План-конспект по теме "Проблемы подростков" 9класс
план-конспект урока по английскому языку (9 класс)
Разработанный конспект урока по теме "Проблемы подростков"
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
plan_uroka_9_klass.docx | 19.29 КБ |
Предварительный просмотр:
План-конспект урока английского языка по теме
“Problems of Teenagers”
9 класс.
Цель урока: систематизировать знания учащихся по теме «Проблемы молодежи» на основе творческого использования изученного ранее материала, способствовать вовлечению учащихся к обсуждению актуальных проблем подростков в современном обществе.
Задачи урока:
- учить учащихся высказывать свое мнение по изученной теме в устной форме, соблюдая логику повествования;
- полностью понимать содержание услышанной информации;
- использовать в речи изученные лексические единицы по теме;
- работать в сотрудничестве.
Ожидаемые учебные результаты:
1) Личностные:
- формирование осознанного, уважительного и доброжелательного отношения к мнению одноклассников;
- формирование готовности и способности вести диалог с другими людьми и достигать в нем взаимопонимания;
- формирование правильного отношения к вредным привычкам и трудностям подросткового возраста.
2) Метапредметные:
- развитие коммуникативных умений общения и сотрудничества со сверстниками (работа в группах);
- формирование навыка использования личного опыта для аргументации;
- формирование критического отношения к действительности, умения анализировать и давать оценку поступкам и событиям, коллективно находить пути решения проблемы;
3) Предметные:
- развитие коммуникативных умений в говорении, аудировании и чтении по теме «Проблемы подростков»;
- расширение словарного состава по теме;
- правильное использование видо-временных форм английского языка.
Ход урока.
Этапы урока. Деятельность учителя. | Деятельность учащихся. |
Hello, friends. Today we’ll sum up everything we discussed during the previous lessons. We’ll speak about the things which are topical for modern teenagers. As you can understand we are going to speak about the problems of teens, that is generation gap. |
|
I’d like to start our lesson today with the following quotation: “Adolescents are not monsters. They are just people trying to learn how to make it among the adults in the world, who are probably not so sure of themselves” Do you agree with this statement? | Учащиеся высказывают свои мнения по цитате, активизируя изученный ранее лексический материал. |
They say that nowadays teenagers are generally rude and badly brought up. Do you agree? What in your opinion are modern teens like? What are their ambitions? What are they really keen on? (Учащиеся делятся на 3 группы. Каждая группа получает карточки со словами. 1 гр. – прилагательные, характеризующие подростков; 2 гр. – словосочетания, описывающие цели подростков; 3 гр. – увлечения подростков. Приложение 1. |
Каждая группа должна выбрать не более 5-ти слов (словосочетаний) и охарактеризовать подростков. Учащиеся должны защитить свою точку зрения, при этом ребята из других групп могут высказать свое согласие / несогласие.
|
Thank you very much, friends. You’ve expressed your opinion on today’s teens and think that they are not that bad, they are just growing up. I’ve asked two students to play the role of psychologists who will speak about the problems of teenagers and analyze them. (Слайды 6-17). What can you add to the presentation? | 2 учащихся выступают в роли психологов и на основе своей презентации анализируют проблемы современных подростков.
Учащиеся дополняют. |
To an adolescent there is nothing in the world more embarrassing than a parent. – These are the words pronounced by a British teenager. Do you agree with them? What do young people argue with their parents about?
1) Now a group of students will role-play a conversation between a teenage daughter, а teenage son and their parents. The rest of you will represent parents (group 1), teens (group 2), psychologists and teachers (group 3). Each group should listen and comment on behalf of their characters. What was wrong/right in the characters’ behavior?
2) I’d like you to speak about the same problem from children’s and parents’ point of view. Listen and give advice: - How саn people find a compromise? What should you do if you want to have good relations with your family members? - What are ideal parents? - A lot of teens want to be independent. What does independence mean? | Учащиеся высказывают свое мнение.
Учащиеся: They argue about teenager fashion, friends, the way of spending free time, school, school marks, pocket money, etc. Учащиеся обыгрывают ситуацию. Остальные ребята дают свою оценку, выступая в роли родителей (группа 1), подростков (группа 2), психологов и учителей (группа 3). e.g. P1: I don’t think that parents behaved in the right way. If I were a parent, I’d never give pocket money for household chores. P2: I don’t agree with you. How can children earn money, in your opinion?, etc.
У1 (подросток) рассказывает о своем видении проблемы с родителями. У2 (родитель) рассказывает о той же проблеме со своей позиции.
Учащиеся отвечают на поставленные вопросы. |
Thanks a lot for your opinions. They are really valuable. All these problems seem important only if you are healthy. Now I’d like you to see a short film about a boy who has a serious problem. Watch it and say what is the most important thing for a person to be happy.
What feelings did you experience while watching this film? (Видео фильм “Cody’s Story”) |
Учащиеся смотрят фильм и говорят о своих чувствах и о главной идее фильма. e.g. The film is really touching. While watching it I experienced the feeling of sorrow for the boy. He is a real optimist. Etc. |
You are right saying that the most important thing for people to be in good relations with everybody is to be positive and tolerant. Are you tolerant? Do you try to meet your parents, teachers, friends half way? 1) Now, friends, we are going to play tolerance game. You should choose somebody out of your group mates who has something in common with you. I’ll start: e.g. I choose … because we both like travelling. 2) Imagine that there is an unusual shop in our town – the shop where you can buy traits of character. What character traits would you buy? | Учащиеся выбирают своих одноклас-сников, бросая им мяч. e.g. P1: I choose … because we both live in the same street. P2: I choose … because we are fond of playing football., etc.
e.g. P1 - I would buy modesty. I think I’m rather impudent. P2 - I’d buy a little bravery. I am afraid of mice, spiders, frogs., etc. |
You know that to make people happy you should tell them something good, positive, make a declaration of love. That is why I ask you to compose a universal love poem with the help of some prompts. You’ve got 1 minute at your disposal. Приложение 2. | Учащиеся с помощью ключевых слов сочиняют стихотворение о любви. |
To finish our lesson on the positive side let’s sing a song. Приложение 4. (Песня взята из учебника “Spotlight” 9 (Module 5) Приложение 3. | Учащиеся поют песню. |
What can you say on the topic of the lesson in conclusion? | Ответы учащихся. |
Домашнее задание (2 мин.) Write a letter to a friend. Приложение 4. |
|
Приложение 1.
Group 1.
Choose 5-7 adjectives which characterize teenagers.
Tense, trusting, talkative, tired, energetic, selfish, easily bored, nervous, naughty, sensitive, sensible, shy, aggressive, noisy, self-conscious, moody, amiable, good-natured, modest, generous, thoughtful, witty, easy-going, reserved, unsociable, indifferent, capricious, stubborn, rude, honest, ambitious.
Group 2.
Choose 5 most important teenagers’ ambitions.
- earning money
- entering university
- getting a good education
- having fun
- travelling
- finishing school
- looking good
- buying good clothes
- finding a job
- being independent
- choosing a career
- loosing weight
- being happy
- getting rid of bad habits
- doing well at school
Group 3.
Choose hobbies and leisure activities which are most popular among teens.
- Doing sports
- Playing computer games
- Surfing the Net
- Playing the piano
- Playing the guitar
- Going shopping
- Watching TV
- Playing board games
- Reading
- Sewing
- Cooking
- Taking photos
- Singing
- Dancing
- Doing nothing
- Travelling
- Learning foreign languages
Приложение 2.
A Universal Love Poem.
For (name)_________________
When I look into your eyes
I see (colour) _______ (season)_________skies.
When I see you walking past
My (part of the body)_____________starts (Ving) fast.
You are like sunshine in the (opposite of sunshine)___________,
The (noun)___________)that soothes the pain.
I love the way you (action)___________
And the (noun)_________ that you wear,
Your (noun)_________ is like a (adj. + noun)__________,
Your lips taste like (drink)____________.
You make me (verb or adj.)_____________,
You make me (verb or adj.) _________.Please, say you’ll be mine.
Приложение 3.
Song.
(Spotlight 9, p.SS3)
When I’m sad or feeling blue
There’s one thing I love to do
I play songs I love to hear
Then my problems disappear
I love music, feel the beat
Clap your hands and stamp your feet
Feel the rhythm, jump and shout
That’s what music’s all about
When I play my favourite song
I can dance and sing along
All my troubles fly away
I feel everything’s okay
When I’m dancing, I feel fine
I feel like the whole world’s mine
Everything’s all right with me
When the music sets me free.
Приложение 4.
Yesterday my classmates and I went to the Internet café to play a new computer game. It was a real fun and I came home quite late. My mum got really angry.
How often do you go to the Internet cafes, if at all? What computer games do you and your friends like to play? Are your parents angry when you play computer games? Why?
John
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
План-конспект урока "Планы на будущее"
План конспект урока по английскому языку. Класс:5Тема:Планы на будущееУчитель: Фролова Татьяна ВикторовнаУчебник: «Enjoy English » 5-6 классы. (Биболетова М.З., Трубанева Н.Н.).Цели:Уч...
ПЛАН – КОНСПЕКТ Открытого занятия отделения спортивного туризма по теме: «ПЛАНЫ И КАРТЫ, ПОНЯТИЕ О МАСШТАБЕ» с учащимися группы НП-2. Тренер-преподаватель Контора Андрей Владимирович
Дата проведения: 18 СЕНТЯБРЯ 2012 г. Время проведения: 12-20 – 13-50 Место проведения: МБОУ СОШ № 18 Вид труда: теоретическое/практическое занятие (работа с картами). Тема за...
ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКА План-конспект урока в 11 классе «Фотоэффект. Применение фотоэффекта.»
Урок с использованием ЭОР. В изучении нового материала используется информационный модуль "Фотоэффект" для базового уровня старшей школы. В практический модуль входи...
План- конспект урока по теме "План и карта" для 6 класса
План- конспект урока обобщающего повторения по теме "План и карта" для 6 класса...
План – конспект урока по физической культуре в 7 классе Тема: «Баскетбол. Ловля, передача и ведение мяча» План – конспект урока по физической культуре в 7 классе Тема: «Баскетбол. Ловля, передача и ведение мяча»
Цель урока: Развитие новых умений и навыков при игре в баскетбол, воспитание дисциплинированности.Задачи урока: 1. Совершенствование техники выполнения передачи мяча ...
План – конспект урока по физической культуре в 7 классе Тема: «Баскетбол. Ловля, передача и ведение мяча» План – конспект урока по физической культуре в 7 классе Тема: «Баскетбол. Ловля, передача и ведение мяча»
План – конспект урока по физической культуре в 7 классе Тема: «Баскетбол. Ловля, передача и ведение мяча» План – конспект урока по физической культуре в 7 классе Тема: «Б...
План-конспект урока изобразительного искусства 5 класс. Тема:(Конструкция и декор предметов народного быта. Русская прялка) План-конспект урока изобразительного искусства 6 класс. Тема:(Линия и пятно в графике. Стилизация животных)
План-конспект урока изобразительного искусства 5 класс. Тема:(Конструкция и декор предметов народного быта. Русская прялка)План-конспект урока изобразительного искусства 6 класс. Тема:(Линия и пятно в...