Разработка урока английского языка по теме "Защита окружающей среды"
план-конспект урока (10 класс)

Разработка урока английского языка в 10 классе  по теме "Защита окружающей среды"

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл urok_10_kl.docx20.9 КБ

Предварительный просмотр:

План-конспект открытого занятия по английскому языку по теме:

«Environment protection»

Цель: формирование знаний, умений и навыков по теме «Защита окружающей среды».

Задачи:

  • практическая – совершенствование навыков чтения, говорения, письма; развитие умения применять на практике изученную лексику; выполнение мини-проектов;
  • образовательная – расширение словарного запаса  и общего кругозора;
  • воспитательная – формирование бережного отношения к окружающей среде, воспитание экологической культуры; 
  • развивающая – развитие внимания, языковой догадки, навыков сравнения, сопоставления и формулирования выводов.

Класс: 10

Тип урока: комбинированный урок с применением ИКТ

Метод урока: словесный, наглядно-иллюстративный, контроль, оценивание, поощрение.

Формы организации деятельности обучающихся:

- мозговой штурм

- фронтальная работа (вопрос – ответ)

- групповая работа

Приемы  технологии РКМ:

- синквейн

- кластер

- приём дефиниции

- приём пазлы

Виды речевой деятельности:

- монологическая речь

Ход урока

1.  Приветствие

-  Good afternoon, pupils! I am glad to see you! Thank you, sit down.

- Who is on duty today? What date is it today? What day of the week is it today? Who is absent?  What is the weather like today?

2. Организационно-мотивирующий этап

Teacher: - And now, children, look at the window, please. What do you see?

 Students: Sky, sun, trees

 Teacher: How do you think what is it in n one word.  

 Students: (environment). Учитель записывает  слово  на доске

 Teacher: What does the word «environment» mean to you?

Pupils: The environment is your surroundings, your house, your garden, your town, your shops, the hills and rivers, the ocean, the air and so on.

Teacher: Let’s make cinquain with the word environment. Выполнение Синквейна на доске: save-  protect; polluted- littering- healthy; Everything is around us; atmosphere

 Teacher: What can you see on the screen? Слайд 1

- Now try to guess. About what shall we speak today?... Учащиеся пытаются сформулировать тему урока.

-You are quite right, we’ll speak today about environment, nature,  ecological problems and so on.

- So, the theme of our lesson «Environment protection». Слайд 2

Ok, Let’s start.

3. Формирование навыков устной речи (Проблемы окружающей среды)

Air pollution      

Teacher: What kind of pollution is it? What is the cause?  Слайд 3   

Pupils: Air pollution  is caused by buses and cars and also by plants and factories, by testing nuclear weapons

Teacher: What should we do to avoid or reduce this problem? Слайд 4   

Pupils:  We mustn’t make fire in the forest.

- People shouldn’t test nuclear weapon

- We mustn’t cut down forests  

 -We should plant trees.

 - You can walk or use bikes instead cars

Water pollution

 Teacher: What kind of pollution is it? What is the cause?  Слайд 5 

 Pupils:  It is caused by plants & factories, dumping industrial waste.  Acid rain  is damaging to water

- Factories mustn’t pour industrial waste into the water. It poisons water

Teacher: What should we do to avoid or reduce this problem? Слайд 6   

Pupils:  We should clear the litter from lakes and rivers

Turn off the light when you leave the room.

Litter problem  

 Teacher: What kind of pollution is it? What is the cause? What should we do to avoid or reduce this problem?  Слайд 7

Pupils:   It pollutes water and land.

- fish  die as a result of the illegal dumping of waste.

- take to the recycling center

- we must not throw litter on the ground

- Put your litter in the bin!

-– Never drop litter in the street;

– Sort rubbish: use special containers for paper, tins, food, white glass, brown glass and green glass;

- We should recycle newspapers, bottles, glass and empty cans .

Teacher: What can you recycle : You can recycle …. Слайд 8

Teacher: RECYCLING What does this symbol mean? Слайд 9

Pupils:   Three arrows, which form a closed circle, symbolize the process of recycling of waste. It shows a system that includes the collection, sorting, recycling and reuse of materials.

4. Активизация лексики по теме.

- Match the parts of the sentences            Слайд 10

- Match the words and their statements   Слайд 11

- What is it? Guess the definition            Слайд 12, 13

5. Этап обобщения и систематизации изученного. Работа в группах. Создание и защита мини-проектов.

Две группы создают мини-проект (постер) по теме «Проблемы окружающей среды». Третья группа на доске делает кластер со словом Envitonment (окружающая среда)

- Let’s sum everything up. Right now I’d like you to design posters telling people about ecological problems. In written form. It’s group activity.  

- Be attentive! Make posters warning people about that things which should be done  and shouldn’t be done. Use the modal verbs.  And be ready in five minutes.

7. Защита проектов. Подведение итогов. Рефлексия.

I suggest you to join to this movement and plant our first tree – the tree of promises. Here it is.

- Write down on these leaves your promises how you will help our planet. This tree will show our respect to nature. - (Написать на кленовом листочке одно предложение: что ты обещаешь, чтоб помочь нашей планете, и прикрепить на дерево на доске)

- Please, stick your leaves to our unusual tree.

I promise to take a shower instead of bath.

I promise not to pick wild flowers.

I promise clean the picnic place when I go home.

I promise not to climb trees.

I promise use bottles and shopping bags more than once.

I promise switch lights off  if nobody is not using them.

I promise feed birds in winter.

I promise grow flowers and plant trees.

I promise collect paper, old bottles and plastic bags for recycling.

I promise not to wear a fur coat.

I promise not to wash cars near lakes and rivers.

I promise not to buy a fir tree to a New Year holiday.

- Now you see that everyone wants to save our planet. We should protect it because we must to save our beautiful planet for the next generations.

- Your home task is to prepare a monologue on the topic «Earth in Danger»

- Children, what is your mood about our lesson?

- Thank you for the lesson. You all have worked hard and  tried to do your best. Your marks are: ......................  - The lesson is over. Good bye.

REMEMBER!!! Our nature is in our hands.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

презентация к уроку английского языка по теме окружающая среда

в презентации рассматриваются проблемы окружающей среды...

Презентация к уроку английского языка по теме "Окружающая среда"

В  презентации  представлены  разные  виды  заданий: стихотворение, основные проблемы  экологии, небольшие  по  объему  тексты, исчезающие  виды...

урок английского языка по теме Окружающая среда и экология

Тип и вид урока: развитие речевых умений, монологической речи и аудирования.Форма урока: защита проектов по теме «Окружающая среда и экология»Цели: научить учащихся работать с информацией, анализирова...

урок английского языка по теме Окружающая среда и экология

Тип и вид урока: развитие речевых умений, монологической речи и аудирования.Форма урока: защита проектов по теме «Окружающая среда и экология»Цели: научить учащихся работать с информацией, анализирова...

Разработка урока английского языка в 10 классе по теме: " Сохранение окружающей среды"

Обобщающий урок по теме" Окружающая среда", основан на лексике учебника английского языка " Английский в фокусе"(модуль 4)....

Урок английского языка по теме Окружающая среда

Технологическая карта урока английского языка по теме Окружающая среда в 7 классе по учебнику К.Кауфман, М.Кауфман...

Методическая разработка урока английского языка по теме: «Экология. Защита окружающей среды» “Are you a Friend of the Planet?”

Данный материал будет полезен при проведении уроков иностранного языка в старших классах...