Конспект урока "Ок-биле адаар ажык уннуг состерге кадыг демдек (ъ)"
план-конспект урока на тему

Ооржак Шолбана Ондаровна

2 урок

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл ok-bile_adaar_azhyk_unnug_sosterge_kadyg_demdek_.docx19.35 КБ

Предварительный просмотр:

Тыва дыл  кичээлинин план-конспектизи

Ай, хуну  ______________________________

Кичээлдин темазы: Ок-биле адаар ажык уннуг состерге кадыг демдек (ъ)

Кичээлдин хевири: Чаа билиглер «ажыдарынын» кичээли

Сорулгалары:

Ооредилгелиг: Ажык уннернин кыска болгаш узадыр адаарын база бижикке канчаар демдеглээрин катаптап быжыглаар. Ок-биле адаар ажык уунерлиг состерни ооренир. Оларны бижикке канчаар демдеглээрин билиндирер.    

Сайзырадылгалыг: Оореникчилернин аас болгаш бижимел чугаазын сайзырадыр. Ажык уннер дуг-да билиглерин алгыдар.

Кижизидилгелиг: Кичээл уезинде бот-боттарын дыннап билирин, корум-чурумну тудуп билирин кижизидер.

Бугу талалыг ооредилгелиг ажыл-чорудулгазын кижизидери (формирование УУД):

Личностуг ажыл-чорудулга (личностные действия):бот-башкарныры, мозу-будуш болгаш этикалыг уг-шигни тывары (самоопределение, смыслообразование, нравственно-этическая ориентация)

Башкарыкчы ажыл-чорудулга (регулятивные действия): сорулга салыры, план тургузары, баш бурунгаар айтыры, хынылда кылыры, эдип чазаары, унелээри, бот-башкарныры (целеполагание, планирование, прогнозирование, контроль, коррекция, оценка, саморегуляция)

Билип алыышкын ажыл-чорудулгазы (познавательные действия): ниити ооредилгелиг, логиктиг, берге айтырыгны болгаш ону шиитпирлээри (общеучебные, логические, постановка и решение проблемы)

Харылзажылга ажыл-чорудулгазы (коммуникативные действия):ооредилгеге хамаарышкан кады-ажыджажылга, айтырыгларны салыры, чорулдээлиг айтырыгларны сайгарары, эш-оорунун корум-чурумун удурттуру,  бердинген сорулгаларга, байдалдарга бодунун бодалдарын шын болгаш долу илередип билири (планирование учебного сотрудничества, постановка вопросов, разрешение конфликтов,  управление поведением партнера, умение с достаточной точностью и полнотой выражать свои мысли в соответствии с задачами и условиями коммуникации)

Кичээлдин

этаптары

Башкынын

ажыл-чорудулгазы

Оореникичинин

ажыл-чорудулгазы

Бугу талалыг ооредилге ажыл-чорудулгазы (УУД)

1. Орг. кезээ. Ооредилге ажыл-чорудулгазынче барымдаа. (мотивация к учебной деятельности)

 - Экии, уруглар!  Оорениринге белен силер бе?

- Эр-хейлер!

Кичээлдин девизи:

Хоглуг конга кынгырт кылды,

Кичээл шагы эгеледи.

Кончуг оожум орупкаштын

Кичээнгейлиг оорениили.

Личностуг (ажылдаарынга белеткендирер, ажылчын олудун организастаары)

Башкарыкчы(сорулга салыры)

Харылзажылга(диалог чугааны ажыглап билири)

2. Билиглернин онза-чугулазы. (актуализация знаний)

- Эрткен кичээлде бис узун болгашк кыска ажык уннерни  ооренип корген болгай бис.

- А кыска адап турда?

- Узадыр адап турувуста бижикке канчаар демдеглээр бис?

- Чижек состерден аданар.

- Эр-хейлер!

(что я знаю) Чуну билир мен.

- Кыска адап турда бижикке чангыс ажык ужук-биле демдеглээр бис.

- Узадыр адап турувуста ийи ажык ужуктер-биле демдеглээр бис.

- ас-аас, кас-каас…

Харылзажылга (бодунун бодалдарын аас-биле илередири)

Билип алыышкын

()

Башкарыкчы (кичээлде кылыр ажылдарнын чурумун чугаалап билири)

3.Ооредилгеглиг сорулганы салыры (постановка учебной задачи)

- Мен сосет адаарымга, ажык уннери канчаар адаттынып турарыл тывынар. АЪТ, ОЪТ, КАЪТ, ЭЪТ, ЧАЪС, ЧУЪК, АЪШ-ЧЕМ.

- Ок-биле адап турада бижикке кандыг ужук-биле демдеглээрил?

- Эр-хейлер!

- Ынчангаш чуу деп тема ооренир-дир бис?

- Эр-хейлер!

Что я ещё хочу узнать?

Сам найду способ.

(Чуну мен билбес мен? Бодум арганы тып алыр мен)

- Бо состерде ажык уннер ок-биле адаттынып турар.

- Бижикке Ъ демдек бижиир.

- Богунгу темавыс ОК-БИЛЕ АДААР АЖЫК УННУГ СОСТЕРГЕ КАДЫГ ДЕМДЕК.  

Сорулга салыры (башкынын айтыргларынын дузазы-биле кичээлдин сорулгазын салыр)

Угаап-боданыышкын (домакты номчуп тургаш, состерни адап тургаш логика ёзугаар утказын тып, чаа ужукту тывары)

4. «Чаа билиглерни ажыдары» Берге байдалдан унеринин проектизин тургузары. («Открытие нового знания» (построение проекта выхода из затруднения))

Арын 21 ДУРУМ

Аът, эът, оът, каът, чуък, дуъш, аъш-чем, чаъс, чоъп деп ок-биле адаар ажык уннуг состерге кадыг демдекти (ъ) хереглеп бижиир.

Арын 22 ДУРУМ

    Тыва дылда ажык уннерни кыска, узадыр база ок-биле адаар деп ангылаар.

    Кыска адаар ажык уннернин ужуктери: а, ы, о, у, э, и, о, у.

    Узадыр адаар ажык уннернин ужуктери: аа, ыы, оо, уу, ээ, ии, оо, уу.

    Ок-биле адаар ажык уннернин ужуктери: аъ, оъ, уъ, эъ, оъ, уъ, (ыъ, иъ).

Билип алыышкын

(чаа билиглерни ном болгаш бодунун амыдыралчы опыдынга даянып, ном дузазы-биле чедип алыры)

Харылзажылга (бодунун бодалдарын аас-биле илередип билири, оске улустун чугаа-домаан дыннап болгаш билирин чедип алыры)

Башкарыкчы (класс-биле тургускан план-биле шын ажылдап билири)

5. Быжыглаашкын. (закрепление)

НОМ-БИЛЕ АЖЫЛ

Арын 21 мерг.40 (аас-биле)

Арын 22 мерг. 45 (аас-биле)

Мерг.42.

Карартыр парлаан состерни ушта бижинер. Шын бижилгезин сактып алынар.

АЖЫЛЧЫН КЫДЫРААШ

Арын 11 даалга 24.

Ат - …, эт - …, от -…, кат - …, час - …, чук - …, душ - …, чоп - ….

Арын 11 даалга 25.

Шилги …

Аар …

Ногаан …

Чиг …

Суггур …

Амданныг …

Кылын …

Атты, аътты, эъттиг, эттиг.

Ат - аът, эт - эът, от -оът, кат - каът, час - чаъс, чук - чуък, душ - дуъш, чоп - чоъп.

Шилги аът.

Аар чуък.

Ногаан оът.

Чиг эът.

Суггур чаъс.

Амданныг аъш-чем.

Кылын

Харылзажылга (бодунун бодалдарын аас болгаш бижимел илередири)

Башкарыкчы (кичээлде кылыр ажылдарнын чурумун чугаалап билири)

6. Майык ажыглап тургаш бот-ажылды хынаары. Бот анализ болгаш бот хыналданы кылыры.  (самостоятельная работа с проверкой по эталону. Самоанализ и самоконтроль)

Мерг. 44.

Хой сек орнунга состерни киирип бижинер.

Мээн ада-ием – малчын. Чайын малды эки … черге одарладыр. Ачам хоюн … кадарар. Оон ол изип орда, … уезинде чедип кээр. Авам инээн саар, амданныг … кылыр.  

Мээн ада-ием – малчын. Чайын алды эки оъттуг черге одарладыр. Ачам хоюн дуъште кадарар. Оон ол изип орда, аъттыг уезинде чедип кээр. Авам инээн саар, амданныг аъш-чем кылыр.  

Личностуг (бодун хынап билири)

Башкарыкчы (кылган ажылынын эдилгелерин (корректировка) шын кылып билири)

7. Ажыл-чорудулганын рефлексиязы. (кичээлдин туннели)

 

 

- Кичээливистин соолгу этапынга келдивис. Туннелден кылыптаалынар.

-Кандыг сорулганы кичээл эгезинде салдывыс? Ол сорулгаларывыс чедип алдывыс бе? Кичээливистин темазы кандыг болган ийик? Бо кичээлде чуу чувеге ооренип алдывыс?

Онаалга

Арын 21 мерг. 42 дурум.

Ажылчын кыдырааш арын 12

даалга 26, 27, 28.

- Ок-биле адаар ажык уннерни оорендивис.    

Хоорайда каът-каът бажыннар хой. Дал дуъш уезинде кырган-ачам хоюн киирип кээр. Чайын чаъс чаарга, оът-сиген эки унер, мал-маган семириир. Аъттардан аар чуък чудуруп каан. Кырган-авмнын кылган аъжы-чеми дыка чаагай. Бичии дунмам муннун чоъвунге ынак.

Даалга 26.

Эът  [эът] -  1 слог, 3 ужук, 2 ун, 1 а.ун, 1 а.э.ун.

Даалга 27.

Аяк, хая.

Чаан, мээс, аът, чуък, чаъс, дааш.

Даалга 28. Боттары тып бижиир.

Башкарыкчы (бодунун ажылын шын унелээри)

Личностуг (бодун хынап билири)


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Тыва дылга ажык кичээл "Демдек ады"

Ажык кичээл  "Демдек ады"...

Ажык кияээл "Демдек ады"

Открытый урок  для 2 класса...

3- ку класска Тыва дылда ажык кичээл "Демдек ады"

Кичээлдин темазы: Демдек ады. Катаптаашкын.Сорулгалары: ·        ооредилге талазы-биле: демдек адын катаптаар;·        кижизидикчи: ооредилг...

Ажык кичээл: Демдек ады 4 класс

Тыва дылда ажык кичээл....

Ужуглел технологтуг карта 1класс «тема: кадыг демдек Ъ»

Данный урок позволяет показать учащимся, как увлекателен, разнообразен, неисчерпаем мир слова, мир грамоты на тувинском языке, история создания тувинского словаря. Это имеет большое значение для форми...