Рабочая программа по эрзянскому языку для 1 класса
рабочая программа (1 класс) по теме
Важодемань программась тонавтнема предметэнть «Эрзянский язык и литературное чтение на эрзянском языке» теезь Федеральной государственной общеобразовательной стандартонь начальной общей образованиянь коряс, ( Эрзянь келень ды ловномань программат 1-4 класстнэнень ) ды тонавтнемань « Эрзянь букварь» 1 класс Н.А.Буянова, И.И.Кочанова ды «Ловнома ды сёрмадома» 1 класс Н.А.Буянова, И.И.Кочанова книгатнень коряс. Саранск: Мордовской книжной издательствась 2011- 96с.- Мордов. эрзя яз.,
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
rab.pr_._po_erzyanskomu_yazyku_1_kl.doc | 534 КБ |
Предварительный просмотр:
- ТОЛКОВАМО ВАЛ.
Важодемань программась тонавтнема предметэнть «Эрзянский язык и литературное чтение на эрзянском языке» теезь Федеральной государственной общеобразовательной стандартонь начальной общей образованиянь коряс, ( Эрзянь келень ды ловномань программат 1-4 класстнэнень ) ды тонавтнемань « Эрзянь букварь» 1 класс Н.А.Буянова, И.И.Кочанова ды «Ловнома ды сёрмадома» 1 класс Н.А.Буянова, И.И.Кочанова книгатнень коряс. Саранск: Мордовской книжной издательствась 2011- 96с.- Мордов. эрзя яз.,
1). Тарказо тонавтнема предметэнть учебной плансо.
МБОУ «Лобаскинская средняя школа» учебной планонть коряс « Эрзянский язык» весемезэ тонавтнемс максови 1 классо 66 част (2 част недлязонзо) ды «Литературное чтение на эрзянском языке» 1 классо 66 часов (2 част недлязонзо).
2).Вешематне:
- ушодомс эйкакштнэнь весеме ёндонь кастоманть;
- тонавтомс эрязасто, чарькодезь, мазыйстэ ловномо, ильведькстэме сёрмадомо, эсест мелест – превест ды ёжомарямост кортазь ды сёрмадозь ёвтнеме;
- явомс мель важодеманть вечкемантень, стакачитнень изнямо тонавтомантень.
- тонавтомс тиринь масторонть, ломантнень вечкеме, кастомс покш мель эсь народонть келензэ ды оймень питней чинзэ содамо;
● лездамс эйкакштненень панжомс ды келейгавтомс сынст превень ды кедьёнксонь маштомачист;
3). Общей характеристикась тонавтнема предметэнть.
Васенце классонь туртов анокстазь программасонть сех покш мель явозь эйкакштнэнь эрзякс кортамонтень школасо, ялга ютксо, эрямонь эрьва кодамо тевсэ. Сынь тонавтовить эрзянь валонь кунсоломо, чарькодеме, эрзянь валсо видестэ гайтень ёвтамо, мейле – ловномо ды сёрмадомо.
Ловномо ды сёрмадомо тонавтомась ютавтови васенце классо, сентябрясто саезь маень 24-це чис. Те шкань перть эйкакштне тонавтовить гайтнень марямо, ловномо ды букватнень сёрмадомо, келейгавтовить сынст содамочист эрямодонть, перть пелькстэнть, сюпалгавтови валксост, тонавтовить апак тално кортамо ды содазенть ёвтнеме.
Ловномо ды сёрмадомо тонавтомась ютавтови аналитико-синтетической методонть коряс. Сонзэ лувсо тонавтомась лезды вадрясто чарькодемс валонть гайтень составонзо. Тень пингстэ касы эйкакштнень кортамо маштомань, мазыйстэ ды ильведькстэме ловномань ёрокчись. Уроксо сынь тонавтнить предложениянть валонь-вал, валонть — слогонь-слог, слогтнень — гайтнень лангс явомо, гайтнень — мельга мельцек ёвтамо ды сынст ютксо сюлмавоматнень мукшномо. Эйкакштне кармить маштомо гайтнень буквасо невтеме, слогонь ды валонь кочксеме ды ловномо, тонадыть цела валсо предложениянь ды сюлмавозь текстэнь ловномо.
Ловномо тонавтнеманть марто вейсэ эйкакштне тонавтнить сёрмадомо, невтеме тетрадьс, кодамо буквасо тешкставить гайттне, буквасто ды слогсто валонь тееме, ильведькстэме сёрмадомо букватнень ды валтнэнь рукописень ды печатамонь шрифтсэ, тонавтыцянть диктовамонзо коряс сёрмадомо валт, конат тешкставить истя, кода марявить, истямо жо валсто нурькине предложениянь сёрмадомо. Тонадыть предложениянь ушодкссо, ломанень ды ракшань лемсэ покш букванть сёрмадомо.
Видестэ ды мазыйстэ ловномо ды сёрмадомо эйкакштнень тонавтомсто, покш мель явови гайтнень слогсто ды цела валсто явомантень, эйкакштнень кортамонь ёрокчист кастомантень ды ваньксстэ, марявиксстэ валтнэнь, слогтнень ды гайтнень ёвтамонтень.
Ловномо ды сёрмадомо тонавтомань уроктнесэ кемекставить кунсоломань ёрокчитне: эйкакштне кармить маштомо вадрясто ды педе пес чарькодеме весе ломантнень (тонавтыцянть, эсест ялгаст ды седе тов) кортамост. Сынь тонавтнить кортамо весе классонть икеле: отвечить тонавтыцянть кевкстеманзо лангс, теить ёвтнемат ловнозденть, неезденть, ванозь кинофильмадо, эйкакшонь книгадо, артовксонь коряс, ушодыть сынсь кевкстнемань максомо.
Ловномо ды сёрмадомо тонавтомань шкастонть эйкакштне тонавтыцяст марто вейсэ ваныть перть пельксэнь лиякстоматнень ды ломантнень важодемаст мельга, тонавтнить неезденть ёвтнемань арсеме.
Те шкане покш мель эряви явомс сенень, штобу школасо ды семиясо эйкакштнень марто важодевельть вейкетьстэ: семиясо тонавтомс сенень, мезес тонавтыть школасо, тетятненень-аватненень кунсоломс тонавтыцянть вешематнень.
4).Коррекция (изменения, часы – резервы)
5). Ценностной ориентиртнэ тонавтнема предметэнть «Эрзянский язык».
Эрзянь келесь тетянь-авань кель. Сон тонавты улемс алкуксонь ломанекс, кона зярдояк а кадсы келензэ, а стувтсы эсь тиринь ёнксонзо, тиринь кудонзо, тетянзо-аванзо, тонавты улемс лездыцякс, чевте седей ломанекс.
- максомс нурька, чарькодевиця содамочить лия национальностень ломатнеде, сынст культурадост;
- эряви явомс ламо мель минек масторсо эрьва национальностень эрицятнень культураст ютксо сюлмавксонь кастомантень, сюпалгавтомантень;
- школань эрьва предметэнть вельде тонавтомс тиринь масторонть, ломантнень вечкеме, кастомс покш мель эсь народонть келензэ ды оймень питней чинзэ содамо;
- тонавтомс эикакштнень перть пельксэнть ванстомо, сонзэ сюпавчинзэ ламолгавтомо;
- тонавтомс эикакштнень эсь прянь ветямо, тонавтнема тевенть вечкеме;
- лездамс эйкакштненень панжомс ды келейгавтомс сынст превень ды кедьёнксонь маштомачист;
- кемекстамс эикакштнень шумбрачист.
Неть тевтнень топавтомсто сехте покш тарка максови тиринь келентень. Вишка эйкакшонтень эсь арсеманзо, мелензэ – превензэ ды ёжомарямонзо видестэ ёвтавить ансяк сонзэ лувсо. А стяко К.Д.Ушинский тиринь валонть лемдизе «ине тонавтыцякс». Сон сёрмадсь: «Тиринь келесь, васенце класстнэсэ тонавтомсто, улезэ сех эрявикс предметэкс. Сон сови весе лия предметнэнь юрскак ды сюлми эйсэст».
2.Тонавтома результаттнэ тонавтнема предметэнть.
Требования к результатам освоения основных общеобразовательных программ по предметам «Мокшанский/ эрзянский язык».
Мокшанский/эрзянский язык открывает мир к огромному духовному богатству мордовского народа, повышает уровень гуманитарного образования.
Основные требования к результатам уровня подготовки состоят в формировании универсальных учебных действий, и конкретизируются в потребности сохранения и развития мордовского (мокшанского/эрзянского) языка. Решает образовательные задачи, которые знакомят учащихся с особенностями мокшанского/эрзянского языка как знаковой системы и средств общения.
Овладение литературной нормой, усвоение универсальных учебных действий по систематизации мокшанского/эрзянского языка опирается:
История мокшанского/эрзянского языка; лексика всех говоров и диалектов, создание письменности на мордовском языке. Словари мокшанского/эрзянского языка.
Современный мокшанский/эрзянский язык, сфера мокшанского/эрзянского языка (литературный язык, разговорный язык, общинный язык, , мокшанский язык, эрзянский язык, язык общения).
История и современность развития литературного языка. Соблюдение литературной нормы (орфоэпический, лексический, грамматический).
Изучение мокшанского/эрзянского языка (лингвистика). Разделы обучения языка: фонетика, лексика, морфология, синтаксис.
Усвоение орфографии мокшанского/эрзянского языка, умение пользоваться пунктуацией.
Понятие текста (тема, основное содержание, название, эпиграф, система высказывания).
Жанр текста: описание, повествование, рассуждение.
Функциональные стили: рассказы, художественные, документы, наука, публицистика.
Личностной результаттнэ.
Школасо тонавтнезь эрзянь келентень эйкакштнэ тонадыть вадрясто ды педе пес чарькодеме весе ломантнень ( тонавтыцянть, эсест ялгаст ды седее тов) кортамост. Сынь тонавтнить кортамо весе классонть икеле: отвечить тонавтыцянть кевкстеманзо лангс, теить ёвтнемат ловнозденть, неезденть,ванозь кинофильмадо, эйкакшонь книгадо, артовксонь коряс, ушодыть сынсь кевкстемань максомо.
Касыть-кепетить эйкакштнэнь ловномань ёроксчист, кемекставить ды домкалгавтовить текст ды книга марто важодемань маштомачитне, келейгавтови кельвалонь кастомаст, сэрейгавтови кортамонь культураст.
Фольклорось ды художественной литературась мазылгавтыть ды сюпалгавтыть кортамонь келест, валксост.
Эрзянь келесь тетянь-авань кель. Сон тонавты улемс алкуксонь ломанекс, кона зярдояк а кадсы келензэ, а стувтсы эсь тиринь ёнксонзо, тиринь кудонзо, тетянзо-аванзо, тонавты улемс лездыцякс, чевте седей ломанекс.
Эряви ванстомс ды келейгавтомс тиринь келенть!
Регулятивной УУД:
- кель-валонь кастомась;
- содасы эсензэ келензэ, бажи ильведькстеме кортамо, эсензэ мелензэ-превензэ ды ёжомарямонзо кортазь ды сёрмадозь ёвтнеме.
Познавательной УУД:
Содасы, мекс ды мезень кисэ тонавтни.
Пурны эрьва кодат материалт ды информацият. Мордовской литературасто (словарьстэ, справочникстэ, энциклопедиясто, эрьва кодамо книгасто) вешни информация, машты важодеме сынст коряс, кемексты эсензэ превензэ. Мельспаросо кунсолы ды ванны телепередачат. Интернет – сайтстэ машты муеме эрявикс информации, япечаты компьютерсэ исследовательской роботат.
Коммуникативной УУД
Карадо – каршо кортамонь(диалогонь) ветямо маштомась, эсеть ялгань кунсоломась, сонзэ ёвтнеманзо поладомо эли домкалгавтомо маштомась. Кортамс апак капша, мелень путозь. Кортамось молезэ аволь диалектэнь, но ванькс литературань кельсэ, сонзэ грамматикань ды орфоэпиянь норматнень лангс нежедезь.
Ловны эрьва кодамо темань коряс книгат, газетат, журналт; кунсолы музыка, эрзянь морот(тиринь мастордо, ояксчиде ды седее тов).
Вечкезь, паро мельсэ, чарькодезь кортни тиринь ломантнень марто.
Машты важодеме коллективсэ.
Машты парсте кортамо, лиянь кунсоломо.
Предметной результаттнэ.
1)эряви явомс ламо мель минек масторсо эрьва национальностень эрицятнень культураст ютксо сюлмавксонь кастомантень, сюпалгавтомантень;
2)чарькодсызь тонавтницятне, што эрзянь келесь национальной культурань явления ды эсь келенть тонавтнезь чарькодевить ломантень эрямосо вастневиця ёнксонзо, коензэ-кирданзо, мелензэ-арсеманзо;
3)тонавтовить эйкакштнэ эрязасто, чарькодезь, мазыйстэ ловномо, ильведькстэме сёрмадомо, парсте кортамо, эсест мелест-превест ды ёжомарямост кортазь ды сёрмадозь ёвтнеме;
4)чарькодьсызь, мезекс эряви сыненст ловномась;
5)тонадыть самостоятельна вешнеме эрявикс литература, штобу чарькодемс ды содамс дополнительной информациянть.
3.Основной содержаниязо тонавтнема предметэнть.
« Эрзянский язык и литературное чтение на эрзянском языке»
1 класс (132 ч)
Разделы | Ловномо тонавтомась | Сёрмадомо тонавтомась |
Анокстамонь ( азбукадо икелень) шкась | 8 | 8 |
Лувонь (Азбукань) шкась | 41 | 41 |
Азбукадо мейлень шкась | 17 | 17 |
Итого: | 66 | 66 |
Разделэнь лемтне | частнэ | Разделэнть содержаниязо | |
Анокстамонь ( азбукадо икелень) шкась ( Добукварный период ) -(16ч) | 16 | Ловномо тонавтомась ды кель-валонь кастомась (8ч) | Сёрмадомо тонавтомась (8ч) |
1-це сентябрясь-тонавтнема иень ушодомась.(1ч) «Азбукась»-тонавтнемань васенце книгась. . (1ч) Валрисьмесь ды валось. Налксемат ды налкшкеть.(1ч) Валрисьмесь ды валось.Кудосо. Кудонь ракшат. (1ч) Валонть слогонь-слог явомась.Вирьсэ. Идем ракшат ды нармунть. (1ч) Звук. Гласной звуктне. Валонть слогонь слог явомась. Чувтт(1ч) Слогось, согласной гайтесь. Садсо.(1ч) Согласной гайтенть гласноенть марто слияниясь. Семиясо.(1ч) | Пропистнеде» чарькодемась. (1ч) Важодиця ды лезэв строчкатнень невтемась. (1ч) Важодиця ды лездыця строчкатне. (1ч) Виде линиятнень сёрмадомась. (1ч) Валонь ды слогонь невтемась (1ч) Строчкань вадрясто содамось(1ч) Покш наклонной линиясь. (1ч) Овалонь ды виде линиянь сёрмадомась. (1ч) | ||
Лувонь (Азбукань) шкась (82 ч ) | 82 | Ловномо тонавтомась ды кель-валонь кастомась (41 ч) | Сёрмадомо тонавтомась( 41ч) |
Азбукань шкастонть тонавтневить весе гласной ды согласной гайтне ды сеть букватне, конатнень вельде сынь невтевить. Эйкакштне тонавтовить: гласной гайтнень (а, о, у, ы, и, э) буквасо невтеме; гласной гайтнень валсто муеме, валонтень гайтень коряс анализэнь тееме; согласной гайтнень буквасо невтеме; слогонь-сюлмавксонь ловномо; предложениянь ды текстэнь ловномо; кочкамо валт максозь гайтнень марто, арсеме валт максозь схематнень коряс; содамо букватнень, сынст башка ёнксост, видестэ ёвтамо гайтнень ды буквасо сынст сёрмадомо, содамо, кода невтеви согласнойтнень калгодо- ды чевтечист; керсезь азбукань буквасто ды слогсто кочксеме эрьва кодамо слогонь валт, конат сёрмадовить истя, кода марявить; е, ё, ю, я гласной букватнень марто валтнэнь ловномо; керсезь азбукань буквасто тееме ды ловномо валт, конатнесэ улить ламо согласнойть, ь, ъ ды й марто слогт; азбукасо иллюстрациятнень коряс келень сюпалгавтомо; тонавтыцянть марто вейсэ стихотворениянь видестэ, мазыйстэ ловномо; валонь, нурька предложениянь, аволь покш текстэнь слогонь-слог ловномо (комсешка вал минутазонзо); эрявикс вайгель марто ловномо кевкстемань, серьгедемань, кармавтомань ды однородной член марто предло-жениятнень. Эйкакштнень ловномо тонавтомсто, свал мельсэ кирдемат гигиенань правилатне. | Тонавтыцянтень эряви: тонавтомс эйкакштнень сёрмадомсто озадо аштеме, парта лангс тетрадень путомо, карандашонь, ручкань кедьсэ кирдеме; невтеме, кода сёрмадовить покш ды вишка букватне, кода сынь сюлмавить вейкест-вейкест марто; тонавтомс «Прописень» коряс валонь ды предложениянь сёрмадомо; тонавтомс сёрмадомо ловномань коряс валт, конат сёрмадовить истя, кода марявить; тонавтомс колмо — вете валсто теезь предложениянь сёрмадомо; тонавтомс ванномо сёрмадозенть текстэнь эли невтев-ксэнь коряс, теезь ильведевкстнэнь витеме; тонавтомс видестэ сёрмадомо предложениятнень (покш буквасто ушодомась, предложениянь пес эрявикс лотксема тешксэнь путомась, ломанень, ракшань лемсэ покш букванть сёрмадомась). Сёрмадомань гигиенань правилатнень марто эйкак-штнень содавтомась. Азбукань шканть прядовома малав тонавтыцянтень эряви невтемс сёрмадомань тетраденть, толковамс, мейсэ сынь а вейкеть «Пропистнень» марто. Аламонь-аламонь ушодомс тетрадьс сёрмадомо. | ||
Азбукадо мейлень шкась ( 34ч) | 34 | ЛОВНОМАСЬ (КЛАССО ДЫ АВОЛЬ КЛАССО) ДЫ КЕЛЬ-ВАЛОНЬ КАСТОМАСЬ (17ч) | Сёрмадомась ды кель-валонь кастомась (17ч) |
| Минек масторонь эйкакштнеде, важодемадонть, перть пелькстэнть, ракшатнеде аволь покш ёвксонь, ёвтнемань ловномась. Стихотворения марто важодемась. Ловномань уроктне ётавтовить тонавтнема иенть пря-домань меельце кавто ковтнень перть (апрель — май). Те шкастонть эйкакштне ловныть сюлмавозь текстт, вадрялгавтыть ловномань, сёрмадомань ды кортамонь ёрокчист. Сынь ловныть минутазонзо 25—30 вал, тонавтнить вейке валонть явомо лиятнестэ. Поладови гайтень культуранть, валонть, предложениянть ды сюлмавозь кортамонть лангсо важодемась, кона ульнесь ушодозь «Азбуканть» тонавтнемань шкастонть. П.Бардин. Чачома ёнкс. Ю.Исланкин. Тиринь модам. Е.Пятаев. Лездамо. А.Немкин.Мекс Микитань вечксынек. Пси нурдот. А.Богомолов. Пиземе пель. К.Абрамов. Тундонь самось. А.Богомолов.Од котат. Л.Кассиль.Тонь ванстыцят. Е.Пятаев. Монь умаринам. А.Богомолов. Письмарт. Ванстодо мазычинть! Книгань покшчи. Чеерне. Ёвкс. Ёжов Атякш. Кискине ды Псакине. Кудо. | Азбукань шкастонть получазь содамочитнень, маштомачитнень ды ёроксчитнень вейсэндямось ды кемекста-мось. Сёрмадомань ёрокчитнень седе тов вадрялгавтомась. Эрьва уроксо ваньксстэ сёрмадомо тонавтомась. Валтнэнь слогонь-слог явномо тонавтомась. Валтнэнь строчкасто строчкас кандомась. Диктовамонь коряс букватнень, слогтнень, валтнэнь ды, предложениятнень сёрмадомо тонавтомась. Книгасто, доскасто сермадоманть вадрялгавтомась. Сёрмадомсто шожда правилатнень тевс нолдамо тонавтомась. Кортамонь этикась: валтнэ, конат сайневить шумбрак-стнемстэ, простямсто. Валрисьме( предложения) Кевкстемань, ёвтнемань валрисьметне. Гайтть ды букват. Гласной гайтть ды букват. Слог. Валонь кандома. Согласной гайтть ды букват. Чевте ды калгодо согласной гайттне. Покш букванть сёрмадомась. Покш буквась ракшань лемсэ. Э букванть сёрмадомась. Валт жи, ши, чи слог марто. |
4. Тематической планированиясь
ловномань ды сёрмадомань коряс 1-це классо.
Учебникень авторось: Н.А.Буянова.
Недлязонзо - 4 част
Иень перть – 132 част
№ | Разделтнэнь ды тематнень лемест | Частнэ | ||||
Ловномась | сёрмадомась | |||||
1 | Анокстамонь ( азбукадо икелень) шкась | 8 | 8 | |||
2 | Лувонь (Азбукань) шкась | 41 | 41 | |||
3 | Азбукадо мейлень шкась | 17 | 17 | |||
Итого: | 66 | 66 |
5. Календарно - тематической планированиясь. РОДНОЙ ЯЗЫК 1 класс
№ | Разделтнэнь ды тематнень лемест. | Видэсь занятиянь | Частнэ | Уроксо тонавтницятнень важодемаст | датась | ||
План. | Факт. | ||||||
Васенце четвертесь. недлязонзо 4 част × 9 тонавтнемань недлят = 36 част | |||||||
1.Анокстамонь ( азбукадо икелень) шкась ( 16ч) | |||||||
1 | 1.1 | 1-це сентябрясь-тонавтнема иень ушодомась | УЭ | 1 | ( кевкстемс, кодамо мель марто сынь састь школав, кода анокстасть пряст те чинтень, кодат ёвкст, стихотвореният содыть, кодат кинофильмат вечкить ды седе тов ); школаванть экскурсиянь ютавтомась (толковави, кода эряви ветямс эсь прясь, кода мукшномс эрявикс помещениятнень); школанть перька экскурсиянь ютавтомась (ваннови школанть пирезэ, толковави, кода эряви ютамс кинть трокс); | ||
2 | 1.2 | «Азбукась»-тонавтнемань васенце книгась. | УИНМ | 1 | Тонавтнемс азбукасо иллюстрациянть коряс келень сюпалгавтомо; тонавтнема предметнэнь ванномась (толковави, мезекс сынь кармить эрявомо, невтеви «Азбукась», сонзэ обложкась, титульной листэсь, иллюстрациятне). Ёвтавить схематне, конат нолдтневить ловномань уроксо, ёвтневи эрьва схеманть смустезэ. Ёвтнемс, кода эряви ванстомс книганть; кода велявтнемс книгань страницатнень(сынст а эряви менчемс, эряви кирдемс закладка). Отвечамс тонавтыцянть кевкстематнень лангс (кода эряви ветямс прясь школасо, кода видестэ аштемс парта экшсэ, кода кепедемс кедесь отвечамодо икеле, эряви кунсоломс тонавтыцянть, кунсоломс ялгатнень кортамост). Маштомс проверямс эсеть роботат, конань теить уроксо. | ||
3 | 1.3 | «Пропистнеде» чарькодемась | УИНМ | 1 | Тонавтнемс сёрмадомсто видестэ озадо аштеме, парта лангс тетрадень путомо, ручкань видестэ кирдеме, «Пропистнень» коряс сёрмадомо. Cхематнень коряс артомась,строчкатнень муемась:лездыця строчкась явови кавтов, важодиця строчканть верце ды алце линиятнева ветявить черькст. Ёвтави,што саевить артовксонтень кавто важодиця ды кавто лездыця строчкат. Тонавтыцясь толкови, кода эряви аштемс сёрмадомсто; ванновить « Пропистне», косо максозь рисункат, букват, валт; толковави, што те тетраденть коряс сынь кармить сёрмадомо тонавтнеме; ёвтнемс ручкадонть, конаньсэ сави сёрмадомс, невтемс, кода эряви кирдемс сонзэ сёрмадомсто. « Прописень» васенце страницанть ваннозь толковамс, мезекс эрявить линиятне; Толковамс, кода рисовави пирамидкась, образецэнть коряс квадратонть рисовамось ды эсь мелест коряс артомась. | ||
4 | 1.4 | Валрисьмесь ды валось. Налксемат ды налкшкеть. | УЭ | Седе тов тонавтыцясь ютавты урокт «Азбукань» страницатнень коряс. Весе неть уроктне ютавтовить кортазь. Эйкакштнень марто моли кортнема сынст эрямодост, ялгадост, налксемадост, налкшкедест, седе, мезе теить кудосо, кода лездыть тетяст-аваст туртов. Эрьва кортамо урокось ютавтови вейке кодамояк темань коряс. Тень кисэ эрьва истямо уроктонть икеле, бути эряви, ютавтови экскурсия. Тонавтницятне ёвтнить, мезе несть, мезе кармасть содамо максозь теманть коряс. Валрисьмеденть чарькодемась. Тонавтыцясь корты, што минек кортамось ашти валрисьместэ, эрьва валрисьмесэнть ёвтави вейке кодамояк арсема. Валрисьменть схеманть невтемазо. Сюжетной картинканть коряс валрисьмень арсемась. Логической упражненият предметной картинкатнень коряс. | |||
5 | 1.5 | Рабочей ды лездыця строчкатне | УИНМ | 1 | Максомс анализ , мезекс эрявить рабочей ды лездыця строчкатне. Кемекстамс, кода аштемс озадо сёрмадомсто, кода кирдемс тетрадесь ды ручкась; толковамс , што кснавнетне рисовавить вить пельде керш ёнов ды плавнойстэ апак капша. Кустематнень рисовамось. Круг марто бордюронть рисовамось. | ||
6 | 1.6 | Валрисьмесь ды валось. Кудосо. Кудонь ракшат. | УП | 1 | Невтемс, мезде тееви валрисьмесь (предложениясь), мезде тееви валось. Маштомс учителенть кевксеманзо коряс предложениянь теме. Валксост келейгавтомась ды сюпалгавтомась Кель-валось (кортамонь ды сёрмадомань) — вейсэнь вановт. Предложениясь ды валось. Кортамось явови валрисьме лангс. Смустень коряс сюлмазь валрисьметне теить текст. Сынсь валрисьметне явовить вал лангс, валтнэ — слог лангс. Слогось. Гласнойтне — слогонь теиця гайтть. | ||
7 | 1.7 | Виде линиянь сермадомась. | УИНМ | 1 | Тонавтнемс виде линиянь сёрмадомо. Важодемс валонь схеманть лангсо; рисовамс « Прописьсэ» схеманть образецэнь коряс; Арсемс валрисьметь кавто, колмо валсто, схематнень сёрмадомс чаво строчкатнес; Максомс содамоёвкс пангодо. Ёвтнемс, кода рисовамс пангонть; Сёрмадомс рабочий строчкась нурька виде наклонной линиянть; рисовамс кустематнень; «Пропистнень» коряс артовксонь тееме, штриховамо, узоронь виде ды менчевезь линиянь ветямо, эрьва кодамо буквань пельксэнь сёрмадомо; видестэ аштеме парта экшсэ, тетраденть парта лангс путомо; муеме «Прописень» страницанть, страницасонть — лувонь ды лездыця строчкатнень; | ||
8 | 1.8 | Валонть слогонь-слог явомась. Вирьсэ. Идем ракшат ды нармунть. | УП | 1 | Ёвтамс , гласнойтне – слогонь теиця гайть.Маштомс валонь слогонь – слог явомо. Гайтне ды букватне. Гайтте чарькодемась. Гласной ды согласной гайтнень явомо тонавтомась (гайтенть ёвтамсто, вастови эли а вастови курго потсо пирявкс. | ||
9 | 1.9 | Виде ды наклонной линиятнень сёрмадомась. Валонь ды слогонь невтемась. | УИНМ | 1 | Тонавтнемс виде ды наклонной линиянь сёрмадомо. | ||
10 | 1.10 | Звук. Гласной звуктне. Валонть слогонь слог явомась. Чувтт | УЭ | 1 | явомс гласной гайтнень ды сеть букватнень, конатнесэ сынь невтевить Ютавтомс кортамо сюжетной иллюстрациянть коряс; ютавтови экскурсия. | ||
11 | 1.11 | Строчкань вадрясто содамось. | УИНМ | 1 | Максомс анализ , мезекс эрявить рабочей ды лездыця строчкатне. Предметной артовкстнэнь коряс важодемась: а) ванныть ды ёвтыть, мезе артозь; б) зяро слогс явови эрьва валось; в) зяро гайттстэ ашти эрьва валось; г) ёвтамс эрьва валонть слогонь-слог; д) артомс цветной карандашсо валонь схематнестэ гласнойтнень. | ||
12 | 1.12 | Слогось, согласной гайтесь. Садсо. | УЭ | 1 | Гайтте чарькодемась. Согласной гайтнень явомо маштомась. Ванномс садонть, косо касыть умарть, вишнят, сливат; Ёвтнемс, кода эряви пурнамс фруктатнень, штобу ванстомс сынст тельня. Арсемс валрисьметь схематнень коряс; явомс валтнэнь слогонь-слог.Невтемс гласнойтнень основной признакост: сынь ёвтавить вайгель марто, сынст ёвтамсто курго потсонть арась пирявкс. Эрьва гласной звукось теи слог. | ||
13 | 1.13 | Покш наклонной линиясь. | УИНМ | 1 | Ютавтомс упражненият вишка наклонной линиянть сёрмадомасо; невтемс покш наклонной линиянть сёрмадоманзо; ютавтомс «Стул» валонть ды « Диван» рисунканть коряс словарно- логической важодема. Важодема строчкатнес прямоугольниктнень рисовамось ды цветной карандашсо гласнойтнень красямось. | ||
14 | 1.14 | Согласной гайтенть гласноенть марто слияниясь. Кудосо. | УП | 1 | Явомс гласной гайтнень ды сеть букватнень, конатнесэ сынь невтевить; Невтемс согласной звуконть гласной марто слияниянть. Валстонть башка гайтнень (гласнойтнень ды согласнойтнень) явомо тонавтомась. Валтнэнень слогонь ды гайтень коряс анализэнь теемась (гайтнень ламочист муемась, сынст мельга мельцек молемаст). Гайтень сюлмавкстнэ. Максозь гайтть марто валонь мукшномо тонавтомась. | ||
15 | 1.15 | Овалонь ды виде линиянь сёрмадомась. | УИНМ | 1 | Максомс анализ овалонь ды виде линиянь сермадоманть коряс; ютавтомс словарно-логической упражненият предметной картинкатнень коряс; сёрмадомс максозь схеманть коряс кругт; виде линият ало крюкине марто; красямс эсь мелест коряс цецянть; ёвтамс, зяро слогт цеця валсонть. | ||
16 | 1.16 | резерв | |||||
2. | Лувонь (Азбукань) шкась | 82 | |||||
17 | 2.1 | [а] гласной звукось. А, а букватне | УИНМ | 1 | Явомс [а] гласной гайтенть ды букванть, конадонть сон невтеви; анализэнь теемась валонтень гайтень коряс | ||
18 | 2.2 | А, а букватнень сермадомась | УИНМ | 1 | Невтемс, кода сёрмадовить покш ды вишка букватне, кода сынь сюлмавит вейкест-вейкест марто. | ||
19 | 2.3 | [о] звукось. О, о букватне | УИНМ | 1 | Явомс [о] гласной гайтенть ды букванть, конадонть сон невтеви; валонтень гайтень коряс анализэнь теемась | ||
20 | 2.4 | О, о букватнень сермадомась | УИНМ | 1 | Невтемс, кода сёрмадовить покш ды вишка букватне, кода сынь сюлмавит вейкест-вейкест марто. | ||
21 | 2.5 | [у] звукось. У, у букватне | УИНМ | 1 | Явомс [у] гласной гайтенть ды букванть, конадонть сон невтеви; анализэнь теемась валонтень гайтень коряс . | ||
22 | 2.6 | У, у букватнень сермадомась | УИНМ | 1 | Невтемс, кода сёрмадовить покш ды вишка букватне, кода сынь сюлмавит вейкест-вейкест марто. | ||
23 | 2.7 | [ы] звукось, ы буквась | УИНМ | 1 | Явомс [ы] гласной гайтенть ды букванть, конадонть сон невтеви; валонтень гайтень коряс анализэнь теемась | ||
24 | 2.8 | ы букванть сермадомась | УИНМ | 1 | Невтемс, кода сёрмадови (ы)буквась , кода сон сюлмави лия буква марто. | ||
25 | 2.9 | [и] звукось. И, и букватне | УИНМ | 1 | Явомс [и] гласной гайтенть ды букванть, конадонть сон невтеви; валонтень гайтень коряс анализэнь теемась | ||
26 | 2.10 | И, и букватнень сермадомась | УИНМ | 1 | Ванномс, кода сёрмадовить покш ды вишка букватне, кода сынь сюлмавить вейкест-вейкест марто | ||
27 | 2.11 | Гласной звуктне ды букватне | УОСЗ | 1 | Максомс анализ гласной звуктненень ды букватненень. Невтемс, мейсэ сынь аволь вейкеть. | ||
28 | 2.12 | Гласной букватнень сермадомась. Диктант. | контроль | 1 | Лецтямс, кода сюлмавить гласной букватне эсь ютковаст. Сёрмадови диктант( тонавтыцясь ёвты лемть, сёрмадови ансяк васенце звуконь невтиця буквась) | ||
29 | 2.13 | [ н] [ н'] согласной звуктне. Н, н букватне | УИНМ | 1 | Максомс характеристика согласной звуконтень ды буквантень; маштомс сонзэ ёвтамо валонь ушодкссо ды валонь песэ. | ||
30 | 2.14 | н букванть ды но валонть сермадомась | УИНМ | 1 | Невтемс, кода сёрмадовить покш ды вишка букватне, кода сынь сюлмавить вейкест-вейкест марто | ||
31 | 2.15 | [ н] [ н'] звуктнень марто валтнэнь ловномась | УИНМ | 1 | Ёвтамс видестэ сочетаниятнень[ н] [ н'] согласной звуктнень валонь ушодкссо, куншкасо ды валонь песэ лия звук марто. Маштомс явшеме валтнэнь слогонь – слог. | ||
32 | 2.16 | Н букванть ды на валонть сермадомась | УИНМ | 1 | Невтемс, кода сёрмадови н буквась а букванть марто, кода сынь сюлмавит вейкест-вейкест марто Теемс звуковой анализ на слогонтень | ||
33 | 2.17 | [ с] [ с'] звуктне. С, с букватне | УИНМ | 1 | Максомс характеристика согласной звуконтень ды буквантень, маштомс сонзэ ёвтамо валонь ушодксо ды валонь песэ. Явомс кавонзазь ды аволь кавонзазь согласнойтнень, чевтечист ды калгодочист, гайтев ды гайттеме звуктнень коряс. | ||
34 | 2.18 | С, с букватнень сермадомась | УИНМ | 1 | Невтемс, кода сёрмадовить покш ды вишка букватне, Теемс анализ, кода сынь сюлмавить вейкест-вейкест марто. | ||
35 | 2.19 | [к] [ к'] звуктне. К, к букватне | УИНМ | 1 | Максомс характеристика согласной звуконтень ды буквантень, маштомс сонзэ ёвтамо валонь ушодксо ды валонь песэ. Маштомс, ёвтамо валонть максозь звуконть марто. Видестэ ёвтамс чевте ды калгодо гайтнень. | ||
36 | 2.20 | К,к букватнень сермадомась | УИНМ | 1 | Невтемс, кода сёрмадовить покш ды вишка букватне, Теемс анализ, кода сынь сюлмавит вейкест-вейкест марто. | ||
Омбоце четвертесь – (28 ч) | |||||||
1 | 2.21 | [т] [ т'] звуктне. Т, т букватне | УИНМ | 1 | Максомс характеристика согласной звуконтень ды буквантень, маштомс сонзэ ёвтамо валонь ушодксо ды валонь песэ. Видестэ ёвтамс чевте ды калгодо гайтнень. | ||
2 | 2.22 | Т,т букватнень сермадомась | УИНМ | 1 | Невтемс, кода сёрмадови вишка буквась т , кода сон сюлмави лия буква марто. Невтемс, кода сёрмадови покш буквась Т , кода сон сюлмави т вишка букванть марто. Теемс сравнения покш ды вишка букватненень Т, т | ||
3 | 2.23 | [р] [ р'] звуктне. Р, р букватне | УИНМ | 1 | Ёвтамс видестэ сочетаниятнень[ р], [ р'] согласной звуктнень валонь ушодксо, куншкасо ды валонь песэ лия звук марто. Маштомс явшеме валтнэнь слогонь – слог; Содамс ударной ды безударной слогтнень марямга. | ||
4 | 2.24 | Р,р букватнень сермадомась | УИНМ | 1 | Невтемс, кода сёрмадови вишка буквась , кода сон сюлмави лия буква марто. Невтемс, кода сёрмадови покш буквась Р, Ванномс, кода сынь сюлмавить вишка р букванть марто | ||
5 | 2.25 | [л] [ л'] звуктне. Л,л букватне | УИНМ | 1 | Ёвтамс видестэ сочетаниятнень[ л] [ л'] согласной звуктнень валонь ушодксо, куншкасо ды валонь песэ лия звук марто. Маштомс явшеме валтнэнь слогонь – слог, содамс ударной ды безударной слогтнень марямга Видестэ ёвтамс чевте ды калгодо гайтнень | ||
6 | 2.26 | Л, л букватнень сермадомаст | УИНМ | 1 | Невтемс, кода сёрмадовить покш ды вишка букватне, Теемс анализ, кода сынь сюлмавить вейкест-вейкест марто | ||
7 | 2.27 | [м] [ м'] звуктне. М,м букватне | УИНМ | 1 | Ёвтамс видестэ сочетаниятнень[м] [ м'] согласной звуктнень валонь ушодксо, куншкасо ды валонь песэ лия звук марто. Маштомс явшеме валтнэнь слогонь – слог, содамс ударной ды безударной слогтнень марямга. Видестэ ёвтамс чевте ды калгодо гайтнень | ||
8 | 2.28 | м, М букватнень сермадомаст | УИНМ | 1 | Невтемс, кода сёрмадови вишка ды покш буквась М. Ванномс, кода сынь сюлмавить вишка м букванть марто. Теемс анализ, кода сон сюлмави лия буква марто. | ||
9 | 2.29 | [в] [ в'] звуктне. В,в букватне | УИНМ | 1 | Максомс характеристика согласной звуконтень ды буквантень, маштомс сынст ёвтамо валонь ушодксо ды валонь песэ. Видестэ ёвтамс чевте ды калгодо гайтнень. | ||
10 | 2.30 | в, В букватнень сермадомаст. | УИНМ | 1 | Невтемс, кода сёрмадови вишка ды покш буквась. Теемс анализ, кода сон сюлмави лия буква марто. Теемс анализ, кода сынь сюлмавить вейкест-вейкест марто. | ||
11 | 2.31 | [д] [ д'] звуктне. Д,д букватне | УИНМ | 1 | Максомс характеристика согласной звуконтень ды буквантень, маштомс сонзэ ёвтамо валонь ушодксо ды валонь песэ. Явомс кавонзазь согласнойтнень, чевтечист ды калгодочист, гайтев ды гайттеме звуктнень коряс. | ||
12 | 2.32 | д, Д букватнень сермадомась | УИНМ | 1 | Невтемс, кода сёрмадовить покш ды вишка букватне, кода сынь сюлмавит вейкест-вейкест марто. Теемс анализ, кода сынь сюлмавить вейкест-вейкест марто. | ||
13 | 2.33 | Е,е гласной букватне | УИНМ | 1 | Явомс [е] гласной гайтенть ды букванть, конадонть сон невтеви; валонтень гайтень коряс анализэнь теемась ; тонавтнемс е букванть марто валтнэнь ловномо. Невтемс, Е буквась- чевтечинь невтиця буква. | ||
14 | 2.34 | е букванть сермадомась | УИНМ | 1 | Ёвтнемс, е букванть йотированной функциянзо. Тонавтнемс е букванть марто валонь сёрмадомо. Невтемс, кода сёрмадови покш буквась , кода сон сюлмави лия буква марто. | ||
15 | 2.35 | Чевте знакось (ь) | УИНМ | 1 | Маштомс ёвтамо чевте знаконть правописаниянзо: валонь куншкасо, гласной буватнень икеле ды кавто согласной ютксо. | ||
16 | 2.36 | ь знаконть сермадомась | УИНМ | 1 | Ёвтамс, ь знаконть арась покш буквазо. Видестэ ёвтамс, што ь знакось невти согласнойтнень чевтечист. | ||
17 | 2.37 | [п] [ п'] звуктне. П, п букватне | УИНМ | 1 | Максомс характеристика согласной звуконтень ды буквантень, маштомс сонзэ ёвтамо валонь ушодксо ды валонь песэ. Явомс кавонзазь согласнойтнень, чевтечист ды калгодочист, гайтев ды гайтеме звуктнень коряс. Муемс [п] [ п'] звуктнень, П, п букватнень параст.
| ||
18 | 2.38 | п, П букватнень сермадомась | УИНМ | 1 | Невтемс, кода сёрмадови вишка буквась , кода сон сюлмави лия буква марто. | ||
19 | 2.39 | [ш] звукось. Ш, ш букватне | УИНМ | 1 | Максомс характеристика согласной звуконтень [ш] ды буквантень, маштомс сонзэ ёвтамо валонь ушодксо ды валонь песэ Явомс кавонзазь согласнойтнень, чевтечист ды калгодочист, гайтев ды гайттеме звуктнень коряс. | ||
20 | 2.40 | Ш, ш букватнень сермадомась, ши сочетаниянть сёрмадомась | УИНМ | 1 | Невтемс, кода сёрмадови ш буквась лия буква марто, кода сынь сюлмавить вейкест-вейкест марто. Ёвтамс, кода видестэ ёвтавить валтнэ ш звуконть марто. Ш, ш букватнень сермадомась, ши сочетаниянть сёрмадомась | ||
21 | 2.41 | [з] [ з'] звуктне. З, з букватне | УИНМ | 1 | Максомс характеристика согласной звуконтень ды буквантень, маштомс сонзэ ёвтамо валонь ушодксо ды валонь песэ. Тонавтнемс слогонь – сюлмавксонь ловномо. Невтемс [з] [ з'] звуктнень, З, з букватнень параст. Содамс з ды с гайтнень видестэ ёвтамост. | ||
22 | 2.42 | з,З букванть сермадомась | УИНМ | 1 | Невтемс, кода сёрмадови вишка ды покш буквась з , кода сон сюлмави лия буква марто. | ||
23 | 2.43 | Я, я букватне | УИНМ | 1 | Максомс характеристика я буквантень ; маштомс сонзэ ёвтамо валонь ушодксо ды валонь песэ. Ёвтнемс, я букванть йотированной функциянзо. | ||
24 | 2.44 | я, Я букванть сермадомась | УИНМ | 1 | Невтемс, кода сёрмадови вишка ды покш буквась, кода сон сюлмави лия буква марто. | ||
25 | 2.45 | Я буквась- чевтечинь невтиця буква | УИНМ | 1 | Тонавтнемс я букванть марто валтнэнь ловномо. Невтемс, Я буквась- чевтечинь невтиця буква. | ||
26 | 2.46 | [б] [ б'] звуктне. Б, б букватне | УИНМ | 1 | Максомс характеристика согласной звуконтень ды буквантень, маштомс сонзэ ёвтамо валонь ушодксо ды валонь песэ. | ||
27 | 2.47 | б, Б букванть сермадомась | УИНМ | 1 | Невтемс, кода сёрмадови вишка ды покш буквась, кода сон сюлмави лия буква марто. Невтемс, кода сёрмадови покш буквась, кода сон сюлмави вишка б букванть марто. | ||
28 | 2.48 | [г] [ г'] звуктне. Г, г букватне | УИНМ | 1 | Максомс характеристика согласной звуконтень ды буквантень; маштомс сонзэ ёвтамо валонь ушодксо ды валонь песэ. Невтемс [г] [ г'] звуктнень, Г,г букватнень параст. Содамс г ды к гайтнень видестэ ёвтамост | ||
Колмоце четвертесь ( 40 ч) | |||||||
1 | 2.49 | г, Г букватнень сермадомась | УИНМ | 1 | Невтемс, кода сёрмадови вишка буквась г, кода сон сюлмави лия буква марто. | ||
2 | 2.50 | [й'] звукось ды й буквась | УИНМ | 1 | Тонавтомс [й'] звуконть марто валонь ловномо. Теемс анализ гласной ды согласной, калгодо ды чевте гайтев ды гайтеме звуктненень. Маштомс ловномо валт, предложеният, аволь покш текст. | ||
3 | 2.51 | й букванть сермадомась | УИНМ | 1 | Т еемс анализ й буквантень. Маштомс сонзэ сёрмадомо слогсо ды валсо. | ||
4 | 2.52 | [э] звукось. Э, э букватне | УИНМ | 1 | Явомс [э] гласной гайтенть ды букванть, конадонть сон невтеви; валонтень гайтень коряс анализэнь теемась | ||
5 | 2.53 | э букванть сермадомась | УИНМ | 1 | Невтемс, кода сёрмадовить покш ды вишка букватне, Теемс анализ, кода сынь сюлмавить вейкест-вейкест марто. | ||
6 | 2.54 | Ю, ю букватне | УИНМ | 1 | Содамс ю букванть ды маштомс сонзэ ёвтамо. Ёвтнемс, ю букванть йотированной функциянзо. | ||
7 | 2.55 | ю букванть сермадомась | УИНМ | 1 | Ванномс, ю букванть сёрмадоманзо согласной букватнень марто Теемс сравнения покш ды вишка букватнень марто. | ||
8 | 2.56 | ю буквасо согласнойтнень чевтечист невтемась | УОСЗ | 1 | Тонавтомс ю букванть марто валтнэнь ловномо. Невтемс, ю буквась- чевтечинь невтиця буква. | ||
9 | 2.57 | Ю букванть сермадомась | УИНМ | 1 | Теемс сравнения заглавной ды строчной Ю,ю бакватненень. Маштомс путомо заглавной букванть ю ломанень лемсэ, фамилиясо тетя лемсэ и т. д. | ||
10 | 2.58 | Ё, ё букватне | УИНМ | 1 | Ёвтнемс, ё букванть йотированной функциянзо. Тонавтомс ё букванть марто валтнэнь ловномо. | ||
11 | 2.59 | Ё, ё букватнень сермадомась | УИНМ | 1 | Теемс сравнения заглавной ды строчной Ё,ё букватненень. Маштомс путомо заглавной букванть ю ломанень лемсэ, фамилиясо, тетя лемсэ. | ||
12 | 2.60 | Согласной мельга ё буквась | УИНМ | 1 | Невтемс, ё буквась- чевтечинь невтиця буква. Маштомс звуковой анализэнь тееме. | ||
13 | 2.61 | Ё, ё букватнень сермадомась (кемекстамось) | УОСЗ | 1 | Невтемс, Ё буквась- чевтечинь невтиця буква | ||
14 | 2.62 | [х] [ х'] звуктне. Х, х букватне | УИНМ | 1 | Максомс характеристика согласной звуктненень ды буквантень, маштомс сонзэ ёвтамо валонь ушодксо,куншкасо ды валонь песэ. . | ||
15 | 2.63 | Х, х букватнень сермадомась | УИНМ | 1 | Невтемс, кода сёрмадовить покш ды вишка букватне, Теемс анализ, кода сынь сюлмавить вейкест-вейкест марто. | ||
16 | 2.64 | [ч] звукось. Ч, ч букватне | УИНМ | 1 | Максомс характеристика согласной звуконтень ды буквантень, маштомс сонзэ ёвтамо валонь ушодксо,куншкасо ды валонь песэ Ёвтамс, кода видестэ ёвтавить валтнэ ч звуконть марто. | ||
17 | 2.65 | ч букванть сермадомась | УИНМ | 1 | Невтемс, кода сёрмадови ч буквась. Тонавтнемс сёрмадомо ютазь букватнень марто валт ды вишка предложеният. Явомс,Ч, ч букватнень сермадоманть, ча сочетаниянть правописаниясь | ||
18 | 2.66 | [ж] звукось. Ж, ж букватне | УИНМ | 1 | Максомс характеристика согласной звуконтень ды буквантень, маштомс сонзэ ёвтамо валонь ушодксо ды валонь песэ. Невтемс [ж] звуконть. Ж букванть параст. | ||
19 | 2.67 | ж букванть сермадомась | УИНМ | 1 | Невтемс, кода сёрмадови ж буквась лия буква марто, кода сынь сюлмавить вейкест-вейкест марто. Ёвтамс, кода видестэ ёвтавить валтнэ ж звуконть марто. | ||
20 | 2.68 | [ж] звукось. Ж, ж букватне (кемекстамось) | УОСЗ | 1 | Явомс кавонзазь ды аволь кавонзазь согласнойтнень, чевтечист ды калгодочист, гайтев ды гайттеме звуктнень коряс. Содамс ж ды ш гайтнень видестэ ёвтамост. | ||
21 | 2.69 | Ж букванть сермадомась | УИНМ | 1 | Явомс,Ж,ж букватнень сермадоманть, жи сочетаниянть правописаниясь | ||
22 | 2.70 | [щ'] звукось. Щ, щ букватне | УИНМ | 1 | Маштомс видестэ ёвтамо валтнэнь калгодо согласноенть щ марто. Максомс характеристика щ звуконтень. Тонавтомс ловномо слогт ды валт щ звуконть марто. | ||
23 | 2.71 | щ, Щ букватнень сермадомась | УИНМ | 1 | Щ букванть сермадомась, ща сочетаниянть правописаниясь Невтемс, кода сёрмадови щ буквась лия буква марто, кода сынь сюлмавить вейкест-вейкест марто. Ёвтамс, кода видестэ ёвтавить валтнэ щ звуконть марто. | ||
24 | 2.72 | [ф] [ ф'] звуктне. Ф,ф букватне | УИНМ | 1 | Явомс кавонзазь ды аволь кавонзазь согласнойтнень, чевтечист ды калгодочист, гайтев ды гайтеме звуктнень коряс. Содамс в ды ф гайтнень видестэ ёвтамост. | ||
25 | 2.73 | ф,Ф букватнень сермадомась | УИНМ | 1 | Невтемс, кода сёрмадови ф буквась лия буква марто, Теемс анализ, кода сынь сюлмавить вейкест-вейкест марто. | ||
26 | 2.74 | [ц] [ ц'] звуктне. Ц, ц букватне | УИНМ | 1 | Тонавтнемс букванть ды маштомс видестэ ёвтамс сонзэ звуконзо. Вешнемс эрявикс букванть алфавитной порядкасо Теемс сравнения заглавной ды строчной Ц,ц букватненень. Маштомс путомо заглавной букванть ц ломанень лемсэ, фамилиясо тетя лемсэ. | ||
27 | 2.75 | ц, Ц букватнень сермадомась | УИНМ | 1 | Невтемс, кода сёрмадови ц буквась лия буква марто, Теемс анализ, кода сынь сюлмавить вейкест-вейкест марто. | ||
28 | 2.76 | Явовтыця калгодо знак (ъ) | УИНМ | 1 | Тонавтнемс валонь, нурька предложениянь, аволь покш текстэнь слогонь – слог ловномо. Маштомс ёвтамо разделительной знаконть правописаниянзо: валонь куншкасо, гласной буватнень икеле ды кавто согласной ютксо. | ||
29 | 2.77 | ъ сермадомась | УИНМ | 1 | Ёвтамс, ъ знаконть арась покш буквазо. Тонавтомс, ъ букванть сёрмадомо. | ||
30 | 2.78 | Весе букватнень марто ловномась | УОСЗ | 1 | Содамс букватнень, гласной ды согласной звуктнень. Ловномс текстэнть содержаниянзо, отвечамс кевкстематнень лангс. | ||
31 | 2.79 | Выборочной диктант | контроль | 1 | Проверямс маштоманть валонь ды нурька предложениянь сёрмадомо. | ||
32 | 2.80 | «Азбукань покшчи» стихотворениясь | УИНМ | 1 | Маштомс стихотворениянь ловномо ды мазыйстэ, седеймарязь сонзэ ёвтнеме. | ||
33 | 2.81 | Резерв | |||||
3. Азбукадо мейлень шкась | |||||||
34 | 3.1 | П.Бардин. Чачома ёнкс. | УИНМ | 1 | Тонавтнемс вечкезь, шназь, седейшкава, мазыйстэ ёвтнеме чачома ёнксто. | ||
35 | 3.2 | Валрисьме( предложения) | УИНМ | 1 | Содамс, васенце валось сёрмадови свал покш буквасто Маштомс валрисьменть пес лотксема тешкстнэнь путнеме. | ||
36 | 3.3 | Ю.Исланкин. Тиринь модам. | УИНМ | 1 | Тонавтнемс вечкезь, шназь, седейшкава, мазыйстэ ёвтнеме чачома ёнксто, эсь веледенть. Кемекстамс вечкемань ёжомарямот чачома таркатень. | ||
37 | 3.4 | Р\Р Кевкстемань, ёвтнемань валрисьметне. Артовксонь коряс ёвтнемань арсема(кортазь) | УИНМ | 1 | Маштомс валрисьменть пес лотксема тешкстнэнь путнеме. Содамс, кода сёрмадовить кевкстемань ды серьгедемань тешксттне. Тонавтнемс схемань коряс валрисьмень арсеме. | ||
38 | 3.5 | Е.Пятаев. Лездамо. | УИНМ | 1 | Тонавтовить чарькодезь ды ильведькстэме слогонь-слог ловномо, гайтнень видестэ ёвтамо.Маштомс лездамс ялгатень. | ||
39 | 3.6 | Гайтть ды букват. | УИНМ | 1 | Толковамс ды кирдемс мельсэ: Гайттнень минь марятано ды ёвтатано: Букватнень нетяно ды сёрмадтано. | ||
40 | 3.7 | А.Немкин.Мекс Микитань вечксынек. | УИНМ | 1 | Толковамс, што ломанесь сехте эрявикс мастор лангсо ды весе вадрясь – ломаненть эйстз. | ||
Нилеце четвертесь(28ч) | |||||||
1 | 3.8 | Гайтть ды букват. | УИНМ | 1 | видестэ ёвтамс эрьва гайтесь (ськамонзо, валсо, фра-засо ды эрязкесэ); л — р, с — з, ш — ж, с-ш, к — г, п— б гайтнень ваньксстэ ёвтамо тонавтомась; | ||
2 | 3.9 | Пси нурдот. | УИНМ | 1 | тонавтовить чарькодезь ды ильведькстэме слогонь-слог ловномо, гайтнень видестэ ёвтамо. | ||
3 | 3.10 | Гласной гайтть ды букват. | УИНМ | 1 | Кемекстамс гласной ды согласной гайттнень содамочинть. Кирдемс мельсэ: гласной гайттнеде кото; Букватнеде кемень. | ||
4 | 3.11 | А.Богомолов. Пиземе пель. | УИНМ | 1 | Содамс, мезекс эряви пиземесь, мезе максы ведесь ломанентень. | ||
5 | 3.12 | Р/р Гласной гайтть ды букват.Артовксонь коряс кортазь арсемс валрисьметь. | УИНМ | 1 | |||
6 | 3.13 | К.Абрамов. Тундонь самось. | УИНМ | 1 | Маштомс валсо артомо тундонь мазычинть. Теемс мини – проект . | ||
7 | 3.14 | Р\р Слог. Валонь кандома. Артовксонь коряс кортазь ёвтнема арсема. | УИНМ | 1 | Тонадомс валтнэнь кандомо вейке строчкасто омбоцес. | ||
8 | 3.15 | Г. Ефимов. Вирень сюпавчи. | УИНМ | 1 | Ванстомс виренть ды сонзэ сюпавчинть. | ||
9 | 3.16 | Р\р Слог. Валонь кандома. Планонь коряс кортазь ёвтнема арсема. | УИНМ | 1 | Тонадомс валтнэнь кандомо вейке строчкасто омбоцес. | ||
10 | 3.17 | А.Богомолов.Од котат. | УИНМ | 1 | Кепетемс эйкакштнень ловномань ёрокчист, кемекстамс ды домкал-гавтомс текетт ды книга марто важодемань маштомачитне, келейгавтови кельвалонь кастомаст, сэрейгавтови кортамонь культураст. | ||
11 | 3.18 | Согласной гайтть ды букват. Чевте ды калгодо согласной гайттне. | УИНМ | 1 | тонадомс букватнень, валонть, предложениянть книгасто, доскасто, диктовамонь коряс тештямо, ванномо сёрмадозенть, ильведевкстнэнь витеме. | ||
12 | 3.19 | Л.Кассиль.Тонь ванстыцят. | УИНМ | 1 | Ёвтнемс эсь семиясто армиясо служиця цёрадо. | ||
13 | 3.20 | Покш букванть сёрмадомась. | УИНМ | ||||
14 | 3.21 | Е.Пятаев. Монь умаринам. | УИНМ | 1 | Кортамонть кунсоломо тонавтомась. Кортамонь ёрокчинть кастомась: тонавтомс эйкакштнень кортамо апак капша, апак тално, арсемс эсь ответэнть лангсо, кортамс аволь пек пшти, но аволь сэтьме вайгельсэ, косо эряви, маштомс вайгеленть кепедеме верев эли сэтьмелгавтомо; | ||
15 | 3.22 | Покш буквась ракшань лемсэ. | УИНМ | 1 | |||
16 | 3.23 | А.Богомолов. Письмарт. | УИНМ | 1 | Содамс телень ды тундонь нармунтнень лемест. | ||
17 | 3.24 | Покш букванть сёрмадомась | УИНМ | 1 | тонадомс букватнень, валонть, предложениянть книгасто, доскасто, диктовамонь коряс тештямо, ванномо сёрмадозенть, ильведевкстнэнь витеме. | ||
18 | 3.25 | Ванстодо мазычинть! | УИНМ | 1 | Ванстомс весементь, мезе ашти, кассы, эри перьканок. | ||
19 | 3.26 | Р\р Покш букванть сёрмадомась. Артовксонь коряс ладсемс валрисьметь максозь валтнэстэ. | УИНМ | 1 | тонадомс букватнень, валонть, предложениянть книгасто, доскасто, диктовамонь коряс тештямо, ванномо сёрмадозенть, ильведевкстнэнь витеме. | ||
20 | 3.27 | Книгань покшчи. | УИНМ | 1 | Весе валтнэнь ёвтнеме истя, кода вёши литературань келесь. Кортамонь асатыкстнэнь витемась. | ||
21 | 3.28 | Э букванть сёрмадомась. | УИНМ | Толковамс, зярдо сёрмадови Э буквась. | |||
22 | 3.29 | Чеерне. Ёвкс. | УИНМ | 1 | Кудодо паро мезеяк арась. | ||
23 | 3.30 | Валт жи, ши, чи слог марто. | УИНМ | 1 | Видестэ маштомс неть сочетаниятнень сёрмадомо. | ||
24 | 3.31 | Ёжов Атякш. | УИНМ | 1 | Кепетемс эйкакштнень ловномань ёрокчист, кемекстамс ды домкал-гавтомс текетт ды книга марто важодемань маштомачитне, келейгавтови кельвалонь кастомаст, сэрейгавтови кортамонь культураст. | ||
25 | 3.32 | Итоговой контрольной диктант | УИНМ | 1 | |||
26 | 3.33 | Кискине ды Псакине. | УИНМ | 1 | Кепетемс эйкакштнень ловномань ёрокчист, кемекстамс ды домкал-гавтомс текетт ды книга марто важодемань маштомачитне, келейгавтови кельвалонь кастомаст, сэрейгавтови кортамонь культураст. | ||
27 | 3.34 | Ильведевкс лангсо важодема. | УИНМ | 1 | |||
28 | 3.35 | Кудо. | УИНМ | 1 | Сынь тонавтнить ловнозенть содержаниянзо коряс кевкстема лангс отвечамо, ушодыть, артовкс лангс ванозь, эсь валсо аволь покш текстэнь содержаниянть ёвтнеме. | ||
6. Материально – технической обеспечениясь.
Материально- технической обесПечениясь | Количествась | Примечаниятне |
Библиотекань фондось ) | ||
1 Учебникесь «Азбука»(зян келен коряс)1-це классо тонавтницятненень/ Е.К.Видманва, Н.А.Буянова. Саранск Мордовской книжной издателствась, 2. прописьтне (2 часть) 1-це классо тонавтницятненень/ Е.К.Видманва, Н.А.Буянова. Саранск Мордовской книжной издателствась, 3. Эрзянь келень ды ловномань программат 1-4 класстнэнень Саранск Мордовской книжной издателствась, | К | Библиотечный фонд комплектуется на основе федерального перечня учебников, рекомендованных (допущенных) Минобрнауки РФ |
Тонавтомань технической средстватне | ||
Классной доскась таблицань, катинань педявома марто | Д | Кабинеты № |
Телевизор | Д | |
Комьютер | Д | |
Сканер | Д | |
Аудиоцентр | Д | |
Фотокамера цифровая | Д | |
Диски Мы – мордва. Мордовия – мой дом Эрзянь озкс. Картины Ф.В.Сычкова. Скульптуры Степана Эрьзи. Портреты мордовских писателей. | Д | |
Электронные образовательные ресурсы. Презентации с сайтов: Сайт Министерства образования и науки Российской Федерации: http://www.mon.go v.ru; Сайт Государственные образовательные стандарты второго поколения: http://www.standart.edu.ru; Сайт журнала «Вестник образования»: http://www.vestnik.edu.ru; Сайт « Учительской газеты»: http://www,ug.ru; Сайт журнала « Начальная школа»: http://www,n-shkola.ru; Сайт журнала «Современный урок: начальная школа: http://www,ppoisk.com Портал компании Кирилл и Мефодий: : http://www.km.ru; school-russia.edu. | Д | |
Сюжетной картинкат уроконь тематнень коряс, наборной полотна буква марто. Буквань касса, лента, слогонь таблицат | К Ф К | |
Классонь обоудованиясь | ||
Тонавнцятнень столест ды стулост. Учителень столь. Шкаф книгань, дидактичекой материалонь, пособиянь ванстомань. Книгань подставкат, схемань ды таблицань кидемат. | К Д К |
7. Литературась.
ДЛЯ РЕАЛИЗАЦИИ ПРОГРАММНОГО СОДЕРЖАНИЯ ИСПОЛЬЗУЮТСЯ:
Тонавтыцянтень (преподавателя) Обязательной |
|
М., «Просвещение» 2011 Ч 2 | |
(Тонавтницятненеь) Обязательной |
«Чилисема» журналось. |
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Рабочая программа по эрзянскому языку 4 класса.
Рабочая программа по эрзянскому языку 4 класса....
Рабочая программа по эрзянскому языку. 3 класс.
Рабочая программа по эрзянскому языку. 3 класс....
рабочая программа по эрзянскому языку 4 класс
Программа составлена на основе программы Вальчук Е.В., Дмитриевой С.Ю. методистов МРИО, «Программы по изучению эрзянского языка в начальных классах школ с русским или смешанным по национальному ...
Рабочая программа по эрзянскому языку для 2 класса
Рабочая программа для учащихся 2 класса школ с русским или смешанным по национальному составу контингентом обучающихся...
Рабочая программа по эрзянскому языку для 3 класса
Рабочая программа по эрзянскому языку для учащихся 3 класса школ с русским или смешанным по национальному составу контингентом обучающихся....