Урок английского языка с использованием ИКТ в 8 классе по теме: «Sport in our Life» («Спорт в нашей жизни»)
план-конспект урока по английскому языку (8 класс) по теме

Ирина Анатольевна Разносчикова

Урок английского языка с использованием ИКТ в 8 классе по теме: "Спорт в нашей жизни".

 

Скачать:


Предварительный просмотр:

ВОСТОЧНОЕ ОКРУЖНОЕ УПРАВЛЕНИЕ ОБРАЗОВАНИЯ

ДЕПAPTAMEHTА ОБРАЗОВАНИЯ ГОРОДА МОСКВЫ

ГОСУДАРСТВЕННОЕ  БЮДЖЕТНОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ ГОРОДА МОСКВЫ

СРЕДНЯЯ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ШКОЛА № 1320

Урок английского языка

с использованием ИКТ

в 8 классе

по теме:

«Sport in our Life»

(«Спорт в нашей жизни»)

Учитель английского языка

Разносчикова И.А.

Пояснительная записка

Урок английского языка с использованием мультимедийных презентаций в редакторе Microsoft Power Point “Sport in our life” , программы «Hot Potatoes» разработан по УМК В.П.Кузовлев, Н.П. Лапа и др. Английский язык - 8”.

Данная работа предназначена для учащихся 8-х классов, направлена на развитие и совершенствование устной речи по теме “Спорт”, расширение кругозора учащихся и может быть использована на обобщающих уроках по теме «Спорт» для учащихся 8 классов, изучающих английский язык по любому УМК.

Цель урока:

Обобщение и систематизация знаний по теме «Спорт».

Задачи урока:

Образовательные:  

тренировать и закреплять в речи учащихся лексические единицы по теме;

познакомить учащихся с историей олимпийских игр

формировать речевые навыки, обеспечивающие познавательно-коммуникативные потребности учащихся;

использовать новые слова по теме в устной речирасширять словарный запас учащихся.

Развивающие:

развивать языковые способности и устойчивый интерес к изучению английского языка;

расширять кругозор обучающихся при помощи мультимедийных средств, информации из Интернета;

развивать практические умения  работать в группе

Воспитательные:  

способствовать воспитанию толерантного отношения к спорту,

способствовать воспитанию сотрудничества при коллективной работе;

способствовать обогащению внутреннего мира учащихся.

Актуальность и целесообразность использования медиапродукта:

интенсификация учебно-воспитательного процесса (увеличение количества предлагаемой информации, эффективность выполнения упражнений увеличивается в несколько раз)

повышение эффективности усвоения учебного материала за счет одновременного изложения учителем необходимых сведений и показа демонстрационных фрагментов (подача материала двумя способами: аудиально и визуально);

        Форма обучения направлена  на практическую подготовленность учащихся: владение английским языком  в речи.

Развитие компетентностей:

готовность к самообразованию;

информационная;

коммуникативная.

Необходимое оборудование и материалы для занятия – операционная среда – Microsoft Windows XP,  проектор, карточки на каждого ученика для групповой работы и чтения.

Ход урока

Организационный момент.  Приветствие.

- Good morning, dear friends! I’m glad to see you. Welcome to English lesson! How are you today?

- Fine, thanks.

- Sit down, please. I’m fine too. If you are ready, let’s begin our lesson.

Мотивация. Объявление темы урока.

        - Today we are going to have a very interesting lesson.

        We continue our work at the theme “Sport”. Today we’ll revise the material of previous lessons, speak about sport in your life and find out new information.

Речевая разминка

- Thousands years ago ancient Greeks said: “A sound mind is in a sound body.” Millions of people who go in for sports know from their own experience that this famous saying is true.

At the same time a great number of people don’t go in for sports. Some of them realize that sport is useful but prefer watching sport on TV to going in for it themselves.

                Now I’d like to ask you some questions about sport and sport activities.

Do you take enough exercise? What exercise? How often do you go to the stadium? to the swimming bath?

What is your favourite pastime? Have you ever tried to do mountain climbing? When was it? Do you like playing football? Are you a member of the school team? Do you support your school team when they play?        

Do you go in for sport? What sport? Does it thrill you to watch motor races? horse races? Do you know any favourite sportsmen or sportswomen?

Why is it necessary for teenagers to go in for sport?

What traditional Russian games do you know?

What sports and games are most popular in Russia now?

What sports are new or uncommon in our country?

What summer and winter sports do you know?

What sports would you enjoy most? Why?

What famous Russian and foreign athletes do you know? In what sports did they become famous?

What sports are the most dangerous and the least dangerous?

What water sports do you know?

Are there enough stadiums, gyms and swimming baths in the place where you live?

Групповая работа

 “Любимый вид спорта”

- Now I know that all you like sport and I’d like to find out the favourite kind of sport in your group. Interview your classmates, complete the table and report the results.  Use the model:

   Denis  likes football .

    Lena’s favourite sport is skiing.

(Учащиеся получают  карточки с таблицей. В верхней строке учащиеся записывают имена участников своей группы. В беседе выявляют любимый вид спорта и отмечают в таблице. По образцу  представитель от каждой  группы сообщает о любимом виде спорта.)

Football

rugby

Judo

Figer skating

ski halfpipe

Slopestyle

Skiing

Hockey

snowboard

Gymnastics

 biathlon

Ice  skating

Tennis

Basketball

Volleyball

Целеполагание

Ознакомление и отработка ЛЕ и РО.

Now let's read the text about the history of the Olympic Games.

The Olympic Games are an international sports   festival   that   began   in   ancient Greece.    In those days Greek games took place every four years. They included not only sports competitions but also competitions in music, oratory1 and   theatre performances. The earliest information about the Olympic Games goes back to 776 ВС, but historians   think  that the Games began long before that. The ancient   Olympics   had   only   one   athletic event — a footrace or a race for runners of about 183 meters (the length of the stadium).  Only   men could   compete or watch the Games. During the Games there was peace in the country. When the powerful, warlike2 Spartans began to compete, they changed the program of the Games and included more sports in it. The winners of the Games became national heroes. The Roman emperor3 Thebdosius  ended the Olympics in 394 AD because he thought that they were a pagan4 festival.

b)...

In the 19 century the French nobleman Pierre de Coubertin   got the idea to bring the Olympic Games back to life. With the help of the people who supported him he organized the first modern Olympic Games in 1896. They were a success. Athletes from thirteen countries came to Greece to compete in nine sports. Russia took part in them, too. Now the number of countries taking part in the Olympic Games is much larger and so is the number of sports in which athletes compete. Like in ancient times, the Olympic Games take place every four years, yet in 1926 the tradition of the Winter Olympic Games also began. The noble idea of the Olympic Games is to make all people friends by competing on football fields, courts and stadiums. The International Olympic Committee  (IOC) heads the Olympic movement. Among other things the Committee chooses the place for the coming Olympics. It is a great honour for a city to become an Olympic one.

The Olympic Games are probably the most important international sports event. Millions of people watch them, supporting their favourite teams and athletes. Many things have changed but like in ancient times winners of the Olympics become national heroes in their countries.

1        oratory  — ораторское искусство

2        warlike = liking war

3 an emperor  — император

4 pagan  — языческий

B. Listen to the tape and read the text again after it.

Read the text "The Olympic Game" again and make up questions to which these are answers.

1) ...? — In ancient Greece.

2)...? — Every four years.

3)...? — No. They also included competitions in music, oratory

and theatre performances.

4)...? — Only one. It was a footrace.

5)...? —In 394 AD.

6)...? — Because he believed that they were unchristian.

7)...? — His name was Pierre de Coubertin.

8) ...? — Yes. He had some supporters.

9)...? — In 1896.

10)...? —In Greece.

11)...? —The IOC.

12)...? — They choose the city for the next Olympics.

 There were no official symbols of the Olympic Games in ancient times, but the modern Olympics have different symbols.

1) What are the symbols of the Olympic Games? Match the descriptions with the symbols.

  1. Baron de Coubertin designed it in 1913-14. It has five rings: blue, Amsterdam yellow, black, green and red. They represent the union of the five continents and the meeting of the athletes of the world at the Olympic Games. It has been used since the VII Olympiad in Antwerp, Belgium in 1920.
  2. It has been organised since the IX Olympiad at Amsterdam in 1928. All delegations parade in alphabetical order. But Greece is always the first and the 1ast delegation is the host country.
  3. It was adopted by the International Olympic Committee in 1958. It is played when the Olympic Flag is raised in the opening ceremony and also when the Olympic Flag is lowered at the closing ceremony.

  1. One of Baron Pierre de Coubertin's friends was principal of a college near Paris. Once he finished his speech with the words that Baron Pierre de Coubertin made into the Olympic motto. These words were ...
  2. Pierre de Coubertin got the idea for this phrase from a speech given by Bishop Ethelbert Talbot at a service for Olympic champions during the 1908 Olympic Games. The Olympic Creed reads ...
  3. It was lit during the ancient Olympic Games. It has been lit every Olympiad since the opening ceremony of the Olympic Games at Amsterdam, Netherlands in 1928.

7.        First it appeared at the 1972 Munich Olympic Games. It was Waldi, the
dachshund.
7

Since that time it has been one of the symbols of the Olympics. It shows the geographical features, history and culture of the host city.

Amsterdam

Antwerp

Belgium

Paris

Ethelbert Talbot

Netherlands

Munich

2) Are the statements true or false?

  1. The Olympic Flag has been the symbol of the Olympic Games since 1920.
  2. Greece always finishes the parade at the opening ceremony.
  3. The anthem has been played at the opening and closing ceremonies since 1958.
  4. Faster, higher, stronger is the motto of the Olympic Games.
  5. The Olympic Creed appeared in 1908.
  6. The Olympic Flame appeared at the first opening ceremony.
  7. The mascot, since the Olympic Games in Munich, has been an animal or a toy that represents the country where the Olympic Games are held.

Проблемные задания

Закрепление лексических единиц.

A.What were ancient Olympic Games like and what are modern Olympic
Games like? Compare them.

Example:  In ancient times only one country took part in the Olympic Games. Now a lot of countries do it.

B.Do you know anything about the latest Olympic Games? Together
with your classmates remember

in what city they took place and when

which of the countries won the most medals

What athletes were successful

How good was the Russian team

What competition or match you remember best and why

Рефлексия Обучение монологической речи.

When will the next Olympic Games be held? Where?

Ответом на этот вопрос может быть сообщение (заранее приготовленноое или презентация)

В приложении публикуются несколько детских презентации по теме «Олимпийские игры».

Презентации « Символы олимпиады в Сочи», «All about the Olympics or welcome to Sochi», «Olympics symbols».

Домашнее задание. Подведение итогов урока. Выставление оценок.

- Your speaking was brilliant. You have worked  well at the lesson. Now you can have a talk about sport. I’d like you can write about it. Your home task will be to do crossword puzzles or tests about Olympic Games. You must do some research and find out: kinds of sport, Character traits of the athlete, mascots  and countries.

- I thank everybody for the lesson. You were very active. I hope this lesson was interesting for you and you have known much new and useful information. Thank you. The lesson is over. Good bye!

Дети к следующему уроку готовят кроссворды или тесты по теме

«Олимпийские игры». Обязательное условие использование программы

«Hot Potatoes»

Литература:

1.В.П. Кузовлев, Н.П. Лапа и др. Английский язык : учебник англ.яз. для 8 класса общеобразоват.учрежд. –Москва «Просвещение», 2011

2.В.П. Кузовлев, Н.П.Лапа и др. Книга для учителя 8 класс. Москва «Просвещение», 2011.

3.О.В. Афанасьева, И.В. Михеева. Новый курс английского языка для          российских школ ,8 класс для общеобразовательных учреждений, Москва «Дрофа» 2009

4. Веб-ресурс официальный сайт Олимпийских игр Сочи 2014 –http://www.sochi2014.com/ 

5. Веб-ресурс www.olympic.ru/‎

6. Веб-ресурс Талисманы_зимних_Олимпийских_игр_2014 ‎ www.wikipedia.org/wiki/


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Открытый урок английского языка по страноведению в 8 классе: на тему : «Великобритания. Шотландия»

Открытый урок по страноведению в 8 классе на тему : «Великобритания. Шотландия»УМК В. П. Кузовлева для общеобразовательных школ, 8 класс, 4 год обученияУчитель английского языка Е. О. Пархоменко...

Урок английского языка страноведческого характера в 6 классе по теме: "Павловский Посад, Москва и Лондон"

План проведения открытого комбинированного урока страноведческого характера в 6 классе для....

План-конспект урока английского языка с использованием информационно-коммуникационных технологий по теме "Спорт. Олимпийские игры"

Урок на блоге "Спорт. Олимпийские игры" ( блог http://achildieva.blogspot.com)Учитель второй квалификационной категории Ачилдиева Татьяна Александровна.Класс: 6 Пояснительная записка.Данный...

Интегрированный урок английского языка и физики в 11 классе на тему «Законы английских физиков»

Данный урок предназначен для обучающихся 11 классов. Это интегрированный урок английского языка и физики....

Урок английского языка с использованием здоровье сберегающих технологий по теме:"Модальный глагол "must""

Конспект урока английского языка с использованием здоровье сберегающих технологий Наша школа работает по здоровьесберегающий программе «Школа – территория здоровья» Тема урока: Модальн...

Технологическая карта урока английского языка в начальной школе (2 класс) на тему «New Year is coming/Новый год к нам мчится» и самоанализ представленного урока

Технологическая карта урока английского языка в начальной школе (2 класс) на тему «New Year is coming/Новый год к нам мчится» и самоанализ представленного урока...