Багай чанчыл (окрытый урок)
план-конспект урока (2 класс) по теме
Предварительный просмотр:
Литературлуг номчулга кичээли
Темазы: Т. Кызыл-оол « Багай чанчыл»
Сорулгазы:
Өөредиглиг
1)Т. Кызыл-оолдун « Багай чанчыл» деп тоолу-биле номчуп таныжар.
2) Шын, медерелдиг , аянныг номчулганы чедип алыр.
3) К.Д.Ушинскийнин « Ийи анайжыгаш» деп тоолу-биле, Т. Кызыл-оолдун « Багай чанчыл» деп тоолунун домей болгаш ангы чуулдерин тодарадып билирин чедип алыр.
Сайзырадылгалыг
- Уругларныӊ харылзаалыг чугаазын сайзырадыры.
- Улус мурнунга боттарынын бодалын шынзыдып база тода долу харыы-биле илередип билирин сайзырадыр
Кижизидиглиг
- Уругларны багай аажы-чаӊ чараш эвес деп шынзыдар база улегер домактарныӊ дузазы-биле тыва улустуӊ чагыг- сумезин өөредир.
- Мал маган азыраары дээрге тыва чонувустуӊ кол кылып чоруур ажылы деп билиндирер.
Хереглээр материалдары: темалыг презентация, тоол сөстери
Кичээлдин чорудуу
I.Организастыг кезээ
- Богун кичээливисте аалчылар келген-дир уруглар. Оларнын-биле туруп мендилежиилинер. Шупту шын олуруптар.
II.Катаптаашкын.
- Эрткен кичээлдерде чуну номчуп турган ийик бис? ( тоолдар)
- Кандыг тоолдар? ( авторлуг).
-Тоолдар чечен-чугаадан чузур чузу-биле ылгалып турарыл?
- Тоол оранындан Маадырлар аалдап келген-дир.Кым деп авторнун чуу деп тоолундан келгенин тып корунерем?. (Презентация)
-Тулуш Кызыл-оолдун « Бодаган» деп тоолун кыска утказын чугаалаптаалынар. (2 оореникчи).
« Бодун боду билинмес, морзук калчанын билинмес»
« Мелегей кижинин каткызы хөй»
III.а) Чаа теманы илередири.
- Ам богун база Тулуш Кызыл-оол чогаалчынын база бир тоолун-биле таныжар бис. А тоолдун кол маадырында чуу барын шулукту дыннааш билип алыр бис.
(Б. Шенне шулук «Анайларым» Ч. Кара-кускении).
б) Кичээлдин сорулгазын шын тып салыры.
- Ам бо кичээлде чуну кылыр-дыр бис?
-Анайлар дугайында тоол номчуур.
-Тоолдун адын номчааш, тоол чунун дугайында-дыр боданып корунерем. Кандыг аажы-чан дугайында чугаалажыр-дыр бис?
- Эки номчуп билир кижи канчаар номчуур ужурлугул?
- Шын, аянныг, медерелдиг номчуур . Номчаан чуулунун утказын билип алыр.
( Презентацияга көргузер)
Физминутка.
Черде курту соястаан
Сугда балыы эштээн
Дээрде кужу ушкан
Дендии байлак Тывам
IV.Кол кезээ:
А) Словарь ажылы: Дазыр, чөлдур, кыргыла берди, овуузунналып мегеленир
-деп сөстерниӊ утказын канчаар билип тур силер? ( уруглар тайылбырлаар)
( презентациядан номчудар)
б) Номчулга.
1. улегерлиг номчулга
2)Шилилгелиг номчулга.
- Шумаш- кулактын шош-содааже эжин канчаар эжин кыйгырып турар одуругларын тып номчуптар.
- Шумаш- Кулактын баажыланып алгырып турар одуругларны тып номчуур.
- Эштериниӊ Шумаш-Кулакты чагып турар одуругларын тып.
3) Айтырыгларга харыы.
- Тоолдуӊ кол маадыры анай Шумаш-Кулактын багай талаларын чугаалап корунерем.
(Кончуургак,туразы улуг,мегечи,овуузуннуг,корттук,кужун дөгээр,кажар)
- Ам силернин парталарынар кырында орус автор К. Д Ушинскийнин «Ийи анай» деп бичии тоолун очулдуруп салган. Кончуг дурген сымыранып номчуптунар.
Ийи анай ( Константин Дмитриевич Ушинский)
Суг кежилдир салдынган чудук ортузунга ийи анай таваржып келген. Кайызы-даа орук чайлап бээр хөӊнү чок болган. Бирээзи: - Орукту меӊээ чайлап бэр - дээн.
-Чүге мен чайлаар ужурлуг кижи ме. Көвүрүг кырынче мен бир дугаар үнүп келген мен. Чайлап бербес мен –деп бирээзи харыылаан.
- А мен сеӊээ бодаарга улуг кижи-дир мен, ам-даа өспээн чаш чүвелерге орук черле чайлап бербес мен –деп бирээзи база удурланган.
- Олар кайызы-даа боданмайн, көвүрүгнүӊ ортузунга бичии мыйыстарын бот-боттарынче дөгешкен соонда чиккиледир үскүлежип эгелээннер. Ийи анай кайызы-даа чудук кырындан тайып баткаш, сугже «мойт»-ла дээннер.
А) сымыранып номчуур.
б) кол утказын чугаалаптар. (1 оореникчи) ыыткыр.
К.Д Ушинский домейи Т Кызыл-оол
«Ийи анай» «Багай чанчыл»
Ускулежип турар анайлар ,бот-боттарынга орук чайлап бербээн,кээп дужер,анайлар улуургак,туразы улуг,чайгы уеде бооп турар.
Ылгалы
Авторлары ангы, суг анайлар
Кырынче кээп дужер. онгар черже кээп дужер.
V.. Рефлексия. Туӊнел. Онаалга
- Бо тоолда анайларга кандыг суме кадар силер? А ол анайларга кижилер дөмейлежир болза кандыг деп бодаар силер?.
Парталарыӊар кырында өӊнуг саазын-биле чуректерден кескеш, чагыгдан бижиптер.
( 1-2 чагыгны номчуур)
-Бо чогаалчыларнын бо ийи тоолдарында анайлар ындыг-ла дыр. Олар дээрге бистиӊ азырал дириг амыттаннарывыс болгай. Оларныӊ дугайында шулукту Хорагай чугаалап бээр.
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Тема урока: "СОГЛАСНЫЙ ГЛУХОЙ МЯГКИЙ ЗВУК [ч’]. БУКВЫ Ч, ч" 3.Тип урока: «Урок открытия нового знания» • 4. Форма организации урока: групповая • 5.Предмет - литературное чтение (обучение грамоте) • 6.Класс: 1 • 7.Автор
·Аннотация урока2.Тема урока: " СОГЛАСНЫЙ ГЛУХОЙ МЯГКИЙ ЗВУК [ч’].БУКВЫ Ч, ч"3.Тип урока: «Урок открытия нового знания»4. Форма организации урока: групповая5.Предмет - литературное чтение (обуче...
Урок окружающего мира по теме "Если хочешь быть здоров" МБОУ лицея №32 г.Орла Тип урока: обобщение изученного материала. Форма урока: урок - путешествие Программа: УМК "Перспективная начальная школа" Учебник: Окружающий мир 2-й класс, часть 2. Авторы:
Урок окружающего мира по теме "Если хочешь быть здоров"Тишина Ирина Викторовна, учитель начальных классовМБОУ лицея №32 г.ОрлаТип урока: обобщение изученного материала.Форма урока:...
конспект окрытого урока по окужающему миру "Чем человек отличается от животного" 4 класс УМК НШ21 века
Данная разработка содержитучебный материал по теме урока и презентацию, а также тестовые задания....
Окрытый урок по математике Числа от 1 до 9
Предмет: математикаКласс: 1Тип урока: УОСЗ (урок обобщения и систематизации знаний)Методы: словесный, практический, наглядный...
окрытый урок по математике
Тема урока: "Умножение на 0 и на 1"...
Окрытый урок на тему : Аппликация яиц в технике декупаж к празднику «Пасха»
Цель:-познакомить детей с праздником Пасха и его обычаями .Задачи:-развивать навыки аккуратного наклеивания в технике декупаж;-развивать глазомер и мелкую моторику;-коммуникативные навыки; слухо...
Тоол Багай чанчыл
Билип алырынын бугу-талалыг ажыл-чорудулгазы (познавательные): боттарынын билиглерин практикада ажыглап, чаа ооренип турары чогаал-биле деннеп билири; билири чогаалдардан чаа чогаалдын ылгалып турар ч...