методическая разработка урока по теме "Движение в городе"
план-конспект урока по английскому языку (8 класс)
методическая разработка урока по теме "Движение в городе" на базе УМК Spotlight для 8 классов общеобразовательных учреждений
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
конспект урока | 33.36 КБ |
приложение | 43.5 КБ |
презентация | 1.15 МБ |
Предварительный просмотр:
Чернышева Екатерина Владимировна
учитель английского языка
Муниципальное общеобразовательное
автономное учреждение «Средняя
общеобразовательная школа № 53»
г. Орска
Предмет: Английский язык
Класс: 8
УМК: Английский язык. 8 класс: учебник для общеобразовательных учреждений / Ю.Е. Ваулина, Д. Дули, О.Е. Подоляко, В.Эванс - М.: Express Publishing: Просвещение,2012. – 216с.: ил. – (Английский в фокусе)
Уровень обучения: базовый
Тема урока: Движение в городе
Общее количество часов, отведенное на изучение темы: 13
Место урока в системе уроков по теме: 8
Цель урока: способствовать развитию коммуникативной компетенции учащихся по теме «Глобальные проблемы человечества»
Задачи урока:
- организовать беседу по теме
- активизировать тематическую лексику
- развивать коммуникативные навыки
- развивать навыки аудирования с пониманием основного содержания
- развивать навыки письменной речи
- развивать память, логическое мышление
- формировать умение работать в команде
- воспитывать культуру общения
- формировать умение работать самостоятельно, осуществлять самоконтроль.
Планируемые результаты:
- Владеть слухопроизносительными навыками ;
- употреблять в устной и письменной речи в их основном значении изученные лексические единицы;
- кратко высказываться без предварительной подготовки на заданную тему в соответствии с предложенной ситуацией общения;
- понимать основное содержание несложных аутентичных аудиотекстов различных стилей и жанров монологического и диалогического характера в рамках изученной тематики с четким нормативным произношением;
- оперировать в процессе устного и письменного общения основными синтактическими конструкциями в соответствии с коммуникативной задачей;
- писать небольшие письменные высказывания с опорой на образец/ план.
Техническое обеспечение урока: учебник, рабочая тетрадь, презентация Power Point, аудиозапись, раздаточный материал.
Дополнительное методическое и дидактическое обеспечение урока:
http://ielts-spb.livejournal.com
Содержание урока:
Организационный момент:
T.: Hello. I’m glad to see you all. Today we continue discussing global issues.
Ss.: приветствуют учителя, настраиваются на урок.
Речевая зарядка (проверка домашнего задания):
T.: Last time we spoke about weather. Does weather play an important role in our life? Why?
Ss.: высказывают предположения.
Предполагаемые ответы:
The majority of our planned activities depend on what the weather will be like.
Weather can influence our health.
Weather can cause natural disasters.
T.: At home you were to think of some sentences with words and phrases concerning weather. Present your sentences to the class.
Ss.: выборочно зачитывают свои предложения, остальные слушают и корректируют ошибки.
T.: As you see, we depend on nature and natural phenomena. At the same time, nature depends on people too. Look at the pictures on the screen. Are people always friendly to nature? What problem do the pictures illustrate? (презентация, слайд 1)
Ss: изучают иллюстрации, формулируют тему урока.
Предполагаемые ответы: These pictures are on the topic “Traffic and air pollution”
T.: Let’s sum up. The topic of our discussion is “Traffic and air pollution”. Our goal is to suggest solutions to this global issue. (презентация, слайд 2)
We shall:
Practise saying words and sentences that will help you express your ideas on the topic;
discuss in groups what can be done to reduce traffic in the city;
listen to and read an essay providing solutions to the problem of traffic in the city;
learn to write an essay providing solutions to problems.
Основные этапы урока
Работа в группах
Ученики делятся на равные по способностям группы.
Активизация тематической лексики
T.: In groups match the words and word combinations with their definitions (презентация, слайд 3).
Ss: работают по карточке самостоятельно в группе, ответственный в группе фиксирует результат. (прил. Задание 1).
T.: Let’s check your results.
Ss: Группы обмениваются результатами.
Фонетическая зарядка (подготовка к ОГЭ «Говорение»):
T.: Practise saying the words and sentences quickly, trying to link the words. Don’t forget to make pauses and emphasize the stressed word (презентация, слайд 4-7).
Ss.: Расставляют паузы и выделяют ударные слова в группе, затем отдельные ученики зачитывают расширяющиеся синтагмы вслух. (прил. Задание 2)
Аудирование текстов с пониманием основного содержания (подготовка к ОГЭ «Аудирование») (учебник с.82№1)
Предтекстовый этап:
T.: What can we do to reduce air pollution in our city?
Ss.: высказывают предположения.
Предполагаемые ответы: It would be a good idea to create more cycling lanes…etc
T.: Let’s see what suggestions are offered in your student’s book. Match the suggestions to the results. (учебник с.82№1)
Ss.: выполняют задание, настраиваются на дальнейшее прослушивание аудио материала.
T.: Let’s check your results.
Ss: представители от групп озвучивают ответы.
Предъявление аудиозаписи:
T.: Listen to the text. Which of these ideas are mentioned in it?
Ss.: выполняют задание самостоятельно.
Послетекстовый этап:
T.: Let’s check your results.
Ss: представители от групп озвучивают ответы.
Изучающее чтение текста (изучение структуры эссе – подготовка к ЕГЭ «Письмо»)
T.: Now study the text and answer the following questions:
What type of essay is it?
opinion essay
for & against essay
essay suggesting solutions to problems
Is the style of the essay formal or informal? (Pay attention to the use of colloquial language, short forms and personal language).
How many parts are there in the essay? In what way are they organized?
Ss.: обсуждают в группе, отвечают на вопросы (прил. Задание 3)
T.: Let’s check your results.
Ss.: представители от групп озвучивают ответы.
Предполагаемые ответы:
It is an essay suggesting solutions to problems.
The style of the essay is formal: there are no short forms; colloquial language or personal language isn’t used.
There are 5 parts in the essay. They are written in separate paragraphs.
T.: Let’s sum up. Read the theory box in your Student’s book. (учебник с.82№2)
Ss.: читают определение в учебнике, осуществляют самоконтроль деятельности.
T.: Study the plan of the essay. Fill in the gaps with the information below (прил. Задание 4).
- First suggestion and result
- State the problem
- Summarize your opinion
- Second suggestion and result
- Third suggestion and result
AN ESSAY SUGGESTING SOLUTIONS TO PROBLEMS
Introduction Paragraph 1: Main body Paragraph 2: Paragraph 3:
Final paragraph: |
Ss.: выполняют задание, представители от групп озвучивают ответы.
T.: Let’s check your results. (учебник с.83№6)
Ss.: сравнивают свой план с планом учебника, осуществляют самоконтроль деятельности.
T.: Now study the text again. What phrases are used:
to introduce suggestions
to express effect:
to conclude?
Ss.: выполняют задание, представители от групп озвучивают ответы.
T.: Let’s add to the list of useful phrases (прил. Задание 5).
Ss.: выполняют задание, представители от групп озвучивают ответы.
T.: Let’s sum up. Read the table in your Student’s book. (учебник с.82№3A)
Ss.: сравнивают свой список фраз со списком учебника, осуществляют самоконтроль деятельности.
Формирование навыков письменной речи
Индивидуальная самостоятельная работа
T.: Now work individually in your exercise books. Replace some of these examples in the text with suitable alternatives from the table (учебник с.82№3B)
Ss.: выполняют задание письменно
T.: Let’s check your results.
Ss.: отдельные ученики зачитывают предложения.
T.: Use the information of ex.1,2 to make sentences according to the models (учебник с.82№1-2) (презентация, слайд 8-10)
Ss.: составляют письменно по 2-3 предложения по каждой схеме, отдельные ученики зачитывают предложения вслух (прил. Задание 6).
Подведение итогов, сообщение домашнего задания.
T.: Let’s draw a line. The topic of our lesson was “Traffic and air pollution”. Our goal was to suggest solutions to this global issue.
According to our plan we were to
Practise saying words and sentences that will help you express your ideas on the topic;
discuss in groups what can be done to reduce traffic in the city;
listen to and read an essay providing solutions to the problem of traffic in the city;
learn to write an essay providing solutions to problems.
Have we done everything?
Look at the ladder of success. Which step have you reached today? (презентация, слайд 11)
Ss.: подводят итог деятельности на уроке, осуществляют рефлексию.
T.: At home rewrite the essay of ex.2 using the suitable alternatives from your classwork.
Слабые ученики выполняют задание рабочей тетради №1 с.48.
Your marks for the lesson are …
Thank you and goodbye.
Ss: получают оценки, знакомятся с домашним заданием.
Предварительный просмотр:
Приложение.
- In groups match the words and word combinations with their definitions
deal with problems reduce traffic ban (cars) improve (public transport) encourage commute to work promote car-pooling create cycling lanes apply a solution | bring or put an idea into operation cope with a difficult situation make a number of transport less in amount stimulate the development of an activity or state officially or legally prohibit something make or become better make a division of a road for use by cyclists travel some distance between one's home and place of work encourage to participate in car-sharing programmes |
- Practise saying the words and sentences quickly, trying to link the words. Don’t forget to make pauses and emphasize the stressed word:
To reduce
To reduce traffic
To reduce traffic in the city
What can we do to reduce traffic in the city centres?
To improve
To improve public transport
To improve public transport and use it to commute to work and school
To begin with, it is important to improve public transport and use it to commute to work and school.
To encourage
To encourage people
To encourage people to participate in car-sharing programmes
Another solution would be to encourage people to participate in car-sharing programmes
To create
To create more cycling lanes
It would be a good idea to create more cycling lanes
Finally, it would be a good idea to create more cycling lanes.
- Study the text (ex.2p.82) and answer the following questions:
- What type of essay is it?
- opinion essay
- for & against essay
- essay suggesting solutions to problems
- Is the style of the essay formal or informal? (Pay attention to the use of colloquial language, short forms and personal language).
- How many parts are there in the essay? In what way are they organized?
- Study the plan of the essay. Fill in the gaps with the information below:
- First suggestion and result
- State the problem
- Summarize your opinion
- Second suggestion and result
- Third suggestion and result
AN ESSAY SUGGESTING SOLUTIONS TO PROBLEMS
Introduction Paragraph 1: Main body Paragraph 2: Paragraph 3:
Final paragraph: |
- Do the task and add to the list of useful phrases:
USEFUL LANGUAGE
To introduce suggestions To express effect: To conclude | As a result/ consequence, To begin/start with, Thus, Therefore, All in all, To sum up, So, One way to, Another solution would be All things considered, Another way to… would be… consequently, |
- Use the information of ex.1,2 p.82 to make sentences according to the models:
Steps | should | so as to | overcome… | |
Measures | must | be taken | in order to | solve… |
could | deal with… |
Example: Steps must be taken in order to reduce traffic in our city.
One | solve | the problem of… | would be… | |
Another | way to | overcome | this problem | is… |
An alternative | deal with |
Example: One way to solve this problem would be to ban cars from city centres.
steps were taken to… | the effect | ||
If | measures were taken to … | the result | would be… |
attemps were made to… | the consequence |
Example: If steps were taken to improve public transport, the result would be fewer cars in the city.
Предварительный просмотр:
Подписи к слайдам:
deal with problems reduce traffic ban (cars) improve (public transport) encourage commute to work promote car-pooling create cycling lanes apply a solution bring or put an idea into operation cope with a difficult situation make a number of transport less in amount stimulate the development of an activity or state officially or legally prohibit something make or become better make a division of a road for use by cyclists travel some distance between one's home and place of work encourage to participate in car-sharing programmes
Practise saying the words and sentences To reduce To reduce traffic To reduce traffic in the city What can we do to reduce traffic in the city centres?
To improve To improve public transport To improve public transport and use it to commute to work and school To begin with, it is important to improve public transport and use it to commute to work and school.
To encourage To encourage people To encourage people to participate in car-sharing programmes Another solution would be to encourage people to participate in car-sharing programmes
To create To create more cycling lanes It would be a good idea to create more cycling lanes Finally, it would be a good idea to create more cycling lanes.
Make sentences according to the models: Steps should so as to overcome… Measures must be taken in order to solve… could deal with… Example: Steps must be taken in order to reduce traffic in our city.
One solve the problem of… would be… Another way to overcome this problem is… An alternative deal with Example: One way to solve this problem would be to ban cars from city centres.
Steps were taken to… the effect If measures were taken to … the result would be… attempts were made to… the consequence Example: If steps were taken to improve public transport, the result would be fewer cars in the city.
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Методическая разработка урока "Город как экосистема" по курсу биологии для 9 класса
Методическая разработка урока «Город как экосистема» по курсу биологии для 9 класса. У...
Методическая разработка урока- игры "Как ориентироваться в незнакомом городе" в 7 классе
Урок - игра в 7 классе "Как ориентироваться в незнакомом городе" на немецком языке....
Методическая разработка урока по истории средних веков "Ремесло в средневековом городе"
Урок-игра по истории средних веков по теме "Ремесло в средневековом городе" дает возможность учащимся не только изучить тему урока, но и поставить себя на место средневекового мастера, подмастер...
Методическая разработка эколого-туристического слета "Мой город - чистый город"
Содержит не только сценарий и описание конркурсных испытаний, но и методические рекомендации по организации всего мероприятия...
Методическая разработка урока «Урок-суд по повести М. Е. Салтыкова-Щедрина «История одного города»
Методическая разработка составлена в помощь преподавателям русского языка и литературы. В разработке описан порядок организации, подготовки и проведения урока литературы по обобщению и закреплению зна...
Методическая разработка урока "Советский тыл и город Горький в годы войны"
Тема урока актуальна и востребована. В этом году мы отмечаем 70-летие Победы советского народа в Великой Отечественной войне. Это урок изучения нового материала с использованием элементов практикума. ...
Методические разработки урока по теме: «Санкт-Петербург – это мой город, город молодежи»
Методические разработки урока по теме: «Санкт-Петербург – это мой город, город молодежи»...