учащихся, выслушиваются ответы, оцениваются.
- ЗАКЛЮЧИТЕЛЬНАЯ ЧАСТЬ УРОКА.
Homework 1. Домашнее задание.
Упражнение 4, 5 (стр. 36);
Проспрягать один неправильный глагол в пассивном залоге («Решетка»)
Summarizing 2. Подведение итогов урока.
T: Which activities have we done today?
Which activities do you like?
What new knowledge have you learned at the lesson today?
What inventions could you name? Whom were they invented by?
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
МЕТОДИЧЕСКАЯ РАЗРАБОТКА УРОКА ФИЗИКИ В 11 КЛАССЕ ПО ТЕМЕ «ВЕЛИКИЕ ОТКРЫТИЯ И ИЗОБРЕТЕНИЯ, ИЗМЕНИВШИЕ МИР» УЧЕБНИК « ФИЗИКА 11 КЛАСС» МЯКИШЕВ Г.Я.
Тема: Великие открытия и изобретения, изменившие мир.Цель урока: 1. -Обобщить и систематизировать знания, полученные учащимися за курс...
Разработка урока по теме:"Изобретения и открытия в Древнем Китае".
Методическая разработка урока по истории Древнего мира в 5 классе....
Методическая разработка учебного занятия "Изобретения и изобретатели" учебной дисциплины Английский язык
Методическая разработка урока «Изобретения и изобретатели» по английскому языку для студентов II курса СПО (УМК Куз...
Методическая разработка по организации и проведению областного конкурса «Салон инноваций, изобретений, технологий»
Методразработка предназначена педагогам, методистам, заведующим технических отделов в помощь при проведении конкурса с учетом опыта его проведения в ГБОУДОД СОЦДЮТТ: порядок проведения, материал...
Методическая разработка. История изобретения. Лук и стрелы.
Данная презентация дает ответы на следующие вопросы: что заставило человечество изобрести лук и стрелы, как развивалась история этого изобретения. А так же сообщаются интересные факты о таком виде спо...
Методическая разработка урока английского языка «Русские изобретатели и изобретения»
Цель: Совершенствование лексических навыков по изученной теме, развитие умений чтения, аудирования и говорения.Задачи:образовательные: развитие речевых умений, развитие фонетических и лексических навы...
Методическая разработка "17 изобретений Китая"
Материалы можно использовать на уроках географии 5-7 классов и на внеурочных занятиях....