Внеклассное мероприятие по коми языку " Трудовое воспитание-как основа жизни в коми семье"
план-конспект занятия (3 класс)

Лапшина Надежда Вениаминовна

конспект внеклассного занятия для учащихся начальных классов

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл конспект урока на коми языке175.16 КБ

Предварительный просмотр:

Коми кыв урок (3 класс)

Тема: Вогöгöрся кад. Ар.

1.Орг. момент

 Велӧдысь.

- Видза оланныд, челядь!

Менӧ шуӧны Надежда Вениаминовнаöн.

 - Талун ме нуӧда тiянлы коми кыв кузя урок и зэв ёна надейтча, мый тi лоанныд меным бур отсасьысьясӧн.

-Сегодня я провожу у вас урок коми языка и я надеюсь, что вы будете мне хорошими помощниками.

 - Сiдзжӧ миян урок вылӧ локтiсны гӧсьтъяс. Вай чеччам да чолӧмалам найӧс.

(чолӧмасьӧм)

-Сегодня к нам так же пришли гости, и поэтому поздороваемся и с гостями.

  - Челядь, ме зэв ёна кӧсъя, мед тiян талун сьӧлӧманыд колис КЫПЫДЛУН.

 

 - Знаете ребята, я хочу, чтобы вы сегодня испытали вдохновление.

- А мый жӧ сэтшӧм КЫПЫДЛУНЫС? -Что такое вдохновление? 

(вочакыв)

- Кыпыдлун– выльтор кылӧм, тiян ловлӧн би!

 -А ещё говорят, что вдохновление-это «вдох нового».

 А медым кывны тайӧ выльторсӧ, ми медводз тӧдмасям коми ловбиа йӧзлӧн шыладкӧд да серпасъяскöд.

-А чтобы подготовиться услышать это новое, предлагаю  послушать музыку.

(шылад кывӧм да видео презентация видзӧдӧм)

- Челядь, а тi гӧгӧрвоинныд, мый йылысь вöлi сьыланкывйыс Лидия Логиновалöн?

- Ребята, а вы поняли о чём пела Лидия Логинова?

(вочакыв)

- Молодечьяс!

 

- Как может быть связана эта музыка с нашим уроком? 

- Кыдзи лоас миян  уроклӧн  темаыс,  тi тӧдмаланныд, вежанныд кӧ сетӧм шыпасъяссӧ местанас.

-Вы можете узнать тему урока, если поменяете буквы местами.

 - Молодечьяс!  Дерт жӧ, тайӧ АР!

Сідзкӧ, миян уроклӧн темаыс лоӧ «ВОГӦГӦРСЯ КАД. АР.»

 - А кыдзи тi думайтанныд, кутшӧм могъяс ми пуктам урок водзӧ?

-А какие задачи мы будем решать на уроке?

(вочакыв)

- Молодечьяс! Ми талун тӧдмасям выль кывъясӧн, серпасъяс серти артмӧдам кывтэчасъяс, а сэсся и сёрникузяяс.

-Мы сегодня будем знакомиться с новыми словами, составлять словосочетания с изученными словами и потом уже попробуем составить текст.

3.

  -  Челядь, тiян водзын 3 серпас. А мыйла куим?

(вочакыв)

 - Да, сiдз. Сы вӧсна, мый арын 3 тӧлысь.

- А тi верманныд шуны арся тӧлысь нимъяс коми кыв вылын?

- Вы можете назвать осенние месяцы на коми языке?

(вочакыв)

- Челядь, вай ми видзӧдлам велӧдчан небӧглӧн  медбӧръя лист бок вылӧ. Лыддьöй да висьталöй, кыдзи шусьöны арся тöлысьяс.

- Обратимся за помощью к учебнику. На последней странице учебника есть ли названия осенних месяцев? Назовите.

(аддзам кывъяс да лыддям)

-Вай ми сетöм лист вылö сразу и клеитам арся  тöлысь нимъяс.

- Давайте мы сразу заклеим названия месяцев на предложенный вам лист. Какое название будет 1,2,3?

        

 - Челядь, тi казялiнныд, кутшöм аслыспöлöс коми кыв вылын тöлысьлöн нимъясыс! Кыдзи тi чайтанныд, мыйла тадзи шуöмаöсь тöлысь нимъяссö? Мый серти лоö КÖЧ, ЙИРЫМ, ВÖЛЬГЫМ? Видламöй думыштны медводз асьным.

- Согласитесь, что очень интересные слова. А почему коми народ дал такие названия? Как вы думаете?

(вочакывъяс)

Вöчам кывкöртöд

КÖЧ – коми вöралысьяс заводитöны кыйсьыны кöч вылö. Тайö тöлыссянь нин позьö аддзыны кöчьясöс, кодъяс заводитöны вежны ассьыс руд рöмсö еджыд рöм вылö.

-Кöч-это месяц, когда коми охотники начинали охотиться на зайцев. Именно в этом месяце зайцы начинают менять свою шубку.

ЙИРЫМ – (артмöма тöвлöн да няйтлöн  öтлаасьöм кад – пом)

-Йирым- обозначает погоду с резким холодным ветром. Образовалось от слова йирö-грызёт.

ВÖЛЬГЫМ – выль гöн, выль лым.

- Вöльгым-образовалось от двух слов: выль-новый, гöн- пух. Что получается?

 

- Быд тöлысь аслыспöлöс.

-Öнi ми тiянкöд кутам корсьны кывъяс быд тöлысь дорö. Парта вылын миян эм ыджыд лист, кытчö ми клеитiм арся тöлысь нимъяс. А конверт пытшкын эм кывъяс да серпасъяс. Ті  кутанныд уджавны параясӧн, орччӧн пукалысьыдкӧд. Ме кута петкöдлыны тiянлы серпас, тi öти кывйöн шуöй тайö серпассö. А сэсся артмöдöм кывсö да серпассö тi клеитанныд лист вылö сiйö тöлысь дорас, код дорö лöсялö сiйö.

(ставöн уджалöны)

-Каждый месяц осени- особенный. А чем каждый месяц отличается друг от друга?

-Значит, что нам надо выяснить? ( значит нам нужно найти слова, характеризующие каждый месяц)

-Поработаем в парах. У вас на парте лежат конверты. Вытащите всё, что у вас в конвертах. Что там? (слова и картинки).

-Значит, что мы будем делать?( соединить)

- Можете без моей помощи выполнить это задание? (нет)

-Я буду вам показывать картинку, а вы мне скажете,  какое слово может быть «зашифровано» этой картинкой. Затем мы заклеим картинку и слово в тот столбик, к какому месяцу оно подходит.

(идёт работа)

Вöчам кывкöртöд.

 - Кутшöм кывъяс артмисны? Лыддям кывъяссö.

КӦЧ

ЙИРЫМ

ВӦЛЬГЫМ

зарни

Зэр(а)

Лымъ(я)

мича

няйт

кӧдзыд

шоныд

Кымӧр(а)

 - Челядь, мый ми тöдмалiм?

- Что же мы узнали? (новые слова). Прочитаем что у нас получилось. (хоровое проговаривание словосочетаний)

 - Молодечьяс! Дерт жö, ми тöдмалiм  выль кывъяс.

- А öнi висьталам, кодлы да мыйла кутшöм тöлысь медся ёнджыка  кажитчö? Или  оз кажитчы? Вай висьталам та йылысь схема серти:

МЕ РАДЕЙТА_______________ ТÖЛЫСЬ.

МЕ ОГ РАДЕЙТ ____________________ТÖЛЫСЬ.

- Выразите своё отношение к любому месяцу, используя схему.

 - Молодечьяс! Зэв бура уджаланныд.

 - А ӧні ме тіянлы сета сьӧкыдджык удж. А та могысь ті кутанныд уджавны группаын.  Быд группалы ме сета 3 сёрникузя, кӧні колӧ вежны роч кывъяссӧ коми кыв вылӧ. А сэсся ми лыддям артмӧм сёрникузяяс.

-А сейчас я вам предлагаю выполнить более сложное задание. Как можно поработать над этим заданием?(работа в группах)

Ывла вылын холодно.

Воис золотой ар.

Сулалӧ дождливая поводдя.

Усьӧма снег.

Ывла вылын тепло. 

Гӧгӧр грязь. 

Регыд локтас зима.

Сулалӧ красивая поводдя.

Енэжті ветлӧдлӧны тучи.

(шылад шы улын челядь уджалӧны параясӧн)

 - Кутшӧм сёрникузяяс миян артмисны?

Ывла вылын кӧдзыд.

Воис зарни ар.

Сулалӧ зэра поводдя.

Усьӧма лым.

Ывла вылын шоныд. 

Гӧгӧр няйт. 

Регыд локтас тӧв.

Сулалӧ мича поводдя.

Енэжті ветлӧдлӧны кымӧръяс.

 - Молодечьяс!

 

5

- Челядь, вӧчам кывкӧртӧд.

-Кутшöм могъяс сулалiсны урок водзвылын?

-Ставыс миян артмис?

-Мый отсалiс кутны тöд вылын выль кывъяс?

Висьталöй аслад урок вылын удж йылысь схема серти:

- Вспомним начало урока. Какие задачи мы ставили?

-Всё ли у нас получилось? Что помогло запомнить новые слова?

- Чему научились на уроке? Расскажите по схеме: 

 - Висьталӧй, челядь, лоис эз тіянлы лов выланыд кокньыдджык? Мый окота тіянлы вӧчны тайӧ урок бӧрын? Гашкӧ, кодлыкӧ окота сьылыштны, серпасавны мичлун, ветлыны кытчӧкӧ шойччыштны, видзӧдлыны арлӧн кольӧм мичлун вылӧ?

(вочакывъяс)

 - Дона челядь, ме аттьӧала тіянӧс талунъя  ӧтувъя уджысь да сиа тіянлы дзоньвидзалун! Сідзжӧ, ыджыд аттьӧ висьтала и миян госьтъяслы! Аддзысьлытӧдз ставлы!


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Внеклассное мероприятие по русскому языку. "КВН по русскому языку" 4 класс

Методическая разработка представляет собой сценарий  внеклассного занятия по русскому языку и предназначена для учителей начальных классов...

Презентация к внеклассному мероприятию по теме "Путешествие в страну здорового образа жизни" для учащихся начальных классов

Презентация к внеклассному мероприятию по теме "Путешествие в страну здорового образа жизни" для учащихся начальных классов...

Открытое внеклассное мероприятие с применением сингапурской методики "Велосипед в нашей жизни"

Это комбинированный урок с применением критического мышления. Форма организация различная: групповая, индивидуальная,парная. Урок проходит с использованием компьютера и интерактивной доски. Познакомил...

Разработка внеклассного мероприятия в плане духовно-нравственного воспитания учащихся, посвященного Житию Преподобного Сергия Радонежского

Эта разработка может применятся на уроках Основ православной культуры и светской этики,  как в начальной школе, так и в среднем звене. Она рассказывает о житии Преподобного Сергия Радонежского. В...

Внеклассное мероприятие в рамках самообразования.(Нравственное воспитание) Добро и зло..

Цель: созданиеусловий для развития представлений учащихся о добре и зле. Задачи : - на примерах, доступных детскому восприятию,объяснить, какой смысл люди вкладываютв понятия «добро» и &la...

Роль трудового воспитания в школьной жизни ребенка с ТМНР

В статье обращается внимание на проблемы тудового воспитания у детей сТМНР...

Методическая разработка внеклассного мероприятия, направленного на гражданско-правовое воспитание обучающихся «У меня растут года...» В.В. Маяковский

Методическая разработка внеклассного мероприятия, направленного на гражданско-правовое воспитание обучающихся «У меня растут года...» (В.В. Маяковский)Организационная структура (сценарий) ...