План-конспект урока по теме : There is/There are-prepositions of place
план-конспект урока (5 класс)

Потапова Дарья Игоревна

Данная методическая разработка предназначена для активизации и системаизации ЗУН в рамках темы:"There is/There are-prepositions of place". Подходит для преподавателей, работающих в 5-х классах, а также для обучающихся  5-х классах. В конспект включены наглядные материалы и приложения, которые направлены на отработку лексико-грамматического материала по теме.

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon konspekt_uroka_po_teme_there_is-there_are.doc731 КБ

Предварительный просмотр:

МБОУ «Центр образования № 1» г. Тулы

Разработка урока по английскому языку

для 5 класса

« There is /are – Prepositions – Description of the room »

Разработала: Потапова Д.И.

Учитель английского языка

План-конспект урока по английскому языку в 5 классе

(изучение языка со 2-го класса).

Продолжительность урока: 45 минут.

Тема урока: There is /are – Prepositions – Description of the room

Тип урока: обобщающий урок по теме There is/are и Furniture.

Цели урока:

  • Учебные:
  1. Закрепление лексико – грамматического материала по теме «Furniture»;
  2. Развитие умений монологической и диалогической речи в рамках темы «Furniture»;
  3. Развитие умений аудирования в рамках темы;
  4. Отработка фонетических навыков по теме.
  5. Познакомить учащихся с предлогами места (on, next to, near, behind, in front of.
  • Воспитательные: воспитание готовности сотрудничать при выполнении конкретных задач, воспитание умения работать в парах.
  • Развивающие: развитие познавательного интереса учащихся, памяти, внимания.
  • Познавательная: обобщение и систематизация социокультупных знаний.

Задачи урока:

  • Повторить лексический материал по теме «Furniture» (a chair, an armchair, a table, a sofa, a picture, a  lamp, a mirror, a stereo, a plant, a television, a kitchen, a bedroom, a bathroom, a living room…).
  • Повторить такие грамматические конструкции, как there is / are;
  • Повторить схему построения вопросов с грамматической конструкцией there is/are;
  • Объяснить учащимся постановку предлогов: on, next to, near, behind, in front of.
  • Развитие умений монологической и диалогической речи (учащиеся должны научиться описывать комнату по картинке с использованием грамматической конструкции there is/are и с использованием предлогов места; должны научиться обсуждать интерьер комнаты с партнёром, задавая наводящие вопросы).

Ход урока

Этап урока

Деятельность учителя

Деятельность учащихся

Время

Приветствие

Good morning, boys and girls! I’m glad to see you! How are you? Who is on duty today? Who is absent? OK. Good.

Today we are going to revise everything we know on the topic «Furniture». We’ll describe different rooms. And to describe them we’ll also revise the grammatical construction

‘There is/ there are. I prepared a lot of interesting things foe you? Are you ready? Let’s start!

Дети приветствуют учителя и отвечают на вопросы.

2 минуты

Речевая зарядка

(Warmind-up) и повторение лексики по теме «Furniture»

(Practice).

1. At first, let’s revise the names of the rooms in the house. Please, name the rooms and I’ll write them on the blackboard (kitchen, living room, bedroom and bathroom).

(Mind mapping – см. приложение 1).

 2. Well done! And now think and name two or three things we have in the rooms

( a chair,

an armchair,

a table, a sofa,

a mirror,

a telephone,

a television, a bed, a lamp – см. Приложение 1).

(Учитель использует фронтальный опрос).

Very good!

3. Now look at the photograph of a living room on page 34 in your books (cм. Приложение 2) What else, except an armchair and a sofa, can you find there in the living room? ( a table,

a chair, a window, a picture,

a telephone, a fireplace, a plant, a mirror, a stereo).

Good!

Now I see that all of you know the vocabulary on our topic very well. Let’s continue.

Ученики по очереди называют сначала комнаты в доме (kitchen, living room, bedroom and bathroom), потом предметы мебели для каждой комнаты (a chair,

an armchair,

a table, a sofa,

a mirror,

a telephone,

a television,

a bed).

Ученики смотрят на картинку и называют предметы мебели (a table,

a chair, a window, a picture,

a telephone,

 a fireplace,

 a plant, a mirror, a stereo).

Весь этап 10 минут

Отработка грамматической конструкции there is/are

1. Look at the same picture on page 34 and describe the room, using there is/are. 

For example, there’s a sofa;

There are two lamps;

There’s a television…

Is everything clear? OK! Let’s start doing this exercise in turn. (Фронтальный опрос).

Well done.

Ученики по очереди называют по предложению, описывая картинку, используя конструкцию there is/are.

5 минут

Отработка схемы построения вопросов и ответов с конструкцией there is/are.

1. Now let’s revise how to ask questions with there is/are. Listen to the questions and answers, and repeat them. (см. приложение 3 – содержание).

Are you ready? Let’s start.

Well done!

2. And now, in pairs, ask and answer questions about the objects you see on page 34

(см. приложение 4)

Very good!

Дети слушают плёнку и повторяют за диктором.

Дети в парах задают вопросы и отвечают на них:

Is there a clock? – No, there isn’t

Is there a television? – Yes, there is…и т.д.

2 минуты

3 минуты

Знакомство с предлогами места

(Presentation of the prepositions).

And now to make our description complete, I’ll explain you the usage of the next prepositions: near, on, next to, in front of, behind. I’ll show you the picture. Look at this picture attentively. (cм. приложение 5 – учитель показывает на картинку и называет предлог):

 - There is a dog on the chair in the picture A. There in a dog on the bed in the picture E.

Where is a cat on the chair? (B). Right.

 - There is a cat behind the television in the picture C.

Where is a dog behind the wardrobe? (D)

 - There is a dog near the cupboard in the picture J.

Where is a dog near the stereo? (L) OK

 - There is a dog in front of the picture in the picture F.

 - And there is a dog next to the cupboard in the picture J. There is a dog next to the television in the picture H.

It’s very important that next to is used mostly with two objects. And near – mostly with three subjects.

Is everything clear? Good!

Ученики смотрят на картинку и расположение предметов на ней. И отвечают на вопросы учителя.

5 минут

Отработка предлогов в речи

( Practice of the usage of the prepositions)

1. Now look at the photograph of a living room (cм. приложение 1) again and do the exercise 5 on page 35. (cм. приложение 6-а). Put a preposition from the box into each gap.

Well done!

2. And now let’s do the exercise 1 on page 35 (cм. приложение 6-б). Complete the sentences about the living room in the photograph.

Very good!

Ученики выполняют упражнения, используя предлоги near, on, next to, in front of,behind.

Ученики выполняют упражнение.

3 минуты

5 минуты

Speaking

(Production)

And the last task is the next. You’ll work in pairs. I’ll give each pair two pictures of a living room. (cм. приложение 7). There are 5 differences! Don’t show your picture to your partner. You have to find out the differences asking and answering the questions.

For example,

Is there a table? – Yes, there is.

How many books are there on the shelf? – There two books on the shelf…and so on.

You’ll have 5 – 8 minutes. Is everything clear? Let’s start. 

Did you find all the differences?

Well done!

Ученики в парах начинают работу.

 -P1: Are there two armchairs in the room?

P2: No, there is one armchair in the room.

P2: How many windows are there in the room?

P1: There is one window in the room.

P1: Is there a carpet in the room?

P2: Yes, there is a blue carpet in the room?

И т. д., пока не будут найдены все отличия.

5-8 минут

Итог урока

Now I think you revised all the necessary material on our topic. And tour home task is to describe your own room in 5-8 sentences, using there is/are and the prepositions.

The lesson is over. Thank you for your work.

Good buy.

(Учитель подводит итоги урока, выставляет оценки).

Ученики записывают домашнее задание и прощаются с учителем.

2 минуты

Приложения к уроку

Приложение 2 (см. презентацию к уроку)

Приложение 3

(Вопросы, которые ученики слушают на плёнке и имитируют)

Is there a stereo?                                                                               Yes, there is.

Is there a clock?                                                                                No, there is not.

Are there two or three books?                                         Yes, there are   two books.

Is there a fireplace?                                                                          Yes, there is.  

Приложение 4

(слова, которые нужно использовать при обсуждении комнаты).

A table, a dog, a desk, a fire, a stereo,

a camera, a mirror, an armchair,

 a newspaper

Lamps, pictures, flowers, plants, photos, books.

     

Приложение 5

(картинка, по которой идёт объяснение предлогов).

Приложение 6 – а

Ex 5 – page 35

Look at the photograph of a living room (см.презентацию). Put a preposition from the box into each gap.

Near         on       next to       on front of    behind

  1. The telephone… the table.
  2. The table is… the sofa.
  3. The chair is… the stereo.
  4. The lamp is… the chair.
  5. The dog is… the fire.

Приложение 6

Ex. 1 – page 35

Complete the sentences about the living room in the photograph (из приложения 2).

А. There… two books… the sofa.

B. The sofa …   …    … the window.

C. There … a lamp…   … the television.

D. The telephone is …one of the lamps.

E. «… there … pictures on the wall?»

     «Yes, …    ….»

F. There …   … desk.

G. There’s a plant… the sofa in front of the window.

H. Is …   … fire?

I. «… there… people in the living room?»

    « No, …   ….»


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Конспект урока по теме "Описательная структура "There is/there are" (имеется, находится, есть (стол диван)/имеются, находятся, есть (столы, диваны))" с вариативным дидактическим материалом на уроке английского языка в 5-ом классе.

Конспект урока по теме "Описательная структура "There is/there are" (имеется, находится, есть (стол диван)/имеются, находятся, есть (столы, диваны))" с вариативным дидактическим материалом на уроке ан...

Упражнения к уроку английского языка в 4 классе по теме "There is / there are".

В данном материале содержаться упражнения , которые будут полезны при изучении темы "There is/ there are"....

Презентация к уроку на тему "There_is-there_"

Презентация предназначена для широкого использования при обучении английскому языку на начальном этапе....

Открытый урок на тему: "Употребление оборотов: "There is", "There are" "

Открытый урок посвящен использованию оборотов: "There is/ there are", -  на примере спортивной лексики....

Тест по теме "There is / there are, there was / there were"

Тест по теме "There is / there are, there was / there were"...

Отработка английской грамматики по темам "There is/there are" и "Prepositions of place" для 5 класса

Рабочий лист к уроку английского языка для учащихся 5-х классов, соответствующий модулям 3b-3c УМК "Английский в фокусе" (стр. 49-50). Подходит для закрепления и отработки данных тем и подго...