Праздники и традиции в стране изучаемого языка. День Святого Валентина
план-конспект урока по английскому языку (10 класс) на тему
Цели урока:
1. Образовательные:
- обобщить и систематизировать знания лексического и грамматического материала по изучаемой теме;
- научить применять полученные знания и умения в коммуникативных упражнениях то есть совершенствовать речевые компетенции обучающихся в трёх её видах: фонетической, грамматической и лексической.
2. Развивающие:
- формировать и развивать логическое мышление и последовательность изложения мысли на английском языке.
3. Воспитательные: формирование положительной мотивации и интереса к изучаемому предмету, интереса к познанию культурных ценностей страны изучаемого языка, эстетического вкуса.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
metodich._razrabotka_uroka2.doc | 71 КБ |
Предварительный просмотр:
Департамент образования и науки Приморского края Краевое
государственное автономное профессиональное образовательное
учреждение: « Уссурийский колледж технологии и управления».
Тема: «Праздники и традиции в стране изучаемого
языка. День Святого Валентина».
Разработчик:
преподаватель: Демьянова Г.Я.
г. Уссурийск
2014 год
Раздел программы: « Праздники и традиции в стране, изучаемого языка»
Тема урока: “Saint Valentine’s Day”
Группа: №277, профессия: повар, кондитер
Преподаватель: Демьянова Г.Я.
14 .02. 2014г.
Цели урока: 1.
- Образовательные:
- обобщить и систематизировать знания лексического и грамматического материала по изучаемой теме;
- научить применять полученные знания и умения в коммуникативных упражнениях то есть совершенствовать речевые компетенции обучающихся в трёх её видах: фонетической, грамматической и лексической.
2. Развивающие:
- формировать и развивать логическое мышление и последовательность изложения мысли на английском языке.
3. Воспитательные: формирование положительной мотивации и интереса к изучаемому предмету, интереса к познанию культурных ценностей страны изучаемого языка, эстетического вкуса.
Методическая цель урока: активизация коммуникативной деятельности на основе имеющихся опорных знаний и выработка методики применения ИКТ
Тип урока: повторительно- обобщающий, комплексное применение знаний
по изученной теме.
Межпредметные связи: русский язык : страдательный залог
Оборудование: компьютер, проектор ,экран, карточки для работы учащихся в группах.
Уровень усвоения: 2- репродуктивный
План урока
- Орг. момент:
а) Проверка готовности обучающихся к уроку;
б) сообщение темы и целей урока;
в) перестройка органов речи для артикуляции английских звуков с помощью фонетических упражнений.
2. Актуализация опорных ( имеющихся) знаний ;
- устный опрос;
- проверка домашнего задания:
1). Лексика по изученной теме.
2). Сообщения учащихся по теме: «Празднование дня Св. Валентина»:
- из истории праздника;
- символы праздника;
- традиции празднования дня Св. Валентина учащимися Великобритании.
3). Чтение четверостиший наизусть с литературными переводами на русский
язык.
3. Итоги урока:
- выводы по теме урока;
- сообщение оценок и поощрений в виде сертификатов за хорошие знания по теме: « Праздники и традиции страны , изучаемого языка»
4. Домашнее задание:
- Прочитать текст: « Traditions and holidays in our country”,
- Сделать краткие сообщения по содержанию текста.
- Составить диалог: « My favourite holiday” ( «Мой любимый праздник»)
Ход урока
- Организационный момент:-
- приветствие учителя;
- проверка наличия учащихся на уроке и их готовность к уроку, уточнение числа, дня недели и времени года на английском языке.
- фонетические упражнения: I’ calm, I’m fine, I’m nice, I’m handsome, I’m ready for the lesson.( Активно произносим слова следующего упражнения). Which is this switch which switch is which.
- Сообщение темы и целей урока введение в сюжет урока. At the today’s lesson we’ll sum up everything that you know about customs and traditions of celebrating St. Valentine’s Day. This happy holiday celebrates friendship, love and romance. It’s a time to tell all those special people in your life know how much you like them. This is what friendship is all about. And you can probably think of others who are important to you Moms and Dads, Grandparents, sisters, brothers, friends and teachers. Valentine’s Day is good time to tell them how you feel.
2. Актуализация опорных знаний по теме
Основная часть урока:
1).Answer the questions:
- What holydays do you know?
- What is your favourite holiday?
- How do you celebrate it?
- Do you like to celebrate your birthday with your friends
or with your family?
- Say some words about it.
2). Match the words with similar meanings.
- Romance a. boyfriend, girlfriend
2.affection b. love
3. humorous c. tenderness, warm feelings
4. decorate d. make attractive
5. merchant e. wife or husband
6. spouse f. emotions
7. feelings g. funny
8. companion h. celebration
9. festival i. storekeeper
10. sweetheat j. friend
3). Cross out the phrases or words that don’t belong.
1. humorous a. serious b. funny c. light-hearted d. comic
2. affection a. a hug b. a kiss c. holding hands d. anger
3. merchant a. customer b. salespersons c. seller d. aroma
4. feelings a. love b. anger c. homework d. happiness
4). Translate the words:
Serious серьёзный
sweetheart милый
festival праздник
celebration празднование
funny смешной, забавный
Warm feelings тёплые чувства
tenderness нежность
affection эффектность
specially особенный
A dream come true мечты сбываются
To cast away отбросить
To love любить
To marry жениться
To court ухаживать
To tarry тащиться
Basket of wishes корзина пожеланий
dear - дорогой
darling - дорогая
honey - сладкий
pretty - хорошенькая
romance - роман
party - вечеринка
kisses and hugs bouquet
red rose pink violet
cupid blue- forget –me -not
bow lace
chocolate gold ribbon
candy arrow
true- love knot candy
verse= poem letter
present= gift massage
б) Подберите к ключевым словам слова по смыслу ( слова на экране):
Love - ( true love, darling, sweet heart , honey);
Gift - ( candy- box, flowers, ribbons, chocolate);
Bouquet - ( rose, pink violet, forget- me –not).
c). Вставьте нужные слова по смыслу: ( экран)
1. My love for you is true
And as___________ as a mountain
And as ___________ as a sea!
Be _____________ Valentine!
( deep, high, my)
He’s a _____________-
And this is what it’s for
To say that every _____________
You are loved more and_____________
( More, day, Valentine, more).
d) Read these Valentine wishes and add their endings giving below:
1. Sending a basket of Valentine wishes___
2. A friend like you ______
3. Happiness is having you ___
4. Just a little note to _______
a). Have a Valentine’s Day!
b). is a dream come true!
c). for my Valentine.
d). filled with lots of love and kisses.
Основная часть урока.
4. Now I think it’s time to tell some words about the history this holiday.
1-st pupil - Different authorities believe Valentine’s Day began in various ways.
Some trace it to an ancient Roman festival called Lupercalia.
Other experts connect the event with one or more saints of the
early Christian church. Still other links it with an old English belief
that birds choose their mates on February 14. Valentine’s Day
probably came from a combination of all three of those sources-
-plus the belief that spring is a time for lovers.
2-d pupil: The early Christian church had at least two saints named Valentine
According to one story ‘ the Roman Emperor Claudis 2-d in the A.D.
200’s forbade young men to merry. The emperor thought single
men made better soldiers. A priest named Valentine disobeyed the emperor’s order and secretly married young couples.
But Valentine was discovered and condemned to death
The third: Another legend says Saint Valentine was a good friend of children.
He was a Christian. He would not worship the Roman gods. That’s why he was put into the prison. While he was there the children that he had befriended missed him and brought him loving notes. Even in prison Valentine showed his love for everyone. His jailer had a young daughter who was blind. Valentine performed a miracle. He cured the jailer’s daughter of her blindness. Just before his death on February 14, he sent a farewell letter” From your Valentine”.
The first: May be that’s why we exchange friendly caring messages on this day. And throughout the ages it is a day when boys and girls, sweethearts and lovers, husbands and wives, friends and neighbours, and even office staff exchange greetings of friendship, affection and undying love.
5.)Teacher: Now I want you to discuss symbols of this holiday. Who wants to tell some words about it?
Pupil: It seems to me that the earliest popular symbol of the day was Cupid with his bow and arrow. It comes back to Romans too. Cupid was the son of a beautiful Goddess Venus. Wherever Venus went Cupid went too. He was a merry little guy and liked to see people happy. Cupid went around shooting gold-tipped arrows into the hearts of humans. As soon as the arrow hit them they fell in love .
The first: Of course, there are many symbols on Valentine Cards. And each has its special meaning. A fan shows that you open your heart to a person you love. A ribbon shows that you want to be tied to another special person . A ring is a symbol of love and binding to another person. When a man gives a ring to a women they are engaged.
The second: AS for me, I know that that lace shows that you want a special person to be caught in the net of your heart. A red mitten is a sign that you don’t like someone. So when a person gives you a red mitten he says” I don’t like you”. A coin shows you will marry a wealthy person. So if someone gives you a coin he or she is wishing you to be wealthy.
Teacher: Now we shall discuss traditions of celebrating holiday in some countries.
Who wants to be the first?
Pupil: I know that in the United States and Canada children exchange valentines with their friends, hold a classroom party and put all the valentines into the box they have decorated. They dance, make candy baskets, gifts. Many people send flowers, gifts tied with red ribbon.
Teacher: Thank you! Who wants to add?
Pupil: I know that in Europe people celebrate Valentine’s Day in many ways. The pupils sing songs , receive gifts of candy, fruit or money. In some areas of England people bake valentine buns with caraway seeds, plums or raisins.
The second: And for Britain and Italy, some unmarried women get up before sunrise , they stand by the window watching for a man to pass. They believe that the first man they see, or someone who looks like him, will marry them within a year.
The third: In Denmark people send pressed white flowers called snowdrops to their friends. Danish man also send joking letters . The senders writes a rhymes but does not sing his name.
The fourth: I want to tell you how girls like to make fortune on this holyday:
They take an apple , cut it, take out the seeds and count them:
One- I love, Eight- they both love,
Two-I love, Nine- he comes,
Three- I love , I say Ten he tarries,
Four- I love with all my heart, Eleven- he courts,
Five-I cast away, Twelve- he marries.
Six- he loves,
Seven- she loves,
6.) Teacher: It’s very interesting. It seems to me that it is time to have a little competition of reciting the rhymes.
Pupil: I want to begin :
You are my sunshine
My only sunshine.
You make me happy when skies are gray.
You’ll never know, dear,
How much I love you,
Please don’t take my sunshine away.
Pupil: May you answer ,”yes”, my heart
And no longer keep us apart
Remember I love you, dear Valentine
You must be mine as I am thine.
Pupil: You’d make the nicest Valentine
That there could be ever be!
And so I am asking:
“ Pretty, please, be Valentine with me?”
Pupil: I choose you from
Among the rest
The reason is I love you best.
Happiness is never far behind
When thoughts of you come into my mind!
Sending a basket of valentine wishes
Filled with lots of love and kisses!
7). Teacher: Now We’ll see who has made Valentine cards
by yourself more interesting . (Учащиеся рассматривают валентинки, сделанные руками учащихся ,читают на них надписи , переводят на русский язык, выбирают лучшие по оформлению , определяют у кого красивее и интереснее.)
Signs: ( like these)
I love you.
I’m crazy about you.
I’m in your net.
It’s high time we were Valentines!
It’s such a treat to know someone is so sweet!
8) .I see It is time to sum everything up, and answer the following questions:
- In what ways can Valentine’s Day make someone either happy or sad?
- How should you select a friend?
- In what ways can you make and keep friends? How are they lost?
- What does “ You are wearing your heart on your sleeve” mean?
- “ A friend in need is a friend indeed.” What do you think this means?
Give some examples.
- Why is the heart an appropriate symbol for Valentine’s Day?
- What are some of the most popular gifts given to loved ones and friends on Valentine’s Day? What feelings do these gifts usually express?
- Why is customary to send greetings cards to real or pretend sweethearts on Valentine’s Day?
- What is meant by the term “ heartbreaker”?
- What makes a person popular
4 .Подводятся итоги урока, отмечаются и награждаются сертификатами более активные учащиеся, выставляются оценки.
5. Задание на дом:
1). Прочитать текст: « Holidays and traditions in our country”
2). Сделать сообщения по содержанию текста.
3). Составить диалог : “ My favourite holiday”
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Презентация "Праздники и традиции англоязычных стран" 1 часть
Презентация предназначена для обобщающего повторения по теме....
Презентация к занятию на тему:Знакомство с традиционным праздником страны изучаемого языка - День Святого Валентина.3класс
Презентация рассказывает о истории праздника и традиционных поздравительных открытках. На уроке ученикам предлагается самим создать праздничную открытку....
Презентация на тему: "Праздники страны изучаемого языка: день Святого Валентина".
Данный материал представляет собой презентацию на тему "День Святого Валентина" и может быть использован в качестве дополнительного материала на уроке при изучении темы....
Изучение праздников и традиций страны изучаемого языка. День Святого Валентина
Презентация будет полезна при изучении праздников и традиций страны изучаемого языка. В презентации рассказывается об истории дня Святого Валентина , даются творческие задания для выполнения учащимися...
Внеклассное мероприятие «Рождественские традиции» в рамках программы по внеурочной деятельности «Праздники и традиции англоговорящих стран»
Внеклассное мероприятие «Рождественские традиции» в рамках программы по внеурочной деятельности «Праздники и традиции англоговорящих стран»...
Урок-игра на тему "Праздники стран изучаемого языка.День Благодарения"
Информация направлена на ознакомление учащихся с лексикой по теме и с историей появления праздника...
Внеклассное мероприятие по теме: "Праздники. Новогодние традиции разных стран."
Новогодние традиции разных стран....