Интегрированный УРОК (АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК + ПСИХОЛОГИЯ) ПО ТЕМЕ: «IS IT EASY TO BE YOUNG? A TEENAGER AND THE WORLD AROUND HIM»
план-конспект урока по английскому языку (10 класс)
Урок направлен на формирование ключевых языковых компетенций на уроке английского языка и дает вожможность подросткам обсудить свои проблемы в нестандартном формате. Соответствует требованям ФГОС.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
urok_fgos_simonenko.docx | 35.7 КБ |
Предварительный просмотр:
МБОУ СОШ №3 города Сальска Ростовской области
Учитель: Симоненко Наталья Владимировна
Интегрированный УРОК (АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК + ПСИХОЛОГИЯ) ПО ТЕМЕ: «IS IT EASY TO BE YOUNG? A TEENAGER AND THE WORLD AROUND HIM»
Цель урока
Формирование ключевых языковых компетенций на уроке английского языка.
Задачи урока:
Практическая:
– промотировать навыки УУД в развитии умений решения коммуникативной задачи с различной степенью сложности.
Образовательная:
– активизировать и совершенствовать актуальный словарный запас обучающихся.
Воспитательные:
– развивать настойчивость и умение преодолевать трудности для достижения намеченной цели;
– активизировать познавательную инициативу обучающихся и формировать их социальную компетентность.
Развивающие:
– содействовать установлению в сознании подростка устойчивых связей между накопленным и новым опытом познавательной и практической деятельности;
– формировать и развивать учебно-организационные умения и навыки (взаимоконтроль, самостоятельная работа, коллективная деятельность);
– развивать способность к рефлексии, как важнейшей составляющей умения учиться.
Тип урока:
урок комплексного применения знаний с использованием электронно-образовательных ресурсов.
УУД:
Личностные:
– формирование познавательных мотивов обучающихся;
– развитие мысленного воспроизведения ситуации.
Регулятивные:
– планирование алгоритма построения диалога и полилога с партнером;
– владение навыками самоанализа и самооценки своей деятельности.
Коммуникативные:
– продуктивное взаимодействие обучающихся в решении поставленной задачи;
– участие в небольших устных высказываниях, «удерживая» логику повествования и предоставление убедительных доказательств;
– написание мини-эссе, используя информацию, полученную на уроке.
Познавательные:
– импровизация, высказывание предположений, обсуждение проблемных вопросов;
– самостоятельное создание способов решение проблем поискового характера;
– комплексный анализ приобретенных знаний на уроке.
Форма урока:
урок решения практических задач. Фронтальная, индивидуальная, парная и групповая формы работы.
Оборудование урока: компьютер; карточки с пословицами; тексты статьи; карточки-задания; визитные карточки участников ток-шоу; костюмы для участников инсценировки; записи классической музыки.
Ход урока
- Организационный момент.
- Постановка учебной задачи. Мотивация учебной деятельности учащихся
Тeacher : Well, now we'll see a Word Web presentation a group of our students prepared.
Представление презентации по теме "What is Good and What is Bad about Being a Teenager?"
III. Актуализация знаний
Teacher : Dear friends! During two last years we have mainly discussed the problems concerning teenagers and their relations with the world around them: classmates and teachers, friends and parents, neighbours and many other people they meet every day. You have read, listened and spoken about the life of young people in English-speaking countries and tried to compare the information with your own experience. Today we are going to summarize what you have learned about the subject and discuss some urgent questions you are concerned about. We invited our school psychologist, who is also an English teacher, to take part in the discussion. We hope she will help us to reveal some problems young people face nowadays, and give you some advice how to cope with them. Perhaps, all together we'll understand that nobody can be indifferent to this problem. Maybe, we'll find some solutions. But before starting our discussion, let's brainstorm what you associate with the theme "A Teenager and the World around Him".
Учащиеся называют слова, выражения, понятия - как положительные, так и отрицательные, которые они соотносят с темой урока.
Psychologist: Тема нашего занятия звучит как вопрос, как проблема: Is it easy to be young? (Легко ли быть молодым?) Об этом вы уже говорили на уроках английского языка, на классных часах. Но тема эта настолько сложна и животрепещуща, что мы возвращаемся к ней снова и снова, пытаемся посмотреть на нее с разных сторон и высказать свою точку зрения. Кто-то скажет, что это прекрасно, что в молодости человек беззаботен, легок на подъем, что ему неведомы взрослые заботы; другие говорят, что сейчас насилие, СПИД, наркотики и алкоголь разъедают души подростков, делая их равнодушными, агрессивными, безнравственными. Но и те, и другие согласны с тем, что быть молодым и не очень молодым легко тогда, когда они счастливы и в душе царит покой и равновесие. Ведь еще Демокрит говорил: «Счастье - это хорошее расположение духа, благосостояние, гармония, симметрия и невозмутимость». "Happiness is a good mood, harmony, similarity and imperturbableness".
Teacher: Let's think over the motto of our lesson. Here you can see some English and Russian proverbs. Can you match them? На магнитной доске вразброс размещены русские и английские пословицы. Ученики выходят к доске и подбирают пары соответствующих русских и английских пословиц.
Handsome is as handsome does.
It never rains but it pours.
Actions speak louder than words.
What goes around comes around.
Don't trouble trouble until trouble troubles you.
Красив тот, кто красиво поступает.
Беда не приходит одна.
Не по словам судят, а по делам.
Что посеешь, то и пожнешь.
Не буди лиха, пока оно тихо
- Обобщение и систематизация знаний. Подготовка учащихся к обобщенной деятельности. Воспроизведение на новом уровне
Psychologist (helps the students to choose the motto of the lesson): You can see some proverbs on the blackboard. Which of them do you think reflects the topic of our lesson or your attitude to the problem best of all? Ученики объясняют и аргументируют свой выбор.
Тeacher: I'd like to begin our discussion with a short poem by Albert E. Kahn. Will you recite it?
Pupil :
I claim the human right to live.
I claim the human right to love.
I claim the human right to work.
I claim the right of every child to eat.
Psychologist: You can see that this short poem deals with the problem of humans and equal rights. The writer proclaims the right for everybody to live happily on earth. The young are usually considered to be less protected citizens. Is this always right? Let's discuss.
Teacher: You know we are going to have a talk show today. You will work in groups. Divide into four groups, please.
Учащиеся делятся на группы, получают карточки с заданиями и обсуждают заранее прочитанную статью в режиме ток-шоу. Один из учащихся исполняет роль ведущего.
Тeacher: Don't you agree that every person is unique and special? Would you like to finish our discussion with a poem "People Are Strange"?
Рupil1: People are strange! Are we programmed to hurt? In every dark corner A prejudice lurks.
Pupil2: Why do we do this? What do we gain? Nothing but anguish, sorrow and pain. People are dying, people are killed But somewhere, someone's wallet is filled.
Pupil 3: Our children are innocent, Untouched and safe, But one day soon, they'll inherit Our hate.
Pupil 4: We have to change things before It's too late. We only have one world and we Determine its fate.
Psychologist: Now I am playing two roles. My first role is a Social Psychologist, and my second role is your English teacher. Nowadays more and more social problems are associated with being young. Today it is considered appropriate to talk about teenage problems. A few years ago alcohol, drugs, murders and other kinds of violence were more problems for adults than for young people. But now, as official reports admit, violence, AIDS, drugs and alcohol are more and more associated with youngsters. These things are often combined with family and school problems. While discussing the article, you've heard a lot of different opinions, but nobody admitted he or she was guilty of the crime. Perhaps, we should all share responsibility. I am afraid adults are not tolerant of immigrants, and their children inherit racial hatred. We are worried about a series of attacks against immigrants, including foreign students, in St. Petersburg, Voronezh and other cities of Russia. And I am sorry to say that our quiet small town joined the list. Do you remember the tragic events in Salsk last summer? We think some of the attacks were racially motivated. Lack of tolerance is a great problem nowadays.
В дискуссии ученики знакомятся со словом tolerance. Учитель объясняет, что это слово есть и в русском языке. Оно происходит от латинского слова tolerantia - терпение. Толерантность - это умение понимать другого человека. Толерантность предполагает единство трех П: - Принятие другого мнения;
- Проявление сочувствия и сострадания;
- Признание ценностей многообразия культур.
16 ноября 1995 г. ООН приняла Декларацию принципов толерантности. Этот день был провозглашен как День Толерантности. Выступление психолога сопровождается слайдами компьютерной презентации понятия «толерантность».
Psychologist: Your parents, your teachers and your true friends care about your life, help solve your problems, protect you against violence and cruelty. But you often disagree with their opinions. Why do you think young people protest against your parents' opinions, against public rules?
Psychologist: A lot of adults say that today's teenagers really do nothing. They just sit round and listen to loud music. They are immoral and indifferent. Remember the words of the famous Polish writer Bruno Yasensky: "You should be afraid of indifferent people...". - «Бойтесь равнодушных, это с их молчаливого согласия творятся самые страшные дела в мире».
Учитель подчеркивает, что в статье, над которой была проведена работа, отразились болезни нашего общества. А возникают эти проблемы из-за недостатка человечности. Великий Кант говорил: «Человечность - это способность участвовать в судьбе других людей». То есть не быть равнодушным. Быть равнодушным - значит, по существу, потерять способность к чувствованию рядом с собой человека.
Тeacher: We have spoken a lot about violence, aggression and other bad things but let's remember that youth is a wonderful thing that you only have once. Be positive and tolerant, enjoy your youth. Please, open your notebooks and look through the words of wisdom by famous people. Which ones do you associate with being young?
Учащиеся зачитывают цитаты и объясняют свой выбор.
- Применение знаний и умений в новой ситуации
Psychologist: What illnesses does our society have? Our group is a small model of our society. Every person has got good and bad points. A good man is a person who recognises his drawbacks. Very often they are mixed because human nature is very complicated. And he realizes and tries to improve himself. Today we are going to test our nature. Однажды я услышала старинный сказочный тест, который очаровал меня своей кажущейся простотой и ощущением завершенности. По преданию, историю эту рассказывал еще Мартин Турский для испытания своей братии. Правда это или нет - определить затруднительно, но бесспорно одно: кем бы ни был автор этого теста, он свою работу выполнил мастерски.
Тeacher: We are going to act out the test, and after that the meaning of the test will be interpreted.
St. Martin's Test Characters:
Girl
Guests
Her Fiance
Cook
Her Father
Robbers
Postman
Boater
Rich Gentleman
Scene I
Fiance: Oh my sweetheart! I love you so much! I am sorry to say this, but I'm going off to war. You know it's my duty. Will you wait for me?
Girl: I will, my darling! I will be waiting for you as long as you are away and never marry anybody but you. I will be faithful to my promise, believe me!
Scene II
The girl is reading a letter and crying.
Girl: My sweetheart died in battle... How shall I live without him? What shall I do? I will pray for his soul and never forget him.
Scene III
Father: My dear daughter, I want you to marry a rich gentleman. You know, he saved me from certain death and I am obliged to him.
Girl: Oh, Father, dear! I can't forget my late beloved. I will never love anybody else.
Father: He is dead, but you are alive. I want you to be happy. This gentleman is kind, honest and noble. Besides, he is very rich and he loves you.
Girl: Oh, Father! Let me stay with you! Don't make me marry this gentleman!
Father: Don't you remember I have obliged him my life? You can't refuse him. Girl: Well, Father, I will obey only for your sake.
Scene IV
Postman: I have a letter From a friend, He lives in a distant land. He sends a kiss And a letter here -It is for you, my dear.
Girl: A letter? For me? Oh dear! It is from my beloved! He is alive, but dangerously wounded. He asks me to come and see him before he dies! What should I do?
Scene V
Girl: Oh, Father dear! Look! I've got a letter from my beloved. He is mortally wounded and wants us to make our farewells before he dies. Please, let me go and see him!
Father: Oh no, my darling. It's impossible. Your wedding is coming and the guests have arrived. It is improper to leave home on the eve of the wedding.
Girl: Please, Father, let me go! I promise you to come back. He is dying, I must go and say farewell to him.
Father: Well, I feel sorry for you... But the gentleman... You can't offend him. Ask him, and if he lets you go, I'll agree.
Scene VI
Girl: Oh, sir! Can you let me go to see my former fiance? He is mortally wounded, he is dying. I must go and say farewell to him. I promise you to come back.
Gentleman: I love you, so I don't want to be cruel. I'm ready to let you go, but you should ask the guests. They have already come and are waiting for the celebration. If they let you go, I'll agree.
Scene VII
Girl: Dear guests, I must go and see my beloved. He is dying. Can you let me go? I promise you to come back.
Guest 1: We feel sorry for you both. But what about the cook?
Guest2: He is the best cook in the country and he's been waiting for your wedding to show off his skill. Guest 3: All the dishes will go bad and his efforts will be wasted. Guest4: Ask the Cook and if he lets you go, we'll agree.
Scene VIII
Girl: Dear Cook! I must go and say farewell to my beloved. He is dying. Please, let me go. I promise to come back.
Cook: Oh, my darling. I have known you since you were a child. I feel sorry for you both. Please, go and come back as soon as possible. God bless you, my dear.
Scene IX
Robbery: Oh, what a nice girl! She seems to be very rich! Give us everything you have: the horses and coach, the money, the jewellery, your beautiful dress!
Robber : Be quick, or we'll take your life.
Girl: On, gentlemen! I'm in a hurry. My beloved is dying and I must come in time to say farewell to him. Besides, I'm engaged to the gentleman who saved my father. A lot of people are waiting for my wedding. I have to go back as soon as possible. Please, take everything I have, but let me go.
Robbery: We see you are a noble young lady. Take back your things and go to your beloved.
Girl: Thank you, gentlemen!
Scene X
Girl: Dear sir! You are the only person to help me. Please, take me across the river.
Boater: Sorry, but I can't do it now. Some years ago I was seriously ill and I promised the Blessed Virgin to sleep only once every three days for my recovery. You see, I haven't slept for more than three days as I had to take the whole army across the river.
Girl: You see, my beloved is waiting for me there, across the river. He is dying and I must say farewell to him.
Boater: But we could drown because I am very tired.
Girl: Oh, dear, help me! I am afraid my beloved will die without saying our farewells.
Boater: Well, let's try, God willing.
Scene XI
Fiance: Oh, my sweetheart! I had to deceive you to make you come. I was missing you and looking forward to our meeting. Please, don't leave me! Let's go far away together for the sake of our love! I love you so much!
Girl: No, I can't go away with you, though I love you more than life. But I am obliged to so many people! They all made sacrifices for our meeting. I can't break my promise. I have to come back.
Fiance: So, we have to depart. Farewell, my sweetheart. I will love you for life.
Girl: So will I. Farewell, my love.
Инсценировка заканчивается исполнением песни "Love Me Tender" by Elvis Presley.
Psychologist: I hope you enjoyed the performance. Who do you think sacrificed more to let the young people meet? Think to yourselves. You shouldn't say anything yet.
The Bible described SEVEN DEADLY SINS:
pride (гордыня, тщеславие),
lechery (блуд, похоть),
envy (зависть, ревность),
anger (гнев),
covetousness (сребролюбие),
gluttony (чревоугодие),
sloth (леность).
Father symbolizes Anger
Gentleman - Envy
Guests - Gluttony
Cook -Pride
Robbers – Covetousness
Boater - Sloth
Fiance - Lechery
Каждый персонаж олицетворяет один из семи смертных грехов. Тот, чья жертва кажется вам наибольшей, олицетворяет ту страсть, которая господствует сейчас в вашей душе.
Тeacher: Love conquers all and makes the world go round. Would you like to finish our lesson with some poetry: Shakespeare's sonnet?
Учащиеся читают сонет № 25 Шекспира по-английски и по-русски в переводе С. Маршака.
- Информация о домашнем задании, инструктаж по его выполнению
Teacher: You should write an essay “ It is easy to be young”
- Рефлексия (подведение итогов занятия)
Тeacher: Now look at the board. There you can see a basket and two flowers – a red rose and a bluebell. Everyone should go to the board and choose a flower. Choosing the flower depends on the following fact – if our today’s theme of the lesson makes you think of the way you live, think of your problems, your rights and duties, your ambitions ant etc. you should choose a red rose and if our lesson doesn’t change your mind you should choose a bluebell. You are welcome.
Учащиеся по очереди подходят в интерактивной доске и выбирают цветок.
Psychologist: Pay attention we have a brilliant basket. No doubt, the teens' problems will increase. And young people should fell that they are cared for. So I wish you be happy and you should always remember that teenage years are the most beautiful period of our life. It is the beginning of an adult life. And our attitudes to life and people formulate in the period of being a teenager.
Учитель подводит итоги урока и оценивает работу учащихся.
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Интегрированный урок (английский язык + география) по теме "Антарктида" «Бороться и искать, найти и не сдаваться…»
Андреева Елена Фёдоровна - учитель географии, Воротина Лилия Александровна - учитель английского языка, БОУ "Вохтожская средняя общеобразовательная школа №2" Грязовецкого района Тип урока: Урок изучен...
МЕТОДИЧЕСКАЯ РАЗРАБОТКА: Фрагмент интегрированного урока Английский язык + Психология. Работа над текстом, качественными прилагательными. Определение темперамента.
Задания направлены на отработку качественных прилагательных, для описания характера человека. Дается информация о типах темперамента. Учащиеся могут определить свой тип темперамента по определенными х...
Интегрированный урок «Английский язык и Технология» Тема: «The birthday party of Magadan» класс 4
Интегрированный урок "Английский язык и Технология", посвященный юбилею города Магадана...
интегрированный урок английский язык + география по теме "Австралия" 11 кл
Цель: сформировать представление о природе, населении, истории заселения, хозяйстве страны.Задачи:Образовательные:-расширить географические знания учащихся;-обучать иноязычному общению в контексте диа...
интегрированный урок английский язык + география по теме "Австралия" 11 кл
Цель: сформировать представление о природе, населении, истории заселения, хозяйстве страны.Задачи:Образовательные:-расширить географические знания учащихся;-обучать иноязычному общению в контексте диа...
интегрированный урок английский язык + география по теме "Австралия" 11 кл
Цель: сформировать представление о природе, населении, истории заселения, хозяйстве страны....
интегрированный урок английский язык + география по теме "Австралия" 11 кл
Цель: сформировать представление о природе, населении, истории заселения, хозяйстве страны....