Открытый урок "Чагаа-чогаадыг"
план-конспект урока на тему

Разработка открытого урока в 7 классе по теме "Чагаа-чогаадыг".

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon azhyk_kicheel.doc56 КБ

Предварительный просмотр:

Чагаа-чогаадыг.

Б\г\ делейниё херээженнер х\н\ таварыштыр авазынга байыр чедирери.

Сорулгазы: 1. Уругларны чагаа-чогаадыгны шын бижииринге ==редир; бижик демдектерин шын салырыныё д\р\мнерин быжыглаары;

2. ава кижиге х\нд\ткелдиг, камныг, ынак кылдыр кижизидери;

3. уругларныё бодалын шын илередип билиринге чаёчыктырып, бижимел, аас чугаазын чага-чогаадыг дамчыштыр сайзырадыры.

Дерилгези: Тас-Баштыгныё чуруу, уран-чечен кинофильмден \з\нд\.

Кичээлдиё чорудуу:

I. Организастыг кезээ:

а) мендилежири.

Алыс чуртуё кайыл дизе,

Ады алгаан Хайыракан.

Адыё-шолаё кымыл дизе,

Авазыныё чаёгыс кызы

Ажыл-ишчи Чечена мен.

Ч\н\ канчап келдиё?—дизе,

Чогаал биле тыва дылды холбап тургаш,

Чогаадыкчы кичээлимни эгелээрин ч=пшээреёер!

б) кичээлдиё сорулгазын дамчыдары.

__Удавас кандыг байырлал келир ийик?

__Б\г\ делегейниё херээженнер х\н\ март 8.

__Ол х\н бис авалырывыска м=гейип, байыр чедирер бис. Ынчангаш б=г\нг\ кичээлде аваларывыска чагаа-чогаадыгны шын бижип ==ренир бис.

        Ава темазы__м=ёге тема. Чечен чогаалда, ырыларда, ш\л\ктерде, уран-чечен фильмнерде х=й\-биле ук темага тураскаадыглар к=вей.

II. Чаа тема тайылбыры:

а) Киирилде беседа.

_-Чоокта чаа бис С. К. Токаныё «Араттыё с=з\»  «Тас-Баштыг» деп эгени номчуп сайгарган бис. Тас-Баштыг деп кымыл ол, уруглар? Ооё даштыкы овур-хевирин сактып чугаалап к=р\ёерем. Ол кандыг ава-дыр?

__5 уругнуё ынак авазы. Чараш эвес-даа болза, ажы-т=л\нге ынак, угаанныг…

Шынап-ла, «Араттыё с=з\нде» кол маадырны санаваска, авадан артык делгереёгей болгаш уран к\шт\г к=рг\скен маадыр чок. Чогаалчыныё сеткилиниё эё-не чылыы авазынга онаашкан. Шак-ла ооё ужурундан совет критиктер Тас-Баштыгныё овур-хевиринге хамаарыштыр эё-не х=й болгаш \нелиг бодалдарын чугаалаан, он ух=й националдыг совет литературада шыырак чуруттунган овур-хевирлерниё санында кирген» деп критик Антон Каваевич Калзан бижээн. Аваныё овур-хевирин ындыг-ла кончуг чараш эвес кылдыр чураан: сыны чолдак, ооргазы б\шк\к, чиёгине ады билдинмес, бажыныё д\г\ ол чок. Ынчалза-даа ие кижиниё ажы-т=л\нге бойдустиан чаяаган ынакшылыныё кайгамчык к\шт\\н к=рг\з\п шыдаан. Тас-Баштыгныё амыдыралыныё кол сорулгазы—ажы-т=л\н бут кырынга тургузары, оларын кадыг-бергелерни ажыр эртеринге ==редири. Ооё кылбас ажылы-даа чок кижи, акндыг-даа бергелерден \нер аргаларны ты пап, чаштарын к=д\р\п алгаш, к=рбээнин к=р\п чорааш, доруктуруп алган.

__Оон =ске ч\\ деп чогаалдарда ава кижиниё овур-хевирин номчаан силер?

        Тыва литературада ава кижиниё овур-хевирин шак-ла мынчаар чуруп к=рг\скен. Эртем-техниканыё сайзырап турары-биле тыва дыл кырында уран-чечен кинофильмнер чогааттынып турары ==р\нч\г. Ынчангаш уран-чечен кинофильмнерде ава кижиниё овур-хевирин канчаар чуруп к=рг\скенин дараазында ийи чижектен к=рээлиёер.

б)  Кинодан \з\нд\ к==р\.

        Сайгарылга беседа.

__Ам чаа к=ргенивис 2 кино \з\нд\леринде ч\н\ё дугайында к=рг\скен-дир?

__Ава кижиниё дугайында.

__Бо ийи аваныё д=мей, ниити талалары ч\дел?

_-Ажы-т=л\нге ынаа, олар дээш сагыш човаашкыны.

__Ава кижи дугайында чечен чогаалдан, уран-чечен кинодан-даа чугаалажып к=рд\в\с, уруглар.

__Ава деп кымыл ол?

__Ава кижиниё ажалы деп ч\л?

Ажалы—т=л\ дээш сагыш човаашкыны.

        Делегей литературазында ава кижиниё ниитижиткен овур-хевири мындыг: ажы-т=л\нге канчаар-даа аажок ынак, ажыл-ишчи, б=д\\н.

__Силерниё аваларыёар Тас-Баштыгга болгаш кинодан \з\нд\лерде иелерге д=мейлежип турар бе?

__Силер аваларыёарны ==рт\р дизе, ч\н\ канчаар ужурлуг силер?

__ К=ргенивис аваларныё овур-хевиринден аёгыда амгы \еде харыысалга чок ийи-чаёгыс  иелерниё бары хомуданчыг. Олар бичи-ле бергеге таварышкаш, арага-дарыже сундугуп, муёгаралын ооё-биле чазамыктаар болу бергени чаржынчыг. Салгалыныё оруун моондактап турарын угаап билбестер.

III. Чагаа-чогаадыгны бижиири.

  1. Чижек чагаа-чогаадыгны номчуп таныштырар.

Уруглар, ам силерге мен 7-ги класстыё ==реникчизи Конгаа Чодурааныё чагаа-чогаадыын таныштырайн.

        Экии, эргим х\нд\л\г авай!

        Кандыг чурттап тур сен? Кадыыё кандыг-дыр?  Авай! Сени дыка сактып тур мен. Кел чыдар б\г\ делегейниё херээженнер х\н\ таварыштыр каё дег кадыкшылды, аас-кежикти, ==р\шк\н\ сеткилимниё ханызындан к\зедим. Авай,  мен сеёээ дыка ынак мен.

        Х\л\мз\р\г  долган карактарыёны, чымчак к=р\ж\ён\, чылыг холдарыёны, чойган ышкаш дурт-сыныёны бо-ла сактып, дужей бергилээр мен.

        Мен эки ==ренип чоруп тур мен. Угбам, честем суглар ажылдап чоруп турлар. Эки турар сен, авай. Удавас часкы дыштанылгада чеде бээр мен.

Байырлыг! Урууё Чодураа. Март 5-тин х\н\ 2009 чыл

        Чагааны номчааныныё соонда, башкы дараазында айтырыгларны ==реникчилер-биле сайгарар:

__Чодураа чагааны кымга бижээн-дир?

__Чодураа авазынга ч\н\ё дугайында бижип турар-дыр?

__Чодураа авазынга ч\н\ к\зээн-дир?

__Бо чагаада кандыг с=стер, домактар силерге таарышты?

__Бо чагаада кандыг шын бижилдгениё д\р\мнери бар-дыр?

__Адалга. Чугааны дыёнаар кижиниё адын илередир с=ст\ азы с=с каттыжыышкынын адалга дээр.

__Адалганы бижикке канчаар демдеглээрил?

__Адалгаларны биче сек-биле аёгылаар. Домак иштинге адалганы ийи талазындан биче сек-биле аёгылаар. Домак эгезинге дыёзыг аян-биле адаттынар адалгаларныё с==л\нге кыйгырыг демдээ салыр.

__Адалгалар б=д\\н болгаш делгереёгей болур.

Чижээ: Экии, авай! (б=д\\н адалга). Экии, эргим х\нд\л\г авай! (Делгереёгей адалга)

__Чангыс аймак кежиг\ннер деп ч\л?

__Чангыс айтырыгга харыылаттынар, колдуунда-ла чангыс чугаа кезээ-биле илереттинген домак кежиг\ннерин чангыс аймак кежиг\ннер деп адаар. Чижээ: алдын, шевер, чымчак, хоюг холдарыё.

__Чогаадыгда чугаалаар сорулгазыныё аайы-биле кандыг домактар бар-дыр?

__Медээ, айтырыг, кыйгырыг, алгы домактары.

__Медээ домаа деп ч\л?

__Кандыг-бир ч\ве дугайын дыёнадып турар домакты медээ домаа дээр.

Медээ домааныё соонга улуг сек салыр.

__Айтырыг домаа деп ч\л?

__Айтырыг салган домакты айтырыг домаа дээр. Айтырыг домааныё соонга айтырыг  демдээ салыр. Айтырыг домактарынга айтырыгныё ат оруннары, бе, ирги бе, але, ийик бе деп артынчыларныё дузазы-биле тургустунар. Чижээ: Кандыг чурттап тур сен, авай?

__Кыйгырыг домаа деп ч\л? 

__Дилээн, дужааган азы кыйгырган утка (аян) кирген домакты кыйгырыг домаа дээр. Кыйгырыг домааныё соонга кыйгырыг демдээ, улуг сек салыр.

__Алгы домактары деп ч\л?

__Кижиниё сагыш-сеткилиниё янзы-б\р\ байдалын: ==р\п-магадаанын, коргуп-хомудаанын илередир домактарны алгы домактары дээр. Олар х=й кезиинде аян с=стери-биле ажыглаттынар.

_-Ук чогаадыгда кандыг уран-чечен аргаларны ажыглаан-дыр?

Эпитет__ х\л\мз\р\г  долган карактар, чымчак к=р\ш, чылыг холдар. Деёнелге__чойган ышкаш дурт-сын, каё дег кадыкшыл.

__Эпитет деп ч\л?

  1. Чогаадыг кандыг тургузуглуг болурул?
  1. Киирилде кезээ.
  2. Кол утказы.
  3. Т=нч\ кезээ.

__Чодурааныё чагаа-чогаадыыныё тургузуун сайгарып к=рээлиёерем.

__Киирилде кезээнге ч\\ хамааржыр-дыр?

Экии, эргим х\нд\л\г авай!

        Кандыг чурттап тур сен? Кадыыё кандыг-дыр?  Авай! Сени дыка сактып тур мен. Кел чыдар б\г\ делегейниё херээженнер х\н\ таварыштыр каё дег кадыкшылды, аас-кежикти, ==р\шк\н\ сеткилимниё ханызындан к\зедим. Авай,  мен сеёээ дыка ынак мен.

__Кол кезээнге кайы кезээ хамааржырыл?

Х\л\мз\р\г  долган карактарыё, чымчак эргим холдарыёны, чойган ышкаш дурт-сыныёны бо-ла сактып, дужей бергилээр мен.

        Мен эки ==ренип чоруп тур мен. Угбам, честем суглар ажылдап чоруп турлар. Эки турар сен, авай. Удавас часкы дыштанылгада чеде бээр мен.

__Т=нч\ кезээнге ч\\ хамааржырыл?

Байырлыг! Урууё Чодураа. Март 5-тин х\н\ 2009 чыл

Т\ёнел. Чагаа-чогаадыг =ске чогаадыглар ышкаш 3 кезектен тургустунар: кол кезээ, кол утказы, т=нч\ кезээ.

  1. Чогаадыгггав  чижек тургузары:
  1. Мендилежири.
  2. Байыр чедирери.
  3. Илередиксээн азы бижип алыксаан ч\\лдерни бижиири.
  4. Т=нд\рери.
  5. Хол \ж\\, ай, х\н\.
  1. Чагаа-чогаадыгны планга даянып бижиири.
  2. Уругларныё чага-чогаадыгларын номчууру.

IV. Т\ёнел:

  1. Бо кичээлде ч\н\ кылдывыс?
  2. Ч\н\ билип алдывыс?
  3. Ч\н\ ==ренип алдывыс?

/е артар болза, ава дугайында ырыдан ырладып болур.

Чижээ:……

Кажан удуп, карак шийип турганыёны,

Сагынгаш-даа билбес мен чоп, к\ж\р авай.

Оттуг суугу кыдыынга-ла турганыёны

Оттуп келген санымда-ла к==р чордум.

V. Онаалга бээри: Ава дугайында ш\л\к чогаадыр.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Разработка открытого урока по теме: «Географическая оболочка» Урок-открытие

Что такое географическая оболочка? ГО – это взаимосвязь и взаимодействие всех оболочек Земли -  всех сфер Земли.Какие это сферы?Постановка проблемы1.     Ученику дается г...

Торжественное открытие I открытого слёта юных экологов Агинского Бурятского округа (с приглашением команд Забайкальского края).

Природа является первоосновой всякой красоты. Она может размягчить даже самые чёрствые сердца. Великая природа, окружающая нас, способна порождать великие мысли и поступки.Вы услышали звуки музыки. Ав...

Открытое занятие по английскому языку в дошкольной группе в рамках "Дня открытых дверей" для родителей.Название "Вместе весело дружить""

Открытое занятие для родителей детей, посещающих дошкольную группу. Дети с преподавателем ищут друзей для загрустившего Шалтая-Болтая, который хочет найти себе друзей среди  домашних питомцев ...

Открытый урок по алгебре в 7 классе «А» тема: «Уравнения с одной переменной». Открытый урок по алгебре в 7 классе «А» тема: «Уравнения с одной переменной».

Открытый урок по алгебре в 7 классе «А»тема: «Уравнения с одной переменной».презентация по данной теме...

Открытый урок по географии "Антарктида, история открытия и исследования"

Материалы этого урока можно использовать на уроках географии в 7-х классах....

Открытый урок по теме «АВСТРАЛИЯ. Географическое положение. История открытия материка. Рельеф и полезные ископаемые».

ЗАДАЧИ УРОКА: ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ: 1. Отработка навыков составления составления характеристики географического положения материка Австралия;2.Продолжить работу с картами,  атласами, таблицам.ВОСПИТ...

Разработка урока географии в 5 классе по ФГОС на тему Великие географические открытия. Открытия Нового света.

Данная тема рассматривается в 5 классе по учебнику Н. Петровой и Максимовой по ФГОС. Хотелось перед структуру урока....