Открытый урок английского языка в 10-м классе Тема: «The vast world of the immortal classical ballet» («Огромный мир бессмертного классического балета»)
методическая разработка по английскому языку (10 класс) по теме

 

Урок разработан с применением современных технологий: учение через обучение, техники исследовательской проектной деятельности и профильно-ориентированного обучения. Он проводится в 10-м классе в качестве обобщающего по теме «Балет ─ один из видов изобразительного искусства», предложенный учебником О.В. Афанасьевой для школ с  углубленным изучением английского языка, лицеев и гимназий как резервный урок и разработанный преподавателем. 

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл otkrytyy_urok_angliyskogo_yazyka_v_10.docx399.53 КБ

Предварительный просмотр:

Открытый урок английского языка в 10-м классе

Тема: «The vast world of the immortal classical ballet»

(«Огромный мир бессмертного классического балета»)

Урок разработан с применением современных технологий: учение через обучение, техники исследовательской проектной деятельности и профильно-ориентированного обучения. Он проводится в 10-м классе в качестве обобщающего по теме «Балет ─ один из видов изобразительного искусства», предложенный учебником О.В. Афанасьевой для школ с  углубленным изучением английского языка, лицеев и гимназий как резервный урок и разработанный преподавателем.

Цель урока – обобщить сформированные знания, используя практические навыки  говорения по теме с  опорой на определенные лексические и фразеологические  единицы; расширить знакомство с тематикой, привлекая дополнительный материал.

Задачи урока -продолжить развитие навыков:

  1. чтения, с целью основного и полного понимания прочитанного;
  2.  аудирования;
  3.  говорения;
  4.  грамотного изложения своих мыслей на письме;
  5.  самостоятельного поиска, отбора, работы с необходимой информацией;
  6.  умения анализировать и обобщать.

Вцелях реализации воспитательного компонента урок направлен на:

  1. создание условий для формирования у гимназистов интереса к учению;
  2. оказание помощи однокласснику в работе;
  3. мотивацию обретения новых знаний и умений на уроке;
  4. развитие коммуникативных компетенций и толерантных взаимоотношений на уроке, для чего используется фронтальные, индивидуальные, парные виды работ.

Урок готовится в рамках тематической презентации, что помогает четко выстроить его структуру, делает урок динамичным и живым.  Апробация себя учениками в качестве преподавателей усиливает интерес к уроку.

Оборудование: мультимедийные средства.

Наглядные пособия: афиши с названием балетов, именами композиторов, хореографов; портретами выдающихся русских и английских балерин, танцовщиков.

Погружаясь в атмосферу театра, участники ролевой игры во время перемены знакомятся с афишами, фотографиями, портретами актеров балета.

Урок строится по принципу музыкального произведения, характеризующегося единством, целостностью художественного решения, слиянием гармонии звуков и образов.

Перед публикой появляются актеры, они же учителя, которые будут вести этот урок.

Iэтап( прелюдия).

Звучитвальсизбалета«Лебединоеозеро» (Thesoundsofwaltzfrom«TheSwanLake»).

Появляются на сцене два актера (учителя).

 1 уч.: «Театр уж полон; ложи блещут;

2 уч.: Партер и кресла, все кипит;

1 уч.: В райке нетерпеливо плещут

2 уч.: И, взвившись, занавес шумит».

Звуки вальса замолкают.

1 уч.:Вutwhat’sontonight?

2 уч.: It’s ballet. The great classical ballet!  Lookatthebill!

Ученики один за другим читают названия балетов, имена их композиторов, хореографов, год премьеры, наконец, город, где она была осуществлена.

Демонстрируется фрагмент из балета «Лебединое озеро» в исполнении М. Плисецкой.

1 уч.: It’s marvelous! It’s  tremendous!

Звуки музыки стихают.

IIэтап (основнаячасть).

1 уч.: Morning ladies & gentlemen!

2 уч.: We are glad to greet you at our lesson today.

1 уч.: We are sure that those who love ballet art have come to share our desire to speak about it here & now.

Ballerina:  Thethemeofourlessontodayis….гимназисты пытаются дать свою версию темы, так как ряд предыдущих уроков был посвящен теме балета.

Балеринауточняет: «The vast world of the immortal classical ballet».

2 уч.: Our task is to prove this sentence with the help of the history of its development& the influence on the human being. So, what do you think we should start with?

A student:  We have got a notion «ballet» that’s why first of all I  think we should give its definition.

1 уч.: I would like you to read it aloud.

Ученики читают один за другим с экрана:

Ballet is a combination of the arts of dancing, poetry, music & painting.

Composer writes music, poet writes drama or poetry, choreographer conducts dances, decorative  artist  decorates the stage & carries us from  one place to another. Dancers guided by music, thought of the poet & will of choreographer. They are wonderful in   their costumes.

1 уч.:  Now you’ve got acquainted with the Ballet as one of the fine arts.

2 уч.: Watch the ballerina & you won’t be able to remain indifferent.

Танцует балерина - одна из учениц. («The Sleeping Beauty» - Tchaikovsky)

3 уч.: (Вовремятанца). Let’s recall Pushkin’s poetry again:

«Блистательна, полувоздушна,

Смычку волшебному послушна,

……………………………………

……………………………….., она,

Одной ногой касаясь пола,

Другою медленно кружит

И вдруг прыжок, и вдруг летит».

Балерина закончила выступление. Обращается к публике.

Балерина(the ballet dancer): Well, I am a ballerina. Listen to my story & then answer my questions.

The story: On the one hand I am musical instrument & on the other I am a player on this instrument.

The dancer is selected for his potential. Selection is taking place between the age of 10-11. Making the instrument is a gradual process, lasting 8-9 years.

The dancer should be slim, with straight legs & knees.

The female must have proper toes for point work. Besides a dancer should be artistic and expressive. There are the rare classical dancers from whom the ballerinas are chosen.

На экране высвечиваются вопросы.

Questions:

  1. Is it easy to be a ballet dancer?
  2. What do you need to be a ballet dancer?
  3. Would you like to be a dancer?   Why?
  4. What famous ballet dancers do you know?

Гимназисты отвечают на поставленные вопросы

Хореограф (achoreographer): Hi, Iamachoreographer. «Choreographer» means «a writer of dance». My task is to translate the verbal poetry into the poetry of movement& to inspire it. The great Fokine did it well.

Наэкраневысвечиваютсявопросы.

Questions:

1. What other choreographers do you know?

2. Do you know what the function of choreographer is?

3. Do you think that he is a chief in a ballet? Why?

Ученики отвечают на вопросы.

Либреттист (a librettist): Oh. My task is difficult. I write ballet stories. One of the famous librettists said: «The shorter the story the better the ballet». My aim is to suggest an atmosphere. The best example is «The Dying Swan» that depicts the loneliness of death.

1 уч.: Let’s watch «The Dying Swan». Here is M. Plisetskaya dancing.

Аудиторияпросматриваетзапись.

2 уч.: You have watched the video. Write down your impression. Try to describe her dance with the given words.

На доске карточки с предлагаемыми словами и выражениями по теме.

Characteristics of performance:

                        High physique skills

                        Movement skills

                        To be a splendid technician

                        To be a marvelous dancer

                        To be poetic

                         Point work

                                          Harmony

                                          Expression

                                          Grace

                                          Lightness

                                          Musicality

                                          Fluidity                                                                                                  

To have a sensational success

Их читает первый ученик, за которым все повторяют, переводят и заносят в тетради.

2 уч.: Start your work, please.

На этот вид работы отводится до 3-4 минут.

1 уч.: Your time is over. Put your pens down. Who’d like to be the first? OK. Helen, start…

Helen: Plisetskaya is a marvelous dancer. She trained hard to do point work good. Her dance is full of grace, fluidity, musicality. The performance is expressive and dramatic. She is graceful. Her physique and movement skills are high. The ballet dance is a splendid technician. Her dance is poetic. The auditorium is captured by the mixture of dance and music. She becomes lightless and turns into fairy, the fairy of dance.

2 уч. : Fine, thank you. Sasha,& what about you? Read your version, please.

Sasha:  The dance is expressive & graceful. It takes us to the atmosphere of harmony & poetry.

Plisetskaya is marvelous dancer & splendid technician. Besides, she is a beautiful woman with sharp mind. All these features & skills give her a sensational success.

1уч.: Well done, Sasha. I do share your opinion.

2уч.: Hand the rest papers in, please. We’ll check them up & put you marks.

1уч.: Students, I would like you to give the new task. Read the text “A brief note on the history of  ballet” & answer  the questions.

A brief note on the history of ballet

From the beginning of 508 В. С the groups of competors were trained at the spring festival of Dionysus   by a "choragus" ("choreographer"). That's why the dances became virtuosic. But their performance was amateur's.

The professional dance developed in Rome in 22 В. С with two artists - Pylades and Bathyllus. Performing tragedies, wearing costumes and masks they depicted various characters. That time all the elements of standard theatre were present: movement skills, roles to be played, a stage to play on, music, costumes, decor [deiko:], audience.

Throughout the middle Ages in Italy bands of maskers went on May Day, New Year and Carnival singing, dancing, playing jokes.

In the 16th century these dances were first called "ballelli" meaning simply a figure dance. Later they were staged and some of them were in the protocol of court etiquette.

The most famous dancer of the 17th century was Louis XIV; called Apollo, Sun-King, he dominated the ballet of France. He "composed" ballets and the music to them was composed by jean - Baptiste Lully.

In 1661 the King established the Acede’me Royale de Dance. So the ballet became a professional art.

Answer the questions:

  1. Who trained the groups of competors?
  2. What kind of performance was it in 508 B.C.?
  3. Who were the first dance performers?
  4. Did they have a stage to act on?
  5. Who composed "ballets" and music in France for court etiquette performances?
  6. When did ballet become a professional art?

На экране появляются портреты Людовика XIV(Лувр) и Люлли.

Тихо звучит музыка Люлли.

        Аудитория читает текст и отвечает на вопросы. Парная работа: один ученик читает

вопрос, второй на него отвечает. Если ответ неточен или неверен, то задающий вопрос, уточняет ответ. Если и его ответ ошибочен, то помогает класс или преподаватели.

2уч.: OK. You’ve tremendously overcome the task speaking about the history of the development of ballet. The answer of Alla was the best one because it was full and argumented.

1уч.: The time’ s come for you to listen to the story on which the obligatory classical ballet  for all staring dancers  is based. It’s “Giselle, orthewili”.

Демонстрируется отрывок из балета в исполнении Галины Улановой(2-3 мин.).

Giselle, or the wili - Adam, Coralli & Perrot, 1841/ later revised by Petipa/. (тихозвучитмузыка)

It is a medieval legend about the dead that took the living away with her to the grave. But in this case a beautiful girl who loved dancing after death became a wili & saved a young man she had fallen in love with.

The main character requires not only virtuoso dancing but dramatic ability of a high order. The heroine is a real person with whom the audience can identify themselves. She is a poor peasant girl deceived by a rich young man. She cannot stand the truth as a romantic female, loses her mind & dies.

In the second act she is a spirit. Her love conquers death & she wins the struggle against her nature as wili.

A. Pavlova, A. Marcova, G. Ulanova, M. Plisetskaya were supreme in this. (Наэкранепоявляютсяуказанныебалерины, исполняющиепартию «Жизель»)

“Giselle” became an ageless symbol of undying love.

2уч.: Try to finish the sentence:

“Giselle” is the ballet about….

1. the story of the deceived person girl.

2. the threat  wili can bring revenging her death change

3. the poem of high spirituality, sacrifice & endless love.

You may discuss the problem with your  friend.  Proveyouranswer.

Гимназисты дают ответы, приводя доказательства.

1 уч. : Great! Your answers are full. You are good & attentive listeners.

The last task we are to fulfill today is to complete the dialogue using the text “The Royal Ballet”.

The Royal Ballet

Ninelle de Valois opened a school in London in 1926 and started to give performances at the theatres - Old Vic near Waterloo station and Sadlor's wells in Istington.

First they performed indicated dances in plays and operas before regular evening of ballet began to be given as well.

                For twenty years de Valois looked forward the occasion when her company reopened the Royal Opera House, Covent Garden, where they started with Petipa - Tchaikovsky "The Sleeping Beauty", then were "Giselle", "Coppelia", "The "Swan Lake" e.t.c.      

From the beginning there were very few British dancers. Among them were Alicia Markova and Anton Dolin who were the soloists of the Diaghilev ballet. A bit later the audience met Margot Fonteyn groomed for classical and modem ballet and became a well - known ballerina of the company.

Later came Anya Linden, Lynn Seymour and males: Antony Dowell, David Wall, Michael Coleman.

Today the Royal Ballet is a company of extraordinary strength because there are the most marvelous dancers in the world.

Complete the dialogue.

A: - Well, do you know who opened the ballet school in London, 1926?

B: - Sure, she was ___________________________________________________________________        

A: - What ________________________________________________________________________        ?

B: - It was the Old Vic Theatre. ________________________________________________________

A: - Where was it ___________________________________________________________________        ?

B: - _____________________________________________________________        near Waterloo station.

A: - How long did Ninelle de Valios        _____________________________________________________

B: - For 20 years.

A: - What ballet was the first one?

B: - ________________________________________________________________________

A: - Who _____________________________________________________________________

B: - Alicia Markova and Anton Dolin were.

But first we should denote the main idea of it. (Просмотровое чтение с извлечением информации)

A student (after reading the text): The story is about the history & leading dancers of the main British opera & ballet theatre which is situated in London.

2уч.: Carry out your work. You may do it in groups to fasten its execution.

Группы выполняют задание, на которое отводится3-4 мин.

1уч.: Let’s listen to your dialogues.

Каждыйчитаетпострочке.

1уч.: Do you agree it with? May be somebody has another version?

Well, I see that you are thinking, creative, hardworking girls & boys.

Friends, we’ve performed well today & we’ve done really the enormous work in researching the world of balletg:

Summingup:

IIIэтап (заключительнаячасть).

2 уч.: Let’s recall our steps from the very beginning

Students:

  1. We studied the notion of the subject, looked through its definition.
  2. We traced the history of its birth & development of it.
  3. We spoke about its makers, mentioned the main classical ballets.
  4. Read about the development of the ballet in England
  5. Made acquaintance with the ballet “Giselle”.

2 уч.:  But what way did we do it?

Students:

  1. We’ve got acquaintance with new words, phraseological units, notions.
  2. We worked with texts visually & listened to them, putting & answering questions.
  3. We watched the fragments & listened to the music of the ballets.
  4. We saw those who had done the great input into the development of the classical ballet.

1уч.: And what did we gain ?

Students:

1. We increased our knowledge in the field of one of the finest arts – ballet & in the field of English language speaking, listening, reading about it.

2. We trained our logic abilities proving the theme of the vastness & immortality of ballet.

2 уч.: What means did we use?

Students:

  1. We watched video, read texts, listened too much music & it helped us in successful fulfilling the task.

1 уч.: What kind of work you are ready to carry out now?

Students:  It is obviously that we learnt to do the search work, choose & pick up necessary information, make reports, speak on certain theme; and the main thing is – we learnt to do it ourselves.

1,2уч.: Your words give us possibility to say that the aim of our lesson is reached. You caught the consistence of individual and group work. Thank you very much for your participation in today’s lesson.

Now we’ll discuss your marks. But first write down your homework:

 Pick one of the famous British dancers and tell us about his/her input into the development of the classical ballet / in can be a short presentation/.

The teachers thank their students & put them excellent marks.

Библиография

  1. Афанасьева О.В.  Английский язык: учебник для VIII кл. шк. с углубл. Изучением  англ. яз., лицеев и гимназий. 3-е изд. – М.: Просвещение, 2006.
  2. Полат Е.С. Метод проектов на уроках иностранного языка / Иностранные языки в школе - №№2,3 – 2000г.
  3. Организация проектной деятельности в образовательном учреждении/ Сост. Щербакова С.Г. – Волгоград: ИТД «Корифей», 2007г.
  4. Пахомова Н.Ю. Проектное обучение – что это? // Методист,  2004, №1.
  5. Театральное искусство Великобритании: Книга для чтения на английском языке: Учебное пособие. Составитель Ступников И.В. – М.: Высш.шк.,1986.
  6. В мире танца. Книга для чтения  по английскому языку для студентов и вузов искусств. Учеб.пособие/Состав. Ступников И.В. – М.: Высш.школа,1982.
  7. История балета.http://gazeta.aif.ru/_/online/kids/127/08_01.
  8. Партия «Жизель» в исполнении Г. Улановой в одноименном балете. http://video.mail.ru/mail/mishenko_1952/151/348.html.
  9. Сен Санс «Умирающий лебедь» в исполнении М. Плисецкой. http://video.mail.ru/mail/tatiana_40_40/33/96.html.
  10. П.И. Чайковский вальс из балета «Лебединое озеро» http://www.youtube.com/watch?v=ZoPK92C_hig.
  11. Жан Батист Люлли музыка http://www.youtube.com/watch?v=5rthhDwbLmc&feature=related


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Открытый урок английского языка во 2-м классе,по теме "Спорт".

Закрепить лексический материал по теме «Спорт»;развивать навыки устной монологической речи; систематизировать употребление модального глагола "can"        ...

Открытый урок английского языка в 6-м классе по теме "Семья" , учебник М.З. Биболетовой.

Урок проводился в 6-м классе в рамках конкурса "Учитель года 2013". Разработка урока сопровождается презентацией....

Открытый урок английского языка во 2-ом классе по теме"Обучение чтению гласной буквы Е в закрытом слоге"

Разработанный урок английского языка во 2 классе определяется целями государственной политики в сфере образования. Внедрение  нового  ФГОС требует от учителя особого подхода в разработке...

Открытый урок английского языка для 10-го класса на тему " Сравнение политических систем России, США и Англии".

Политические системы ведущих стран мира имеют ряд общих моментов, и в то же время каждая страна характеризуется особенностями управления. Ученики , сделав свои собственные презентаци на эту тему, пред...

Открытый урок английского языка в 4-ом классе по теме: "Мой дом"(Describing your house) с использованием презентации Power Point

открытый урок английского языка в 4-ом классе по теме: "Мой дом"(Describing your house) с использованием презентации Power Point...

Открытый урок английского языка в 3-ем классе на тему "Мы хорошо проводим время"

Данный урок разработан в соответствии с требованиями ФГОС по УМК Н. И. Быкова,Д. Дули, М. Д. Поспелова, В.Эванс...

Открытый урок английского языка с использованием ИКТ по теме «English is a World Language»

Открытый урок английского языка с использованием ИКТ по теме «English is a World Language»...