План урока выполненный по технологии критического мышления
методическая разработка по английскому языку по теме
St. Valentine’s Day
ЦЕЛИ:
- Активировать лексику по теме «Праздники», развивать умение применять материал в практических ситуациях;
- развить умение критически мыслить;
-развить умение работать в сотрудничестве с другими;
- развивать умение запросить информацию, способность к догадке, воображению, память; расширять кругозор учащихся;
-создание в классе атмосферы открытости и ответственного сотрудничества;
- развивать мотивацию к дальнейшему овладению английским языком; обеспечить в ходе урока изучение таких вопросов, как дружба, любовь и т.д.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
urok_po_tekhnologii_kriticheskogo_myshleniya_yurtaeva.doc | 59.5 КБ |
Предварительный просмотр:
St. Valentine’s Day
ЦЕЛИ:
- Активировать лексику по теме «Праздники», развивать умение применять материал в практических ситуациях;
- развить умение критически мыслить;
-развить умение работать в сотрудничестве с другими;
- развивать умение запросить информацию, способность к догадке, воображению, память; расширять кругозор учащихся;
-создание в классе атмосферы открытости и ответственного сотрудничества;
- развивать мотивацию к дальнейшему овладению английским языком; обеспечить в ходе урока изучение таких вопросов, как дружба, любовь и т.д.
НАГЛЯДНЫЙ МАТЕРИАЛ: смарт-доска, компьютер, раздаточный материал.
Ход урока:
Вступление: (1 стадия: Вызов--актуализация имеющихся знаний;-пробуждение интереса к получению новой информации;- постановка учеником собственных целей обучения.)
Teacher: Dear students! You are welcome to our lesson dedicated to St. Valentine’s Day. As far as you know this holiday is celebrated in many countries on February 14th.
Прием 1: (Составление списка «известной информации»: рассказ-предположение по ключевым словам):
Teacher: You will see on the board different symbols and pictures and your task is to guess which of them are connected to St. Valentine’s Day. After in you have to try to build a little story about this holiday.
(Ученики называют номера картинок посвященных празднику и на основе этой информации строят небольшой рассказ о Дне Святого Валентина.)
Pupil: This is a very popular holiday in Europe and America. It’s a day of love and friendship. We send greetings cards to our sweethearts and friends and ask them “be my Valentine”. It means “be my beloved”, or “be my friend”. We also decorate our classrooms with big red hears and give red roses and chocolates to our sweethearts, friends and family.
(Этот праздник очень популярен в Европе и Америке. Этот день любви и дружбы, но не только возлюбленных, но и членов семьи, друзей, родственников. Мы посылаем в этот день открытки возлюбленным и друзьям и призываем их «будь моим Валентином». Это означает «будь моим (моей) возлюбленной или другом(подругой)». Мы украшаем помещения, где проходят праздники, красными сердцами, и дарим розы как символ любви и счастья.)
Прием 2: (Выбор из списка верных и неверных утверждений о данном празднике).
Teacher: You will see on the board different statements and your task is to guess which of them are correct and which are not. After in you have to try to build a little story about this holiday.
(Ученики называют номера верных утверждений о празднике и на основе этой информации строят небольшое дополнение к рассказу о Дне Святого Валентина.)
Pupil: The method of choosing sweethearts on St. Valentine’s Day varied in different times and places. It could be a serious matter, leading to marriage or it could be a kind of a game. (Как выбрать подругу/друга в день Святого Валентина? Это происходило по - разному в разные времена и в разных местах. Это могло быть и серьезным намерением, а могло быть всего лишь игрой.)
Прием 3: (проблемные вопросы)
Teacher: Now you have to try to answer some questions:
1-How do you think people show their love?
2- What is your opinion about celebrating this holiday?
3- What do the words mean: “Be my Valentine”?
Основная часть: (2 стадия: реализация смысла- получение новой информации;
- корректировка учеником поставленных целей обучения)
Teacher: Now let’s see a presentation about St. Valentine’s Day – you’ll learn some new information – try to be attentive.
(Ученики просматривают презентацию посвященную празднику Дню Святого Валентина.)
Прием 1:«инсерт» (Инсерт- I- interactive, N- Notion, S- system, E- effective, R- reading, T- thinking (вставлять , вмещать, наносить ).
Teacher: Now, please complete the task. At the smart board you’ll see a text about St.Valentine:
«v» You should put a tick if you knew this fact before.
(то, что вы читаете, соответствует тому, что вы знаете или думали, что знаете)
«+»New information
(то, что вы читаете является для вас новым)
«-»Thought differently
(то, что вы читаете противоречит тому, что вы уже знали или думали, что знаете)
«?»Don’t understand, have questions
(то, что вы читаете, непонятно, или вы хотели бы получить более подробные сведения по данному вопросу )
Text:
It's that time of the year when couples show their love for each other by sending cards, flowers and chocolates. But Valentine's Day is not only about public displays of affection: in recent years it has also become big business. In the UK alone, more than GBP20 million is spent on flowers, whilst in the United States over $1 billion is forked out on chocolates.
Although Valentine's Day has become a global industry with more than 80 million roses sold worldwide, the origins of the day are unclear and hidden in the mists of time. Nobody knows exactly who St Valentine was, although some historians suggest he was a Roman martyred in the third century AD by a Roman Emperor. It is said that the first recorded Valentine's card was sent by the imprisoned Duke of Orleans in 1415. It is believed that he sought solace from his confinement by writing love poems to his wife.
Valentine's Day, or its equivalent, is now celebrated in many countries around the world. However, the traditions often differ from place to place. In Japan, for example, it is customary for the woman to send chocolates to the man, whilst in Korea April 14th is known as 'Black Day' and is when the unfortunate men who received nothing on Valentine's Day gather to eat noodles and commiserate with each other.
Technological developments have also played their part in keeping Valentine's Day relevant in the 21st century. Valentine's e-cards have been all the rage in recent years. However, internet security experts urge web users to be wary as malicious hackers could use e-cards to spread viruses and spyware.
Valentine's cards can also be used for less than romantic purposes. Police in the UK city of Liverpool sent Valentine's cards to criminals who failed to appear in court or have not paid fines. The cards contained the verse, "Roses are red, violets are blue, you've got a warrant, and we'd love to see you." Who says romance is dead?
Прием 2: «тонкые» и «толстие» вопросы
Teacher: Please, answer the following questions!
“Thin” questions
Who is Valentine?
What did he do ?
When did he live ?
Where do people celebrate St.Valentine’s Day ?
“Thick” questions
Why do people celebrate St.Valentine’s Day?
Explain why do people show their love like that only 1 time a year ?
What is the most important idea of the story?
What is the difference between celebration of this holiday in Europe and in Russia ?
Прием 3: Дискуссия
Teacher: Let’s discuss the proverbs about love. Choose the one that you like most of all and express your opinion.
Пословицы о любви на английском языке
Love and a cough cannot be hidden.
Любовь и кашель не утаишь.
All the world loves a lover.
Влюблённого любит весь мир.
All’s fair in love and war.
В любви и на войне все средства хороши.
Better to have loved and lost than never to have loved at all.
Лучше любить и потерять, чем не любить никогда.
Love is blind.
Любовь слепа.
Love me, love my dog.
Любишь меня, люби и мою собаку.
Love is harder to accept than to give.
Любовь труднее принять, чем дарить.
Love lives in cottages as well as in courts.
Любовь живёт и в лачугах, и во дворцах.
The heart that once truly loves never forgets.
Настоящая любовь никогда не забывается.
Faint heart never won fair lady.
Робкое сердце никогда еще не завоевывало прекрасной дамы.
Far from eye, far from heart.
С глаз долой, из сердца вон.
A merry heart is a good medicine.
Счастливое сердце - лучшее лекарство.
A honey tongue, a heart of gall.
Медовый язык, а сердце из желчи.
Прием 4: Творческие работы
Teacher: Students, please, make a valentine card! You have 5 minutes time. Use some poems which you like most of all.
My Valentine
I have a little Valentine
That someone sent to me.
It’s pink and white
And red and blue,
And pretty as can be.
The sky is high, the sea is deep
Thinking of you I cannot sleep
If you love me like I love you
Nothing but death will part us too.
February the 14th day
It’s Valentine, they say
I choose from among the rest
The reason is I love you best!
Sure as grape grows on the vine
So sure you are my Valentine –
The rose is red, the violet is blue
Lilies are fair and so are you!
Roses are red
Violets are blue
Honey’s sweet
And so are you!
Roses are red
My world is blue
But if you’ll love me
I’ll love you too
Roses are red
Violets are blue
I don’t know the rest
But I know I LOVE YOU.
You’re my rainbow, you’re my star
You’re my bright red cookie jar.
You’re my goldfish, you’re my pie,
You’re the apple of my eye.
You’re my daisy, you’re my vine,
You’re my own true Valentine!
(3 стадия: рефлексия - размышление нового знания;
- постановка учеником новых целей обучений)
Teacher: Dear students! Today we have learned a lot about this holiday and now you should show your knowledge. Let’s discuss what you have learned about St.Valentine’s Day.
(идет обсуждение праздника и информации изученной на уроке)
Подведение итогов. Домашнее задание.
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Урок с элементами технологии критического мышления «Начало правления Петра I» 10 класс
Урок разработан на основе учебника Левандовского А.А. (базовый уровень) 10 класс , является первым в теме "Россия в период правления Петра I»".В разработке урока использованы приёмы т...
конспект урока с использованием технологии критического мышления
Технология критического мышления необходима для того, чтобы ученики не оставались наблюдателями, а старались активно участвовать в учебном процессе....
Статья "Формирование ключевых компетенций обучающихся на уроках географии посредством технологии критического мышления."
Статья "Формирование ключевых компетенций обучающихся на уроках географии посредством технологии критического мышления"...
Конспекты уроков с использованием технологии критического мышления
Технология критического мышления помогаетповысить интерес как к предмету, так и к процессу обучения...
Урок с применением технологии критического мышления.
Разложение многочленов на множители с помощью комбинации различных приемов, решение уравнений....
Урок литературы ,выполненный в технологии критического мышления, по теме «Валерий Роньшин « Сказка о чистой и светлой любви»
Урок литературы ,выполненный в технологии критического мышления, по теме «Валерий Роньшин « Сказка о чистой и светлой любви»...
Презентация к уроку по географии "Ветер" для 6 класса (урок с использованием технологии критического мышления)
Здесь представлена презентация урока с использованием технологии критического мышления...