Программа по изучению мордовского языка (эрзя) в начальных классах
рабочая программа (1 класс) по теме

Кузоваткина  Александра Александровна

Программа направлена  на приобщение младших школьников к новому для них языковому миру за счёт расширения спектра лингвокультурологических знаний о родном крае.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл erzya.docx54.54 КБ

Предварительный просмотр:

Программа по изучению мордовского языка (эрзя) в начальных классах


I. ЦЕЛИ И ЗАДАЧИ ОБУЧЕНИЯ


  • воспнтание интереса и уважения к мордовскому (эрзя) языку;

  • приобщение младших школьников к новому для них языковому миру за счёт расширения спектра лингвокультурологических знаний о родном крае; 

  • формирование элементарных коммуникативных умений в четырёх видах речевой деятельности (говорении, аудировании, чтении, письме) с использованием мордовского языка с учётом речевых возможностей и потребностей младших школьников; положительного настроя к дальнейшему изучению мордовского языка; 

  • ознакомление обучающихся с песенным, стихотворным и сказочным фольклором, с доступными детям младшего школьного возраста образцами детской художественной литературы на мордовском языке;

  • усвоение элементарных сведений о лексической, фонетической, грамматической системах мордовского (эрзя) языка; 

  • формирование умения пользоваться языковой и контекстуальной догадкой (определять содержание текста по его заголовку или началу), а также двуязычными словарями.



II. СОДЕРЖАНИЕ ОБРАЗОВАНИЯ

Содержание образования включает в себя три взаимосвязанных структурно-смысловых аспекта, направленных на целостное восприятие школьниками лингводидактичсского объекта познания: тематический, речевой, языковой.


1. Тематический аспект

1. Моя семья и я. Знакомство. Семья (члены семьи, возраст, внешность, профессии). Мой дом, квартира, комната. Помощь старшим. Посещение и приём гостей. Покупки (еда, одежда). Любимая игрушка, мультфильм, книга. Занятия спортом, музыкой. Праздники. Обычный и выходной день. Каникулы.

2. Мои друзья и я. Друзья (имя, возраст, внешность, характер, увлечения, семья). Совместные занятия и игры. Любимое домашнее животное.

3. Моя школа. Школьные принадлежности. Учебные предметы. Занятия на уроке. Классная комната.

4. Мир вокруг меня. Родной город/село. Природа и отношение к ней. Времена года. Погода. Дикие и домашние животные.

5. Республики Мордовия. Столица, города. Любимые сказки, песни, стихи, игры мордовского народа.


2. Речевой аспект

Говорение. Диалогическая речь. Приветствие и прощание. Знакомство, представление друга. Просьба, приглашение к действию с использованием утвердительных, побудительных предложений. Согласие/несогласие, благодарность, желание/нежелание. Пожелание, приглашение, поздравление и реагирование на них положительно /отрицательно, с использованием простых речевых клише. Ведение элементарного диалога в ситуациях повседневного общения в связи с прочитанным или прослушанным произведением детского фольклора.

Говорение. Монологическая речь. Описание предмета, картинки, иллюстрации к сказке, личной фотографии, собственного рисунка на заданную тему. Короткий рассказ в пределах тематики начальной школы. Воспроизведение наизусть стихов, песен и других произведений детского фольклора.

Аудирование. Понимание речи учителя. Понимание речи собеседников в процессе диалогического общения на уроке. Полное понимание небольших простых сообщений, сказок, рассказов на основе языковой догадки и средств изобразительной наглядности.

Чтение. Техника чтения вслух: соотнесение графического образа слова со звуковым; соблюдение ударения в словах, фразах; соблюдение интонации. Полное понимание при чтении про себя текстов, построенных на изученном материале.

Письмо и письменная речь. Списывание текста, выписывание из него слов, словосочетаний, простых предложений. Заполнение простой анкеты. Написание поздравления, короткого личного письма другу (с опорой на образец).


3. Языковой аспект

Произносительная сторона речи. Произношение всех звуков мордовского языка. Членение предложений на смысловые группы. Соблюдение интонации основных коммуникативных типов предложения: повествовательного (утвердительного и отрицательного), вопросительного (общий и специальный вопрос), побудительного, восклицательного.

Лексическая сторона речи. Лексические единицы, обслуживающие ситуации общения в пределах тематики начального этапа в объёме 500 лексических единиц для двустороннего (рецептивного и продуктивного) усвоения и 100 лексических единиц для рецептивного усвоения. Простейшие устойчивые словосочетания, оценочная лексика и реплики - клише как элементы речевого этикета.

Грамматическая сторона речи. Основные коммуникативные типы простого предложения (утвердительные, вопросительные, отрицательные). Общие и специальные вопросы. Побудительные предложения в утвердительной и отрицательной формах. Простые распространенные предложения. Предложения с однородными членами. Сложносочинённые предложения с сочинительными союзами «и», «а», «но».

Имя существительное Единственное и множественное число имён существительных.

Глагол. Времена глаголов.

Имя прилагательное. Образование имён прилагательных.

Местоимения. Личные, вопросительные, указательные, притяжательные местоимения.

Числительные Количественные числительные от 1 до 100. Порядковые числительные.


III. ТРЕБОВАНИЯ К ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМУ МИНИМУМУ ВЛАДЕНИЯ МОРДОВСКИМ ( ЭРЗЯНСКИМ) ЯЗЫКом ДЛЯ ВЫПУСКНИКОВ НАЧАЛЬНОЙ ШКОЛЫ


Изучение мордовских языков обеспечивает учащимся возможность:

В области говорения: 


  • участвовать в диалогическом общении: вести этикетный диалог и элементарный двусторонний диалог - расспрос в ограниченном круге ситуаций повседневного общения; 

  • кратко высказываться на темы, отобранные для начальной школы, воспроизводить наизусть знакомые рифмованные произведения детского фольклора;

  • уметь поздороваться, представиться, поблагодарить, попрощаться, поздравить, пригласи и, поучаствовать в совместной игре, используя соответствующие формулы речевого пикета, соблюдая правильное произношение и интонацию; 

  • уметь задать общий и специальный вопрос и ответить на вопрос собеседника в пределах тематики общения начальной школы; кратко рассказать о себе, своей семье, друге, школе; описать простую картинку; 

  • воспроизвести наизусть знакомое рифмованное произведение детского фольклора.


В области аудирования: 


  • овладеть наиболее употребительной лексикой в рамках тематики начального этапа, освоить продуктивный лексический минимум в обьёме не менее 500 лексических единиц. Общий объём лексики, включая рецептивный лексический минимум, составляет не менее 600 лексических единиц; 

  • получить представление об основных грамматических категориях изучаемого языка, распознавать изученную лексику и грамматику при чтении и аудировании и использовать их в устном общении; 

  • понимать на слух речь учителя, одноклассников, основное содержание облегчённых текстов с опорой на зрительную наглядность и языковую догадку.


В области чтения. 


  • овладеть техникой чтения вслух;

  • читать про себя учебные и облегченные аутентичные тексты построенные на изученном языковом материале;

  • правильно произносить и различать на слух звуки, слова, словосочетания и предложения изучаемого языка; соблюдать интонацию основных типов предложения.


В области письма: 


  • писать краткое поздравление и личное письмо (с опорой на образец); 

  • заполнить простую анкету о себе по предлагаемой форме.


IV. Критерии оценки знаний обучающихся в начальных классах по предмету «Эрзянский язык»

В процессе изучения мордовских языков знания обучаемых оцениваются по 5 бальной шкале измерения уровня знаний и качества усвоения учебного материала, при этом качественные характеристики овладения минимумом знаний рекомендуется применять по следующему принципу:

- первый год обучения - безоценочный;

- второй год обучения - по итогам усвоения тематических разделов содержания образования - по 5 бальной шкале;

- третий год обучения - по результатам усвоения поурочного объема лексико-грамматического материала и уровню сформированности коммуникативных умений в говорении, аудировании, чтении, письме – по 5 бальной шкале.


Программы и учебники по мордовскому (эрзянскому) языку, предназначенные для реализации регионального компонента базисного учебного плана в начальных классах школ с полиэтническим контингентом учащихся. 


1. Е.В. Вальчук, А.И. Исайкина, С.Ю. Ларькина. Программа по изучению эрзянского языка в начальных классах школ с русскоязычным смешанным по национальному составу контингентом обучающихся. Саранск, Мордовский РИО. 2004.

2. Л.И. Цыпкайкина. Эрзяпь кель I - 4 класстнэнь туртов программат (рузонь кельсэ тонавтницятненень). Саранск. Мордовское книжное издательство, 1993. 

3. Н.В. Зиновьев, Т.И. Зиновьева. Тештине. Саранск. Мордовской книжной издательствась, 1992.

4. Н.В. Зиновьев, Т.И. Зиновьева. Цёковне. Саранск. Мордовской Книжной издательствась, 1993.

5. Н.В. Зиновьев, Т.И. Зиновьева. Чивалдо 3 класс. Саранск. Мордовской книжной издательствась, 1995.

6. Н.В. Зиновьев, Т.И. Зиновьева. Горнипонне. 4-це класензнь лЬвномань ды сёрмадомань коряс учебник (рузонь школатнень туртов). Саранск. Мордовской книжной издательствась, 1996.

7. Е.В. Вальчук, С.Ю. Дмитриева и др.Эрзянский язык 2-4 класс. Учебники для русскоязычных школ. Саранск. Мордовское книжное издательство. 2007, 2008, 2009.


Содержание программы

2 класс

1. Мы знакомимся. 3часа

Приветствие. Знакомство с учителем. Друг с другом. (Шумбрат, Ваня. Шумбратадо, Вера Ивановна. Кода тонь леметь? Монь лемем Саша.)

Слова. Необходимые для знакомства; тейтерне, цёрыне, эйкакш (эйде).

Вопросы и ответы.необходимые для знакомства: кие? кить? Те тейтерне? -Да те тейтерне.Те эйкакш? -Те эйкакш? -Те кие? -Те цёрыне (тонавтниця,тонавтыця). Нете кить? -Эйкакшт.

Личные местоимения: мон, тон, сон. Указательные местоимения: те, неть. Те кие? -Те мон. Те тон? -Да те мон.

2. Мир вокруг нас. 2часа

Жилище человека: ульця, кудо. школа. Слова, обозначающие место действия: тесэ, тосо,вана, маласо, васоло.

Вопрос: косо? Косо тейтересь? -Тейтересь тесэ. Косо цёрынесь? Церынесь тесэ.

Речевые образцы: Те цёрыне. Сонзэ лемзэ Ваня. Монь ули лелям. Сон покш. Монь ули сазором. Сон вишине.

3. В школе. 2часа

Рассказ о школе: покш или вишине, од или ташто. Школась од. Школась покш. Что есть в школе. Учителя. Ученики, их имена.

Речевые образцы: Те ученик? -Да те ученик. Кода сонзэ лемезэ? Лемезэ Саша. Те учитель? -Да ,те учитель. Кода сонзэ лемезэ? -Лемезэ Анна Петровна.

Повелительное и побудительное значение глаголов: стяк – стядо, озак – озадо, листь - лиседе, совак – совадо.

Усвоение частиц: ули, арась (аволь); Монь ули тетрадем. Монь арась ручкам.

4. Наш класс. 2часа

Классная комната. Прилагательные: покш, валдо, лембе, ванькс.

Предметы в классе. Единственное и множественное число имен существительных: парта – партат, вальма – вальмат.

Учебные принадлежности: ручка, тетрадь, пор, карандаш.

Глаголы: кунсоломс, сёрмадомс, ловномс, панжомс, пекстамс, налксемс.

Речевые образцы: Мон сёрмадан. Тон сёрмадат. Сон сёрмады.

Понимание и выполнение действий: пекстык кенкшенть, панжик вальманть, сак тей, садо тей.

5. Счет 1-10. 2часа

Числительные от 1до10.

Ответы на вопрос: зяро? Зяро иеть? - Сисем.

Существительные: ярмак.

Глаголы: микшнемс, миемс, рамамс.

Ответы на вопросы: Тон рамат конфеткат? Мон раман конфеткат. А тон рамат печеният? – А раман.

Речевые образцы: Нете ярмакт. Монь улить ярмакон.

6. Осень. 4часа

Приметы осени. Существительные: мода, менель, пиземе, сёксь, рудаз, лопа, нармунь.

Глаголы: самс, туемс, молемс. Речевые образцы: Мон молян. Тон молят. Сон моли.

Вопросы: мезе? мезть? Те мезе? – Те лопа. Неть мезть? – Неть лопат.

Те сон? – Арась, те аволь сон.

Речевые образцы: Авам кочки умарть. Мон чуван мода.

Времена года: кизэ, теле, сёксь, тундо. Рассказывание о весне: Сась тундось. Ульцясо лембе. Састь нармунтне. Лугась пиже. Ведесь ванькс.

Понимание предложений: мольтяно ульцяв, оршик курткат, кундадо кедте и т.д

7. Цвета. 1 час

Цвета. Прилагательные: ашо, раужо, сэнь, пиже, якстере, ожо. Частицы: да, арась (аволь). Те тон? – Да, те мон.

8. Овощи и фрукты. 2часа

Овощи и фрукты: куяр, помидор, капста, модамарь, якстерька, груша, вишня, слива.

Речевые образцы: Куярось пиже. Лопась ожо. Менелесь сэнь. Модась раужо. Сась сёксесь. Моли пиземе. Нармунтне тусть.

Вопрос: кодамо?

Умаресь кодамо? – Умаресь якстере.

9. Зима. 2часа

Приметы зимы. Существительные: теле, якшамо, лов, эй, варма, конькат, сокст, нурдынеть.

Глаголы: кирякснемс, ардомс.

Речевые образцы: Те мезе? – Те лов. Ловось кодамо? – Ловось ашо. Тельня якшамо? - Да, тельня якшамо. Мон кирякснян конькасо. Тон ардат нурдынесэ. Тельня якшамо.

Понимание указаний: оршик пальтат, саить варьгат, мольтяно ульцяв.

10. Новый год. 2часа

Подготовка к Новому году. Существительные: Якшам атя, Ловняське, куз, налкшкеть.

Глаголы: морамс, киштемс, ёвтнемс.

Речевые образцы: Сась од Иесь. Те Якшам атясь. Те Ловняске.

Вопросы: мезе теи? Мезе теить? Тейтернесь кишти. Цёрынесь моры. Мон овтынян. Мон нумолнян.

Личные местоимения: минь, тынь, сынь. Минь моратано. Минь киштяно.

11. Моя семья. 2часа

Члены семьи: тетя, ава, леля, ялакс, сазор, патя. покштя, баба.

Речевые образцы: Те сазор. Те леля.Те ялакс? – Да, те ялакс. Нете эйкакшт?

– Да, нете эйкакшт.

Обращение к членам семьи: тетяй, авай, леляй. Шумбрачи, тетяй. Шумбрачи, авай.

12. Пища и посуда. 2часа

Название продуктов: кши, ведь, сал, ал, ловсо.

Посуда: пенч, пеель, вакан, пачалго.

Глаголы настоящего времени с отрицанием «а» и без отрицания: симемс, ярсамс, эрямс.

Речевые образцы: Мон симан ведте. Мон ярсан кшиде. Тон симат? Мон а симан.

13. Дикие животные. 2часа

Название диких животных, их детенышей: овто, вергиз, нумоло, ривезь, сеель, ур. Существительное: вирь.

Глаголы: самс, удомс, эрямс.

Речевые образцы: Нармунесь моры. Урось кирнявтни. Овтось тельня уды. Овтось кизна яки. Вергизэсь эри вирьсэ. Идем ракщатне эрить вирьсэ.

14. Домашние животные. 2часа

Название домашних животных, их детенышей: скал, ваз, реве, туво, пурцуз, сея, алаша, киска, бука.

Глаголы: максомс, улемс.

Речевые образцы: Скалось максы ловсо. Алашанть ули вашинезэ.

15. Птицы. 1час

Название птиц: сараз, гала, яксярго, озяз, варака, сезьган, шекшата.

Вопрос: косто?

Речевые образцы: Саразось покш. Варакась ливтясь вирьстэ. Вася сась Саранскойстэ.

16. Части тела. 1час

Существительные: пря, чама, пиле, курго, сельме, кедь, судо…

Глаголы: шлямс, нардамс, понгавтомс.

Речевые образцы: Мон шлян чамам. Таня нарды вакан.

Понимание предложений: шлить кеднень, нардыть чамат, понгавтык нардамонть.

17. Любимые игрушки. 2часа

Название игрушек: нумоло, овто, ривезь, ур, оска, няка, чеерь, катка, киска.

Применение существительных в уменьшительно–ласкательном значении: нумол – нумолнэ, ривезь – ривезьке.

Прилагательные: покш, вишине. Овтось покш. Чеернесь вишине.

Применение существительных во множественном числе: нумоло – нумолот, оска – оскат.

18. Мордовия. 1час

Слова о Мордовии: паксят, вирть, лейть, ошт, велеть, заводт, ломанть.

Глаголы: вечкемс, ванстомс.

Речевые образцы: Минь ванстано вирть. Мон вечкса Мордовиянть.

3 класс

1. Школа (1час)

Здравствуй, школа! Содамочинь покшчи – День знаний. Пусмо – букет, кармить – будут, терди – зовёт, тонавтнемань иесь – учебный год, мельспаросо – с удовольствием.

Дни недели. Течи – сегодня. Чись ды весь.

В школе (школасо).

Речевые образцы: Шумбрат, Саша! Ков молят, Саша! Мон молян школав. Школасо мон ловнан ды сёрмадан.

Я ученик (мон тонавтниця). Мон ды Витя тонавтнитяно колмоце класснэ.


2.Сколько (зяро)? 1час.

Вопросы: Зяро тесэ умартне? Зяро тесэ якстере умарть? Зяро тесэ пиже умарть? Конатне седе ламо?

Счет от одиннадцати до двадцати.

Зяроце (который)?

Вопросы и ответы: Кодамо классо тонавтни Маша сазорот? – Монь сазором тонавтни васенце классо.


3. Осень (Сёксь). 2часа.

Существительные: тикше, пель, мода, эмежть,…

Прилагательные: начко, конёвонь,коське.

Глаголы: кадызь, чаркодинь, а пели, таштамс.

Подарки осени. (панго, пеште,…)

В осеннем лесу(сёксень вирьсэ). 

Сёксня вирь кужосо вастовсть Урнэсь ды Сеельнесь. 

Речевые образцы: Патям кочки умарть. Лелям чуви мода. Мон молян вирев.


4. Дикие животные (Идем ракшат). 1час.

Чтение сказки о диких животных(Тандавтозь Чеерне).

Ответы на вопросы: Кодат содат идем ракшат? Косо эрить идем ракшатне?

Идем ракшадо кортамо: Ривезьке ташты теленень пангт.Уртнэ теленень анокстыть пештть, пангт. Сеелесь канды умарь. Овтось вечки медь.


5. Домашние животные (Кудоютконь ракшат). 1час.

Название частей тела домашних животных: сюрот,сакалт, пона,…

Прилагательные: нурькине, тусто, човине, виев, нузякс.

Глаголы: арды, кекши, онги,пары.

Разговор о домашних животных: Найди детёнышей животных на рисунке.

Скал – ваз, сараз – ципака, алаша – вашо, сея – сеялевкс, катка – каткалевкс.


6. Домашние птицы (Кудонь нармунть). 1час.

Название домашних птиц: мацей, сараз, атякш, яксярго.

Название частей тела домашних птиц: сёлмо, толга, нерь, пуло.

Вопросы и ответы: Таня, мезть тон тейнят? – Мон андан ципакат.

Кинь эйсэ тон панят? – Мон панян реветнесэ. Лиза, тон мезе каят? – Мон каян ямкст.


7. Писатели Мордовии . 1час.

Фамилия известных писателей Мордовии: Е.Пятаев, Ф.Атяшев, Н.Ишуткин, В.Корчеганов, Т.Тимохина ды лият.

Слова для справок: книга, ёвтнема, ёвкс.


Кие?

Писателесь

Авторось

Поэтэсь

Сёрмадыцясь

Журналистэсь




корты

ёвтни


Мезде?

пертьпельксстэ

лия мастордо

Киде?

спорсмендэ

путешественникте


В школьной библиотеке.

Разговор о книгах: Катя, тон маштат ловномо? – Да, мон маштан ловномо.Вечкат ловномо? – Нама, мон вечкан ловномо.


8. Мой дом (Монь кудом). 1час.

Новые слова: вить –правый, керш – левый, лангсо – наверху, ало – внизу.

Чтение текста про уборку в комнате с использованием слов: пурны, уряды,пряды.

Где? Слова: вакссо – около, удало – за, сзади, икеле – перед, впереди, каршо – напротив.

Вопросы: Косо ашти шкафось? Косо ашти диванось? Косо аштить цецятне?


9. Встреча гостей (Инжетнень вастомась). 1час.

Слова:совадо – заходите, ютадо – проходите,путан – ставлю, чачома чи марто – с днем рождения.

Угощение гостей (Инжетнень каванямось). Столь экшс –за стол, пряка – пирог.


10. Моя семья (Монь кудораськем). 2часа.

Новые слова: кудораське – семья, ветиця – водитель, эйдень кужо – детский сад, сырькай – бабушка.

Разговор о профессии родителей: Олянь тетязо важоди школасо.Монь авам важоди больницясо. Коляньпатязо важоди магазинасо.

Моя бабушка (Монь сырькаем).

Вопросы и ответы: Тонь ули сырькаеть? – Да, монь ули сырькаем. Кода сонзэ лемезэ? – Сонзэ лемезэ Анна Петровна.Зяро иензэ? – Сонензэ сизьгемень иеть.

Мои младшие сестра и брат (Монь сазором ды ялаксом).

Слова для справок: ялаксонзо туртов, сазоронзо туртов, мельс тусь, вечкевсь.

11. Помощники (Лездыцят). 1час.

Чтение стих. И. Шумилкина «Лездыця».

Ответить на вопросы: Кинень лезды Люся? Мезе сон теи някатнень туртов?

Слова для справок: повонь стамо, кияксонь шлямо, таркань витеме, модамарень ватксеме, мон ватксян.

Кие мезе теи? (Кто что делает)?

Новые слова: меши – мешает, лезды – помогает, коды – вяжет, сты – шьёт.

Разбор стихотворения С.Люлякиной «Лезэнть питнезэ».

Речевые образцы: Тейтересь меши аванстэнь стамо. Эйкакштне мешить тетяст туртов важодеме.

Составление предложений со словами: пидеме, панеме; шлямо, нардамо;

сёрмадомо,артомо;чувномо,озавтомо; кодамо, викшнеме; пиямо, строгамо.


12. Приготовление пищи (Ярсамопелень анокстамось). 1час.

Новые слова: керсемс – резать, ватксемс – чистить, панемс – печь, нузякс, нузялдомс – лентяй, лениться, анокстатано – готоаим.

Вопросы:Мезе теи тетям? Мезе теи авам? Мезе теян мон?

Чтение стих. «Пидиця».Автор С.Дмитриева.

Слова: допрок – совсем, шождыне – легко, бути – если, пидиця – повар, лиясто – иногда, аютко – некогда.


13. Приход зимы (Телень самось). 2часа.

Существительные: давол (буря), шушмо (сугроб).

Глаголы: вешнемс (свистеть), цивтёрдомс (сверкать).

Задание: Найди названия зимующих птиц.

Озяз – воробей

Пиже озяз – синица

Сезяка – сорока

Варака – ворона

Тынгай – снегирь.

Слова: нерь – клюв, мештезэ – грудка, пуло – хвост, сёлмо – крыло.

Холодная зима (Якшамо теле).

Слова: эй – лёд, сокст – лыжи, нурдынеть – санки, лов покольнеть – снежки.

Спряжение глаголов:

Мон кирякстнян

Тон кирякстнят

Сон кирякстни

Минь кирякстнетяно

Тынь кирякстнетядо

Сынь кирякстнить

Зимние забавы (Телень кенярдомат).

Чтение стих. Г.Агейкина «Ловонь атя»


14. Новогодний праздник (Од иень покшчись). 1 час.

Новые слова: пиче – сосна, тарад – ветка, салмукс – иголка, пупамс – колоться,цивтёрдоис – блестеть, сверкать.

Вопросы:Кодамо покшчись сась? Мезе школасо? Кодат пиченть салмуксонзо? Мезе поводсть пиченть тарадонзо лангс эйкакштнэ7Мезе кандсь Якшаматясь?

Зимние праздники (Телень покшчитне).

Разговор о Рождестве. Каляда.


15. Одежда и обувь (Оршамопель ды карсемапель). 1 час

Слова: паля – платье, панар – рубашка, понгст – штаны, кемть – сапоги, котат – ботинки.

Вопросы и ответы: 

Кодамо паля оршат тон течи? Мон оршан…

Кодат котат тон карсят течи? Мон карсян…

Одежда, обувь и уход за ними (Оршамопель, карсемапель ды мельганзо якамось).

Слова: муськемс – стирать, вадяшамс – гладить, костямс – сушить.


16. Наше здоровье (Минек щумбрачись). 1 час

Речевые образцы: Ули мелеть улемс шумбракс? Ванст шумбрачить.

Слова: васня – вначале, мейле – затем, икеле – перед, мельга – после.

Охрана здоровья (Шумбрачинть вастомась).

Слова: якамс – ходить, чийнемс – бегать,шождыне – лёгкий (ая, - ое).

Речевые образцы: Мон теян зарядка. Мон карман зарядкань тейнеме.

Я и моё здоровье (Мон ды монь шумбрачись).

Слова: сэриди – болеет, варчасынек – навестим.

Береги здоровье (Ванстык шумбрачинть).

Вопросы и ответы: Тон маштат уйнеме? – Да, мон маштан уйнеме.

Адя ванды мартон. – Паро. Вастомазонок.

Слова: икельдязь – наперегонки, кирнявтнемс – прыгать, сех виев – самый сильный.

Внимание, дорога! (Кинь трокс ютамсто вант!)

Ки – дорога, трокс – через.


17. Мордовские народные игры (Эрзя – мокшонь раськень налксематне). 

1 час

Игра «Белочка» с использованием слов : кирькс – круг, арсемс – думать, каркс – пояс, лазнэ – дощечка.

Разгадывание ребусов и др. игры.


18. Эрзянский язык, родной язык (Эрзянь кель, тиринь кель). 1 час

Чтение текста «Эрзянь кель» и ответы на вопросы: Кодамо тонь тиринь келеть?

Кодамо кельсэ тон маштат кортамо?

Использование слов: сюпав – богатый (-ая, -ое, -ые), ве мельсэ – одной мыслью, кемезь – с уверенностью, с верой, ёмамс – пропасть, потеряться.

Стих. С Люлякиной «Эрзянь кель»


19. Тиринь мастор (Родная сторона). 1 час

Республика Мордовия – Россиянь пелькс. Города Мордовии.

Слова: прявтош – столица, ванстомс – беречь, охранять, чугункань ки – железная дорога, куншкакуро – центр.

Саранск – столица Мордовии (Саранск ошось – Мордовиянь прявтош).

Рассказ о городе, используя слова:сюпавчи – богатство, ледстнемс – вспоминать, помнить, учомс – ждать.

Родная сторонушка (Тиринь ёнкске).

Разговор о спортсменах. Каких знаменитых спортсменов ты ещё знаешь?

Каким видом спорта они занимаются?


20. Наша армия (Минек армиясо). 1час

Разговор о Родине (большой и малой)

Слова: ванстомс – охранять, защищать, ванстыця – защитник.

О празднике защитников Отечества, о подарках папе, брату,…

Речевые образцы: 

Эрямс Родинантень служамс.

Вечкемс Родинанть – ванстомс сонзэ сюпавчинзэ.

Родинась – ават, машт кисэнзэ аштеме.

ЭсьРодинать кисэ виетькак, эрямоткак иляк жаля.


21. Подготовка подарка маме (Аванень казнень анокстамось). 1час.

Существительные: сырне – золото, пусмо – букет, седей – сердце.

Чтение текста с использованием этих слов.

О подарке маме.

Песня о маме: «Весемеде мазыйнем» (Самая красивая). Перевод М. Кемаль.

Составление поздравления из предложенных слов:

Кеме шумбрачи, паро уцяска,теть, арсян,.

Свал, кенярдыця , ульть,валдосто, ваныця.

Мамин праздник (Авань покшчи).

Стих. Г. Гребенцова «Сырнень кедть» («Золотые руки»).

Глаголы: пиди, керси, канды, тенси, валны, шли, теи.

22. Эрзянская женская национальная одежда (Эрзянь авань оршамопель). 1час.

Чтение текста с использованием слов: паля,пулай,панго,руця, икельпаця,сюлгамо.

Новые слова: эргть – бусы, пилекст – серьги, викшневкст – узоры, вышивка.

Работа с текстом стих. «Эрзянь ава». Найдти слова обозначающие предметы одежды.

Прилагательные: чова – тонкий (-ая, -ое), мазый – красивый (-ая, -ое), торода – тёмный (-ая, -ое).

Глаголы: гайги – звенит, уи – плывёт.

Показ национальной женской одежды (старинной, современной).


23. Пришла весна (Тундось сась). 2часа

Стих. Г.Агейкина «Письмарт»(«Скворечник») с использованием слов: письмар – скворец, письмар кудо – скворечник, пургондавкс – почка, побег, нарви – высиживает, мелявтозь – заботливо, сукскеть – червячки.

Весна (Тундо).

Глаголы: солы – тает, чуди – течёт, эжди – греет.

Перевод текста на эрзянский язык используя выше указанные слова.

Природа весной (Перьтьпельксэсь тунда).

Слова: пижелды – зеленеет, ливти – летит, мизолды – улыбается, пеедькшни – сметя, лаймо – пойма, мизолдыть – улыбаются.


24. Выращивание хлеба (Кшинь кастомась). 1час.

Составление предложений по рисункам используя слова: пакся – поле, сокамс – пахать.

Речевые образцы: Паксяс видсть товзюро. Розесь касы вадрясто. Тона паксясне видезь кснав.

В огороде (Эмеж пиоесэ).

Глаголы: чувны – копает, види – сеет, путы – сажает, озавты – сажает, кочки – полет.

Составление рассказа ,используя выше указанные слова.

Пословицы: 

Тунда видят – сёксня пидят.

Кизна удат – тельня прят сюдат.

Тундонь пиземесь сырнеде питней.

25. Обычаи и традиции мордовского народа ( Эрзя – мокшонь койть). 1час.

Новые слова: кой – обычай, Толава – хранительница огня, Кудава – хранительница дома.

Речевые образцы: Вирьавась вансты вирь. Ведьавсь эри лейсэ. Норовавсь лезды кастомс сюро. Вармавась пани пиземе пельть.

Верование древней мордвы (Эрзя – мокшотнень икелень кемемаст).

Заклички:

Варштак, варштак ,чипайне, 

Инечистэ ал максан!

Варштак, варштак, чипайне,

Бука печкан пря максан!

Инечи – Пасха, бука – бык.


26.Мои друзья (Монь ялган). 1час.

Чтение текста «Чачома чи»(«День рождения»), используя слова: 

васняяк – прежде всего, чаркодемс – понять, аютко – некогда.

Дружба (Ялгаксчи).

Текст «Ялга» («Друг»). Слова: целковой – рубль, марямс – слышать, учомс – ждать.

Я и мои друзья (Мон ды монь ялган).

Разговор про рыбалку с использованием слов: лей чиресэ – берег реки, кал – рыба, ульма – удочка, экшелямс – купаться.


27. Домашние животные – наши друзья (Кудонь ракшатне – минек ялганок). 1час.

Рассказ о четвероногом друге с использованием слов: 

Ормаменькс – лекарство, ормалгадомс – заболеть,

нуркине – короткий (-ая, -ое), кувака – длинный (-ая, -ое).


28. Родная страна (Тиринь мастор). 1час.

Вопросы:

Кода лемензэ минек покш Родинанть?

Кодамо сонзэ прявтошось?

Кодамо минек Родинась?

Пословицы о Родине.

Наша Родина в годы Великой Отечественной войны (Минек масторось Великой Отечественной войнань шкасто).

Слово: изнямо – победа главное в разговоре о этой войне.

Чтение стих. А.Эскина «Мирэнь вал» («Слово о мире»), используя слова: 

кадык – пускай, кецязь – радуясь, нужачи – бедность, чопода – темнота.


29. Лето – славная пора (Кизэсь – паро шкась). 2часа.

Название насекомых: нимиляв – бабочка, мекш – пчела, коткудав – муравей.

После чтения текста «Вирь» («В лесу») вопросы:

Кодат вирьсэ эрицятне? Мезе теить нармунтне?

Природа летом (Перьтьпельксэсь кизна) 

Речевые образцы: 

Лиссь маней чипаесь. Сыргозсь вишкине мекшесь. Сон ливтясь мазый цецятнень. Тосо тантей медь.

Летний дождь (Кизень пиземе).

Новые слова: пиземечирьке – радуга, зэрькстамс – грохотать, кивчкадемс – сверкнуть, пурьгине – гром, ёндол – молния.

Лето в лесу (Кизэсь вирьсэ).

Упражнение на знание диких животных, проживающих в лесу.

Весёлые каникулы (Весёла каникулат).

Слова: кстый, инзей, ризаня, ламбамо.

4 класс


Звукт ды букват. 6 часов.


1. Предложения.


Предложениясонть ёвтави прядозь арсема.

Ёвтнемань предложениянть пес путови точка (.).

Кевстеманть предложениянть пес путови кевкстема знак (?).

Кармавтомань предложениянть пес путови сергедемань знак(!), зярдо ули эйсэнзэ покш ёжо марямо, ёвтамстонзо вайгелесь кепедеви.

Подлежащей ды сказуемой.

Подлежащеесь отвечи кие? (кить?) или мезе? (мезесь? мезть?) кевкстематнень лангс.

Се валонтень, кона невти мезе кортави подлежащейденть, мерить сказуемой.

Сказуемоесь отвечи мезе теи? Мезе теить? Кевкстематнень лангс.

Предложениясо улить второстепенной члент.


2.Зуктне ды букватне. Алфавит.


Гласной ды согласной звуктне невтивить буквасо.

Гласной букватне: а, е, ё, и, о, у, ы, э, ю, я.

Согласной букватне: б, в, г, д, ж, з, к, л, м, н, п. р, с, т, ф, х, ц. ч, ш, щ.

й буквась (нуркине и ) невти слогонь а невтиця звук и.

ъ ды ь букватне звукт а невтить.


3. Вейке строчкасто омбоцес валонь пельксэнь кандомась.


Вейке строчкато омбоцес валонь пелькстнень кантнить ансяк слогонь-слог: ма-ши-на, кол-хоз-ник.

Вейке гласной строчкас а кадныть ды лия строчкаскак сонзэ а кантнить. Теить истя: ра-дио, соб-ра-ния.

Чевте знакось икелензэ аштиця согласной букванть эйстэ а явови.

Примерт: видь-ме, эс-кель-дямс, петь-кель.

Вал пельксэнть омбоце строчкас кандомсто й буквась икелензэ аштиця гласной буквастонть а явнови.

Примерт: вай-гель, кой-ме.


4. Гайгиця ды гайттеме согласной звуктне.


Согласной звуктне эрсить гайгицят ды гайттеметь.

Букватне б,в,г,д,ж,з невтить гайгиця звукт. Сынь ёвтавить пек марявозь (звонкойстэ).

Букватне п,ф,к,т,ш,, невтить гайттеме звукт.

Сынь ёвтавить аволь пек марявозь (глухойстэ).

Гайттеме согласноенть икеле аштиця гайгиця звукось ёвтави гайттеме: розть, отрядт, пангт (но тев – тевть, конёв – конёвт, кснав – кснавт_.

В звукось ёвтави свал гайтевстэ.


5. Чевте ды калгодо согласной звукне.


Эрзянь кельсэ согласнойтне д, з, л, н, р, с, т ,ц эрсить калгодот ды чевть.

Примерт: пар – парь, кал – каль.

д,з,л,н.р,с,т,ц согласнойтнень чевтечист невтеви чевте знаксо (ь) ды гласной я,ю,е,ё,и букватнесэ.

Примерт: теле, сизи, сэнь, сёксь.


6. Чевте знакось валонть песэ. Чевте знакось валонть куншкасо.


Валонть пес путови чевте знак (ь), зярдо валось прядови чевте д,з,л,н,р,с,т,ц буквасо.

Пример: Састь телень читне.

Чевте знакось валонть куншкасо сёрмадови, зярдо чевте д,з,л,н,р,с,т,ц звукнень мельга ёвтавить б,в,г,д,ж,к,м ды калгодо с звукне.

Бути ёвтавить рядс зярыя чевте согласнойть, юткозост чевте знак (ь) а сёрмадови.

Примерт: порнемс,карсемс, тонстеть, цитнемс, чеерне, роздне, тейтертне, кирдемс, кустема.

Чевте знак сёрмадови свал л согласноенть мельга, бути сон маряви чевтестэ.

Пример: кальть, мельть.

Валонь составось. 3часа.


7. Родственной валт. Валонь юрось. 


Валтнэнень, конатнень эйсэ ули вейсэнь пелькс, мерить родственнойть, или вейке юронь валт.

Родственной валтнэнь вейсэнь пельксэнтень мерить валонь юр.

Примерт: пиле, пилекс, пилекске – вал юрось – пиле.


8. Вал песь.


Валонь полавтневиця пельксэнтень, кона эри сюлмавксокс предложениясо валтнэнь ютксо, мерить пе.

Пример: книга,книгадо, книгам.


9. Суффиксэсь.


Суффикс мерить валонь се пельксэнтень, кона ашти вал юронть мельга. Суффиксэнть вельде теевить валт од значения марто.

Пример: ям – ямкс, сур – суркс.


Кортамо пелькстэ. 1 час.


10. Кортамо пелькстэ чарькодема.


1. Ломань, веле,лов, ручка – предметэнь лемть.

Сыненст мерить существительнойть. Отвечить кие? кить? мезе7 мезть? кевкстематнень лангс.

2. Сёрмады, налкси, оймси, роботы – действиянь невтиця валт – глаголт. Отвечить мезе теи? мезе теить? кевстематнень лангс.

3. Якстере, од, шумбра, покш,чувтонь – признаконь невтиця валт – прилагательнойть. Отвечить кодамо? кодат? Кевстематнень лангс.

Существительнойтне, глаголтнэ, прилагательнойтне – кортамо пелькст.


Существительной. 6 часов.


11. Существительнойде чарькодема.


Предметэкс лововить ломатне, животнойтне, вещатне, природань явлениятне, событиятне.

Валтнэнень, конат невтить предметэнь лемть, мерить существительнойть.

Существительнойтне отвечить кие? мезе? кинь? мезень? ды лия кевкстема лангс.

Предложениясо эрсить подлежащеекс ды чарькодевтиця валкс.


12. Существительноень собственной ды нарицательной лемтне.


Собственной лемекс лововить ломанень фамилиятне, лемтне, тетя лемтне,животноень, ошонь, велень, лень, книгань, ды лия лемтне.

Собственной лемтне сёрмадомсто ушодовить покш буквасто.

Нарицательной существительнойтне – вишкине буквасто.

Собственной лемекс лововить газетань, книгань, журналонь лемтне. Сёрмадомсто сынь ушодовить покш буквасто ды саевить кавычкас.

Примерт: «Эрзянь правда» газетась, «Чилисема» журналось.


13. Существительнойтнень числаст.


Существительнойтне эрсить вейкень ды ламонь числасо. Вейкень числань существительноесь невти вейке предмет.

Примерт: карь – каресь; книга – книгась; кудо – кудось.

Ламонь числань существительноесь невти ламо предмет.

Примерт: картне, книгатне, кудотне.

Ламонь числань невтиця существительноень петне –т, -ть: пеште – пештть; кардо – кардт.

Зярдо вейкень числань существительноенть песэ ули а, о, я или калгодо согласной, сестэ ламонь числасо эряви сёрмадомс пе : тумо – тумо-т, луга – луга-т,семия – семия-т.

Весе лия буквасо прядовиця валтнэсэ сёрмадови пе -ть: каль – каль-ть, теште – тешт-ть, лей – лей-ть.


14. Существительнойтнень склонениядо чаркодема.


Весе существительнойтнень пест полавтневить падежга кевкстемань коряс. Эрзянь кельсэ кевейкее падеж. Существительноенть пензэ падежень коряс полавтнемантень мерить склонения.

Существительноень полавтневиця пентень мерить падежень пе.


15. Основной склонениясь.


Им. кие? ученик, мезе? вирь

Род. кие? ученикень, мезень? вирень

Дат. кинень? ученикнень, мезнень? вирень

Отл. киде? ученикте, мезде? вирде

Мест. кисэ? учениксэ, мейсэ? вирьсэ

Исх. кисэ? ученкстэ, мейстэ? вирьстэ

Н.-внос. кис? ученикс, мезес? вирьс

Перем. кива? ученикка, мезьга? вирьга


16. Основной склонениянь падежень петне.


Существительноесь основной склонениясо именительной падежсэ эрси вейкень ды ламонь числасо.

Предложениясо эрси подлежащейкс ды чаркодевтиця валокс.

Примерт: Столь лангсо ашти книга (аштить книгат) – подлежащей.

Тонавтницясь ловны книга (книгат) – чарькодевтиця вал.

Примечания: Лия падежтнесэ основной склонениясо ламонь числань форма арась.

Родительной падежень песь - нь, Примерт: куд-о-нь,кев-е-нь.

Согласной буквасо прядовиця основанть ды пенть ютксо эрсить сюлмиця гласной букват а,э,е.

Примерт: вакан – вакан-о-нь, мир – мир-э-нь, ал – ал-о-нь, кем – кем- е-нь.

Гласной буква лангс прядовиця основанть ды пенть ютксо сюлмиця гласнойть а путовить. Примерт: веле – веле-нь, овто – овто-нь, пизэ – пизэ-нь.

Родительной падежень существительнойтне предложениясо эрсить чарькодевтиця валокс.

Дательной падеэень песь - нень сёрмадови ансяк сестэ, зярдо валонть основазо прядови калгодо парной согласной лангс. Примерт: пионер – пионернэнь, тарад – тараднэнь, карькс – карькснэнь.

Весе лия букватнень мельга сёрмадови пе - нень.

Примерт: вирь – вирнень, кем – кемнень, олго – олгонень, мешок – мешокнень.

Отложительной падежсэ валонь петне истят: - до, - дэ,- те,- тэ.

Примерт: кудо-до, ил-дэ, вирь де, сокс-то,сёкс-те, совет-тэ.

Местной падежень вал петне – со,- сэ.

Примерт: чувто-со, роса-со, пире-сэ, галстук-со.

Исходной падежень вал петне – сто, - стэ.

Примерт: скал – скал-сто, каль – каль-стэ, пире – пире-стэ.

Н.-вносительной падежень вал песь – с.

Примерт: сал-с, вирь-с, клуб-с, больниця-с.


Прилагательной. 2часа.


17. Прилагательнойде чаркодема.


Прилагательной мерить сеть валтнэнень, конат невтить предметэнь признакт ды отвечить кодамо? кевстема лангс.

Предложениясо прилагательноесь сюлмави существительноенть марто. Примерт: пиже луга. Кшнинь койме. Мазый тундо.


18. Прилагательнойтнень теевемаст.


Прилагательнойтне теевить существительнойстэ –нь пенть ды -в-,-ей- суффикстнэнь вельде.

Примерт: пиче – пиче-нь кудо, кал – кало-нь ям, кудря – кудря-в килей, велькс – вельксэ в ловсо, кеж – кеж-ей киска, вий – вие-в ломань.

Ламо прилагательнойть эрзянь кельс совасть рузонь кельстэ. Сынст петне –ой -ей.Примерт: родной мастор, средней школа.

Предложениясо прилагательнойтне эрсить чаркодевтиця валокс – определениякс.

Прилагательнойтне сюлмавозь существительной март оды невтить сынст признакост.

Примерт: Якстере галстук – галстукось (кодамо?) якстере.Од кудо – кудось (кодамо?) од. Виев трактор – тракторось (кодамо?) виев.


Числительной. 4часа.


19. Числительнойде чаркрдема.


Валтнэнень конат невтить предметнэнь числат (зяро предметнэде?) или ловномст сынст порядкаст (зяроце предметэсь?), мерить числительнойть.

Зяро? Вейке ломань, кавто книгат, ниле кудот.

Зяроце? Васенце ломань, омбоце книга, нилеце кудо.

Числительнойтне эрсить количественнойть ды порядковойть. Количественной числительнойтне невтить предметнэнь ламоксчист (числаст) ды отвечить зяро? кевстема лангс. Порядковой числительнойтне невтить предметнэнь порядкаст ловомсто ды отвечить зяроце? Кевстеманть лангс.

Примерт: вете чить, ветеце чи.

Порядковой числительнойтне теевить количественной числительнойтнень эйстэ –це суффикс вельде. Примерт: кемень – кемеце. Исключениякс аштить: вейке – васенце, кавто – омбоце.


20. Простой ды сложной числительнойть.


Числительнойтне эрсить простойть ды сложнойть.

Простой числительнойтне теевить вейке валсто: вейке, ниле.

Сложной числительнойтне теевить кавто числительноень вейсэндязь ды сёрмадовить вейсэ: кемень+вейке – кевейкее, кемень+кавто – кемгавтого.

Сложной числительнойтнесэ омбоце пельксэнь васенце звуконть мельга ёвтави гайтевстэ ды сёрмадовияк гайгиця согласной. Примерт: кемголмого, кемзисемге.


21. Составной числительнойть.


Составной числительнойтне аштить зярыя числительнойстэ ды сёрмадовить башка. Примерт: кодгемень веете, кодгемень ветеце.


22. Числительной марто существительнойтнень сёрмадомась.


Бути согласной числительноесь прядови вейке числительной лангс, сестэ мельганзо аштиця существительноесь аравтови вейкень числасо: сядо сизьгемень вейке ломань. Весе лия числительнойтнень марто существительноесь аравтови ламонь числасо: кавтосядт кавто книгат.


Местоимения. 2часа.


23. Личной местоимениядо чарькодема.


Валтнэнень мон, тон, сон, минь,тынь, сынь мерить личной местоименият. Сынь ёвтавить существительноень таркас. 

Мон, минь – васенце лицянь местоименият.

Тон, тынь – омбоце лицянь местоименият.

Сон, сынь – колмоце лицянь местоименият.

Личной местоимениятне эрсить вейкень числань: мон, тон,сон ды ламонь числань: минь, тынь, сынь.


24. Личной местоимениятнень склонениясь.


Личной местоимениятне полавтневить падежга: именительной, родительной, дательной, отложительной.

Мон, минь, монень, мондень.

Тон, тонь, тонеть,тондеть.

Примечания: местной, исходной, н.-вносительной, переместительной падежень значениятне ёвтавить родительной падежень формасо эйсэ, эйстэ, эйс, эзга валтнэнь марто.

Примерт: монь эйсэ, тонь эйстэ, монь эйс, монь эзга ды седее тов.


Глагол. 7 часов.


25. Глаголдо чарькодема.


Валтнэнень конат невтить предметнэнь действияст, мерить глаголт. Глаголтнэ отвечить мезе теи предметэсь? мезе тейсь? мезе карми теме? кевстематнень лангс. Примеркс: Тонавтницясь ловны книга, сёрмады сёрма, рисови картина.

Предложениясо глаголось эрси сказуемоекс ды чарькодевти подлежащеенть: Кие? – тонавтницясь. Мезе теи? – ловны, сёрмады, рисови.


26. Глаголонь аволь определённой формась.


Ловномс, молемс, - глаголонь аволь определённой формась. Аволь определённой формань глаголтнэ отвечить мезе теемс? мезе теме? кевстематнень лангс. Аволь определённой формань глаголтнэ теевить -мс, -мо, -ме- суффикстнэнь вельде.

Примерт: ловномс – ловномо, оршамс – оршамо.

О или е буквасо прядовиця аволь определённой формань глаголонть икеле ёвтави лия кодамояк глагол: кортатано, роботамо, кармасть вешеме.


27. Глаголонь шкатне.


Глаголтнэ невтить неень шка, ютазь шка, сыця шка. Неень шкань глаголось отвечи мезе теи? кевстема лангс (ловны) ;ютазь шкансень – мезе тейсь? кевстема лангс (ловнось); сыця шкансень – мезе карми теме? кевстема лангс (карми ловномо).

Неень шкань глаголтнэ полавтневить лицянь коряс вейкень ды ламонь числасо.

Вейкень числасо лицянь петне истят:

Васенце лицясо -ан, -ян

Омбоце лицясо -ат, -ят

Колмоце лицясо -ы, -и


Ламонь числасо лицянь петне истят:

Васенце лицясо -тано, -тяно

Омбоце лицясо -тадо, -тядо

Колмоце лицясо -ыть, -ить


Кортамсто неень шкань васенце ды омбоце лицянь ламонь числасо глаголтнэнт основасо гайгиця звукось маряви гайттеме, но сёрмадомс эряви гайттеме согласной.

Примерт: Минь козтано, андтано.

Тынь козтадо, андтадо.


29. Ютазь шка.


Кортамсто ютазь шкань колмоце лицянь кой-кона глаголтнэнь основасо гайгиця звукось ёвтави гайттеме, но сёрмадомс эряви гайгиця согласной.

Примерт: Сон валксь. Сынь валгсть.

Глаголонть основасо з звукось сеетьстэ тееви й звукокс ды истя сёрмадовияк:

Тон кузить. Сон куйсь. Тон козыть. Сон койсь.


30. Сыця шка.


Сыця шкась лиясто ёвтави вейке валсояк, неень шкань глаголонь формасо. 

Примерт: Курок сыть кизэнь каникулатне. Мон ванды молян библиотекав.

Сыця шкань глаголонь сложной формась ёвтави кавто валсо: кармамс роботамо. Кармамс валось полавтневи лицянь коряс вейкень ды ламонь числасо. Роботамо валось а полавтневи. Полавтневиця глаголонь лицянь петне вейкеть неень шкань лицянь петнень марто: 

васенце лицясо: -ан; -атано

омбоце лицясо: -ат; -атадо

колмоце лицясо: -и; -ить


31. Отрицания марто глагол.


Неень ды сыця шкань глагол марто ёвтави а отрицаниясь. Те отрицаниясь глагол марто свал сёрмадови башка.

Мон а содан. Тон а кармат морамо.

Ютазь шкань глагол марто ёвтави эзь отрицаниясь.


Предложения. 3часа.


32. Распространённой ды аволь распространённой предложеният.

Предложениятнень, косо улить ансяк подлежащей ды сказуемой, мерить аволь расространённой.

Примеркс: Чись эжди.

Предложениятнень, косо подежащейде ды сказуемойде башка, улить чарькодевтиця валт, мерить распространённой.Примеркс: Тундонь чись эжди раужо моданть.


33. Предложениянь однородной члент.

Предложениясо ламо валтнэнень, конат чарькодевтить предложениянь кодамояк вейке член ды отвечить ссеке жо кевстеманть лангс, мерить предложениянь однородной члент. Примерт: Лелям кундась щукат, карасть. Комбайнась нуи, пивсы, понжавты. Паксясо, лугасо, вирьсэ касыть цецят. Однородной членэкс эрсить определениясь, дополнениясь, обстоятельствась.

Предложениянь однородной члентнэ явовить вейке-вейкест эйстэ запятойсэ или жо сюлмавить а, ды, но, или союзтнень вельде.

Предложениянь однородной члентнэ сюлмавит а, но, ды союзсо; а, но союзтнэнь икелев свал путневи запятой. Зярдо кавто однородной члент сюлмавить ды, и союзсо, союзонть икелев запятой а путови.

Зярдо жо и союзось вастневи ламоксть, сестэ запятой путови омбоце союзонть икелев ды седе тов.

Примерт: Тунда и виресь, и лугась одов мазыстэ цветязевить. Ваня ды Коля сыргасть паксяв аванстэнь лездамо. Телень чись маней ды якшамо.


34. Ютазенть мельс лецтямось.


Звукт ды букват. Алфавит.


  1. Мезе те алфаитэсь?

  2. Ёвтнинк алфавитэнь букватнень.

  3. Мезе невтить букватне?


Существительной.


  1. Мезентень мерить существительной? 

  2. Кода полавтневи существительной?

  3. Мезенть мерить склонения?



Глагол.


  1. Мезентень мерить глагол?

  2. Кодамо кевстема лангс отвечи глаголсь?


Прилагательной.


  1. Кодат валтнэнень мерить прилагательнойть?

  2. Кодамо кевстема лангс отвечить прилагательнойтне?

  3. Предметынь кодат признакт сынь невтить?


Местоимения.


  1. Кодат валтнэнень мерить личной местоименият?

  2. Ёвтамс вейкень ды ламонь числань местоимениятнень.

  3. Полавтнемс мон, минь местоимениятнень падежга, невтемс знаксо падежень петнень.


Числительной.


  1. Кодат валтнэнень мерить числительнойть?

  2. Тееде порядковой числительнойть вейке, кото, сисем, вейксэ числительнойтнень эйстэ.


Предложения.


  1. Мезде мерить предложения?

  2. Кодат эрсить предложениятне интонациянь коряс?


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Открытый урок на мордовском языке в 1,3 классе малокомплектнык классах

Урок -презентация на мордовском языке (молокомплектные классы).1,3 класс по теме: 1класс-Жш-Ши слокне ; 3класс-Валрисьмось.Урок-презентация.Гайнязевсь вишкста звоноксь,Ушедсь мокшень кялень уроксь.Итт...

Рабочая программа по курсу "Русский язык" УМК "Перспективная начальная школа" (2 класс)

Планирование составлено на основе:Программы по учебным предметам. Реализация образовательного стандарта второго поколения.УМК "Перспективная начальная школа" (2 класс) М.: Академкнига / Учебник. 2012 ...

Статья "Методы изучения проблем семейного чтения в начальных классах и пути их решения".

Изучение проблем семейного чтения для возрождения роли чтения книги в семьях учащихся, как средство семейного досуга. Мотивировать родителей к совместному чтению и обсуждению детской литературы с ребе...

«Изучение правил дорожного движения в начальных классах»

Материал знакомит  коллег  с опытом работы с учащимися начальных классов по изучению правил дорожного движения. Только на  основе  комплексного  подхода возможно решение ...

Методики изучения эмоциональной сферы у учащихся начальных классов

Методики изучения эмоциональной сферы  у учащихся начальных классов.Подготовила: Эмдэйн Клавдия Сандыковна, учитель начальных классов МАОУ Иволгинская СОШ...

Адаптированная рабочая программа учебного предмета «Немецкий язык» для освоения начального общего образования срок освоения программы 3 года 2-4 классы

Адаптированная рабочая программа учебного предмета «Немецкий язык» для  освоения начального общего образования срок освоения программы 3 года 2-4 классы...

Рабочая программа кружка "Английский язык в кроссвордах и ребусах"по английскому языку для учащихся начальных классов

Рабочая программа и КТП  кружка внеурочной деятельности по английскому языку "Английский язык в кроссвордах и ребусах" для учащихся 3-4 классов. Рассчитано на 29 часов. Представляет ест...