Особенности обучения аудированию в контексте ФГОС
презентация к уроку по английскому языку на тему

Холодова Марина Викторовна

В современной лингвистике аудирование рассматривается как процесс восприятия, распознавания и понимания слышимых речевых сигналов.При обучении иностранному языку аудирование является одним из наиболее важных навыков, который помогает нашим ученикам развиваться.Исходя из того, что одним из требований ФГОС является социализация, для аудирования лучше всего выбирать реальные тексты, тексты максимально приближенные к жизненным ситуациям.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл formirovanie_navykov.pptx95.68 КБ

Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

Особенности обучения аудированию в контексте ФГОС Выступление на МО учителей иностранного языка Чертковского района Холодова М.В. учитель английского языка МБОУ Маньковская СОШ

Слайд 2

Аудирование как вид речевой деятельности Аудирование - это способность раскодировать и понять то, что говорят другие люди - understanding a speaker's accent or pronunciation, - his grammar and his vocabulary, - grasping his meaning ( Howatt and Dakin) Вспомогательные навыки : ● предвидение того, о чем будет идти речь ● языковая догадка (распознавание незнакомого слова или фразы) ● использование предшествующего опыта ● выделение значимой и игнорирование не значимой информации ● запоминание значимой информации (заметки, подведение итога) ● узнавание структуры и слов-”маркеров”: Well ; Oh , another thing is ; Now , finally; etc. ● узнавание слов-связок ( such as and which , including linking words, pronouns, references, etc.understanding different intonation patterns and uses of stress, etc.), значимых для передачи смысла ● понимание неявной информации (отношение или намерения)

Слайд 3

Составляющие процесса в иностранном языке: Звуки , темп речи говорящего , 2 . Понимание интонации и ударения, 3. Игнорирование излишней информации и шумов , 4. Предвидение , 5. Понимание разговорной и/или специфической лексики , 6. Усталость/утомление (влияет на процесс аудирования и может снизить его эффективность). 7. Понимание различных акцентов , 8. Использование наглядных и ситуационных подсказок.

Слайд 4

Четыре уровня “ слушания” в реальной жизни ● Фоновые звуки ограниченное внимание, понимание, запоминание ● Расслабляющее слушание цель - отвлечься от чего-либо, а не сконцентрироваться; есть понимание, отсутствует анализ ● Для принятия решения/ действия не требует долгой концентрации или внимания (погода, состояние дорог и т.д.) ● Аналитические слушание цель - нахождение ответа на важный вопрос, оценка качества ответа (обсуждение, выступление)

Слайд 5

Виды аудирования 3 вида аудирования (по последующим действиям): 1. Прослушивание без последующего действия/ решения 2. Прослушивание и последующие краткие ответы/реакция (выполнение инструкций, диктант, да/нет) 3. прослушивание и последующие долгие ответы/реакция (повтор, пересказ, ответы на вопросы, заполнение пропусков и т.д.) Виды аудирования (по цели): 1. General information (understanding of the main points) 2. Specific information (understanding of the particular items) 3. Cultural interest (generally informing about the target language culture) 4. Information about people's attitudes and opinions 5. The organization of ideas 6. Sequence of events 7. Lexical items (words expressing noise / movement) 8. Structural items (their use and meaning) 9. Functional items (their form and use )

Слайд 6

Принципы обучения аудированию : 1. Focus: The Listening Process ● Развивать понимание того, как мы слушаем ● Предоставлять возможности использования всех стратегий аудирования в реалистичном контексте. На начальном этапе обосновывать выбор стратегии для решения той или иной задачи. ● Моделировать ситуации, в которых учитель принимает на себя роль собеседника, а не учителя ● Поощрять сознательного использование и анализ использования стратегий аудирования в классе и при самостоятельной работе ● Использование изучаемого языка в качестве операционного для решения организационных и учебных задач в классе

Слайд 7

Listening strategies: ● Identification: Recognizing or discriminating specific aspects of the message, such as sounds , categories of words, morphological distinctions ● Orientation: Determining the major facts about a message, such as topic, text type, setting ● Main idea comprehension: Identifying the higher-order ideas ● Detail comprehension: Identifying supporting details ● Replication: Reproducing the message orally or in writing

Слайд 8

2. Integrating Metacognitive Strategies Before listening: Plan for the listening task ● Set a purpose or decide in advance what to listen for ● Decide if more linguistic or background knowledge is needed ● Determine whether to enter the text from the top down (attend to the overall meaning) or from the bottom up (focus on the words and phrases) During and after listening: Monitor comprehension ● Verify predictions and check for inaccurate guesses ● Decide what is and is not important to understand ● Listen/view again to check comprehension ● Ask for help After listening: Evaluate comprehension and strategy use ● Evaluate comprehension in a particular task or area ● Evaluate overall progress in listening and in particular types of listening tasks ● Decide if the strategies used were appropriate for the purpose and for the task ● Modify strategies if necessary Before-Listening Strategies 1. Connect 2. Predict 3. Talk About New Words During-Listening Strategies 4. Listen for Answers 5. Take Notes 6. Re-listen/Find a Fix After-Listening Strategies 7. Respond 8. Summarize 9. Extend

Слайд 9

Пред-аудирование ● assess students' background knowledge of the topic and linguistic content of the text ● provide students with the background knowledge necessary for their comprehension of the listening passage or activate the existing knowledge that the students possess ● clarify any cultural information which may be necessary to comprehend the passage ● make students aware of the type of text they will be listening to, the role they will play, and the purpose(s) for which they will be listening ● provide opportunities for group or collaborative work and for background reading or class discussion activities Sample pre-listening activities: ● looking at pictures, maps, diagrams, or graphs ● reviewing vocabulary or grammatical structures ● reading something relevant ● constructing semantic webs (a graphic arrangement of concepts or words showing how they are related) ● predicting the content of the listening text ● going over the directions or instructions for the activity ● doing guided practice

Слайд 10

Во время аудирования Sample while-listening activities ● listening with visuals ● filling in graphs and charts ● following a route on a map ● checking off items in a list ● listening for the gist ● searching for specific clues to meaning ● completing cloze (fill-in) exercises ● distinguishing between formal and informal registers После аудирования ● Реакция на текст ● Анализ текста с точки зрения изучаемого языка

Слайд 11

Примерный план аудирования песни ● Pre-listening ○ Students brainstorm kinds of songs ○ Students describe one of their favourite songs and what they like about it ○ Students predict some word or expressions that might be in a love song ● While listening ○ Students listen and decide if the song is happy or sad ○ Students listen again and order the lines or verses of the song ○ Students listen again to check their answers or read a summary of the song with errors in and correct them. ● Post-listening ○ Focus on content ■ Discuss what they liked / didn't like about the song ■ Decide whether they would buy it / who they would buy it for ■ Write a review of the song for a newspaper or website ■ Write another verse for the song ○ Focus on form ■ Students look at the lyrics from the song and identify the verb forms ■ Students find new words in the song and find out what they mean ■ Students make notes of common collocations within the song

Слайд 12

3. Using Authentic Materials and Situations One-Way Communication Materials: ● Radio and television programs ● Public address announcements (airports, train/bus stations, stores) ● Speeches and lectures ● Telephone customer service recordings Procedure: ● Help students identify the listening goal: to obtain specific information; to decide whether to continue listening; to understand most or all of the message ● Help students outline predictable sequences in which information may be presented: who-what-when-where (news stories); who-flight number-arriving/departing-gate number (airport announcements); "for [function], press [number]" (telephone recordings) ● Help students identify key words/phrases to listen for Two-Way Communication In authentic two-way communication, the listener focuses on the speaker's meaning rather than the speaker's language . The focus shifts to language only when meaning is not clear.

Слайд 13

4. Strategies for Developing Listening Skills Top-down strategies are listener based; Over lunch, your friend tells you a story about a recent holiday, which was a disaster. You listen with interest and interject at appropriate moments , maybe to express surprise or sympathy. Top-down strategies include ● listening for the main idea ● predicting ● drawing inferences (place or relationship) ● summarizing ● putting a series of pictures or sequence of events in order ● listening to conversations and identifying where they take place ● reading information about a topic then listening to find whether or not the same points are mentioned Bottom-up strategies are text based; That evening, another friend calls to invite you to a party at her house the following Saturday. As you’ve never been to her house before, she gives you directions. You listen carefully and make notes. Bottom-up strategies include ● listening for specific details ● recognizing cognates ● recognizing word-order patterns

Слайд 14

Задания от частного к общему ( bottom - up processing ) Выделение редуцированных или ослабленных форм слов. Listen to a series of sentences that contain unstressed function words. Fill in the blanks with the unstressed words you hear. These words are auxiliaries or pronouns with dropped 'h'. Can her car be ready by this morning? Did she start her homework early? He's never used his credit cards. She picked up her children after school. I wish I could help her . He talked about his travels. That's what he said. 2. Выделение важных деталей в потоке речи. Listen to announcements of airlines arrivals and departures. Fill in the flight numbers, destinations, gate numbers and departure dates in the sketch of an airline board. Listen to a conversation between a supervisor and his secretary about the changes in the daily schedule. Cross out the appointments that are being changed and write in new ones. 3. Завершение рисунка. Look at the incomplete picture of two sisters, Alice and Betty. Listen to a person describing the details of their appearance and draw them in the picture. When you have finished, complete your sketch with that at the back of your book.

Слайд 15

I heard the idea in the talk. I didn't hear the idea but I can infer it from the information given. I didn't hear the idea and I cannot infer it from the information given. 1. 1. 1. 2. 2. 2. 3. 3. 3. Задания от общего к частному ( top - down processing ) Сделать вывод о содержании монолога ( making inferences ). You will hear an extract from a lecture about Asian and African elephants. (The students listen to the extract). Now you will hear three statements about these elephants. If the speaker mentioned the idea in his talk, put the tick into the correct box below. Elephants use their trunks to pick both small and large objects. People use elephants to pick up trees. African elephants are generally more dangerous than Asian ones. 2. Завершение монолога или диалога ( predicting the end ). Listen to the beginning of a story and think of its possible ending. "A man is walking along the river. Suddenly he hears a child's voice calling for help. The man looks forward to the river and sees a young boy who is trying to stay on top of the water. The man is not a good swimmer." What happens next? Ответы на вопрос могут быть самыми разнообразными, но учащиеся должны будут объяснить, почему они предлагают именно такое завершение рассказа.

Слайд 16

в настоящее время все большее и распространение получают так называемые интегрированные тесты или интегрированное аудирование , сочетающее в себе аудирование и чтение, аудирование и письмо, аудирование и устную речь. Какова цель теста по аудированию ? Именно она определяет отбор и организацию материала для аудирования . В целом, существуют три основных типа тестов: тесты владения общими языковыми навыками ( general language proficiency tests); диагностические тесты по аудированию ( diagnostic listening tests ); тесты развития навыков аудирования (listening progress tests, listening achievement tests).

Слайд 17

План для самостоятельной работы 1. Plan for listening/viewing ● Review the vocabulary list, if you have one ● Review the worksheet, if you have one ● Review any information you have about the content of the tape/video 2. Preview the tape/video ● (tape) Use fast forward to play segments of the tape; (video) view the video without sound ● Identify the kind of program (news, documentary, interview, drama) ● Make a list of predictions about the content ● Decide how to divide the tape/video into sections for intensive listening/viewing 3. Listen/view intensively section by section. For each section: ● Jot down key words you understand ● Answer the worksheet questions pertaining to the section ● If you don't have a worksheet, write a short summary of the section 4. Monitor your comprehension ● Does it fit with the predictions you made? ● Does your summary for each section make sense in relation to the other sections? 5. Evaluate your listening comprehension progress

Слайд 18

Результат обучения аудированию : students who can use listening strategies to maximize their comprehension of aural input, identify relevant and non-relevant information, and tolerate less than word - by- word comprehension Принципы “хорошего слушателя” 1. Adopt a positive attitude. 2. Be responsive. 3. Shut out distractions. 4. Listen for the speaker's purpose. 5. Look for the signals of what is to come. 6. Look for summaries of what has gone before . 7. Evaluate the supporting materials. 8. Look for non-verbal clues.

Слайд 19

Учим слушать и слышать Strategy #1: Say it Once "ask three, then ask me." Strategy #2: Turn and Talk Strategy #3: Student Hand Signal - up one finger if you agree, - two fingers if you disagree, - three fingers if you are undecided or if you have a question Strategy #4: Pay Attention, Pause, Paraphrase Strategy #5: Creating Questions

Слайд 20

Практика 1. Voice blogging - . Ведение аудио-блога (дневника) учащимися 2. Listen for the hidden phrase - Разделить класс на пары. команды. Каждая пара получает/ вытаскивает из "шляпы" фразу или слово. Задача пары составить диалог или историю с заданной фразой/ словом, а затем представить перед группой. Задача остальных - отгадать спрятанную фразу/ слово. 3. Listen for the word - Разделить класс на пары. команды. Каждая пара получает/ вытаскивает из "шляпы" фразу или слово. Задача пары составить диалог или историю с заданной фразой/ словом, а затем представить перед группой. Задача остальных - отгадать спрятанную фразу/ слово. 4. Write down words they have never heard before - При прослушивании песни, подкаста, телевизионной передачи учащиеся тренируются записывать на слух незнакомые слова. 5. Student-designed quizzes - Учащиеся (индивидуально, в группе или в паре) получают задание прослушать любой текст (передача, лекция, песня) несколько раз и составить по тексту вопросы для остальных ребят.

Слайд 21

6. Describe the... - Учащиеся делятся на пары и садятся спиной друг к другу. Один из учащихся получает картинку (это может быть абстрактная картинка, набор геометрических фигур и т.д.) и максимально точно описывает ее второму учащемуся. Задача второго человека - нарисовать описываемую картинку. 7. Put the celebrity in the right place - Учащиеся в парах садятся спиной друг к другу, как в предыдущей игре. Первый игрок получает таблицу с фотографиями знаменитостей в таблице. Второй - пустую таблицу и набор карточек со знаменитостями (или без данного набора). Первый игрок описывает расположение фотографий в таблице (для усложнения можно использовать фотографии знаменитых людей прошлого, имена которых ребятам не всегда знакомы). Второй игрок, ориентируясь на имена и/ или описания правильно располагает людей в таблице. 8. Stand up/sit down - Задача учащихся встать/ сесть/ хлопнуть в ладоши и т.д., когда они слыщат определенный звук в предложении, рассказе, стихотворении и т.д. Задания приведены на сайте: http://busyteacher.org/14387-how-to-improve-listening-skills-8-activities.html

Слайд 22

ИГРАЕМ 1 . Relay the message “running dictation” 2. Back-to-back interview 3. Follow the direction 4. Minimal pairs card hold-up 5. Movie clip quiz 6. Song gap-fill 7. Order-the-lyrics 8. Listen and throw 9. Slap the picture 10. Dual dictation 11. Class memory quiz 12. Listen for lies 13 . Retelling the Tale 14. Listening to the Model 15. Pick and Choose 16. A Game of Telephone 17. Selective Listening 18. Group Storytelling 19. Listen and draw a story 20. Adjectives draw 21. Blindfold walk 22. Listening with flashcards 23. Secret Message 24. Guess what it is 25. Put in order 26. Listening dialogues 27. Number / Word bingo 28. Three Card Game 29. Spelling Messenger 30. Ignoring 31. My dream ( PET-based listening/speaking )

Слайд 23

От контроля к самостоятельности Semi-Guided Tasks (teacher may prompt with questions) ● listen to a paragraph as it is read aloud and summarize it in your own words; ● listen to a favorite song and summarize its contents; ● listen to a dialogue, cartoon, or skit and edit where necessary; ● listen to a joke or riddle which reveals something about the culture being studied; ● listen to a children's story or rhyme, a fable or proverb . Unstructured Tasks Describe one of the following and record it onto a cassette, computer program, etc. (students may be permitted to make some brief notes to prepare) ● a process such as cooking rice or riding a bike; ● a familiar person; ● a landmark in your locale; ● conduct a survey of native speakers regarding views on a controversial issue; present and discuss the summary

Слайд 24

Полезные сайты для развития навыка аудирования http ://www.fluentu.com/english/educator/blog/esl-listening-activities-intermediate/ http ://blog.trainerswarehouse.com/communication-and-listening-exercises/ http ://www.educ.ualberta.ca/staff/olenka.bilash/best%20of%20bilash/listening.html http ://learnenglishteens.britishcouncil.org/skills/listening-skills-practice http ://www.5minuteenglish.com/listening.htm http:// lyricstraining.com/play/idina-menzel/let-it-go/HK5ofqY19K#b7w EASY DIALOGUES c youtube / http ://www.esolcourses.com/content/topics/songs/various-artists/perfect-day.html http://www.adme.ru/tvorchestvo-kino/45-filmov-i-serialov-dlya-izucheniya-anglijskogo-yazyka-1184310/ film-english.com – сайт фильмов на английском языке


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Особенности обучения аудированию лингвистически одаренных детей

теоретический материал с фрагментами уроков...

ОСОБЕННОСТИ ОБУЧЕНИЯ АУДИРОВАНИЮ В СТАРШИХ КЛАССАХ

Представленный материал представляет собой мини-статью об особенностях обучения аудированию учащихся старших классов с кратким конспектом урока английского языка, разработанного по учебнику Кузовлева ...

Особенности обучения аудированию на среднем уровне изучения английского языка.

Этот аспект в изучении английского языка является одним из самых важных, прежде всего из-за того, что аудирование вызывает определённые трудности у учащихся как при сдаче ГИА, так и ЕГЭ, и поэтому тре...

Особенности обучения аудированию в начальной школе

статья " Особенности обучения аудированию в начальной школе"...

ОСОБЕННОСТИ ОБУЧЕНИЯ АУДИРОВАНИЮ ДЕТЕЙ МЛАДШЕГО ШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА

В данной статье представлена информация об особенностях обучения аудированию детей младшего школьного возраста...

«Особенности обучения аудированию учащихся младшей школы на уроках английского языка (1-4 классы) и психолого-педагогический подход в выборе лучшей возрастной аудитории в овладении иностранным языком»

Данная статья посвящена вопросу преодоления трудностей у учащихся младшей школы в освоении  одного из самых тяжелых видов речевой деятельности - АУДИРОВАНИЕ....

Обучение аудированию в контексте реализации ФГОС по иностранным языкам

В статье находят отражение современные требования к обучению иностранным языкам и аудированию как одному из целевых речевых умений согласно новым ФГОС. Рассматриваются трудности при обучении аудирован...