Конспект урока по чувашской литературе на тему "Одежда", 5 класс. ФГОС.
план-конспект урока (5 класс) на тему
Конспект урока по чувашской литературе. ФГОС. 5 класс.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
"Одежда". Конспект урока по чувашской литературе в 5 классе. ФГОС | 37.22 КБ |
Предварительный просмотр:
Урок теми: Тумтир.
Теллев\: Ачасене ч=ваш тум\пе т\пл\нрех паллаштаса ун=н пурн=ёри выр=нне пал=ртасси
Т\ллеве пурн=ёламалли \ёсем:
Обучающие:
- ознакомить учащихся с традиционной чувашской одеждой;
- дать объяснение функциональной, а также эстетической особенности одежды;
- способствовать воспитанию уважительного отношения к культуре родного народа;
Развивающие:
- развивать навыки поисковой, исследовательской деятельности;
-развивать речь учащихся на литературном родном языке;
-развитие личности, ее нравственной и духовной культуры.
Воспитательные:
- способствовать воспитанию уважительного отношения к культуре родного народа, сохранению ее уникальности.
/ёе й\ркелемелли меслетсем: фронтальная, ушк=нпа, п\чченшер\н.
Планируемые результаты:
Предметные умения
Метапредметные умения
Познавательные умения:
- проявлять осознание собственной успешности при изучении темы;
- раскрывать значение выражения «инструкция», «ярлык», «уход за одеждой», , и использовать их в активном словаре;
- определять необходимость «продлевать жизнь» любимым вещам, и обосновывать свое мнение;
- использовать приобретенные знания для ухода за одеждой из разных тканей.
Регулятивные умения:
- соотносить учебные действия с поставленными задачами;
- выполнять учебное задание, используя справочный материал;
- проверять результат выполнения задания, выполнять самопроверку;
- соотносить цель и полученный результат.
Коммуникативные умения:
- оформлять речевое высказывание, представляя свою позицию, в рамках учебного диалога;
- согласовывать позиции с партнёром и находить общее решение;
- адекватно использовать речевые средства для представления результата деятельности;
- формулировать высказывание, используя названия одежды, в рамках учебного диалога.
Личностные умения
- проявлять интерес к изучению темы;
- проявлять желание помогать близким людям;
- проявлять осознание собственной успешности при изучении темы;
- проявлять желание самостоятельно создать свой образ.
Кирл\ хат\рсем: проектор, ноутбук, колонк=сем, тумтир ъкерч\к\сем, картонтан касса к=ларн= ёын силуэч\сем, клей, ч=ваш тумтир\сен касса к=ларн= хуч\сем, презентаци, т\рл\ хал=х тумтир\сем, курай, «Илемл\» к\в\, ч=ваш тум\сене пухса тун= выставка. Ачасен \ёне хакламалли хут, ачасене выр=нта =ёлеме заданисемпе текст.
Организационный момент.
Цель, которая должна быть достигнута учащимися: настроиться на продуктивную работу на уроке.
Цель, которую учитель хочет достичь на данном этапе: способствовать настрою учащихся на плодотворную работу.
Задачи:
-создать положительный эмоциональный настрой;
-напомнить о важности правильной организации рабочего места.
Метод: словесный
Урок юхӑмĕ.
1. Ачасене сывлӑх сунни.
−Сывлӑх сунатӑп сире, ачасем! Пурте ман пата доска умне тухма ыйтат=п. Ёаврана т=рса ал=сенчен тыт=р. Паянхи урок =н=ёл= иртт\р тесе п\р-п\рне =н=ёу сунар.
Ачасем калаёё\
Марина 1.Эп\ сана паянхи урокра =н=ёу сунат=п.
Женя 2.Эп\ сана паянхи урокра хастарл=х, сав=н=ё сунат=п.
Полина 3. Эп\ сана паянхи урокра ё\н\ п\лъ пухма с\нет\п.
Яна 4. Эп\ сана паянхи урокра тусл= пулма сунат=п.
Артем. 5. Эп\ сана паянхи урокра м=наёл= пулма хистет\п.
Элина 6. Эп\ сана паянхи урокра х=рамас=р \ёлеме с\нет\п.
Данила 7. Эп\ сана паянхи урокра ТЕЛЕЙ, ЮРАТУ ,
Света 8. Эп\ сана паянхи урокра СЫВЛĂХ сунатап.
Никита. 9. Эп\ сана паянхи урокра ЫРЛĂХ
Яша 10. Эп\ сана паянхи урокра ТĂНĂёЛĂХ сунат=п.
Ырӑ та телейлĕ вӑхӑт тĕлне пултӑр пирĕн паянхи урок. Паян пирĕн патра хӑнасем пур. Вĕсене те сывлӑх сунӑр, тархасшӑн. (Ачасем х=насем ёине п=хса пурте п\рле сывл=х сунаёё\). Ачасем хал\ доска ёинчен п\рер ъкерч\к ил\р. П\ррем\ш парта хушшине \л\кхи ч=ваш тумне суйласа илнисем лараёё\, паян сцена ёинчи артистсем ёинче курма пулакан тум суйланисем теп\р парта хушшине лар=р.
−Паян миёемĕш число?
−Мĕн кун?
−Халĕ ёулталкӑн хӑш вӑхӑчĕ?
−Паян мĕнле ёанталӑк?
- м\нлерех т=х=нт=р паян?
−Маттур, ачасем!
2. Ъкерч\ксем т=р=х калаёу ирттересси. Ёых, т=х=н глаголсемпе ус= курасси.
Никита. Шарф – шарфа ытларах х\лле ёыхаёёунпа к\ркуннепе ёуркунне те ус= кураёё\.
Артем. К\пе – к\пене арёынсем те х\рсем те т=х=наёё\.
Полина. Футболка – т\рл\ т\сл\ пулать.
Элина. Шлепке – арёынсем пуёа т=х=нн=. В=л т\рл\ форм=лл= пулать.
Яна. Блузка – х\рсем т=х=наёё\, фасон\пе те в\сем т\рл\рен, ёан=лл=, ёан=с=р е к\ске ёан=лл= пулаёё\.
Данила. Ё\л\к-пит\ =ш= япала. «Простоквашина» мультфильмра ё\л\кпе почтальон Печкин ёърет.
Марина. Плащ – плаща к\рл\н-ёурл=н т=х=наёё\. Ёум=рта й\пенесрен х=таракан плащ та пулать.
Женя. Нуски-нуски яланах м=ш=рл=. Паллах т\сепете качествипе те весем т\рл\.
Света. Ш=лавар-к=на эпир т=х=натп=р, арёын ачасем.
Учитель. Маттур эсир ачаасем, тем те п\лет\р. Апла пулсан крассворд шутлар-ха сир\нпе.
3. Кроссврд шутласа урок темине пал=ртасси.
- Тут=р
- Куртка
- Костюм
- Пальто
- Алсиш
- К\р\к
Тупс=м\: ТУМТИР
Учитель. Ачасем м\нле с=мах тухр\? М\н ёинчен калаё=п=р-ши паян?
( Ачасем хуравлаёё\) Паян эпир тумтир ёинчен калаёатп=р. Ку пир\н урок теми тесе шутлат=п.
Учитель. Маттур ачасем. Т\р\с тавё=рса илт\р. Ачасем хал\ ман=н тумтире с=н=р та =на с=нласа пар=р.
Ачасем калаёё\. Т.Н. эсир паян хитре к\пе т=х=нн=. В=л х\рл\ т\сл\. Ку ч=ваш к\пи, м\нш\н тесен ун ёинче ч=ваш т\ррисем пур.
К\пе сире пит\ кил\шет, тата илемлетет.
Учитель. Тав ачасем, ч=нах та эп\ паян ч=ваш к\пи т=х=нт=м. Апла пулсан эпир паян ч=ваш тум\ ёинчен те калаё=п=р….
4. Эсир ч=вашен авалхи тумне п=лет\р-и? В\сен яч\сене кал=р-ха.
-Ч=вашсем м\н т=х=нн=?
Х\р ачасен пуё\нче м\н пулн=?
Х\рар=мсен?
Х\рар=мсем пуёа м\н ёыхн=?
Х\рар=мсем м\н ёакн=?
5. Сир\н ум=рта хут листи ёинче \ё пур. Стрелк=па к=тартса пурн=ёл=р.
к\пе – рубашка
сурпан – женская головная повязка
тухья – девичий головной убор
хушпу – женский головной убор
тевет – женское нагрудное украшение
шулкеме – женское нагрудное украшение
масмак – женская налобная повязка
пиёиххи – поясное украшение
Учитель. Х=в=р \ё\ре хакл=р.
- Текстпа \ёлесси.
Тум ёынш=н пит\ п\лтер\шл\ япала: в=л сив\рен те, ш=р=хран та хът\лет; ёара ъте хуплать, илемлетет. Тумтире п=хса ёынн=н й=ли-й\рки ёинчен, ар ёын е х\р ар=м, м\нле хал=х ёынни пулнине п\лме пулать.
Ёынсем т\л пулсан чи малтан п\р-п\рин тумне ас=рхаёё\, хак параёё\. Хитре, тирпейл\, таса т=х=нн= ёын тум\ хитре пулни ёеё ёител\кс\р. Чи пахи ёынн=н чун\ таса, к=м=л\ лай=х пулни. «Тумне п=хса к\тсе илеёё\, =сне п=хса =сатаёё\»,-тен\ ваттисем.
Аудировани.
- лай=х в\ренекен ача вуласа парать.
- Эсир текста м\нле =нлант=р?
(п\р ушк=н ч=вашла каласа парать, теп\р ушк=н выр=сла)
-Ёынна тум м\н тума кирл\? (Тум ёынш=н пит\ п\лтер\шл\ япала: в=л сив\рен те, ш=р=хран та хът\лет; ёара ъте хуплать, илемлетет.)
- Тумтир ёине п=хса м\н п\лме пулать?( Тумтире п=хса ёынн=н й=ли-й\рки ёинчен, ар ёын е х\р ар=м, м\нле хал=х ёынни пулнине п\лме пулать.)
- Ёак калавра =са в\рентекен предложенине тупса вул=р, п\лтер\шне =нлантар=р. («Тумне п=хса к\тсе илеёё\, =сне п=хса =сатаёё\» ваттисен с=мах\.- по одежке встречают по уму провожают. Тумтирне те п\лсе т=х=нмалла, унс=р пуёне тата =сл= пулмалла тенине п\лтерет.)
Учитель. Ачасем ёак калава ят пар=р.
Ачасем. 1. Тумтир. М\нш\н тесен кунта ытларах т=х=нмалли ёинчен калан=. 2. Тумне п=хса к\тсе илеёё\, =сне п=хса =сатаёё\ - =са та в\рентет. м\нш\н тесен \л\кренех ч=ваш к\пи т=х=нн= ёынна курсан ун=н пурн=ё\ ёинч=н п\т\мпех каласа пама пулн=. В=сен т\ррисем пире каласа пан=.
Учитель. Пит\ маттур ёке эсир паян. В=й= «Тум\ т=р=х п\л»
(Слайд ёинче. Тутар, выр=с, украин, чыкан, ч=ваш хал=х\н ъкерч\к\сем.)
Учитель. Камсем эпир, м\нле й=хран эпир?
Ачасем. Ч=вашсем эпир!
Учитель. Урок пуёлам=ш\нче эсир пурте ъкерч\ксем суйласа илт\р. Хал\ х=в=р п\лнипе ус= курса, урокра илн\ ё\н\ хыпарсемпе ус= курса кашни ушк=н с\тел ёинчи пуканене тумлантарать.
1 ушк=н=н \л\кхи ч=ваш тум\.
2 ушк=н хальхи ч=ваш тум\.
(Илемл\ к\в\ ян=рать)
Кашни ушк=н тухса х=й\н тумне хът\лет.
- 1Эпир паян Сарпикене \л\кхи тум т=х=нтартр=м=р. 2Эп\ к\пе т=х=нтартр=м. 3В=л в=р=м, т\р\пе хитрелетн\. 4Эп\ пил\кне пиёиххи ёыхтарт=м. 5Пуёне тухья т=х=нтартр=м. 6Тухья х\рсем т=х=нн=. 7Тухьяна тенк\семпе ш=рёасемпе илемлетн\.
Эп\ урине ат= т=х=нтартр=м. 8Пуян х\р\ пулч\ ент\ ку. 9Эп\ вара умне тевет ёакр=м.10 Пир\н пике пит\ с=пайл= та маттур пулч\.
- Эпир хал\ хам=р=н Илемпине современный тум т=х=нтартр=м=р. Ё=м=лах мар иккен тумлантарма. Ч=вашсем яланах х=йсен с=пайл=х\пе пал=рса т=н=. Эпир те =на хитре к\пе т=х=нтартр=м=р. Пил\кне саппун ёыхр=м=р, пуне те масмак сыхтарт=м=р. М=йне ш=рёа ёакр=м=р. Урине хитре пушмак тумлантарт=м-р. Пит\ маттур пике пулч\ пир\н.
Илемле, илемл\, илемл\ ч=ваш ……(кепи)
Илемл\ ч=ваш к\пи те ….. (т=х=нма) п\лсен к=на.
Учитель. Сире паян урокра мĕн килĕшрĕ? Мĕн асра юлчĕ?
Сир\нш\н паян йыв=рл=хсем пулч\ё-и?
Менлисем?
Ачасем калаёё\.
Учитель. Ачасем эсир паян пурте маттур,т=р=шса \ёлер\р.
- Кам паянхи тем=на пит\ лай=х =нланч\, п\р п\рне каласа пама пултарать ёав= сим=с ёаврашка ил\р.
- Кам паянхи тем=на =нланч\, анчах та ыттисене =нлантарма йыв=рланать сар= ёаврашка ил\р.
- Кама тата пул=шу кирл\ х\рл\ ёаврашка ил=р. Хал\ пурте ё\клесе к=тарт=р.
Маттур ачсаем. Эп\ кунш=н хавсланат=п.
Киле \ё. Слайд ёинче.
- Тумтир ёинчен 5 ваттисен с=мах\сене тупса килмелле.
- В\ренн\ тем=па синквейн тумалла.
3. Пуёватм=ш тумалла.(головоломка)
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
План-конспект урока по чувашской литературе, 5 класс
План конспект открытого урока по чувашской литературе "Чăваш матур тесе шутлатăп çул космосы хывать пулсан..."...
Конспект урока по чувашскому языку в 5 классе
Урок тĕсĕ: ИКТ технологийĕпе усă курса ирттернĕ çĕнĕ пĕлÿ паракан урок. 1.Вĕрентӱ тĕллевĕ:...
Конспект урока по чувашскому языку в 5 классе
Урок тĕсĕ: ИКТ технологийĕпе усă курса ирттернĕ çĕнĕ пĕлÿ паракан урок. 1.Вĕрентӱ тĕллевĕ:...
Конспект урока по чувашской литературе, 5 класс
Конспект урока по чувашской литературе по произведению Марии Ухсай "Утренняя росса", 5 класс. Тип урока - изучение новой темы....
Конспект урока по чувашской литературе
Конспект урока по чувашской литературе по теме "Чувашская вышивка", 6 класс...
Конспект урока по чувашскому языку для 6 класса на тему "Осень зима"
Конспект урока по чувашскому языку для 6 класса на тему "Осень зима". На уроке дети изучат новые слова, вспомнят пословицы и поговорки на тему "осень и зима", через игры и вопросы отгадают тему этого ...
План-конспект урока по чувашской литературе Л.Сачковăн "Ăмсану" калавĕ, хайлавăн теми.
Урок тĕсĕ: килте вуланă хайлава пĕтĕмлетсе тĕрĕслемелли урок....