I. Этап самоопределения к деятельности
Метод: словесный;
Прием: беседа
| 2 мин. |
- Good morning, boys and girls! I am very glad to see you! My name is Zhanna Zhamilyvna and I will be your English teacher today. -Sit down, please. - Now, let’s begin our lesson with a song.
-Thank you. Good for you. |
- Good morning, teacher. - We are glad to see you too. Поют песню.
Good morning! Good morning! Good morning! Good morning! One, two- one, two, three! Good morning! Good morning! Hello, and how are you? Early in the morning I say “Good morning” Hello, and how are you? In the morning I clap my hands In the morning I do my dance In the morning I shout “Hurray!” This is going to be a wonderful day Good morning! Good morning! Hello, and how are you? Early in the morning I say “Good morning” Hello, and how are you? |
Р.: целеполагание . Л: самоопределе-ние. |
II. Актуализация знаний и мотивация
Метод: словесный;
Прием: учебный диалогязыковой анализ (лексический анализ).
| 15 мин. |
-Now please answer my questions: - - What date is it today?
- - What day of the week is it today?
- - What season is it now?
- - What month is it now?
- - What’s the weather like today?
- Thank you. All right, now let’s have a phonetic drill. Look at the screen and answer my question: what do you think what sound we are going to practise today? - Good for you. Today we are going to practise the sound [k]. -Look at me and repeat after me: [k], [k], [k]. - Look at the screen. Here you can see a tongue twister. Listen to me very carefully: How many cookies could a good cook cook, If a good cook could cook cookies? A good cook could cook as much cookies As a good cook who could cook cookies. - Translate this tongue twister.
- Read the words with the sound [k].
- Read this tongue twister line by line after me. - Read this tongue twister line by line one by one. - Read the whole tongue twister. - Good for you. Thank you.
|
- It’s the 2nd of February. - It’s Friday.
- It’s winter now. - It’s February now.
- It`s cold and sunny today.
- We are going to practise the sound [k].
Повторяют за учителем звук: [k], [k], [k].
Слушают внимательно учителя.
Переводят скороговорку.
Сколько печенья может приготовить хороший повар, Если хороший повар может готовить печенье? Хороший повар мог приготовить столько же печенья, Сколько хороший повар, который мог готовить печенье.
Читают хором слова со звуком [k]: cookies, could, cook, cook, cook, could, cook, cookies, cook, could, cook, cookies, cook, could, cook, cookies.
Читают скороговорку по строчке хором за учителем.
Читают скороговорку по строчке друг за другом.
Индивидуально читают всю скороговорку. |
П: осознанное и произвольное по-строение речево-го высказывания.
К: умение с до-статочной полно-той и точностью выражать свои мысли. Р: саморегуляция.
П: анализ, синтез;
П: анализ, синтез;
Р: саморегуляция.
|
III. Постановка учебной задачи
Методы: словесный
Прием: учебный диалог.
| 3 мин. | - Look at the screen and say what we are going to practise today? (На слайде: small-smaller-the smallest; lazy-lazier-the laziest; beautiful-more beautiful-the most beautiful; come-came-come). - Yes, you’re right. Today we are going to practise the degrees of comparison of adjectives and then we will practise 3 forms of the irregular verbs. |
Сегодня мы будем отрабатывать степени сравнения односложных и двусложных прилагательных, которые оканчиваются на –y, а так же степени сравнения многосложных прилагательных. |
Р: планирование. Р: целеполагание. |
IV. Самостоятельная работа с самопроверкой
Метод: словесный, практический
Прием: беседа, языковой анализ. | 6 мин. | -Your home task was to learn the new words. I have got a magic box. There are some pictures in it. Your task is to take out one picture from this box and name the food. - All right. Now, I`ll give you cards. Your task is to fill in the gaps. I`ll give you 2 minutes. - Fill in the gaps.
| 1. a ca..ba..e | 2. an ..gg | 3.a ..ar..ot | 4. a p..pp..r | 5. c..e..se | 6. bo..l | 7. fr.. |
- Your time is up. Exchange your cards and check the task looking at the screen. -Who has made mistakes? - У кого 5 – встаньте. - У кого 4 – хлопните в ладоши. - У кого другая оценка – топните ногой. -Thank you. |
Учащиеся вынимают из коробочки одну картинку и называют продукт, который изображен на картинке.
Внимательно слушают установку учителя.
1. cabbage 2. carrot 3. pepper 4. cheese 5. egg 6. boil 7. fry
Внимательно слушают установку учителя.
Выполняют указания. |
П: структуриро-вание знаний.
Р: оценка. |
V. Включение в систему знаний
Метод: словесный, наглядный
Приемы: беседа, языковой анализ, демонстрация.
| 20 мин. | - And now, children, let`s practise some grammar material. Today Neznayka has come to our lesson. He doesn`t know anything about 3 degrees of comparison of adjectives. He wants to ask you some questions: - Как образуется сравнительная и превосходная степень односложных прилагательных?
-All right. Good for you.
- Look at the screen and form 3 degrees of the following adjectives: - long –
- cold –
- nice –
- green –
- big – (кто скажет, какая особенность прилагательного big?)
- thin –
- small –
- great –
- Read after me all together. - Как образуются сравнительная и превосходная степень двусложных прилагательных, которые оканчиваются на –y?
-Good for you.
-Form 3 degree of the following adjectives:
- lazy –
- dirty –
- sunny –
- angry –
- happy –
- pretty –
- easy –
- grey – (какая особенность прилагательного grey?)
- Как образуется степени сравнения многосложных прилагательных?
-Look at the screen and form 3 degrees of the following adjectives:
- Какое слово употребляются при сравнении 2-ух разных предметов? Верно.
- А какие слова употребляются при сравнении 2-ух одинаковых предметов? Молодцы.
- Look at the screen and fill in the gaps.
- This book is … famous … that one.
-Translate this sentence.
- This writer is more popular … that one.
- Translate this sentence. All right.
- Neznayka has prepared one task for you. He wants you to compare some pictures. -Look at the screen and form 3 degrees of the following adjectives:
-Good for you. Now, Neznayka wants to thank you. Now he knows how to form 3 degrees of comparison of adjectives. - Well, I see you are very tired. Let`s relax a little. Let`s continue our lesson and now we revise some irregular verbs. Let`s play a little. - I will throw this toy to some of you and I will name an irregularly verb. You are to return the toy to me and say 3 forms of this verb: - get –
- came –
- think –
- cut –
- have –
- tell –
- ride –
- spend –
- send –
- All right. How clever you are! | Слушают учителя.
Сравнительная степень односложных прилагательных образуется с помощью суффикса –er, а превосходная при помощи суффикса –est, причем перед прилагательным превосходной степени пишется артикль the.
Образуют степени сравнения односложных прилагательных: - long – longer – the longest;
- cold – colder – the coldest;
- nice – nicer - the nicest;
- green – greener - the greenest;
- big – bigger – the biggest;
- thin – thinner - the thinnest;
- small – smaller - the smallest;
- great – greater - the greatest.
Читают хором слова за учителем. Образуется так же, как и у односложных прилагательных, но буква –y на конце прилагательных меняется на –i, если перед –y стоит согласная буква. Образуют степени сравнения многосложных прилагательных: - lazy – lazier - the laziest;
- dirty – dirtier – the dirtiest;
- sunny – sunnier – the sunniest;
- angry – angrier - the angriest;
- happy – happier - the happiest;
- pretty – prettier - the prettiest;
- easy – easier – the easiest;
- grey – greyer - the greyest. Буква -y не будет меняться –i, потому что перед -y стоит гласная буква.
Сравнительная степень многосложных прилагательных образуется при помощи слов more – сравнительная степень и the most – превосходная степень. Образуют степени сравнения многосложных прилагательных: - beautiful – more beautiful - the most beautiful;
- interesting – more interesting – the most interesting;
- dangerous – more dangerous - the most dangerous;
- famous – more famous- the most famous;
- delicious – more delicious – the most delicious;
- difficult – more difficult - the most difficult;
- popular – more popular – the most popular.
При сравнении 2-ух разных предметов употребляется такое слово как «than». При сравнении 2-ух одинаковых предметов употребляются такие слова как «as … as».
Заполняют пропуски в предложении. This book is as famous as that one. Эта книга такая же известная, как и эта. This writer is more popular than that one. Этот писатель популярнее, чем этот. Сравнивают предметы на картинках. - Ben is taller than Jack. Larry is the tallest.
- Jim is younger than Nelly. Tom is the youngest.
- Mary is happier than Bob. John is the happiest.
Образуют третью форму неправильных глаголов:
- get – got - got
- came – come -came
- think – thought – thought
- cut – cut - cut
- have – had -had
- tell – told – told
- ride – rode - ridden
- spend – spent - spent
- sent – sent - sent
|
П: осознанное построение вы-сказывания в устной форме.
П: осознанное построение вы -сказывания в устной форме.
П: осознанное построение вы-сказывания в устной форме.
П: осознанное построение вы-сказывания в устной форме.
Р: коррекция
П: анализ;
П: структуриро-вание знаний. |
VI. Рефлексия деятельности
Метод: словесный.
Прием: беседа. | 3 мин. | - Now, open your record books. Write down the home task: SB on page 15 ex. 7(b) you should read and translate the text in writing; on page 15 ex. 6 (b) you are to perform in writing. - Сейчас, ребята, вы оцените результат своей работы на уроке. У вас на столах лежат карточки с «лестницей успеха». Ваша задача - приклеить героя нашего урока - Незнайку на ту ступеньку, которая точнее всего описывает ваш результат на сегодняшнем уроке. - Теперь положите, пожалуйста, ваши карточки в магическую коробку. - Thank you for the lesson. | Внимательно слушают установку учителя. Записывают домашнее задание.
Выполняют указания (оценивают работу). | Р: планирование П: рефлексия способов и усло-вий действия. |