Сценарий урока The Invention of Printing. World’s largest libraries.
план-конспект урока по английскому языку (9 класс) по теме

Гуссаова Земфира Олеговна

Показать приёмы обучения навыкам чтения с различными учебными стратегиями.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл tekst_prezentacii.docx51.37 КБ

Предварительный просмотр:

Тема: The Invention of Printing.  World’s largest libraries.

Тип урока: систематизация знаний, умений, навыков.

Метод обучения: исследовательский.

Задачи:  - узнать больше о развитии книгопечатания со времён Гуттенберга до  информационных технологий Билла Гейтса;

 - познакомиться с изобретением книгопечатания в Европе и России;

 - доказать, что современные информационные технологии

   являются   результатом развития книгопечатания.

Цели:

Учебная:  обучение суворовцев  чтению иноязычного текста с различными учебными стратегиями;

Развивающая:  - развитие личностной активности обучающихся,

        - развитие   способности к анализу,  обобщению и формулированию   собственных выводов.

Воспитательная:  развивать познавательную активность, обогащение  новой информацией.

Методическая:  показать приёмы обучения навыкам чтения с различными учебными стратегиями.

Оборудование:  учебник, интерактивная доска, презентация, видео приложения, листки контроля суворовцев.

Ход урока

I. Организационный момент:

Приветствие. Ознакомление с темой урока.

Teacher: Good-afternoon, souvorovites! Be seated. I hope you are OK today and ready to work hard and enthusiastically.

(слайды 1-2) Today we are having a lesson on the theme “The Invention of Printing”. We shall talk about things that happened long ago, in ancient times. We’ll get acquainted with the invention of printing in Europe and in Russia.  We learn more about the development of printing from Johann Gutenberg up to the informational technologies of Bill Gates. And prove that modern informational technologies are the result of the development of printing. We’ll talk about the most famous libraries in the world. And the most important thing we’re going to do is to show our skills in reading and understanding English texts.

II. Основная часть:

T.: Let`s begin our lesson from the revision of lexical material.

1.     Лексическая зарядка:

T.: Here we have some words that will be useful for us during our lesson

  1. Guess what these words mean: (слайд 3)

                                          Cylinder

                                          Metal

                                          Secret

                                          Papyrus

                                          Collection

                                          Manuscript

                                          Public

                                          Tablets

T.: How do we call such words?

P.: We may say that according to their pronunciation and spelling these are international words.

  T.: The next task you’ll do in your test- sheets.

      2.  Match the words and their definitions: (слайд 4)

1.Skins of young animals                      1. книги и рукописи

2.Middle Ages                                       2.уникальные коллекции

      3.Books were quite common                 3.шкуры молодых  животных

4.Books and manuscripts                       4. дожили до наших дней

5.Unique collections                              5.средние века

6.Went quickly                                       6.приковывать книги

7.Survived until the present day             7.книги были широко  

                                                                 распространены

8.To chain books                                    8.быстро распространилось

  1. Развитие навыков чтения:

  1. Read each word-combination and guess what the sentence can be about: (слайд 5)

on tablets of wood or pieces of bark

in Assyria and Babylonia

the Chinese

a great event in history

editors, publishers and   booksellers

rich collections of books

to keep books, journals…

2.  Read the sentences and guess the meaning of the highlighted words: (слайды 6-7)
Milestones of the History:

1. In the Nile valley there was a Greece town founded by Alexander Makedonsky. The best – known ancient library situated there included 700 thousand volumes.

2. Three thousand years ago in the valley between the rivers Tiger and Euphrates there was a mighty empire Assyria. Many clay tablets were discovered there during the excavations.

3. The king of Pergamum kingdom decided to create the library much bigger than the Egyptian one. People of that kingdom learnt to create books from skins of young animals. This material was called “parchment”.

4. Cai Lun crushed up fiber mulberry, ash wood, cloth and hemp. All this he mixed with water and the mass is put on the form. After drying in the sun, he smoothed this mass with stones. The result is a solid sheet of paper.

  1. Find the key-words in the sentences: (слайд 8)
  1. Although the clay tablets didn’t look very beautiful, they were long-lasting and some of them survived until the present day.
  2. Though paper has been known in China since the first century, the secret of papermaking came to Europe much later.
  3. By the time of the Middle Ages all books were handwritten and often beautifully decorated.
  4. Libraries used to chain books to the shelves so that they could not be removed from the building.

  1. Make up a cluster (слайды 9-10)

Ancient book

Greece, Rome

Egypt

Assyria, Babylonia

China

wood

papyrus, skins of animals

clay

mulberry

Tablets of wood

Strips rolled from one cylinder to another

Clay tablets

paper

        

5. Give the headings to the passages: (слайды 11-14)

 China: the invention of printing

The first printing technology appeared in ancient China by the end of the II century. By that time the Chinese had already had three important elements:

paper;

colours;

they could impress writings on any surface.

Printing in Europe

By the 1275 the secret of papermaking came to Italy through the port cities, in the middle of the 14th century during the Renaissance paper came to France and Germany.

                 

The early printers

In Europe  there  were several people who can be called the inventors of printing.

The best- known were  Johann Gutenberg from Germany and William Caxton from England.

     The invention of printing press in Russia

The first printing press in Russia was set up by Ivan Fedorov in Moscow in 1564.

The first Russian book “Apostol” is now kept in Harvard Library in the USA.

By the end of the 15th century there were more than 200 presses.

6.Put the sentences in the right order: (слайд 15)

1. Advances of Renaissance, the Enlightenment, the bourgeois revolutions in England, France, the Netherlands, the reform movement in Germany and other Western European countries owe much of book printing, activity of publishers, printers, booksellers.

2. For centuries, the book was used as a powerful instrument of knowledge, science and culture.

3. The number of new works, issued in the country, to a certain extent, can serve as a measure of progress.

4. A book is a mean of communication.

5. The success of printing contributed to the scientific, technical and social progress, and in turn depended on the status and development of technology, scientific advances, the level of culture and education, achieved by a particular country.

The key: 4, 1, 2, 5, 3.

  1. Развитие навыков аудирования и устной речи:

(слайд 16)

T.:

"The appearance of the first printed book in the language of one or another nation marks the beginning of a new era of cultural life"
                                                                                     Tihomirov M.N.

T.: Tell me, please, what book was the first Russian printed book?

 Who was the first English writer whose books we read even nowadays?

P.: “the Bible”, “Apostol”, William Shakespeare

T.: The 19th century saw the appearance of  a proper system of public libraries. (слайд 17)

     (слайд 18) Look at the pictures of these famous libraries and name them.

T.: I want you to watch some video about one more library and name it. (слайд 19)

      Answer my questions, please.

 

  1. When was it established?
  2. In what style is this American treasure built?
  3. Where is it located?

  1. Развитие навыков выразительного чтения.

T.: Your assignment for today’s lesson was to get ready with test-reading.

Ex.19, p.148.

  1. Развитие навыков устной речи.

T.; You’ve just read that modern libraries use computers and electronic catalogues. Does it mean that we don’t need books anymore?

(слайд 20)

A computer or a book?

The computer replaces the book. BUTwill the computer  replace the book? Of course, not.

(слайд 21)

T.: While watching video, listen to your classmate, please.


Country

Material

Things used for writings

Student’s control                                                                         

I. Match the words and their definitions:

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

II. Make up a cluster:

III. Put the sentences in the right order:

1.

2.

3.

4.

5.

P.: Printing played the role of the accumulation of professional knowledge of mankind. This knowledge can be quickly multiplied, and they became accessible to many people. For three centuries after the invention of the printing press in 1445 it was possible to gain the "critical mass" of knowledge. Knowledge turned into a machine as new processes become a source of new ideas. The printing press played in this process the role of information key.

 At the beginning of the III millennium there was a stagnation on the market of printing. However, everything changes. In the period from 2005 to 2011 there was a global growth of producing books about 30%. 

T.: Are we able to say that modern information technologies are the result of the development of printing?

P.: Yes, of course they are.

III Заключительная часть:

Teacher: 

Conclusion: (слайд 22)

We found out that today both the book and information technology of  Bill Gates are  important and interesting sources of  information  for a modern educated person.

Self-preparation work: (слайд 23)

Write down the advantages and disadvantages of eBooks: 6 sentences

Thank you for your creative and active work. Your marks for today’s work are …. Good byе.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Применение игровых технологий на уроках французского языка в начальной школе.(Сценарий урока-конкурса по теме"осень"во 2 классе.)

Уроки-конкурсы в начальной школе можно использовать для проверки усвоения пройденного материала, для оптимизации процесса повторения, для осуществления принципа коммуникативной направленности изучения...

Сценарий урока "Построение чертежа основы фартука" с презентацией и технологической картой урока

Тема изучается на третьем занятии раздела «Конструирование и моделирование». Урок имеет важней шее значение в дальнейшем обучении учащихся, т. к. изучаются основы черчения и конструировани...

Методическая разработка (сценарий) урока. Программа: Школа России Тема урока: Повторение. Главные и второстепенные члены предложения. Класс: 4Б* (по программе VII вида)

Второй городской фестиваль учителей общеобразовательных учрежденийСанкт – Петербурга «Петербургский урок» в 2012 году    Государственное бюджетное специальное (коррекционное) образ...

Сценарий урока "Первая мировая война". Создаем учебный фильм. Урок-проект. 9 класс.

Конспект урока в 9 классе по теме "Первая мировая война". Урок выстроен с учетом требований новых стандатртов. Включает 4 этапа:этап актуализации знаний, этап - построение учебной задачи, этап - решен...

Сценарий урока в 10 классе «Щелочность мыла. Валеологический подход к выбору туалетного мыла» Проблемный урок с элементами исследования. 10 класс

Рассмотреть роль химии в повседневной жизни человека; выявить причинно-следственную связь между составом, строением и свойствами син­тетических моющих средств (на примере туалетного мыла), действие мы...

Конспект урока 10 класса на тему: "Russia, the largest country in the world"

План-конспект урокаучителя английского языкаФешиной Л.А.            по теме:  "Russia, the largest country in the world"Класс: 10Цель у...