Викторина для 7-8 классов "Do you know grammar"
методическая разработка по английскому языку (7, 8 класс)

Викторина "Do you know grammar" нацелена на активизацию ранее изученного материала, закрепление учащимися приобретенных учащимися умений и навыков по грамматике.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл Викторина по грамматике21.75 КБ

Предварительный просмотр:

Муниципальное общеобразовательное   бюджетное учреждение

«Средняя  общеобразовательная школа №1» п. Ханымей Пуровского района

«Do you know Grammar?»

Викторина для учащихся 7- 8 классов

Разработала:

учитель

английского языка

Петренко Е.А.

Ханымей,  2019

Цель:

Образовательный аспект: активизировать повторение ранее изученного материала, закрепить приобретенные учащимися умения и навыки, развивать грамматические умения и навыки;

Развивающий аспект: развивать специальные учебно-организационные умения и навыки (самообучения и взаимообучения) и интеллектуальные умения (выявлять языковые закономерности, классифицировать, сопоставлять, сравнивать);

Воспитательный аспект: развивать коммуникативные умения; воспитывать чувство индивидуальной ответственности, чувство взаимопомощи, умение оказывать моральную поддержку.

Оснащение учебного занятия: рабочие листы с таблицей "времена в английском языке", карточки для работы в группах.

Ход мероприятия

В нем принимают участие две команды.

Любой конкурс требует определенной подготовки, поэтому команды заранее получают домашнее задание:

  1. подготовить приветствие соперникам (дать характеристику команде и отдельным ее представителям);
  2. подготовить по три вопроса или три загадки (обязательно с письменными ответами);
  3. подготовить песню на английском языке.

Задания, предназначенные для выполнения без предварительной подготовки.

Contest 1. "Greeting".

Команды приветствуют друг друга, сообщают свое название, показывают эмблему, представляют членов своей команды.

Contest 2. "Blitz".

Команды задают друг другу по 10—20 вопросов, на которые нужно быстро ответить, так как учитываются не только правильность, но и быстрота ответа.

Team 1

  1. What do we understand by the "tense" of a verb? (The tense of a verb shows the time (present, past, future) when the action takes place, took place or will take place.)
  2. Give the Simple Future Tense of the verbs be and have, (shall be, shall have, will be, will have).
  3. Put the following sentence in the Simple Present Tense: You were very careless, weren't you? (You are very careless, aren't you?)
  4. How can you make the Present Participle of any verb? (by adding -ing to the infinitive)
  5. What do we call verbs that form their past tense and past participle by changing their vowels? (irregular verbs)
  6. What is the negative form of will?(won't or will not)
  7. What is the Future Progressive of the verb to write? (shall be writing, will be writing)

8.        How is the Future Perfect Tense made? (It is made by using the Future Simple Tense
(shall/will), together with/have and the Past Participle,)

9.        What is the Future Perfect of the verb to speak? (Will have spoken, shall have spoken)
10.Which form is correct: A new hotel is built in the centre of Moscow now
or A new hotel is being built in the centre of Moscow now? (is being built)

11.Which of the following verbs are never used in continuous tenses: write, read, listen, look, hear? (hear)

12. What tense is used when we are speaking of an action completed in the past? (the Simple Past Tense)

13.How does the Present Perfect Tense form its negative? (by putting not after have/has)

14. Which of the following is never used in the plural: mile, page, information, and language? (information)

  1. Which sentence is wrong: I am knowing or I know? (I am knowing.)
  2. Is this sentence right or wrong? Correct it if it is wrong.

I have always been wanting to read this.book, (wrong: I have always wanted to read this book.)

  1. What is the singular of the workpeople? (person)
  2. What tense do we use when we say how often we do things? (Present Simple)
  3. What do we use in Past Simple questions and negatives? (We use did/didn't + infinitive (speak, open, etc.)

20.What tense do we use with: This is the first time... It's the first time...? (the Present Perfect)

Team 2

I.        What are the names of the main three tenses? (Past, Present, Future)
2. Name the Simple Past Tense of the verbs
be and have? (was, were, had)

  1. Put the following sentence in the Future Tense: We were not able to do the difficult exercise. (We shan't/won't be able to do the difficult exercise.)
  2. What is the form of the verb that ends in -ing called (e. g. reading)? (It is called Present Participle.)
  3. What do we call verbs that form their Past Tense and Past Participle by adding d, -ed to the Present? (regular verbs)
  4. What is the negative form of shall? (shan't, shall not)
  5. What is the Future Progressive Negative of the verb to write ? (shall not be writing, will not be writing)
  6. What tense expresses an action that will have been completed at or before a time in the future? (the Future Perfect Tense)
  7. What is the Future Perfect Negative of the verb to speak? (will not have spoken, shall not have spoken)

10.        Which form is correct: I'm not looking forward to go to the dentist's or I'm not looking
forward to going to the dentist's? (to going to the dentist's)

II.        Which of the following verbs are never used in continuous tenses: buy, become, believe,
increase? (believe)

12. What tense is used for an action that is just finished? (It is used when we are thinking more of the present result ("up to now") than about the past action.) (the Present Perfect Tense) 13.Name the Past Simple Tense of the verbs be and have, (was, were, had)

  1. Which of the following is used only in the plural: screws, scissors, hammers, nails? (scissors)
  2. What tense is used to express an action that will continue some time in the future? (the Future Progressive Tense)

16.1s this sentence right or wrong? Correct it if it is wrong. How long do you know Ann? (wrong: How long have you known Ann?)

17.        What is the singular of the word children ? (child)

18.        What do we use to make questions and negative sentences? (do/does)

19.        We do not use it with the verb be (was/ were). What is it? (did: e. g. Why were you so angry?)
20.When do we use the Past Progressive (e. g. I was doing) and the Past Simple (e. g. I did)

together? (to say that something happened in the middle of something else: e. g. It was raining when I got up.)

Contest 3. "English Tense".

Участникам команд предлагается употребить глаголы в предложениях в соответствующем времени. Разрешается добавлять и исключать слова, если необходимо.

Обеим командам предлагается один и тот же текст.

Task:

The tense of a verb shows the time (present, past or future) when the action takes place, took place or will take place.

Put these sentences in the Past Simple/ Future Simple.

Add a word or phrase to some of them to show the past time/future time.

Leave out a word if necessary.

My Birthday

Today is my birthday, so I have a holiday today.

On my birthday I always do my work early in the morning so that I am free for the day. This year my birthday is on a Tuesday. I have a present for my birthday; here it is in my hand. I am 16 today. KEY

Past Tense

It was my birthday yesterday, so I had a holiday then.

I did my work early in the morning so that I was free for the day.

My birthday was on a Monday.

I had a present for my birthday; it was a CD.

I was 16 yesterday.

Future Tense

It will be my birthday tomorrow, so I shall have a holiday then. I shall do my work early in the morning so that I shall be free for the day. My birthday will be on a Wednesday this year.

I shall have a party and I know that my parents will give me a birthday present, I shall be 16 tomorrow.

 Contest 4. "Captains' Competition".

Каждому капитану предлагается по 3— 5 вопросов, Учитываются количество правильных ответов и затраченное на них время.

Captain 1

1.        It consists of two parts. The first part is some form of the present tense of the verb to be (am, is,
are). The second part is the form of the verb that ends in -ing. (the Present Progressive)

2.        It expresses an action that will have been completed at or before a time in the future, (the
Future Perfect)

  1. We use it to give new information or to announce a recent happening. But if we continue to talk about it, we normally use the Past Simple. (I did.) (the Present Perfect)
  2. It shows when an action takes place, (the tense of a verb)
  3. They show something of the feeling that is in the mind of the person using them, (words shall and will)
  4. It expresses Simple Futurity. (I shall, we shall)

Captain 2

  1. It is very often used to show that an action was going on (or continuing) at a time when something else happened, (the Past Progressive Tense: e. g. As I was coming to school this morning I saw a car run into a bus.)
  2. It is formed by using the Simple Future (I shall, you will) with be and a Present Participle. (Future Continuous: e. g. I shall be walking.)
  3. We form it with had and the Past Participle (gone, opened, etc.). (Past Perfect)
  4. It shows whether the action is finished or not. (the tense of a verb)
  5. It is a non-finite part of a verb. (Past Participle)

6.        It expresses willingness, intention, promise or determination. (I will, we will)
Contest 5. "The Best Story".

Команды получают одинаковые задания. Сначала предлагается раскрыть скобки (образовав нужную форму глагола), чтобы получился рассказ. Второе задание: закончить письмо.

При подведении итогов учитывается, чей рассказ лучше. Можно принять во внимание также фактор времени, затраченного на выполнение задания.

Task; Open the brackets, using the right verb forms. Complete the letter.

The Unfinished Letter Dear Hilda,

I just (hear) that my mother isn't very well, and I (like) (go) and (see) her. The trouble (be) I (not, can) (take) my dog Tim with me. You (think) you (can) possibly (look) after him for a week? You

(have) him for a week last year, you (remember), and you (say) he (be) no trouble, and (get) on well with your dog.

If you (can) (have) him, I (bring) him along any time that (suit) you. He (have) his own bed and bowl, and I (bring) enough tinned dog food (last) him a week. But if it (not be) convenient, (not hesitate) (say) so ....

Key: 1) have just heard; 2) would/should like; 3) to go; 4) (to) see; 5) is; 6) can't/ cannot; 7) take; 8) Do you think...?; 9) could possibly; 10) look; 11) had; 12) remember; 13) said; 14) was/had been; 15) got/had got; 16) can; 17) to have; 18) will/shall bring; 19) suits; 20) has; 21) will bring; 22) to last; 23) is not; 24) don't hesitate; 25) to say.

Contest 6. "If-Problems".

Команды  задают  друг  другу  по  три  вопроса.   Это  могут  быть  загадки,   шарады, проблемные задачки. Например: If two cats are before a cat, and two cats are behind a cat, and a cat is in the middle, how many cats are there in all? (Three cats, one after another)

 Contest 7. "Sing a Song".

Команды исполняют подготовленные дома песни на английском языке. Завершается соревнование подведением итогов. Можно определить не только команду-победительницу, но и самого активного участника, а также отметить участие ребят в отдельных конкурсах.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

презентация: викторина "Do you know Great Britain?"

Презентация "Знаешь ли ты Великобританию" -это викторина по стране изучаемого языка. Здесь вы можете освежить свои знания по достопримечательностям Лондона, узнать некоторые исторические факты, традиц...

Конкурс "Do you know english grammar?"

Цель: актовизировать повторение раннее усвоенного материала, закрепить приобретенные умения и навыки. Грамматические задания призваны обеспечить умение обучающихся практически применять знания по грам...

Викторина по английскому языку "Do you know English well?"

эта викторина проводится в рамках недели английского языка. она способствует повторению изученного об истории страны изучаемого языка и повторению орфографических правил....

Вопросы к викторине по английскому языку \'\'Do you know London?"

Здесь предложены задания по страноведению для викторины по английскому языку. Нужно соотнести название достопримечательности с её изображением....

План-конспект грамматической викторины по предмету «Английский язык» для учащихся 4-5 классов общеобразовательных учреждений “Meet Missis Grammar” (Грамматическая карусель)

Предлагаемый материал представляет собой разработку игрового урока или внеклассного мероприятия в рамках предметной недели для учащихся 4-5 классов общеобразовательных учреждений....

Викторина для 4-5 классов I know English

Задания разработаны в соответствии с тематикой, предусмотренной для 4-5 классов. (Биболетова М.З)...

Викторина по английскому языку "NOW WE KNOW" в 5 классе.

Викторина  обобщает знание лексического и грамматического материала  3 четверти в 5 классе. Цель:  Обеспечить контроль и самоконтроль умений и навыков  учащихся по пройденному...